Gå til innhold

Regnes en bindestrek mellom to navn som navnebytte?


Pipaluk

Anbefalte innlegg

Jeg vet en som var døpt Mari Anne, og som nå heter Mari-Anne, offisielt. Jeg vet ikke om hun har endret i alle offentlige instanser. Jeg kjenner også en som tok mannens etternavn og satte bindestrek mellom pikenavnet og det nye navnet.  Mannen gjorde det samme, så de skulle ha samme etternavn. Nå ble de skilt, så navn og bindestreker måtte oppløses.

Hvis jeg ønsker at offentlige instanser skal skrive mine to etternavn med bindestrek mellom, regnes det som et navnebytte for Folkeregisteret?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Datamaskinene ser jo på "mellomrom" og "-" som forskjellige tegn, så ja.

Anonymkode: c3133...866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man setter en bindestrek mellom et etternavn og mellomnavn så blir begge etternavn. Så ja, det må det søkes om.

Anonymkode: cf93f...c71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg er døpt med bindestrek (alle papirene mine står med bindestrek), men folkeregisteret har registrert det uten. Jeg har bestandig skrevet det med.,men det ble faktisk problemer når jeg skulle skrive under på offentlige papirer, pass og bank, så jeg endra det. Da ble det registrert som navnebytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har for så vidt fått svar, men jeg vil legge til at om du f.eks. heter Mari Olsen Jensen er det Jensen som er etternavnet ditt. Når navnet ditt skal settes inn i f.eks. alfabetiske registre vil du bli sortert som "Jensen, Mari Olsen". Bytter du navn til Mari Olsen-Jensen vil du heretter bli sortert under "Olsen-Jensen, Mari". Så det har faktisk en ganske stor praktisk betydning. 

Anonymkode: 5786e...185

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man setter en bindestrek mellom et etternavn og mellomnavn så blir begge etternavn. Så ja, det må det søkes om.

Anonymkode: cf93f...c71

Hva om du har to fornavn som ser ekstra corny ut når det er bindestrek i mellom. Hvis vedkommende ikke lenger vil ha bindestrek, vil endringen innebære at hn har fått to nye fornavn? 

I det tilfellet hvor hun tok bindestrek mellom sitt etternavn og mannens mellomnavn så la hun visst bort det ene etternavnet( eller fornavnet) eller hva det nå heter. Blir det snakk om to navnebytter hvor det ene navnet skal bort og det andre inn igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Pipaluk skrev:

Hva om du har to fornavn som ser ekstra corny ut når det er bindestrek i mellom. Hvis vedkommende ikke lenger vil ha bindestrek, vil endringen innebære at hn har fått to nye fornavn? 

I det tilfellet hvor hun tok bindestrek mellom sitt etternavn og mannens mellomnavn så la hun visst bort det ene etternavnet( eller fornavnet) eller hva det nå heter. Blir det snakk om to navnebytter hvor det ene navnet skal bort og det andre inn igjen?

Ett fornavn Anne-Marie som byttes til Anne Marie, blir ett navnebytte. Nei, vedkommende får ett fornavn, Anne og ett mellomnavn, Marie.

Ønsker Anne-Marie Jensen-Hansen å bytte navn til Anne Marie Jensen Hansen kan hun selvfølgelig gjøre det i en søknad. Da blir Anne fornavn, Marie og Jensen mellomnavn og Hansen etternavn. Ønsker hun å gå fra Anne-Marie Jensen-Hansen til Anne Marie Olsen-Hansen kan hun også gjøre det på en søknad.

Anonymkode: da78f...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ett fornavn Anne-Marie som byttes til Anne Marie, blir ett navnebytte. Nei, vedkommende får ett fornavn, Anne og ett mellomnavn, Marie.

Ønsker Anne-Marie Jensen-Hansen å bytte navn til Anne Marie Jensen Hansen kan hun selvfølgelig gjøre det i en søknad. Da blir Anne fornavn, Marie og Jensen mellomnavn og Hansen etternavn. Ønsker hun å gå fra Anne-Marie Jensen-Hansen til Anne Marie Olsen-Hansen kan hun også gjøre det på en søknad.

Anonymkode: da78f...ccb

Det stemmer ikke, man kan ha flere fornavn. I Norge blir betegnelsen mellomnavn kun brukt om familie/slektsnavn,  altså navn som ellers ville vært regnet som etternavn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...