WubWub Skrevet 27. september 2017 #21 Skrevet 27. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Da er jeg unormal jeg da Tror nok mine venner også hadde empati men det er såpass lenge siden at jeg ikke husker det. Husker godt meg selv Anonymkode: b8d60...2ae Hjernen er ikke ferdig utviklet før man er voksen, så ja det er muligens unormalt. Ellers så er definisjonen av empati veldig diffus i den alderen. Hvor mye er tillært adferd og hva er genuint. I den alderen er nok mye av adferden tillært og konsekvens av oppdragelse og tingenes tilstand i hjemmet. Mye kjærlighet i hjemmet kan føre til et barn med mye kjærlighet å gi. Det er også forskjell på sympati og empati til tross for at begge deler ligner på hverandre. 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #22 Skrevet 27. september 2017 9 minutter siden, WubWub skrev: Hjernen er ikke ferdig utviklet før man er voksen, så ja det er muligens unormalt. Ellers så er definisjonen av empati veldig diffus i den alderen. Hvor mye er tillært adferd og hva er genuint. I den alderen er nok mye av adferden tillært og konsekvens av oppdragelse og tingenes tilstand i hjemmet. Mye kjærlighet i hjemmet kan føre til et barn med mye kjærlighet å gi. Det er også forskjell på sympati og empati til tross for at begge deler ligner på hverandre. I mitt tilfelle var det nok gener som spilte en stor rolle, mye genuint. Sikkert også tillært atferd da man jo er et barn. Anonymkode: b8d60...2ae
WubWub Skrevet 27. september 2017 #23 Skrevet 27. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: I mitt tilfelle var det nok gener som spilte en stor rolle, mye genuint. Sikkert også tillært atferd da man jo er et barn. Anonymkode: b8d60...2ae Jeg tenker nok at mye er tillært F.eks om en bebbi gir smokken sin til et annet barn i barnehagen som gråter så kan det være en direkte konsekvens av at bebbien har lært at det å få en smokk gir en god betryggende følelse. Empati er i praksis regelrett opplæring og den begynner allerede når barnet er født. Men det tar som sagt mange mange år før hjernen er utviklet nok til å stå på egne ben.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #24 Skrevet 27. september 2017 3 minutter siden, WubWub skrev: Jeg tenker nok at mye er tillært F.eks om en bebbi gir smokken sin til et annet barn i barnehagen som gråter så kan det være en direkte konsekvens av at bebbien har lært at det å få en smokk gir en god betryggende følelse. Empati er i praksis regelrett opplæring og den begynner allerede når barnet er født. Men det tar som sagt mange mange år før hjernen er utviklet nok til å stå på egne ben. Noe er tillært, men jeg vet at jeg har arvet genene fra mor som er likedan Anonymkode: b8d60...2ae
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #25 Skrevet 27. september 2017 7 minutter siden, WubWub skrev: Jeg tenker nok at mye er tillært F.eks om en bebbi gir smokken sin til et annet barn i barnehagen som gråter så kan det være en direkte konsekvens av at bebbien har lært at det å få en smokk gir en god betryggende følelse. Empati er i praksis regelrett opplæring og den begynner allerede når barnet er født. Men det tar som sagt mange mange år før hjernen er utviklet nok til å stå på egne ben. Det handler nok også mye om følelser og samvittighet. Anonymkode: ccdc4...60b 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #26 Skrevet 27. september 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Er bonusmamma til en skolesmart og vakker 6 åring som vi har 50-50. Vi har et godt forhold, vil gjerne ha meg med på alt. Barnefaren og jeg har pratet om hva min rolle skal være, og vi har avklart at jeg skal ha 50-50 myndighet. Det vil si hos oss at vi voksne bestemmer husreglene, jeg har like mye bestemmelsesrett som barnefar når det gjelder oppdragelse osv men visse fighter ser jeg at er best at han tar. Nå er det slik at mitt bonusbarn virker svært lite empatisk og mulig er sent utviklet psykososialt. Hun reagerer ikke med medfølelse hvis f.eks faren har vært synlig dårlig. Reagerer ikke med dårlig samvittighet hvis hun har gjort noe galt. Gråter kun "falske" tårer eller sutrer for vinningens skyld og hun bruker sutre-metodikken mye. Hun kan være svært uvennlig og direkte frekk med andre barn. Mange dager gidder hun ikke si hei en gang. Hun virrer, er ganske overaktiv til tider men klarer å konsentrere seg når det er ting hun interesserer seg i, blant annet lekser. Jeg er rett og slett redd for at hun skal bli både mislikt av andre voksne og miste venner slik hun holder på. Vi har ofte samtaler om hvordan andre føler seg og tenker å begynne med rollespill for å se om hun vil få flere knagger å henge empatien på. Anonymkode: 8c964...b8a Virker som om du ikke har så god innsikt i og erfaring med barn. Sannsynligvis liker hun ikke at du bor i hennes hjem. Hun har sin mor og far, har hun ikke? Anonymkode: b9564...d99
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #27 Skrevet 27. september 2017 TS, hva om du skriver dette innlegget på nytt. Du ønsker kommentarer (og råd? Du spør ikke om noe?) om hun sliter med noe psykososialt/empati, og om hva dere som foreldre kan gjøre for å hjelpe? Alt denne beskrivelsen av henne og din rolle og "bonus" og 50/50 + 50/50 og deg og din ersfaring og din omsorg, spiller det noen rolle? Det spiller en rolle for våre svar, for problemstillingen din drukner i dette: du er stemor til ei jente du lurer på om er usedvanlig usympatisk og som du vil endre, og dette forteller du oss fordi? Jeg tror en omformulering med konkrete spørsmål vil bli bedre mottatt. Anonymkode: 4cdaf...81b
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #28 Skrevet 27. september 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, vi holder på. Forklarer, øver og setter grenser for uakseptable oppførsel. Hun får også mye ros når vi ser hun gjør det riktig og tar henne i det mens det er * varmt*. Feks nå liker hunden det du gjør, siden du klør han forsiktig på øret. Synd ikke hele innlegget mitt kom frem i første omgang så bildet av situasjonen ble klar med en gang. Tok med mye mere også for å vise det store bildet av situasjonen. Anonymkode: 8c964...b8a Bra dette, men hvordan vet dere at hun virkelig lærer det? Anonymkode: 4e6de...c81
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #29 Skrevet 27. september 2017 2 timer siden, Dristu skrev: Nå tar du litt hardt i her. Skading av dyr og mangel på empati kan henge sammen, men det bunner ikke alltid i en form for overgrep. Empati må læres, og mangel på empati kan ha mange årsaker. Å påstå at barnet da absolutt må ha vært utsatt for overgrep syns jeg er merkelig av en barnevernansatt. Ellers har du helt rett i at mor, far og bekjente kan utsette barn for overgrep, og selvfølgelig viktig å få frem. Men å påstå at nesten alle barn som er utsatt for overgrep skader dyr og ofte har manglende evne til empati er farlig, fordi det er feil. Prøver du å lære mennesker at det er tegn på overgrep, kan mange barn som blir utsatt for overgrep bli oversett, fordi de verken skader dyr eller har manglende evne til empati. Det er jo et tegn på overgrep! Les forskning! Jeg påstår overhode ikke at har symptomene, men hos de mange som har dem, er barn som skader dyr og empati-svekkethet i overtall. Er mer skremt over deg som prøver å få folk til å tro det motsatte. Du er sannsynligvis ikke en fagperson, og da må du ikke opptre som en. Noen leser dette, og gjør som rådene de får. Det er IKKE bra å overse slik atferd, bare fordi en forståsegpåer har ytret seg bastant på sosialt fora. for du er vel ikke smartere og kan mer enn forskning? Eller? Anonymkode: f4b1e...877
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #30 Skrevet 27. september 2017 5 %av befolkningen er psykopater. Kan være hun er en av de. Ellers fortsett med å lære henne empati gjennom speiling og rollespill. Anonymkode: 9e209...25f 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #31 Skrevet 27. september 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo et tegn på overgrep! Les forskning! Jeg påstår overhode ikke at har symptomene, men hos de mange som har dem, er barn som skader dyr og empati-svekkethet i overtall. Er mer skremt over deg som prøver å få folk til å tro det motsatte. Du er sannsynligvis ikke en fagperson, og da må du ikke opptre som en. Noen leser dette, og gjør som rådene de får. Det er IKKE bra å overse slik atferd, bare fordi en forståsegpåer har ytret seg bastant på sosialt fora. for du er vel ikke smartere og kan mer enn forskning? Eller? Anonymkode: f4b1e...877 Nei, man skal ikke overse slik atferd, men det er ikke ensbetydende med overgrep. Det KAN være det, men noen barn er født med lite empati uten at det ligger noe mer bak. Anonymkode: b9675...13d 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #32 Skrevet 27. september 2017 Herregud. Jenta har uempatiske trekk, det er et klart fakta ut fra beskrivelsen. Jeg har også en datter som er slik. Jeg elsker henne over alt i verden, men evner jo å se at hun ikke har normal evne til empati i forhold til jevnaldrende. Det er bekymringsfullt - noe også skole og SFO ser. Slike barn kan i verste fall utvikle seg til å bli mobbere. De sier stygge ting til andre barn, til og med venner. Uten at det er motivasjon bak. Selvfølgelig har stemor lov å sette ord på dette. Det betyr ikke at hun hater ungen. Tvert imot, hun ønsker jo å hjelpe. I min datters tilfelle er det antagelig arv i bildet. Far har lignende trekk, men han har aldri vært i livet til min datter. Hun har hatt en stabil og god oppvekst med meg og et søsken (som ikke er slik). Dere vet så lite om TS. Hvorfor gå til frontalangrep? Fordi dere tenker at en stemor alltid har et horn i siden til et bonusbarn? Det er feil. Anonymkode: 174ae...3f1 11
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #33 Skrevet 27. september 2017 Forutsatt at barnet har en gjennomsnittlig eller mer enn gjennomsnittlig oppegående og bra mor og far, så har ikke TS noe med å blande seg. Anonymkode: b9564...d99
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #34 Skrevet 27. september 2017 TS, er det noen av barnets slektninger som har lite empati, atferdsvansker eller lignende? Anonymkode: b9675...13d
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #35 Skrevet 27. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Forutsatt at barnet har en gjennomsnittlig eller mer enn gjennomsnittlig oppegående og bra mor og far, så har ikke TS noe med å blande seg. Anonymkode: b9564...d99 Skjerpings. Bonusmor kommer med en velbegrunnet bekymring som andre også har observert. Anonymkode: b9675...13d 7
Dristu Skrevet 27. september 2017 #36 Skrevet 27. september 2017 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo et tegn på overgrep! Les forskning! Jeg påstår overhode ikke at har symptomene, men hos de mange som har dem, er barn som skader dyr og empati-svekkethet i overtall. Er mer skremt over deg som prøver å få folk til å tro det motsatte. Du er sannsynligvis ikke en fagperson, og da må du ikke opptre som en. Noen leser dette, og gjør som rådene de får. Det er IKKE bra å overse slik atferd, bare fordi en forståsegpåer har ytret seg bastant på sosialt fora. for du er vel ikke smartere og kan mer enn forskning? Eller? Anonymkode: f4b1e...877 Sannsynligheten er høy for at jeg kan mye mer om dette temaet om deg, uten at jeg skal gå så mye nærmere inn på hvorfor. Og ja, jeg har lest masse forskning på temaet for det er et tema som opptar meg mye av personlige og faglige grunner. Jeg vil heller si at du ikke er en fagperson. Du skrev "De fleste barn som er utsatt for seksuelle overgrep skader dyr. Videre har slike barn ofte symptomer på manglende empati." og "skade dyr og null empati anses som et veldig veldig alvorlig symptom. Det bunner alltid i en form for overgrep.". Det var dette jeg reagerte på. Det bunner ikke alltid i overgrep om barn skader dyr og mangler empati, det er det mange grunner til. De fleste barn som er utsatt for overgrep mangler heller ikke empati eller driver å skader dyr, som du påstår. Du kan i det minste henvise til ulik forskning som viser til dette, når du er så bastant. Derimot er det mange andre tegn man bør se etter. Tegn som ikke er så tydlige også. Du kan for eksempel lese litt her http://forskning.no/2016/11/hvordan-oppdage-barnet-har-opplevd-seksuelt-overgrep Har aldri påstått å overse atferden, noe du og vil se om du virkelig leser innleggene mine. Men det behøver absolutt ikke å ligge noe alvorlig bak. 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #37 Skrevet 27. september 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjerpings. Bonusmor kommer med en velbegrunnet bekymring som andre også har observert. Anonymkode: b9675...13d Barnets mor og far håndterer ikke dette? Anonymkode: b9564...d99
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #38 Skrevet 27. september 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: De fleste barn som er utsatt for seksuelle overgrep skader dyr. Videre har slike barn ofte symptomer på manglende empati. Fagfolk vet at det ikke egentlig er det, men heller en alvorlig reaksjon. gjør følgende umiddelbart: -ta kontakt med barnevern og drøft saken uten å si noe til foreldrene. Ring 1881 og spør om å bli satt over til barnevertjenesten i din kommune. 1 av 4 utsettes for seksuelle overgrep. Det kan være far, mor eller bekjente. Jeg gjentar IKKE, jeg mener IKKE unnlat å gjøre noe. skade dyr og null empati anses som et veldig veldig alvorlig symptom. Det bunner alltid i en form for overgrep. dette MÅ du ta fatt i. hilsen barnevernansatt. Anonymkode: f4b1e...877 Vennligst henvis til forskning på dette, for denne "årsakssammenhengen" din tror jeg ikke noe på. Jeg (og flere jeg kjenner som) ble utsatt for seksuelle overgrep og har hverken nedsatt empati eller noensinne skadet dyr. Faktisk tvert i mot! Anonymkode: ab3ef...97f 4
Kattugla Skrevet 27. september 2017 #39 Skrevet 27. september 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er så typisk. Etter hovedinnlegget får ts motbør, og da kommer det enda flere og enda verre opplysninger frem i et nytt innlegg fra ts. Hvis barnet er slemt mot dyr, så er det ille. Men mine katter gikk i lang ring ungene når de var 6 år, ikke fordi ungene var slemme med dem, men fordi de ikke helt forsto grensene til dyret. De ville leke, det var ikke alltid kattene ville det. Ikke noe unormalt med det. Du tegner virkelig ikke et bra bilde av dette barnet. Jeg får tanker rundt dette og lurer på hvor mye av det du sier er farget av brillene du har på. Jeg synes ikke du virker til å like dette barnet, du virker til å irritere deg veldig over henne og ikke bekymring som du hevder. Mulig jeg tar feil, men har ingen god følelse her Anonymkode: c01f5...4c3 Det er helt vanlig å ikke gå i alle detaljer i første innlegg når man tar opp et så ømtfintlig tema, man håper jo å slippe å bli gjenkjent. Jeg forstår godt at ts er bekymret, det ville jeg også vært - og det er jo flere i jentas familie/omgangskrets også! 4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #40 Skrevet 27. september 2017 1 time siden, Kattugla skrev: Det er helt vanlig å ikke gå i alle detaljer i første innlegg når man tar opp et så ømtfintlig tema, man håper jo å slippe å bli gjenkjent. Jeg forstår godt at ts er bekymret, det ville jeg også vært - og det er jo flere i jentas familie/omgangskrets også! Ja du har rett i at det var en innledning Det som ble fryktelig dumt her var at hovedinnlegget mitt ikke fikk med alt jeg Egentlig skrev!!! Mitt aller første innlegg her.. Bør nok skrive hele på nytt evt for jeg ser det blir oppfattet annerledes enn ment ! Og ja jeg er oppriktig bekymret. Vi har et godt og åpent forhold til moren også, vi har er trygt kjærlig hjem med en utfordring som ikke er lett å deale med i hverdagen. Jeg hadde flere spørsmål også som forsvant i første innlegg og var spesielt interessert i om noen kjenner seg igjen i det jeg skriver. Hva de har evt gjort med dette og hva fungerte. Metodikker osv. Skjønner også at Bonusmor som skriver er slikt innlegg kan trigge mange til å tenke at : her har vi igjen en som misliker stebarnet sitt og skal svartmale alt. Vel , så feil kan man ta. Jeg bryr meg. Hvis jeg ikke skrev om mitt bonusbarns problemer men bare positivt ting ville det vel ikke vært noe å diskutere her ? Anonymkode: 8c964...b8a 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå