Gå til innhold

Når én flytter fra kollektivet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og en venn har leid et hus sammen nå, og bodd i et slags kollektiv der vi har betalt halvparten av husleie, strøm, tv, Internett osv hver. Dette har funger ganske fint. Nå har h*n gitt uttrykk for at h*n ønsker å flytte. Vi står begge 2 på leiekontrakten, og leier ikke et rom hver for oss, men hele huset sammen. Jeg ønsker å fortsette å bo her, siden jeg elsker huset, beliggenheten osv. Problemet mitt er at jeg mottar aap og går på kurs via nav, og har derfor 11k inn i mnd, husleien er på 9k til sammen. Kan jeg spørre om hjelp til å dekke husleie sånn at jeg kan få bo her alene når h*n flytter eller må jeg også bare finne meg et annet sted å bo? Ønsket er jo at jeg skal få en fulltidsjobb senere slik at jeg evt kan få en inntekt på rundt 20k, og dermed også ha mulighet til å betale leien alene. Men dette kommer nok ikke til å skje før h*n flytter ut. Det er også et mye større hus enn jeg egentlig trenger alene, men jeg orker ikke å flytte en gang til og spesielt ikke siden jeg trives så godt og har slått meg til ro her.

Jeg kunne også prøvd å få inn en ny medleier, men jeg tror det uansett kommer til å bli en mellomperiode der jeg må bo her alene.

Noen som har vært i lignende situasjon, og har noen tips og råd?

Anonymkode: a1c53...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begynn å se etter ny samboer med en gang, dessuten skal din nåværende samboer betale ut oppsigelsestiden selv om du fortsatt blir boende, intill du evt finner noen andre. 

Du kan få beskjed fra nav om at du får finne deg noe rimeligere, det finnes en grense for hva de støtter av bostedsutgifter på en person 

Anonymkode: 21549...41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem skal du dpørre om sponsing av husleien? Det er jo ikke bare husleien du må betale slene i fremtiden. 

Finn deg en leieboet eller en annen og billigere bolig.

Anonymkode: 6306a...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn deg samboer. Klarer du deg ikke, så flytt til et billigere sted/hybel/kollektiv. 

Anonymkode: f7960...09b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må rett og slett få deg en ny samboer, eller flytte. Det er faktisk alternativene. Nav støtter ikke noe ekstra husleie på aap, men du kan ha rett på bostøtte. Hva med å søke om det? Det er en tusenlapp ekstra i måneden minst

Endret av altflyter
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det beste er nok å se etter en ny leietaker i kollektivet. Om vennen din/den andre leietakeren sier opp ganske snart og gitt at det er tre måneders oppsigelsestid (pleier å være det), så treffer du muligens godt til neste semester om du bor i nærheten av en høyskole/universitet og du ønsker å leie ut til en student. Boligrushet i forbindelse med høstsemesteret er nok for det meste over nå så langt uti september og din venn skal jo også ha tid til å finne noe annet. Med oppsigelsestid snakker vi da rett før/etter årsskiftet noe som kan passe godt for en student. 

Anonymkode: edb68...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du vil naturligvis ikke få sponset halve husleien av det offentlige på en altfor stor bolig bare fordi du ikke gidder å flytte. Enten må du skaffe en annen leieboer eller du må flytte inn i et annet kollektiv. 

At du en gang har tenkt å få deg full jobb og vanlig inntekt er ikke relevant. 

Anonymkode: c8f72...870

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...