Gå til innhold

Noen jurister her? Forvaltnings- og arkivloven


straamann

Anbefalte innlegg

Er det noen jurister her inne? :)

Jeg ønsker å få ut dokumenter som gjelder saksbehandling av min sak, som ligger i kommunens arkiver. Dette er ikke ordinære pasientjournaler, men saksbehandling utført på øverste hold. Jeg har henvendt meg skriftlig, men ikke fått svar. Det er nå 3 måneder siden første henvendelse. Kun fått tilbakemelding muntlig, og da var svaret fra kommunen at de ikke fant dokumentene i arkivet sitt og at de trodde de kunne være makulert - siden saksbehandleren sa han hadde gitt fra seg papirene til kommunens arkivar. Da jeg sendte en skriftlig purring for 3uker siden, fikk jeg overaskende svar (munltig) svar om at de likevel hadde funnet dokumentene i saksbehandlerens private arkiv og at de ville bli sendt til meg så snart de hadde sett over dem.  Det er nå 2 uker siden, og jeg har enda ikke mottatt noe.

Har kommunen her brutt forvaltningsloven og/eller arkivloven? Jeg leser at forvaltningsloven gjelder enkeltvedtak, men i dette tilfellet er det jo snakk om å få utlevert kopi av dokumenter, altså ikke vedtak i en sak. Betyr det at forvaltningsloven er irrelevant i dette tilfellet? Jeg har henvendt meg skrifltig for over 3 måneder siden uten å få svar. Det må da være ulovlig?

Hva angår arkivloven - har kommunen brutt denne dersom de ikke klarer å fremvise dokumenter innen rimelig tid, og attpåtil gir melding om at de er forsvunnet , for deretter å dukke opp i et privat arkiv der sensitiv informasjon absolutt ikke skal lagres?

Evig takknemllig for alle (kvalifiserte) tips!

 

 

Endret av straamann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er temmelig rotete skrevet. Når du ikke kan opplyse om hvilken sak det er i en kommune så er det umulig å gi deg noe svar. 

Men forvaltningsloven er brutt på ett område, du skal ha svar innen en måned om når svar foreligger når det tar mer enn en måned å behandle saken din, forespørselen om insyn. 

Anonymkode: 60b91...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er temmelig rotete skrevet. Når du ikke kan opplyse om hvilken sak det er i en kommune så er det umulig å gi deg noe svar. 

Men forvaltningsloven er brutt på ett område, du skal ha svar innen en måned om når svar foreligger når det tar mer enn en måned å behandle saken din, forespørselen om insyn. 

Anonymkode: 60b91...648

Takk :)

Jeg vet ikke hvordan jeg kan opplyse saken mer uten å risikere å oppgi sensitiv informasjon som kan spores tilbake til meg. Det gjelder en kommunelege som har jobbet med alternativer for helsehjelp da jeg var syk. I den forbindelse har det vært kontakt og møter med en rekke kommunale og fylkeskommunale instanser, og det foreligger etter hva jeg er infomert om detaljerte dokumenter om kommunens planer for min helsehjelp. Disse dokumentene er utenfor ordinært system for pasientjournaler, og det er disse jeg ønsker innsyn i.

Når kommunen påstår at de ikke finner dokumentene, som jeg har bevis på at eksisterer via andre dokumenter, kan de ha brutt noen paragrafer i arkivloven også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med pasient og brukerombudet der du bor. De bør kunne hjelpe deg her. 

Anonymkode: 60b91...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...