Gå til innhold

Bloggere som henger ut andre mennesker


Djevelensadvokat

Anbefalte innlegg

Ja, noen bloggere lar stadig andre få gjennomgå. Mødre, søsken, (eks)venninner, (eks)kjærester, barnehageansatte og så videre.

Behovet for å lette sitt hjerte er én ting, men hadde det ikke vært bedre å gjøre det ansikt til ansikt med noen man stoler på, finne en profesjonell samtalepartner eller i verste fall skrive en anonymisert ’rant’ her på KG eller tilsvarende forum?  

Denne uthengningen har noe til felles med eksponering av barn, den gjør noen som ikke har bedt om det til en offentlig person og et diskusjonstema. Forskjellen er at voksne har mye mer forståelse for hva som står på og større mulighet til å si ifra. Skjønt det kan være vanskelig å få slettet bilder og tekster når de først har havnet på nettet…

Hva er det som driver visse bloggere til å utlevere over en lav sko og offentliggjøre enhver konflikt?

Hvorfor virker lesere til å tro at de får hele historien? At bloggeren er nøytral og ærlig, og de andre partene er akkurat så slemme og dumme som de blir beskrevet som?

Når samme blogger henger ut ulike mennesker gang på gang, hvor lenge kan man drive historien om at det er alle andre det er noe galt med og at bloggeren er et offer?

Debatten om virkelighetslitteratur er i gang. Helga Hjorth ønsker å forsvare seg selv og familien med en motroman etter at de ble brukt som modeller for søsteren Vigdis’ roman. Hun følte at de hadde liten mulighet til å forsvare seg. Nå er det langt mer arbeid, redigering og andres gjennomlesning som skal til for å utgi en roman, enn for å trykke på publiseringsknappen for et blogginnlegg…

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drama og intriger selger - det har det alltid gjort uavhengig av plattformen man benytter seg av. 

Det er lettere å selge seg selv og generere visninger om man skaper blest rundt egen person. Folk fråtser i såpeopera. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men finnes det ikke et regelverk som beskytter den vanlige mann i gata fra å bli uthengt i det offentlige søkelys når den ikke har bedt om det? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist
1 time siden, Miraculix skrev:

Men finnes det ikke et regelverk som beskytter den vanlige mann i gata fra å bli uthengt i det offentlige søkelys når den ikke har bedt om det? 

Joda, det gjør det - rull ned til avsnittet om "Deling av informasjon om personer".

https://teknologirett.no/1810/hva-er-ulovlig-a-dele-og-gjore-pa-internett-og-i-sosiale-medier-etter-norsk-lov/ 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutes ago, Lafemmemauvaise said:

Joda, det gjør det - rull ned til avsnittet om "Deling av informasjon om personer".

https://teknologirett.no/1810/hva-er-ulovlig-a-dele-og-gjore-pa-internett-og-i-sosiale-medier-etter-norsk-lov/ 

 

Veldig interessant lesing, så takk for link!

Jeg ser at det under Straffelovens paragraf 185, "Hatefulle ytringer", nevnes at en kan få bøter og opptil 3 års fengselsstraff om man bl.a. offentlig ytrer noe hatefullt om en persons "nedsatte fuksjonsevne". Det virker spesielt skjerpende om det blir ytret om en bestemt person.

I mitt stille sinn undrer jeg meg om hva slags straff en potensielt kunne ha fått om f.eks. en kjent blogger hadde latterliggjort en liten funksjonshemmet jente på 2 år på grunnlag av hjelpemidlene hun trenger. 

Det er bare et tidsspørsmål om når den første slike store SoMe-rettsaken kommer og setter presedens, og det er jammen på tide! 

(Jeg tillater meg å dele linken i andre aktuelle tråder. Takk!)

Endret av Ovnsbakt Paprika
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ovnsbakt Paprika skrev:

Veldig interessant lesing, så takk for link!

Jeg ser at det under Straffelovens paragraf 185, "Hatefulle ytringer", nevnes at en kan få bøter og opptil 3 års fengselsstraff om man bl.a. offentlig ytrer noe hatefullt om en persons "nedsatte fuksjonsevne". Det virker spesielt skjerpende om det blir ytret om en bestemt person.

I mitt stille sinn undrer jeg meg om hva slags straff en potensielt kunne ha fått om f.ekos. en kjent blogger hadde latterliggjort en liten funksjonshemmet jente på 2 år på grunnlag av hjelpemidlene hun trenger. 

Det er bare et tidsspørsmål om når den første slike store SoMe-rettsaken kommer og setter presedens, og det er jammen på tide! 

(Jeg tillater meg å dele linken i andre aktuelle tråder. Takk!)

Problemet her blir jo å bevise det. Det var vel aldri nevnt navn, så det er ingen som ka si helt sikkert hvem det ble snakket om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Esperanza98

Jeg har tenkt å skrive en selvbiografi når jeg blir eldre. Være dønn ærlig, men mest av alt fortelle om den "følelseskrigen" jeg har hatt på innsiden hele livet. Jeg kommer til å komme ut med mitt eget navn, og de som kjenner meg kommer til å vite hvem jeg snakker om. Dermed tenker jeg at det er ekstra viktig at jeg ikke stiller noen i dårlig lys. Sette fokus på at mine psykiske problemer ikke var noen sin feil, og være tydelig på hvor glad jeg er i familie og venner. Det siste jeg vil er at folk skal få dårlig samvittighet av å lese om livet mitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Aintnofun said:

Problemet her blir jo å bevise det. Det var vel aldri nevnt navn, så det er ingen som ka si helt sikkert hvem det ble snakket om.

Om det hadde blitt sagt på en måte slik at de nærmeste til den mobbingen omhandlet skulle forstå det og på en slik måte at svært mange av følgerne/leserne ville forstå hvem det gjaldt så er det faktisk irrelevant om navn blir nevnt eller ei. Det går på om vedkommende kan identifiseres, og om utsagnet åpenbart hadde kommet på bakgrunn av veldig konkrete gitte opplysninger om den funksjonshemmede toåringen så hadde det holdt i en evt. rett, går jeg utifra.

I et slikt tilfelle så ville ikke et utelatt navn kunne hjelpe tiltalte, kun understreke hvor hatefull, feig, ufølsom og nedrig en slik evt. latterliggjøring ville ha vært, mener jeg.

Endret av Ovnsbakt Paprika
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...