Gjest gotthard Skrevet 16. januar 2005 #1 Skrevet 16. januar 2005 synes de er så tøffe de kara som jakter på ulv jeg. enten bruker de helikopter eller så ligger de på lur og følger ulven med radiosender (vgnet). og hvorfor gjør de det da?jakter ulv altså.kansje fordi sauebøndene skal slippe og passe på dyra sine, de stakar bønndene må jo få lov og slippe dyr i skog og mark (for ikke og snakke om midt i veien) uten og passe på de. det var bare før i tiden det hvor folk var så korka at de faktisk passa på dyra sinne
Gjest Valhalla Skrevet 16. januar 2005 #2 Skrevet 16. januar 2005 Ja de passet på dyrene sine før i tiden, blant annet ved å skyte ulv :-)
Brunhilde Skrevet 16. januar 2005 #3 Skrevet 16. januar 2005 Enig med Skidrow. Uenig med Valhalla - som vanligst.
Gjest gotthard Skrevet 16. januar 2005 #4 Skrevet 16. januar 2005 poenget er vel at før i tiden var de sammen med dyra sinne , de viste at i natyren finnes det dyr som spiser sauer.de var klar over at de måtte passe på de selv og ikke kunne skylle på allle andre om de mista noen dyr. skulle de jakte på de så lå de på post og venta, nå bruker de helikopter og peilesendere . ser faktisk ikke noe annet en feighet og patetiske folk som trur de er tøffe når de driver slik.
Gjest Valhalla Skrevet 16. januar 2005 #5 Skrevet 16. januar 2005 Uenig med Valhalla - som vanligst. Jaså, skjøt de ikke ulv før i tiden? Kan legge til at jeg ønsker å bevare ulven og blir irritert når de skytes.
Brunhilde Skrevet 16. januar 2005 #6 Skrevet 16. januar 2005 Det kommer an på når "før i tiden" var? De gjette ihvertfall sauene, det vil si at en gjetergutt passet på flokken HELE tiden. I dag er det så gode erstatningsordninger at bøndene kjører hele flokken på heia og håper på det beste! Når det så er svinn i saueflokken skal ULVEN eller BJØRNEN ha skylda, bonden som har gitt f*** i sauene hele sommeren og høsten skal bare håve inn og så kreve utrydning av dyr som har naturlig tilhold i Norge. Jeg syns det er tragisk.
Gjest Valhalla Skrevet 16. januar 2005 #7 Skrevet 16. januar 2005 Enig i det. Øk straffene for å drepe vernede dyr, men uten de gode ordningene for erstatning er det vel en fare for at det hadde blitt skutt mer ulv?
Kelsey Skrevet 16. januar 2005 #8 Skrevet 16. januar 2005 poenget er vel at før i tiden var de sammen med dyra sinne , de viste at i natyren finnes det dyr som spiser sauer.de var klar over at de måtte passe på de selv og ikke kunne skylle på allle andre om de mista noen dyr. skulle de jakte på de så lå de på post og venta, nå bruker de helikopter og peilesendere . ser faktisk ikke noe annet en feighet og patetiske folk som trur de er tøffe når de driver slik. Kan ikke sammenligne nåtid og "før i tiden" når det gjelder å passe på dyrene. Bonden selv hadde nok ikke tid til å passe på dyrene hele sommeren igjennom, men han hadde gjerne husmenn, barn eller andre slektninger som kunne det. Det var rett og slett mange fler resurser tilgjengelig. Dette hadde ikke en normal sauebonde i dag hatt råd til. En ting er om det er riktig eller ei å skyte ulv, men man kan ikke si at bonden skal passe på dyrene sine bedre. I så fall må det mer penger til.
Brunhilde Skrevet 16. januar 2005 #9 Skrevet 16. januar 2005 Ja, så var den første tatt, og jegeren, som mener dette er en riktig ting å gjøre, er ikke engang tøff nok til å stå for det, nei, han ville være anonym.
LarsLarsere Skrevet 16. januar 2005 #10 Skrevet 16. januar 2005 synes de er så tøffe de kara som jakter på ulv jeg. enten bruker de helikopter eller så ligger de på lur og følger ulven med radiosender (vgnet). og hvorfor gjør de det da?jakter ulv altså.kansje fordi sauebøndene skal slippe og passe på dyra sine, de stakar bønndene må jo få lov og slippe dyr i skog og mark (for ikke og snakke om midt i veien) uten og passe på de. det var bare før i tiden det hvor folk var så korka at de faktisk passa på dyra sinne Slik sier de lærde!
Gjest Lady76 ikke innl. Skrevet 16. januar 2005 #11 Skrevet 16. januar 2005 Håper jegerne skyter seg selv i foten.....!!! Idioter.
Kelsey Skrevet 16. januar 2005 #12 Skrevet 16. januar 2005 Ja, så var den første tatt, og jegeren, som mener dette er en riktig ting å gjøre, er ikke engang tøff nok til å stå for det, nei, han ville være anonym. Skjønner godt at han vil være anonym. Selv om han selvsagt har måtte si ja til å bli ulvejeger, og da sikkert er enig i at ulvene burde skytes, så er det ikke han som har tatt avgjørelsen om at de skal skytes. Det er bare de som har tatt den avgjørelsen som behøver å stå fram.
Bettie Skrevet 16. januar 2005 #13 Skrevet 16. januar 2005 Lurer på hvorfor ulven er så mye farligere i Norge enn i Sverige? Kan det være fordi det ikke er lov å bare slippe tamdyr ut i naturen i Sverige? Der synes de at de som har tamdyr må ta ansvar for å passe på dyrene sine, enten gjennom gjeting eller gjennom innhegninger. Selvfølgelig forstår jeg fortvilelsen til en bonde som opplever at ulv har gått berserk i en saueflokk, men vi må ha råd til å ha villdyr i naturen. Med så få individer vi har, burde vi ikke jakte på dem.
Superlammet Skrevet 17. januar 2005 #14 Skrevet 17. januar 2005 En ting som sjelden kommer frem i media er at de fleste sauer som blir borte iløpet av året blir ikke tatt av villdyr, men av enten fårikålsultne nordmenn (pga at bonden lar sauene sine tusle rundt på fjellet alene) eller av naboens hund. Merkelig nok ligner et hundespor på ulvespor. De tar bilde av hundesporene uten sammenligning av størrelser og sender dette videre til rette instans som går fem på. Naboens hund skjer det ingenting med. Dette har vært tilfelle flere ganger der mor mi bor iallefall, og der er det et par sauebønder. Dessuten er det skammelig at det er opprettet visse områder ulven kan få lov til å bevege seg i. Beveger de seg utover dette området blir de skutt. Dersom noen kan fortelle meg hvordan en ulv kan vite hvor grensene går, enlighten me!
Gjest Melk Skrevet 17. januar 2005 #15 Skrevet 17. januar 2005 synes de er så tøffe de kara som jakter på ulv jeg. Er med en jente på 18 også.
Donnie Darko Skrevet 17. januar 2005 #16 Skrevet 17. januar 2005 trodde det skulle være bilde av meg i denne tråden jeg..
Gjest Anonymous Skrevet 18. januar 2005 #17 Skrevet 18. januar 2005 I bygda der jeg bodde som tenåring var det mange sauebønder, og alle slapp sauene sine ut i marka langt avgårde. Og det var utrolig mange sauer som ble borte, ofte hadde nesten saueflokken fordoblet seg i løpet av sommeren? Dvs. 100 sauer ble sendt ut for å gjøre seg fete, 30 av disse ble borte og 60 ble igjen meldt borte til høsten. Give and take a few-regnskap. Når ulven kommer over grensen til Norge fra Sverige så forvandler den seg til et blodtørstig sauespisende monster. Jeg kan forstå at folk blir bekymret når ulven går inn på gårdsplassen og dreper hundene deres, men derfra og til å drepe alle ulver synes jeg er litt drøyt.
Suzy Skrevet 18. januar 2005 #18 Skrevet 18. januar 2005 Ja, så var den første tatt, og jegeren, som mener dette er en riktig ting å gjøre, er ikke engang tøff nok til å stå for det, nei, han ville være anonym. Vet du hvorfor han ikke står fram? Jeg skjønner ham godt jeg - med så sterkt polariserte meninger om ulvejakt som det er i dag så risikerer han å bli hetset og mobbet personlig for å utføre en oppgave for staten... Rett og rimelig??
Gjest Anonymous Skrevet 18. januar 2005 #19 Skrevet 18. januar 2005 Vet du hvorfor han ikke står fram? Jeg skjønner ham godt jeg - med så sterkt polariserte meninger om ulvejakt som det er i dag så risikerer han å bli hetset og mobbet personlig for å utføre en oppgave for staten... Rett og rimelig?? Denne ulve debatten begynner og gå ut på dato By folk vil bevare ulven mens bygden vil gjerne ha standen ned. Dette med at sauebønder bare sender sauen ut for og gjøre dem fete er ikke riktige i alle tilfeller. Flere og flere sauebønder har sauene sine i inngjerdet, men det holder jo dessverre ikke ulven ute. Jeg skjønner ikke helt hvilken "rett" vi i oslo har og uttale oss om ulvestanden jeg da
Suzy Skrevet 18. januar 2005 #20 Skrevet 18. januar 2005 Gode poenger Alex - jeg er ikke ensidig for og ikke ensidig mot ulv. Det er mange nyanser her og det er mange engasjerte mennesker som ikke er lavpanna egoister med begge hendene begravet dypt i statens baklomme. Det å stemple all befolkning i Stor-Elvdal eller Rendalen som det ene eller det andre er utrolig trangsynt og urimelig og jeg blir fryktelig skuffet over slike holdninger. Faktisk bryr mange bønder seg om dyra sine (sau) og har de seneste åra holdt dem på innmarksbeite hele sesonger med alle de konsekvenser det får (mindre slått og dermed dyrere vinterforing). En annen sak er at jerven tar flere sauer hvert år enn ulven, gaupa tar endel sau (men mest annet), men ingen hetser jervejegeren eller gaupejegeren enda det tas ut et jevnt antall hvert år...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå