Gå til innhold

Hva er det med overvektige mennesker ?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Det er ikke meningen å være frekk ,men jeg har lenge lurt på en liten ting....

på jobben og og andre stdeder kjenner jeg mennesker som er overvektig og klager over at de har ikke bare noen kilo for mye på kroppen.....

De er til sdadighet på slankingen og jeg har på følelsen av at de hver mandag skal begynne på den berømmte utsultnings kuren som har så mange navn.....

Så kommer de på jobb eller hvor de måtte være på mandag ,men vann på falsken og frukt,skal ikke spise noe annet,jo bare kansje litt salat.......

Er kjemmpe flinke helt til de tror ingen ser dem og da finner de frem boller og sjokolade ,dressing til salaten og eller baguetter med masse masse majones og smør......

Hvist de ikke spiser i skjul så har de alltid en annen ynskyldning for at kuren sprakk,om det var bursdag i familien eller de ble syk kansje mannen laget middag for å være snill eller så har de rett og slett glemmt seg......

Har jeg fått et feilt inntrykk eller har overvektige så liten kontroll på seg selv at de ikke klarer å fullføre en slankekur og oppnå det måle de har satt seg......???

Har jeg fått et inntrykk av overvektige slankene mennesker som er helt på tryne???

Er det andre som har tenkt på dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nathalie

Vettu, de overvektige som du skriver om her, høres for meg ut som mennesker med en spiseforstyrrelse, kalt tvangsspising.

Mennesker med denne spiseforstyrrelsen er ofte mennesker som spiser helt normalt eller ganske lite i selskap med andre. Når de kommer for seg selv, overspiser de.

Disse menneskene har ikke kontroll over spisingen sin, og de spiser til de blir så mette at de er ukomfortable.

De spiser alene fordi de er flaue av den mengden mat de spiser, - eller spiser svært lite i selskap med andre og "tar det det igjen" når de er alene.

Tidligere trodde ofte fagfolkene (leger osv) at mennesker som gjorde dette hadde mangel på viljestyrke. I dag er det klart at problemet kan være like alvorlig som andre spiseforstyrrelser, og at heller ikke denne varianten har noe med mangel på viljestyrke å gjøre.

Matinntaket skyldes følelsmessige behov: Med maten, og eventuelt overvekten/fedmen, bygger man en beskyttende mur rundt seg. Vanskelige følelser, frustrasjoner, fortvilelse, savn etter nærhet og kjærlighet, seksuelle følelser, sinne og sorg svelges ned med mat.

Nå skal vi selvsagt ikke "skjære alle over en kam" her, jeg mener ikke at alle som ikke greier slankekurene har denne spiseforstyrrelsen. Noen er antageligvis ikke sterke nok til å fullføre en slankekur fordi de har mangel på nok viljesyrke.

Men jeg ville bare fortelle deg om det, spesielt sånn at du er klar over at det er lurt å ikke plumpe ut til noen som gjør dette med noe sånt som "jeg så du gjemte deg for å spise" eller noe, hvis du skjønner hva jeg mener? Du kunne jo være så uheldig å plumpe ut med det til akkurat den perosnen som hadde en spiseforstyrrelse... Og det ville ikke gjøre det noe bedre, for å si det sånn..

Dette ble et litt langt innlegg, men jeg håper du leser det likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare spør, hva er det med folk som røyker? De sier de skal slutte - men klarer de det??? Nei. :kul:

Vil tro at å kvitte seg med uvaner er fryktelig vanskelig, uansett hva det er! Det synes hvertfall jeg.! :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan så si.......

Jeg er tjukk, slanket meg 23 kg i fjor og har lagt på meg 13 kg i år.......

Klart det går på viljestyrke, men det er jo akkurat det samme med røyking, noe jeg også gjør.... hmm....-for et menneske jeg må være...?!?!

Men, jeg har funnet ut at jeg gidder ikke surke over dette, jeg har enormt mange gode venner, flørter og koser meg.

Skal prøve og spise sunnere og regelmessig (kjempeviktig!!), og kanskje bare skeie ut i helgene. Men det er jo så godt med god mat og snop....

Skulle gjerne vært tynnere, men er lykkelig! :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde prøve det selv en gang. :evil:

Spis deg stor og feit,så skal du få se hvor lett det er å få slanket det bort igjen.........

:kul: Ismen :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ¤_Fairytale_¤

Tvangsspising er en spiseforstyrrelse det også. Men hvis jeg kunne velge hvilken spiseforstyrrelse jeg ville endt opp med, hadde det fortsatt blitt anoreksi. Så, istedenfor å rakke ned på de som har et spiseproblem, så må du tenke på at de har i problem i hodet, ikke noe annet. Og at de antakeligvis har opplevd noe vondt siden de har fått den spiseforstyrrelsen.. Jeg for min del fikk min gode venn Ana på grunn av moren og faren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Feite folk er i utgangspunktet, late.

Noen har liten viljestyrke i tillegg. Selv om de gjerne vil slanke seg, klarer de det ikke. De mangler viljestyrke til å slutte å ete, og er for late til å trimme.

Feite folk sier ofte at de er lykkelige som feite !

Javel ?

Betyr det at de vil bli ulykkelig dersom de voknet en dag og var tynn ?

Neppe !

Det de egentlig sier, er at de er for late til å trimme, og så sløv at de ikke engang bryr seg om at de ødelegger seg selv helsemessig.

Uten å vite det sikkert, er jeg overbevist om at et flertall av feite folk røyker ?!

hilsen en chris, som er normalt slank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm. kremt, Chris. Jeg har inntrykk av det motsatte. På videregående var det alltid de tynne bertene som røyket og var sååååå redd for å gå opp i vekt hvis de sluttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei Kattepus !

Det med røyking, har du sikkert rett i. Som sagt det var bare spekulasjon.

Men du er altså enig i alt det andre jeg skrev ?

hilsen en chris, som skal trimme i kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Chris,

en lite nyansert bilde av fete mennesker du der forfekter. Ble egentlig litt skremt av dine holdninger.................... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Noen mennesker har lettere for å legge på seg enn andre, og det kan de ikke noe for... men de spiser kanskje også mer usunne fete ting enn tynne personer...?

Hvis mange av dem hadde kuttet ut de kaloririke måltidene, og stooore måltidene, hadde det ikke blitt så mange feite folk tror jeg.

Metoden for tykke folk, er at hvis man vil bli slank, må man begynne å si til seg selv at man hater feit mat, og elsker sunn, ganske kalori rik mat, det gjelder bare å lure kroppen sin litt.

Man må spise en del for å bli tykk, og man skal ikke se bort fra at mange har personlige problemer som de døyver vekk med mat, og det er syn.

Likevel, jeg tror ikke så mange fete folk har gått på så lange slankekurer heller, de har ikke villet nok å gå ned i vekt, hvorfor skulle de det? tenker mange... de har det fint som de har det, og mat er nam nam.

Det er feil tankegang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo allerede politisk korrekt å hetse røykere.

Da jeg røkte husker jeg at jeg var så irritert over at alle og enhver kunne rakke ned på røykere så åpenlyst de ville, si rett til deg at det var ulekkert osv. Og det ville ingen gjort til overvektige.

Inntil nå, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Nei, jeg gjør ikke det. Kan du være så snill og fortelle meg linkingen... jeg tror nemlig ikke at det er noen. Jeg tror det rett og slett er noe dere finner på i mangel av noe bedre. Det er ingenting med skillsmissen som gjør at noen spiser mindre mat, kanskje noe i psyken til jenter som utløser spisevegringen, men da er det problemer som var før skillsmissen som er de egentlige årsaker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der var f*** meg frekk waco!!

Slutt å komme slike uttalelser om ting du ikke vet noe om.

Tror ikke det er mange andre enn deg som har problemer med å forstå at det er hardt for en tenåring å få "skylda" for noe sånt.

Hun trenger ikke å ha fått direkte beskjed om det heller, men bare det å FØLE at man er skyldig i sånt.. Har ei venninne som sleit med det samme, og det ER vanskelig.

Ble skikkelig irritert av innlegget ditt.

Du sier mye morsomt,men pass deg litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Snus

Hvis du sitter stille hele dagen på skolen, og så går hjem og gjør lekser/går på jobb, så er det ikke lett å få trent noe. Da blir man lett stor. Hvis man også bor hjemme og ikke har kontroll over matinnkjøpene, og ingen av de andre i huset slanker seg, så er det ekstra vanskelig å kontrollere.

Når man å i tillegg får stygge blikk hvis man - fordi man er sent ute e.l. - tar seg en matbit utenom måltid, eller spiser like mye som de andre ved middagsbordet, da er det duket for spiseforstyrrelser.

Jupp, selvopplevd. Ikke spiseforstyrrelsene, men nesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...