Gå til innhold

Hvorfor retter folk på dialekten min? Mast - Mistet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TS, jeg har samme dialekt som deg, og i mitt hode er det feil å si "mast" istedenfor "mistet". Dialekt fungerer ikke som en unnskyldning for alt. Jeg hadde ikke giddet å rette på deg, men jeg hadde likevel oppfattet det som en feil. 

Anonymkode: 2bc0d...a28

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS, jeg har samme dialekt som deg, og i mitt hode er det feil å si "mast" istedenfor "mistet". Dialekt fungerer ikke som en unnskyldning for alt. Jeg hadde ikke giddet å rette på deg, men jeg hadde likevel oppfattet det som en feil. 

Anonymkode: 2bc0d...a28

Men da er det i ditt hode. Det er ikke feil å bruke et dialektord. Det er ikke feil å si "kass" i stedet for "hvilken". Det er dialekt, og derfor lov å SI. Du må lære deg å skille mellom talemål og skriftspråk. 

Anonymkode: ca29f...705

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da er det i ditt hode. Det er ikke feil å bruke et dialektord. Det er ikke feil å si "kass" i stedet for "hvilken". Det er dialekt, og derfor lov å SI. Du må lære deg å skille mellom talemål og skriftspråk. 

Anonymkode: ca29f...705

Når er det et ord blir et "dialektord"? Hvis mange andre med din dialekt heller ikke bruker ordet, hvordan bestemmer man at dette er et dialektord, og derfor ikke feil?

Kan ikke jeg i realiteten si "hvordan" i stedet for "hvilken" og si at det er min dialekt? Det er mange som sier det selv om det er feil. 

Anonymkode: 05ec9...15b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Millimani skrev:

Herlig!! :ler::ler::ler::ler:

Mange dialekt-uttrykk ja :) 

"Sola oss" er jo enkelt "sola vår" på Kristiansunds-dialekt", og som det nevnes i HI så er det i Arendal "Det var hyggelig å hilse på du". 

I barndommen bodde jeg i Nord-Norge. Jeg er selv fra Bergen og gikk i klasse med ei til fra Bergen. En gang hun sto bakerst i klasserommet og begynte å gråte så sa hun til frøken at "jeg kom ani den", da frøken spurte hva det var hun gråt for. Frøken skjønte ikke hva hun mente :sjokkert: Jeg sto foran i klasserommet og visse veldig godt hva det betydde. Jeg himlet med øynene og sa ikke noe. Bare tenkte at jeg syntes det var rart frøken ikke skjønte det :daane:

Du kan jo ikke si A og ikke B!!! Hva betyr det da?? Jeg er alt for nysgjerrig av meg :fnise: "jeg kom ani den". 

Anonymkode: 91cc5...842

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutes ago, AnonymBruker said:

Du kan jo ikke si A og ikke B!!! Hva betyr det da?? Jeg er alt for nysgjerrig av meg :fnise: "jeg kom ani den". 

Anonymkode: 91cc5...842

Jeg kom borti den.

Anonymkode: b1f90...86b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når er det et ord blir et "dialektord"? Hvis mange andre med din dialekt heller ikke bruker ordet, hvordan bestemmer man at dette er et dialektord, og derfor ikke feil?

Kan ikke jeg i realiteten si "hvordan" i stedet for "hvilken" og si at det er min dialekt? Det er mange som sier det selv om det er feil. 

Anonymkode: 05ec9...15b

Men det er da ikke et ord TS har funnet på? De med lik dialekt sier sikkert det samme. 

Anonymkode: 40283...489

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kom borti den? ( jeg vet ikke, men jeg tror det)

Anonymkode: 40283...489

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kom borti den.

Anonymkode: b1f90...86b

Åja! Takk :) Jeg tenkte kanskje det måtte være noe slikt, men da burde jo læreren ha forstått det da. For om man sier man kom borti den peker man jo gjerne på det man kom borti. Ellers gir det jo ikke mening samme hvilket språk eller dialekt man snakker. :fnise: 

Anonymkode: 91cc5...842

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo ikke si A og ikke B!!! Hva betyr det da?? Jeg er alt for nysgjerrig av meg :fnise: "jeg kom ani den". 

Anonymkode: 91cc5...842

Vi sier vel sjelden den, blir litt for pent , tipper hun egentlig sa " eg kom ani an " 🙊🙊

Anonymkode: 551c7...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er da ikke et ord TS har funnet på? De med lik dialekt sier sikkert det samme. 

Anonymkode: 40283...489

Det er flere her som skriver at de aldri har hørt det før, og som du ser skriver brukeren over at hun har akkurat samme dialekt og mener det er helt feil å si "mast". 

Derfor er spm. mitt - på generelt grunnlag - hvem som bestemmer hva som kvalifiserer for et "dialektord"? Er det helt åpent?

Anonymkode: 05ec9...15b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er flere her som skriver at de aldri har hørt det før, og som du ser skriver brukeren over at hun har akkurat samme dialekt og mener det er helt feil å si "mast". 

Derfor er spm. mitt - på generelt grunnlag - hvem som bestemmer hva som kvalifiserer for et "dialektord"? Er det helt åpent?

Anonymkode: 05ec9...15b

I så fall er det enten et ord som ikke lenger blir brukt. Dialekter blir fort utvannet eller noe. Eller en talefeil. 

Anonymkode: 40283...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, AnonymBruker said:

Men det er da ikke et ord TS har funnet på? De med lik dialekt sier sikkert det samme. 

Anonymkode: 40283...489

Nei, "mast" er ikke en del av Bergensdialekten (hvis det er her ts kommer fra). Vi sier "mistet" enten vi snakker finbergensk eller bred dialekt.

Det er rett og slett bare feil bønying av ordet mistet.

Anonymkode: b1f90...86b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutes ago, AnonymBruker said:

Du kan jo ikke si A og ikke B!!! Hva betyr det da?? Jeg er alt for nysgjerrig av meg :fnise: "jeg kom ani den". 

Anonymkode: 91cc5...842

5 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg kom borti den? ( jeg vet ikke, men jeg tror det)

Anonymkode: 40283...489

Jeg kom borti den ja :ler:

 

2 minutes ago, AnonymBruker said:

 

Åja! Takk :) Jeg tenkte kanskje det måtte være noe slikt, men da burde jo læreren ha forstått det da. For om man sier man kom borti den peker man jo gjerne på det man kom borti. Ellers gir det jo ikke mening samme hvilket språk eller dialekt man snakker. :fnise: 

Anonymkode: 91cc5...842

Det er akkurat det jeg mener, og det var akkurat det hun gjorde. Hun pekte på hyllen :ler: når hun sa det. 

 

1 minute ago, AnonymBruker said:

Vi sier vel sjelden den, blir litt for pent , tipper hun egentlig sa " eg kom ani an " 🙊🙊

Anonymkode: 551c7...b09

Jeg mener hun sa "kom ani den"...men hun var nok litt prega av nordlendingene :) for der er jo "kom ani an" som er det riktige :tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, AnonymBruker said:

Nei, "mast" er ikke en del av Bergensdialekten (hvis det er her ts kommer fra). Vi sier "mistet" enten vi snakker finbergensk eller bred dialekt.

Det er rett og slett bare feil bønying av ordet mistet.

Anonymkode: b1f90...86b

Takk. Jeg har seriøst aldri hørt noe i Bergen si "mast" om mistet. Mast er det som står på Ulriken eller så er det hva man har gjort etter først å måtte mase veldig

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS sier jo at det er flere tusen som sier det. Og ingen vet om hun kommer fra Bergen eller et helt annet sted? 

Anonymkode: 40283...489

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er flere her som skriver at de aldri har hørt det før, og som du ser skriver brukeren over at hun har akkurat samme dialekt og mener det er helt feil å si "mast". 

Derfor er spm. mitt - på generelt grunnlag - hvem som bestemmer hva som kvalifiserer for et "dialektord"? Er det helt åpent?

Anonymkode: 05ec9...15b

Det er jo som å spørre hvem som bestemmer hva som er korrekt norsk. Og svaret er vel, både når det gjelder språket og dialekter at det er korrekt når nok bruker det, over lang nok tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, GauteS skrev:

Tull. Slå opp i Bokmalsordboka på jente og klikk på koden m1.

Og så har du alle dem som sier: En jente - jenta 

(som jo da er feil. Er visst "bondsk" å si ei jente i Oslo for eksempel :roll: Her sier man det feil)

Anonymkode: 23145...696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers må jeg si at hvis jeg virkelig ikke skjønner noen ord i en dialekt så fjerner jeg meg fra vedkommende. Alternativt vil jeg spørre "unnskyld hva sa du?" helt til vedkommende formulerer seg slik at jeg forstår. Det kan bli kleint. 

Anonymkode: 23145...696

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, AnonymBruker said:

Men da er det i ditt hode. Det er ikke feil å bruke et dialektord. Det er ikke feil å si "kass" i stedet for "hvilken". Det er dialekt, og derfor lov å SI. Du må lære deg å skille mellom talemål og skriftspråk

Anonymkode: ca29f...705

Jeg kan veldig godt den forskjellen. Jeg sa også "mast" en gang i tiden, men da var jeg fem år gammel, og mine bergenske foreldre rettet på meg. Jeg har ingen bergenske venninner som sier "mast" - de sier alle mistet. Småbarn har en lei tendens til å si "mast". 

Anonymkode: 2bc0d...a28

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...