Gå til innhold

Blir stressa - har vi lagt opp til for dyrt bryllup (for gjestene)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg syns ikke dette høres hårreisende ut, og særlig når de fleste uansett måtte reist langt og i tillegg den verste bryllupsboomen er over i vennekretsen. Det første klarer de fleste å regne seg til, vil jeg tro, og raskt tenke at de uansett måtte betalt reise og hotell. Jeg syns også det er bedre å be litt bredt enn å utelukle noen, når det betyr å både be fetter og kusine som er søsken selv om du har lite kontakt med den ene. Vi inviterte en sånn søskenflokk av søskenbarn da vi giftet oss, og den vi hadde minst kontakt meldte avbud. De måtte reise langt og de syns åpenbart ikke kontakten var verdt fly og hotell. Men det var helt greit og veldig forståelig. Jeg syns det hadde vært mye verre å ikke invitere den broren.

Når det er sagt var jeg en gang i fem bryllyp på én sommer og to av dem var langt uti gokk, dvs måtte krysse Norge på hhv. langs og tvers og deretter kjøre et stykke. Vi måtte avspasere på fredagen, betale ganske dyre flybiletter i hvertfall det ene bryllupet og der var det også dyr overnatting. Dette var heller ikke hjemstedet til noen av de som skulle gifte seg, så absolutt alle måtte reise langt for å komme til disse riktignok veldig spesielle stedene. Den sommeren aner jeg ikke hvor mye vi brukte på bryllup, men det ble noen tusen, ja. Så det kan ta litt av når man ønsker å gjøre det veldig spesielt, men det høres for meg ut som dere har tenkt mer gjennom hvordan dette blir for gjestene. Jeg tror ingen syns en slik invitasjon er frekt, bare at de som føler seg perifere vil takke nei, og det er jo helt greit. Og siden mange rundt dere sikkert er etablerte med barn, vil dette sikkert bli en kjærkommen get away for flere av parene?

Men et tips vil jeg gi fra det ene bryllupet jeg var i. Det er flott at dere vil stå for all mat, men pass på at det er nok, også for de med allergier. I det ene bryllupet jeg var i langt fra folk var det så lite mat, både til fredagskvelden, lunsj lørdag og søndag og på selve bryllupsmiddagen. Dette gjaldt alle, men enda mer for de av oss som hadde allergier, for det viste seg at vi var glemt flere ganger. Og hovedproblemet med det en hel helg var at det var langt til nærneste butikk e.l. så vi fikk ikke kjøpt noe egen mat heller. Tror aldri jeg har vært så sulten en hel helg før... 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville bare dobbel sjekke :)

Den summen er ikke nærheten av hva dette bryllupet vil koste gjestene. Ikke engang hotelrommet for en natt.

Anonymkode: 7a518...5e2

TS igjen: Nei. Det stemmer. Om vi ikke får gjort noe med prisene, vil hotelloppholdet (for de som ønsker å være der hele helgen) koste 1500 per person i dobbeltrom, og 1800 for de som kommer som single (og det må vi vel ta høyde for at noen vil ønske å gjøre, selv om vi bare kjenner par). Vi får nok imidlertid fikset hotellrom i nærheten som er en god del rimeligere. 

Anonymkode: fed46...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Vera Vinge skrev:

Jeg syns ikke dette høres hårreisende ut, og særlig når de fleste uansett måtte reist langt og i tillegg den verste bryllupsboomen er over i vennekretsen. Det første klarer de fleste å regne seg til, vil jeg tro, og raskt tenke at de uansett måtte betalt reise og hotell. Jeg syns også det er bedre å be litt bredt enn å utelukle noen, når det betyr å både be fetter og kusine som er søsken selv om du har lite kontakt med den ene. Vi inviterte en sånn søskenflokk av søskenbarn da vi giftet oss, og den vi hadde minst kontakt meldte avbud. De måtte reise langt og de syns åpenbart ikke kontakten var verdt fly og hotell. Men det var helt greit og veldig forståelig. Jeg syns det hadde vært mye verre å ikke invitere den broren.

Når det er sagt var jeg en gang i fem bryllyp på én sommer og to av dem var langt uti gokk, dvs måtte krysse Norge på hhv. langs og tvers og deretter kjøre et stykke. Vi måtte avspasere på fredagen, betale ganske dyre flybiletter i hvertfall det ene bryllupet og der var det også dyr overnatting. Dette var heller ikke hjemstedet til noen av de som skulle gifte seg, så absolutt alle måtte reise langt for å komme til disse riktignok veldig spesielle stedene. Den sommeren aner jeg ikke hvor mye vi brukte på bryllup, men det ble noen tusen, ja. Så det kan ta litt av når man ønsker å gjøre det veldig spesielt, men det høres for meg ut som dere har tenkt mer gjennom hvordan dette blir for gjestene. Jeg tror ingen syns en slik invitasjon er frekt, bare at de som føler seg perifere vil takke nei, og det er jo helt greit. Og siden mange rundt dere sikkert er etablerte med barn, vil dette sikkert bli en kjærkommen get away for flere av parene?

Men et tips vil jeg gi fra det ene bryllupet jeg var i. Det er flott at dere vil stå for all mat, men pass på at det er nok, også for de med allergier. I det ene bryllupet jeg var i langt fra folk var det så lite mat, både til fredagskvelden, lunsj lørdag og søndag og på selve bryllupsmiddagen. Dette gjaldt alle, men enda mer for de av oss som hadde allergier, for det viste seg at vi var glemt flere ganger. Og hovedproblemet med det en hel helg var at det var langt til nærneste butikk e.l. så vi fikk ikke kjøpt noe egen mat heller. Tror aldri jeg har vært så sulten en hel helg før... 

Nei. Fy. Skal definitivt også huske allergikerne! Hadde nok slitt med nattesøvnen i lang tid om bryllupet vårt hadde endt opp som en påtvunget slankeleir. 

Anonymkode: fed46...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Fy. Skal definitivt også huske allergikerne! Hadde nok slitt med nattesøvnen i lang tid om bryllupet vårt hadde endt opp som en påtvunget slankeleir. 

Anonymkode: fed46...7f1

Haha, det høres bra ut. :ler: Jeg får også alltid angst for at det skal være for lite mat når jeg inviterer til ting, så jeg forstår ikke de som konsekvent beregner for lite. Dermed beregner vi alltid for mye, men sånn er det vel for oss med slekt i deler av landet hvor mye mat og kaker i festlige lag er svært viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Vera Vinge skrev:

Haha, det høres bra ut. :ler: Jeg får også alltid angst for at det skal være for lite mat når jeg inviterer til ting, så jeg forstår ikke de som konsekvent beregner for lite. Dermed beregner vi alltid for mye, men sånn er det vel for oss med slekt i deler av landet hvor mye mat og kaker i festlige lag er svært viktig.

Haha😀 Klarer ikke beregne riktig mengde mat til mann og barn en gang. Men blir god på resteretter da😉

Anonymkode: fed46...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ville bare dobbel sjekke :)

Den summen er ikke nærheten av hva dette bryllupet vil koste gjestene. Ikke engang hotelrommet for en natt.

Anonymkode: 7a518...5e2

Ts igjen: betyr det at du tenker at  "anstendighetsgrensen" ligger på i underkant av 500 per natt per pers? 

 

 

 

 

 

Anonymkode: fed46...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, AnonymBruker said:

Ts igjen: betyr det at du tenker at  "anstendighetsgrensen" ligger på i underkant av 500 per natt per pers? 

 

 

 

 

 

Anonymkode: fed46...7f1

hun skrev 900kr får hele helgen med mat,dermed kan man ikke sammenligne det bryllupet men dette.

Anonymkode: 7a518...5e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest alle innlegg, men forholder meg til HI og et par andre innlegg.

Jeg er stor tilhenger at brudeparet skal bestemme selv, og de skal få den dagen de ønsker. Samtidig må det være innen rimelighetens grenser. Man ser på sin egen økonomi, hva slags bryllup man vil ha, og hvem som har mulighet eller råd til å komme.

Jeg føler man egentlig har to valg. Ene er å reise bort gjøre det til en tur for gjestene. Slik at nære venner og familie er villig til å betale dette. Og da bør det være litt ekstra stas på gjestene. Når man kommer hjem kan man ha et mindre selskap så går bredere, og ikke koster masse. Feks kjøpe inn grillmat, og ha selskap i hagen sin.

Andre valget er å ha det mer tradisjonelt. Invitere ganske bredt, men ha lav kostnad for gjestene.

Hvis man legger seg i mellom dette så kan det fort oppstå mye tull. Flere gjester blir irritert over prisen, og flere som ikke kommer pga pris, og mye styr med overnatting osv. Det som kan skje er at man sitter ikke igjen med det bryllupet man ikke egentlig vil ha. Legger man sammen det man kan bruke på bryllupet selv uten gaver kan det bli mye. Overnatting, kanskje nye klær, utdrikningslag, og mange føler de må kanskje kjøpe gave likevel. 

Du må selvfølgelig bestemme selv, men hvis det var meg ville jeg valgt. Vil du ha mindre litt intimt bryllup med få gjester, eller vil du ha bredt bryllup med lavere kostnad. Siden du spør her så virker det som du er litt usikker på gjestene. Du kan ikke sende ut et spørreskjema å spørre alle hva de syns, og hva som hadde vært best for de. Samtidig inviterer du mennesker til er bryllup så må man også ta hensyn til gjestene. De vil jo helst ha en rolig da for å feire dere. Da er det kjipt at dere sitter der med kusina dere aldri ser, og fetter dere har masse kontakt med sier nei. Svigermor er sur fordi det ble så dyrt med overnatting fordi den, og den ikke kom. Osv. 

Du kan jo gjøre som du hadde tenkt, og se hva som skjer. Virker stemningen god, og folk ser ut til å ville komme selv med prisen så er det kanskje greit.

Kykke til uansett hva dere gjør.

Anonymkode: 0163f...3c3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hun skrev 900kr får hele helgen med mat,dermed kan man ikke sammenligne det bryllupet men dette.

Anonymkode: 7a518...5e2

Men jeg har jo skrevet så mange ganger at vi dekker alle mat og drikke i løpet av helgen (selvfølgelig), men at jeg er bekymret for om overnattingen er for dyr...

Anonymkode: fed46...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, AnonymBruker said:

Men jeg har jo skrevet så mange ganger at vi dekker alle mat og drikke i løpet av helgen (selvfølgelig), men at jeg er bekymret for om overnattingen er for dyr...

Anonymkode: fed46...7f1

900 kr mot 3000 (6000kr om man er 2) for hotell selv med mat kan ikke sammenligenes.

Anonymkode: 7a518...5e2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

900 kr mot 3000 (6000kr om man er 2) for hotell selv med mat kan ikke sammenligenes.

Anonymkode: 7a518...5e2

900 mot 1500 og 1800 mot 3000 (om man er to). Det er åpenbart ganske stor forskjell, men ikke så stor som du legger til grunn. Men mener virkelig ikke å kverulere😀. Jeg lurer bare helt ærlig på hva du ville tenkt er ok å betale per natt per person for overnatting I et bryllup hvor alt det andre er inkludeRT.  

Anonymkode: fed46...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har akkurat giftet oss i Sverige. Hadde 40 gjester totalt, ca 25 av disse kom reisende. Jeg hadde også samme bekymringene som deg, ts, men alle kom og alle var superfornøyd med at vi hadde valgt Sverige. Vi betalte kun mat på festen og drikke til maten, ingen har gitt noe tegn til å være misfornøyd med det. Vi fikk dog gode priser på overnatting der festen var, men dekket ingenting for gjestene. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, neon_sun skrev:

Vi har akkurat giftet oss i Sverige. Hadde 40 gjester totalt, ca 25 av disse kom reisende. Jeg hadde også samme bekymringene som deg, ts, men alle kom og alle var superfornøyd med at vi hadde valgt Sverige. Vi betalte kun mat på festen og drikke til maten, ingen har gitt noe tegn til å være misfornøyd med det. Vi fikk dog gode priser på overnatting der festen var, men dekket ingenting for gjestene. Lykke til :)

Supert - takk. Vi bærer nok automatisk risikoen for å bli oppfattet som litt mer "stormannsgale" i og med at alle må reide,  men glad for at dagen deres ble så vellykket😀

Anonymkode: fed46...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Har lest de første sidene)

Bryllup er dyrt. Uansett. Jeg har vært i 10-15 bryllup de siste årene (og jeg er student), og det har ALLTID beløpt seg på mellom 500 og 1500 kr, om det så bare var borti høgget. Gave, transport, ta seg fri fra jobb (jobber helger) -men bryllup er noe jeg prioriterer om jeg liker bruden/brudgommen/begge.

I de siste årene har jeg blitt med min samboer i bryllup, til folk jeg aldri har hilst på - og da snakker vi 15 timers kjøring, overnatting i 2 døgn samt egen mat. Det ene bryllupet sluttet 23.30 og vi betalte 1500 for å sove på en nedslitt folkehøyskole (!)

TS, jeg synes bryllupet ditt høres kjempefint ut! Så lenge du ikke har tettstappa program alle dagene (greit å ha tips til hva folk kan gjøre så man ikke kjeder seg alene), så er dette et sånt bryllup man kan gjøre til en koselig weekend :)

 

Anonymkode: b1959...f4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 hours ago, AnonymBruker said:

900 mot 1500 og 1800 mot 3000 (om man er to). Det er åpenbart ganske stor forskjell, men ikke så stor som du legger til grunn. Men mener virkelig ikke å kverulere😀. Jeg lurer bare helt ærlig på hva du ville tenkt er ok å betale per natt per person for overnatting I et bryllup hvor alt det andre er inkludeRT.  

Anonymkode: fed46...7f1

Herregud, du har virkelig ikke fortstått noe som helst du, klarer du virkerlig ikke å se  det er mye penger for en som har dårliug råd??

Er du en av de som blir sure hvis en venninne vil til et sted med billigere øl/middag?

Eller  blir sur fordi hun takker nei til noe fordi hun ikke råd??

Jeg synes du utvider lite sympati ovenfor det at det er enkelte gjester som faktisk ikke har råd til dette!

Du virker som ett slitsomt bekjentskap.

Anonymkode: 7a518...5e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte på side 1, men kan legge til: Jeg synes det virker som man får mye for pengene. Det blir sikkert et flott bryllup - og slett ikke blant de dyreste jeg har hørt om. Men det er for dyrt til hva jeg hadde villet prioritere for andre enn de aller nærmeste. Det er ikke alle som har økonomi til å bruke opp mot 5000 på et bryllup. Sånn er det bare. Selv tenker jeg ikke på meg selv som veldig fattig, men ville heller prioritert de pengene på andre ting. 

Jeg hadde dog ikke blitt fornærmet over å bli invitert, jeg hadde bare takket nei. 

Anonymkode: b49d7...d72

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TS - du må være klar over at du nå er på det forumet i Norge (!?) hvor ALLE er trygdet/studenter/har mye gjeld/tjener lite etc etc etc.

Utdrikningslag hvor man kanskje må opp i mellom 500 - 1000 kr pr pers? NEI guuuuud forbyyyyy - det er ALTFOR, ALTFOR dyrt (selv om de fleste brenner like mye eller mer på en vanlig kveld på byen).

Bryllup som betyr at man må reise/bo på hotel er stort sett utelukket, om ikke brudeparet bruker masse tid og krefter på å tilrettelegge så ingen skal måtte betale mer enn kanskje 100 kr. Om man hører på de som skriver her inne, altså.  

Personlig mener jeg at deres opplegg er helt innenfor hva man kan forvente (!) at gjester betaler. I et land som Norge MÅ man som regel reise om man skal delta i bryllup - og det er jo bare sånn det er. Da kan man være heldig å kjenne noen der = gratis overnatting, eller man må bo på hotell/camping whatever, uten at noen reagerer på at det er så ille. Jeg tror altså at de som sier de vil bli fornærma over å bli invitert til noe så "dyrt" bare blir det fordi de ser summen der og da. Det KOSTER å reise og å bo - uansett hvor man skal, når man velger å delta.

Jeg har vært invitert i bryllup hvor en del av gjestene (meg inklusive) har måttet både reise langt og overnatte, hvor vi måtte ordne (og betale! ) alt selv, UTEN Å BLI DET MINSTE FORNÆRMET! Tenk det! og det skjedde også da jeg var student, ble bla invitert til en nokså perifer bekjent til bryllup i Ungarn, som selvsagt var helt umulig å prioritere da, men jeg ble heller ikke da FORNÆRMET over å bli bedt til et såpass dyrt opplegg. Jeg syns det var festlig å bli bedt, men takket naturligvis høflig nei, ettersom det ble for dyrt, Uten sure miner verken her eller der.

Holdningen en del i dette forumet framviser er så totalt på siden av realiteten at det må du bare ikke forholde deg til.

Tips til det med gaver (for ja, mange ønsker jo uansett å gi noe). Vi reiste også bort og "krevde" at gjestene selv betalte reisen og deler av oppholdet, og skrev at vi anså dette som gave, men at dersom man ønsket å gi noe, så har vi det vi trenger, men vin og blomster var greit. Fikk da noe til hagen, noe konfekt og en del vin. Ingenting som måtte være kjempedyrt, samtidig som de som ville gi noe fysisk kunne det.  

uansett - ikke bekymre deg så mye om folk blir "fornærmet" over å bli invitert! Det tror jeg ikke de blir, selv om de ikke kan/vil/ønsker å prioritere en helg på dette. Men samtidig: det er mange som faktisk vil prioritere det, som setter pris på å bli bedt og som setter pris på å selv få lov å avgjøre hva som er for "dyrt" eller ikke. Er det ikke ganske ille hvis du i etterkant får høre at folk dere egentlig hadde planer om å be, men ikke gjør, ut fra tanker om at det er "fornærmende" pga opplegget,  faktisk sier at de ble litt lei seg over at de ikke ble bedt, fordi de gjerne ville kommet?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ganske vanlig ut, og det er jo positivt at dere skriver at man ikke skal ta med gave (noen med ekstra god økonomi tar vel kanskje med gave uansett, men da har jo hvertfall de med mer normal økonomi også muligheten). Det kan nok tenkes at dere utelukker noen med dårlig økonomi, men så lenge man planlegger et opplegg innen rimelighetens grenser uten å ta helt av slik at bare de mest velbemidlede kan bli med, så greier man ikke å ta hensyn til alle og enhver, og hele verden uansett. Ja, det koster litt med flyt og hotell, men det er jo ikke noe dyrere for en hvilken som helst annen weekendtur. Så får folk velge selv hva de vil prioritere,sine egne turer eller sette av penger til å reise til dere. Så lenge man gir beskjed i veldig god tid i forveien, slik at folk har muligheten til å sette av noen kroner, så syntes jeg da dette er innafor.  

Anonymkode: 582e7...2ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...