Gå til innhold

Biler trenger ikke å stoppe for fotgjengere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På ‎21‎.‎09‎.‎2017 den 10.18, AnonymBruker skrev:

Hopper dere ut i veien før bilene rekker å se dere da , eller? :klo: Jeg er fotgjenger i Oslo sentrum daglig og synes sjelden det er noe problem - de aller fleste bilistene stopper (syklister, derimot...). Men jeg ser meg jo for.

Anonymkode: 88d8c...ad7

Jeg opplever at det er forskjell fra fotgjengerfelt til fotgjengerfelt i Oslo. Noen steder vet jeg bilene "alltid" er oppmerksomme, fordi det er mange fotgjengere som krysser der. (Uavhengig av om det er oversiktlig eller uoversiktlig.)
Andre steder er det direkte livsfarlig å krysse veien, selv om bilisten kan se deg på lang avstand.

Jeg krysser ett slikt livsfarlig felt daglig, og er overbevist om at hvis jeg noen gang blir påkjørt, så er det der. Det er ikke midt i Oslo, men fortsatt godt innenfor hva som regnes som Oslo.

Skulle likt å testet slegge-trikset der en fredag, egentlig. Eller en tom barnevogn, kanskje... Da står det nemlig kø i fotgjengerfeltet, og det er vanskelig for bilene i det borterste feltet å se om det kommer fotgjengere ut mellom den stillestående køen i motsatt kjørefelt. Spesielt når de kjører i 70...

(Fotgjengerfeltet er godt skiltet, og det går skolebarn over der til/fra skolen hver dag. )

Anonymkode: 62b81...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 26.9.2017 den 9.16, AnonymBruker skrev:

Her burde selvsagt bilistene vært mye mer varsom. Men når jeg tenker meg om så har jeg kjørt bil i 5år nå og ikke blitt stoppet i en kontroll en eneste gang. Har knapt sett politiet det siste året, og jeg bor rett ved en storby. Så risikoen for å bli tatt for dårlig kjøreegenskaper er ekstremt lav, og de fleste har uansett en liten buffer til å betale en sånn regning om den kommer.

Anonymkode: 179c2...2a7

Som bilist så er det ikke akkurat boten jeg hadde vært mest redd for. Hva om man skader noen? Kjenner en som kjørte på en gravid dame i et fotgjengerfelt, fordi han gasset på istedet for å stoppe og feilberegnet hvor fort damen gikk ut i feltet. Damen ble heldigvis ikke hardt skadet, men skikkelig forslått, ambulanse kom til stedet og politi innblandet. Litt av en støkk for bilisten, og det å kjøre på folk i fotgjengerfelt er ikke akkurat noe som gir deg en høy stjerne blant de rundt deg.

Anonymkode: 3c3e0...5e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.9.2017 den 21.12, AnonymBruker skrev:

Vikeplikten for fotgjengere i gangfelt er helt udiskutabel. Det som jeg synes er mer uklart, er om bilistene har plikt til å vente med å krysse fotgjengerfeltet til fotgjengeren har nådd helt inn på fortauet på motsatt side, eller om det er tillatt å krysse fotgjengerfeltet bak fotgjengerens rygg når avstanden synes trygg (med mindre vedkommende skulle snu og løpe tilbake helt plutselig).

Anonymkode: f7b43...a22

For å svare på dette spørsmålet må du spørre deg: Hva vil det si å vike? Mange vil svare å stoppe eller å la andre kjøre først. Dette medøfrer ikke riktighet. Å vike vil si å ikke hindre eller forstyrre den man viker for. Kjører du foran meg når jeg skal krysse et gangfelt hindrer du meg, jeg kan ikke gå gjennom bilen din. Kjører du fort mot et gangfelt som jeg krysser er det fare for at du forstyrrer meg.

Å kjøre bak meg kan forstyrre meg, hvis det er nært eller hvis du kjører fort. Kjører du en lastebil og nesten sneier meg med speilet vil det være uheldig. Men hvis jeg er på andre siden av veien og du kjører rolig forbi er det uproblematisk. Sett ned farten og passer når det er trygg avstand.

Kjører du foran en fotgjenger på oppkjøringen styrker du. Kjører du bak med en fornuftig fart (han kan snu, falle eller lignende) får du ingen reaksjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som bilist i Oslo har jeg helt helt motsatt erfaring enn Ts. Opplever veldig sjelden at en fotgjenger ser seg for før kryssing av gangfelt (som ikke er lysregulert). Jeg vil si at det er et mirakel at det ikke er flere alvorlige ulykker med fotgjengere her. Folk labber rett ut i gangfeltet uten å løfte blikket, joggere og syklister som plutselig skifter retning rett ut i veien uten å se seg for, og ikke minst; folk gjør også dette i mørket uten refleks. Som bilist i Oslo utvikler man etterhvert en egen "luktesans", hvor man da "lukter" at denne personen kommer til å gå ut i veien. Alle fotgjengere burde tatt seg en tur bak rattet for å se hvor vanskelig det er å se en fotgjenger uten refleks i mørket. 

Anonymkode: 20fed...106

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...