Gå til innhold

Vanskelig å gå til frisøren - sosial angst . Må man prate?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes ofte at yngre frisører er mindre snakkesalige enn eldre. så jeg passer alltid på å bestille time hos en som ser ganske ung ut (ligger ofte bilder ute på nettsiden).

Anonymkode: 85f4b...6ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har med meg en bok og sitter å leser den :) Da forstår frisøren at jeg ikke ønsker å prate.

Anonymkode: df37e...8db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sosial angst, men jeg hater intetsigende skravling når jeg er sliten (Som jeg ofte er etter en lang arbeidsdag når jeg er hos frisøren) så jeg sier enkelt og greit i fra. Og opplever at mange frisører setter pris på det fordi de også synes det kan være greit å slippe og si så mye. For tiden går jeg hos en frisør som klipper bra og holder kjeft. Helt perfekt! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syntes frisører er så innmari skravlete. Jeg har sosial angst og kvier meg derfor for å gå til frisøren. På 5 år har jeg vært der tre ganger og vært fullstendig utslitt etterpå fordi jeg må jatte med i en samtale mens innsiden egentlig har hjertebank og hundre tanker om hva jeg skal si eller hvordan jeg oppfattes. Hvor mye snakker dere med frisøren? 

Anonymkode: 1ba78...e8c

Hei,

 

Drit i hva frisøren syntes. Frisøren er blid og hyggelig fordi det er jobben deres og de vil gjerne ha kunder. Spør etter en bunke blad og sitt og les eller lat som du leser for den saks skyld. Så kan du jo svare når de spør deg om noe og deretter fortsette lesingen. Det er ikke uhøflig. Det er ikke din oppgave å underholde frisøren.

Anonymkode: 1d3a5...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i 6 år gått til en frisør fra irak som ikke prater norsk for å unngå det tredjegradsforhøret man får fra norske frisører.

Mye billigere er det også, han tar 150kr, norske frisører tar 250 for samme arbeid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, WubWub skrev:

Jeg har i 6 år gått til en frisør fra irak som ikke prater norsk for å unngå det tredjegradsforhøret man får fra norske frisører.

Mye billigere er det også, han tar 150kr, norske frisører tar 250 for samme arbeid. 

Uansett billig, jeg betaler 390 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, lurings skrev:

Uansett billig, jeg betaler 390 kr.

Var bare en barberklipp av hodet og skjegget, 1,5mm. 

Men har investert i egen barbermaskin nå så gjør det på egenhånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppsøker som regel frisører som tilpasser seg til den enkelte kunden. Jeg er ikke spesielt interessert i å prate med frisøren utover det som angår håret mitt. Jeg fikler ikke med mobil eller leser i blader, men de fleste frisører jeg har gått til har forstått at jeg ikke vil skravle. 

Anonymkode: a6421...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, WubWub skrev:

Jeg har i 6 år gått til en frisør fra irak som ikke prater norsk for å unngå det tredjegradsforhøret man får fra norske frisører.

Mye billigere er det også, han tar 150kr, norske frisører tar 250 for samme arbeid. 

Kjempesmart for en kvinne å gå til en frisør som ikke prater norsk. Kunder risikerer generelt sett å ikke få håret slik de ønsker. Dette vil ikke akkurat redusere risikoen. 

Anonymkode: a6421...0bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjempesmart for en kvinne å gå til en frisør som ikke prater norsk. Kunder risikerer generelt sett å ikke få håret slik de ønsker. Dette vil ikke akkurat redusere risikoen. 

Anonymkode: a6421...0bf

han klipper bare menn uansett så den frisørsalongen hadde nok ikke vært et godt valg :fnise: men du har rett, jeg glemte at det er litt mer komplisert å klippe damer kontra herrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, jeg kjenner meg igjen i dette fra da jeg slet med angst. Var hos frisøren og følte jeg kom til å besvime hvert øyeblikk, pulsen var skyhøy. Småpratet litt, men for det meste satt jeg å tenkte på angsten. Og vet du hva, når jeg dro der ifra bestemte jeg meg rett og slett for at sånn ville jeg ikke ha det! Hvorfor skulle jeg gå rundt å ha angst for helt dagligdagse ting?! Og et par mnd etterpå dro jeg konsekvent til den samme frisøren, for å få hjernen min til å skjønne at dette overhode ikke er en angstfull situasjon. Det gikk lettere og lettere for hver gang, og nå koser jeg meg faktisk når jeg er hos frisøren - og går til hvilken som helst frisør. 

Det samme gjelder andre ting. Den eneste "kuren" mot angst er å utfordre seg selv i situasjoner man synes er skummel. Drit i det dumme hodet ditt som driver å forteller deg at "Dette er farlig!! Alarm alarm!!" For det ER faktisk ikke farlig, det er bare angst. Og jo mer hodet ditt lærer seg at ting ikke er farlig, ved å stå i situasjonen, jo bedre blir det :) Jeg kan nesten love deg det! Tro meg, jeg turte ikke å gå på butikken engang før, og nå lever jeg som et normalt menneske igjen. Og husk - det er bare du som merker angsten inni deg. Ingen andre, og hvertfall ikke frisøren som er fullt konsentrert med håret ditt :) 

Anonymkode: 110a0...3aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès

Nei, du må ikke det. Jeg hater smaltalk og når frisøren begynner med det, svarer jeg kun kort sånn at hun skal forstå at jeg er der for å klippe håret ikke drive med smalltalk, og det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen frisører er veldig sosiale og kan skravle høl i hodet ditt, mens andre er veldig stille igjen. Min tar heldigvis hensyn. Hvis jeg ikke sier noe særlig, så holder hun kjeft og gjør jobben sin. Hvis jeg drar samtalen i gang og har lyst til å småprate, så kan hun skravle. Liker at hun lar meg bestemme.

Alle er forskjellige og ikke alle liker smalltalk.

Endret av Christy89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...