Gå til innhold

Bryllup med drikke kun til maten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville absolutt ikke gitt den opplysningen. Hva er hensikten med det? 

For "normale" folk vil det ikke ha noe å si om de får den opplysningen eller ikke, det er en helt ubrukelig opplysning for dem. For det er jo ikke noe de da kan gjøre fra eller til, eller noe de må forberede seg på, eller på noen som helst måte ta stilling til. Det blir en like nyttig opplysning som å si at det kun vil være røde roser på bordene, ingen hvite. 

For de unormale vil det derimot være en oppfordring til å ta med seg lommelerke, eller drikke seg drita på forhånd for å være sikret å være full hele festen. 

Så å si ifra på forhånd fører absolutt ingenting bra med seg, tvert imot kan det bare gjøre skade. 

Anonymkode: 42769...e2c

JEG ville hatt den opplysningen på forhånd, slik at jeg kunne takket nei til invitasjonen.

Jeg kjøper ikke nytt antrekk, gave, frisørtime for oppsetting av håret og setter av en hel helg til en "bryllupsfest" der jeg "ikke får lov til" å nyte et glass vin eller 2 utover kvelden.

Jeg foretrekker å vite på forhånd om jeg er invitert i barneselskap. Et bryllup der det serveres alkohol kun til middag?

Og hva hadde du tenkt toastmasteren skulle si etter middag? "Folkens, da er det strax tid for fest og dans! Men desverre tillates det ikke mer alkohol enn det dere fikk til middagen!" 

Eeh nei. Det funker ikke slik.

Anonymkode: 23a2f...df4

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis festen skal avsluttes etter mat synes jeg det er helt ok. Men alkohol til mat og så fest uten blir helt rart. Da synes jeg det er bedre med alkoholfritt hele veien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke slekten og vennene dine oppføre seg? Jeg kan ikke huske å ha opplevd fylleoppførsel i bryllup, selv om bar etter middagen er vanlig.

Nå er det sånn at vi i Norge har en tradisjon for alkohol på fest. Det er forventet og det skaper god stemning. Jeg tror nok heller at du vil merke det negativt på stemningen dersom du ikke åpner for bar etter middagen. Nordmenn tørr ikke danse feks uten litt innabords. Så kan man diskutere om dette er teit eller ikke, men sånn er det.

 

Anonymkode: be02a...185

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.9.2017 den 15.35, AnonymBruker skrev:

Er det noen her som har hatt bryllup med drikke kun til maten, uten muligheter for gjestene til å få/kjøpe mer alkohol senere?

Jeg og forloveden min er litt uenige om alkohol i bryllupet, men lurer på om dette kunne vært et greit kompromiss.

Anonymkode: b7db8...0ba

Er bryllupet ferdig etter middagen da?`

Skal dere ha kaffegjester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 25.9.2017 at 8:27 AM, AnonymBruker said:

Jeg ville absolutt ikke gitt den opplysningen. Hva er hensikten med det? 

Jeg ville følt meg lurt om jeg troppet opp i bryllupet og måtte "kose" med med cola utover kvelden. Hadde jeg blitt advart på forhånd, hadde jeg ikke dradd. Selve bryllupet pleier jo aldri å være så rasende festlig, for å si det sånn. Dyr gave og ditto drosje/hotell og ikke engang en konjakk eller tre? Jeg står over.

Anonymkode: 70d5d...a32

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎25‎.‎09‎.‎2017 at 7:52 AM, AnonymBruker said:

Men så er det jo ikke alle som har utelukkende slekt og venner som vet å oppføre seg, da... Jeg har vært i bryllup som har blitt "ødelagt" av fulle slektninger og venner. Grining, drama, skriking og hyling. IKKE koselig, for noen. 

Jeg har aldri vært ute for kun drikke til maten-ordningen. Jeg synes det virker litt rart. Det er mange som liker å nippe til et glass etter maten, og ikke noe særlig til maten. Jeg selv foretrekker faktisk vann til maten, men tar gjerne et glass øl/vin å nippe til etter maten. 

Jeg har vært i et alkoholfritt bryllup, og det ble ødelagt av en fetter og en onkel som henholdsvis drakk seg drita før festen (antageligvis så alkoholbuzzen skulle vare hele festen), og smuglet med seg sprit på lommelerke og ble drita utover kvelden. Det var annonsert på forhånd at det ble alkoholfritt, så hadde latt være å gjøre det hadde de kanskje unngått slik oppførsel. 

Anonymkode: 42769...e2c

Vet du hva.

 Da invitere man de ikke.

1 gjest skal ikke ødelegge får 10.

Anonymkode: ef0f3...af9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det virker litt snodig å ha alkoholservering til maten dersom det ikke blir noen alkoholservering etter maten, med mindre feiringen avsluttes etter middagen. Ville heller vurdert mulighet for noe alkoholservering etterpå, som bonger eller betalbar, eller hatt hele bryllupet alkoholfritt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad for at gjestene vi inviterer sjelden lager bråk på fest. Vi skal ha alkoholservering  før, under og etter middag (eller 2 t fri bar eller mer)  Vielsen er ikke før kl 17 så jeg mistenker at noen kommer til å ta seg litt på forhånd og møte opp brisne i kirken men pytt. 

Anonymkode: d3871...f66

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.9.2017 den 9.16, AnonymBruker skrev:

JEG ville hatt den opplysningen på forhånd, slik at jeg kunne takket nei til invitasjonen.

Jeg kjøper ikke nytt antrekk, gave, frisørtime for oppsetting av håret og setter av en hel helg til en "bryllupsfest" der jeg "ikke får lov til" å nyte et glass vin eller 2 utover kvelden.

Jeg foretrekker å vite på forhånd om jeg er invitert i barneselskap. Et bryllup der det serveres alkohol kun til middag?

Og hva hadde du tenkt toastmasteren skulle si etter middag? "Folkens, da er det strax tid for fest og dans! Men desverre tillates det ikke mer alkohol enn det dere fikk til middagen!" 

Eeh nei. Det funker ikke slik.

Anonymkode: 23a2f...df4

Det beste argumentet jeg har sett for å ha alkoholfritt bryllup - da slipper man tydeligvis de gjestene som ikke bryr seg filla om anledningen og menneskene det angår, men kun drar på fest for å kunne drikke gratis. 

Anonymkode: 70f6f...e20

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.9.2017 den 9.16, AnonymBruker skrev:

JEG ville hatt den opplysningen på forhånd, slik at jeg kunne takket nei til invitasjonen.

Jeg kjøper ikke nytt antrekk, gave, frisørtime for oppsetting av håret og setter av en hel helg til en "bryllupsfest" der jeg "ikke får lov til" å nyte et glass vin eller 2 utover kvelden.

Jeg foretrekker å vite på forhånd om jeg er invitert i barneselskap. Et bryllup der det serveres alkohol kun til middag?

Og hva hadde du tenkt toastmasteren skulle si etter middag? "Folkens, da er det strax tid for fest og dans! Men desverre tillates det ikke mer alkohol enn det dere fikk til middagen!" 

Eeh nei. Det funker ikke slik.

Anonymkode: 23a2f...df4

Jeg er enig i at noen glass vin gjør et bryllup gøyere, men synes du tar litt vel av i såkalt "gjest-zilla" her. Visst koster det litt å være bryllupsgjest, men det du beskriver her er langt utenfor normalen. Jeg har vært i sikkert 20 bryllup og har aldri noensinne hatt frisørtime for håroppsats (!). Det er sjelden jeg har kjøpt nytt antrekk også, de fleste har en coctailkjole eller to hengende i skapet som brukes til ulike pyntede anledninger. Synes ikke du kan legge ansvaret for slike kostnader over på brudeparet, hadde jeg vært brud hadde jeg stusset litt om gjester mente de trengte frisøroppsats for å delta.

Synes også det er spesielt å mene at et selskap er "barneselskap" fordi det ikke serveres alkohol. Mange selskaper er da alkoholfrie, konfirmasjoner f.eks., og selv har jeg aldri fått servert alkohol når mine besteforeldre har feiret gullbryllup og runde dager. Det er fremdeles hyggelig å få masse god mat, kaker og kaffe, og prate med slektninger man ikke treffer så ofte, selv om det kanskje ikke blir en heidundranes fest.

Det kan forresten være mange grunner til at brudeparet ønsker det alkoholfritt, ikke alltid gjester har innsikt i årsaken. Noen har vokst opp i alkoholiserte hjem, andre har opptil flere alkoholikere i familien som er invitert, noen har selv en historikk som alkoholmisbruker. Alkohol er ikke bare hyggelig og ufarlig, for noen mennesker og familier har den vært ødeleggende, og det sier litt om alkoholkulturen her til lands om man ikke klarer å ha det fint uten. Jeg elsker rødvin og er liberal, men respekterer også at ulike mennesker har ulike erfaringer og dermed føler ulikt om alkohol.

Anonymkode: 90dbc...584

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Det beste argumentet jeg har sett for å ha alkoholfritt bryllup - da slipper man tydeligvis de gjestene som ikke bryr seg filla om anledningen og menneskene det angår, men kun drar på fest for å kunne drikke gratis. 

Anonymkode: 70f6f...e20

Heller det at man ikke vil bli behandlet som barn.

Uansett er dette noe man burde å informere gjestene om.

Anonymkode: ef0f3...af9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2017-09-25 den 9.16, AnonymBruker skrev:

JEG ville hatt den opplysningen på forhånd, slik at jeg kunne takket nei til invitasjonen.

Jeg kjøper ikke nytt antrekk, gave, frisørtime for oppsetting av håret og setter av en hel helg til en "bryllupsfest" der jeg "ikke får lov til" å nyte et glass vin eller 2 utover kvelden.

Jeg foretrekker å vite på forhånd om jeg er invitert i barneselskap. Et bryllup der det serveres alkohol kun til middag?

Og hva hadde du tenkt toastmasteren skulle si etter middag? "Folkens, da er det strax tid for fest og dans! Men desverre tillates det ikke mer alkohol enn det dere fikk til middagen!" 

Eeh nei. Det funker ikke slik.

Anonymkode: 23a2f...df4

Enig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg er enig i at noen glass vin gjør et bryllup gøyere, men synes du tar litt vel av i såkalt "gjest-zilla" her. Visst koster det litt å være bryllupsgjest, men det du beskriver her er langt utenfor normalen. Jeg har vært i sikkert 20 bryllup og har aldri noensinne hatt frisørtime for håroppsats (!). Det er sjelden jeg har kjøpt nytt antrekk også, de fleste har en coctailkjole eller to hengende i skapet som brukes til ulike pyntede anledninger. Synes ikke du kan legge ansvaret for slike kostnader over på brudeparet, hadde jeg vært brud hadde jeg stusset litt om gjester mente de trengte frisøroppsats for å delta.

Synes også det er spesielt å mene at et selskap er "barneselskap" fordi det ikke serveres alkohol. Mange selskaper er da alkoholfrie, konfirmasjoner f.eks., og selv har jeg aldri fått servert alkohol når mine besteforeldre har feiret gullbryllup og runde dager. Det er fremdeles hyggelig å få masse god mat, kaker og kaffe, og prate med slektninger man ikke treffer så ofte, selv om det kanskje ikke blir en heidundranes fest.

Det kan forresten være mange grunner til at brudeparet ønsker det alkoholfritt, ikke alltid gjester har innsikt i årsaken. Noen har vokst opp i alkoholiserte hjem, andre har opptil flere alkoholikere i familien som er invitert, noen har selv en historikk som alkoholmisbruker. Alkohol er ikke bare hyggelig og ufarlig, for noen mennesker og familier har den vært ødeleggende, og det sier litt om alkoholkulturen her til lands om man ikke klarer å ha det fint uten. Jeg elsker rødvin og er liberal, men respekterer også at ulike mennesker har ulike erfaringer og dermed føler ulikt om alkohol.

Anonymkode: 90dbc...584

Gratis

fest?

Lever

du

i

en

drømmeverden

?

Ett

bryllyp

er

IKKE

en

gratis

fest

for

gjester.

Anonymkode: ef0f3...af9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Det beste argumentet jeg har sett for å ha alkoholfritt bryllup - da slipper man tydeligvis de gjestene som ikke bryr seg filla om anledningen og menneskene det angår, men kun drar på fest for å kunne drikke gratis. 

Anonymkode: 70f6f...e20

Gratis fest?

Gratis alkohol?

Lever  du i en drømmeverden eller?

Bryllup er IKKE gratis for gjester.

Det er mye utgifter bl annet gave!

Anonymkode: ef0f3...af9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gratis fest?

Gratis alkohol?

Lever  du i en drømmeverden eller?

Bryllup er IKKE gratis for gjester.

Det er mye utgifter bl annet gave!

Anonymkode: ef0f3...af9

Hørte om et par kamerater som lurte seg med på en bryllupsfest uten å kjenne hverken brudepar eller noen av gjestene. De snakket med gjester og slektninger av brudeparet og latet som om de kjente brudeparet. De var med på festlighetene i et par timer, før det ble oppdaget at de var ubudne gjester...

Anonymkode: 59d75...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Hørte om et par kamerater som lurte seg med på en bryllupsfest uten å kjenne hverken brudepar eller noen av gjestene. De snakket med gjester og slektninger av brudeparet og latet som om de kjente brudeparet. De var med på festlighetene i et par timer, før det ble oppdaget at de var ubudne gjester...

Anonymkode: 59d75...8dc

:fnise:  Vennene dine? Vi alle har sett den filmen :fnise: Bilderesultat

Anonymkode: ef0f3...af9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

:fnise:  Vennene dine? Vi alle har sett den filmen :fnise: Bilderesultat

Anonymkode: ef0f3...af9

Når er den fimen fra? De kameratene som jeg hørte om, gjorde dette i sin ungdom, for ca 40 år siden

Anonymkode: 59d75...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.9.2017 den 8.27, AnonymBruker skrev:

Jeg ville absolutt ikke gitt den opplysningen. Hva er hensikten med det? 

For "normale" folk vil det ikke ha noe å si om de får den opplysningen eller ikke, det er en helt ubrukelig opplysning for dem. For det er jo ikke noe de da kan gjøre fra eller til, eller noe de må forberede seg på, eller på noen som helst måte ta stilling til. Det blir en like nyttig opplysning som å si at det kun vil være røde roser på bordene, ingen hvite. 

For de unormale vil det derimot være en oppfordring til å ta med seg lommelerke, eller drikke seg drita på forhånd for å være sikret å være full hele festen. 

Så å si ifra på forhånd fører absolutt ingenting bra med seg, tvert imot kan det bare gjøre skade. 

Anonymkode: 42769...e2c

Det er absolutt helt normalt å opplyse om opplegget rundt alkoholservering i invitasjonen til et bryllup vel? Om det er åpen bar, betalingsløsning i bar, ta med egen drikke, alkoholfritt... Hvis det kun er alkohol til maten og man ikke forventer noe særlig fest etterpå legger man kanskje andre planer videre på kvelden, lar vær å ta seg fri fra jobb dagen etter, dropper det glasset til maten så man kan ta bilen... Noen velger å bli hjemme kanskje.. å ville vite hva man blir invitert på og kunne planlegge litt er ikke unormalt, herlighet :P

Anonymkode: df6c4...99a

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt morsomt å lese slike debatter, fordi det kommer så tydelig fram hvor forskjellige vi er.

Jeg hadde ikke hatt noe problem med at det ble gjort sånn som du foreslår ts. Men er litt med på at det kan være greit å si ifra om at det blir sånn på forhånd. Bare så gjestene får planlagt på best mulig måte mtp kjøring, overnatting og at de kan dra rett hjem til barna sine etterpå.

For meg handler ett bryllup om å ta del i en stor dag til noen jeg har kjær. Om det er alkohol til stedet eller ikke har ikke noen betydning for min trivsel. Har heller aldri brukt særlig mye penger som gjest i ett bryllup. Føler ikke at det er det det handler om.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, heipådegsann said:

Litt morsomt å lese slike debatter, fordi det kommer så tydelig fram hvor forskjellige vi er.

Jeg hadde ikke hatt noe problem med at det ble gjort sånn som du foreslår ts. Men er litt med på at det kan være greit å si ifra om at det blir sånn på forhånd. Bare så gjestene får planlagt på best mulig måte mtp kjøring, overnatting og at de kan dra rett hjem til barna sine etterpå.

For meg handler ett bryllup om å ta del i en stor dag til noen jeg har kjær. Om det er alkohol til stedet eller ikke har ikke noen betydning for min trivsel. Har heller aldri brukt særlig mye penger som gjest i ett bryllup. Føler ikke at det er det det handler om.

For meg er det heller ingen krav,men jeg forventer å bli infomert.

Kan man redusere utgiftene, ja det kan man,

det er utrolig dårlig argumantasjon. Bryllypp er ikke gratis for gjester,man må ut med penger til gave/bensini, så jeg synes det er en direkte dårlig sammenlingelse at gjester er ute etter gratis alkohol.

Anonymkode: ef0f3...af9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...