Gå til innhold

Synkende boligpriser!


Joppeline

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man selger å kjøper i samme marked, så det betyr lite.

Anonymkode: 00ae7...a13

Så lenge man ikke mister egenkapitalen, så stemmer dette. Og så kan det jo hende at eneboliger eller rekkehus ikke stiger i samme hastighet som leiligheter, da.

Anonymkode: 1d650...d87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest making.a.mess
5 timer siden, Joppeline skrev:

Hva tenker du? Tør du kjøpe bolig nå? Hvorfor/hvorfor ikke? Blir fryktelig usikker av alle artikler om prisjustering på diverse høye prosenter! 

Hva bør en tenke på for å unngå å gå på en smell? 

Mener å ha hørt at renta stiger mye hvertfall en gang innen en tiårsperiode. Nå har det gått mange år med lav rente. Det hadde vært lurt å selge nå og sitte på gjerdet til  renta går opp og boligprisene synker. Mange har lånt for mye og er sårbare. Skulle en bratt renteoppgang komme så blir det mye billige hus til salgs. Samtidig så vet man aldri når det vil skje, så kanskje må man vente lenge. Det eneste som er sikkert er at det vil skje før eller siden. 

Dagens unge har kun vært tilstede i et optimistisk marked, så de har blitt naive og tar opp for mye lån. Vi som så folk miste hus og hjem under boligkrakket på 90 tallet er litt mer forsiktige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mrs.Purdey skrev:

Mener å ha hørt at renta stiger mye hvertfall en gang innen en tiårsperiode. Nå har det gått mange år med lav rente. Det hadde vært lurt å selge nå og sitte på gjerdet til  renta går opp og boligprisene synker. Mange har lånt for mye og er sårbare. Skulle en bratt renteoppgang komme så blir det mye billige hus til salgs. Samtidig så vet man aldri når det vil skje, så kanskje må man vente lenge. Det eneste som er sikkert er at det vil skje før eller siden. 

Dagens unge har kun vært tilstede i et optimistisk marked, så de har blitt naive og tar opp for mye lån. Vi som så folk miste hus og hjem under boligkrakket på 90 tallet er litt mer forsiktige. 

Det er forventet at renta stiger moderat fra 2018 eller 2019. Vi har en historisk lav rente nå. På slutten av 80-tallet var renta over 16%. http://www.smartepenger.no/lan/300-renten-de-siste-arene

 

Anonymkode: 16c4c...724

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle jeg ikke tørre å kjøpe? Jeg kjøper ikke bolig for å tjene penger, men for å ha en plass å bo.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags bolig ser dere etter? Her jeg bor, så er det de små leilighetene som er veldig dyre. Jeg kunne egentlig tenkt meg, mindre leilighet. Jeg bor i rekkehus på 120 m2 nå. Men kjøper jeg en 3 roms på 65 m2, så går jeg i 0, etter å ha betalt for salg og flytting. Og synes det er litt frustrerende, at min bolig, er bare verdt litt mer, enn de på halve størrelsen.

 

Anonymkode: 6fa1c...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags bolig ser dere etter? Her jeg bor, så er det de små leilighetene som er veldig dyre. Jeg kunne egentlig tenkt meg, mindre leilighet. Jeg bor i rekkehus på 120 m2 nå. Men kjøper jeg en 3 roms på 65 m2, så går jeg i 0, etter å ha betalt for salg og flytting. Og synes det er litt frustrerende, at min bolig, er bare verdt litt mer, enn de på halve størrelsen.

 

Anonymkode: 6fa1c...d4f

Men du vil jo sannsynligvis betale mindre strøm. Kanskje leiligheten på 65 kvm også er nyere slik at du slipper oppussing på noen år? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man er redd for boligprisene eller er nysgjerrig på hvordan det ligger an i markedet anbefaler jeg å lese på Hegnar forum. Der sitter det hobbyinvestorer, økonomer og meglere. De analyserer og diskuterer boligprisene, visninger og svingninger i markedet gjennom hele året. Måned for måned. Det er mennesker som har tilgang til solgtpris, som er svært nødvendig når man skal spekulere som man gjør her. Alt tyder på, med de tallene jeg har hatt tilgang til, at store leiligheter, eneboliger, tomannsboliger og rekkehus både i Oslo og utenfor går langt over takst. Sitter du derimot med en 1-2 roms på under 60 kvm, så synker boligprisene der. Siden det er veldig mange av dem i Oslo, så drar de ned snittet. Men så lenge du ikke er på jakt etter en slik leilighet, så er det bare å senke skuldrene. Men samtidig, hvis du faktisk er på jakt etter en liten leilighet hadde jeg ikke satt meg på gjerdet som en liten krakknisse. De taper alltid i det lange løp. Hvis man er på jakt etter en liten leilighet har man en gylden mulighet nå. I et lange løp skal boligprisene opp. 4 mill for en leilighet idag kan virke dyrt. 4 mill om 10 år vil være jævlig billig. 

Anonymkode: 1743e...295

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor små leiligheter i Oslo synker:

Små boliger har en høyere kvadratmeterpris enn store leiligheter. De er overpriset. Boliglånsforskriften med 5xinntekt i lån satte et tak for hva man får i lån. Dette rammer spesielt førstegangskjøpere og enslige. Små leiligheter faller derfor mest i pris. Grunnen? Prisene ble så høye at man må være to for å kunne få et lån som er så høyt. Men når man er to sammen ønsker man gjerne noe større enn en liten 1-2 roms leilighet. De ser dermed etter noe større. Kjøperne til de små leilighetene har blitt færre. Prisene synker på de små leilighetene og drar med seg snittet. Det er derimot flere som kikker etter større leiligheter, noe som gjør at de fortsatt går til eller over prisantydning.

Anonymkode: 1743e...295

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man er redd for boligprisene eller er nysgjerrig på hvordan det ligger an i markedet anbefaler jeg å lese på Hegnar forum. Der sitter det hobbyinvestorer, økonomer og meglere. De analyserer og diskuterer boligprisene, visninger og svingninger i markedet gjennom hele året. Måned for måned. Det er mennesker som har tilgang til solgtpris, som er svært nødvendig når man skal spekulere som man gjør her. Alt tyder på, med de tallene jeg har hatt tilgang til, at store leiligheter, eneboliger, tomannsboliger og rekkehus både i Oslo og utenfor går langt over takst. Sitter du derimot med en 1-2 roms på under 60 kvm, så synker boligprisene der. Siden det er veldig mange av dem i Oslo, så drar de ned snittet. Men så lenge du ikke er på jakt etter en slik leilighet, så er det bare å senke skuldrene. Men samtidig, hvis du faktisk er på jakt etter en liten leilighet hadde jeg ikke satt meg på gjerdet som en liten krakknisse. De taper alltid i det lange løp. Hvis man er på jakt etter en liten leilighet har man en gylden mulighet nå. I et lange løp skal boligprisene opp. 4 mill for en leilighet idag kan virke dyrt. 4 mill om 10 år vil være jævlig billig. 

Anonymkode: 1743e...295

Enig i dette. Av de rekkehusene/eneboligene vi har sett siden april har gått til langt over takst. Det gjelder Oslo vest og Bærum øst. Spesielt en oppussingsobjekt i Bærum øst ble kuppet rett før visning, som gikk langt over. Jeg er egentlig imot å kuppe boliger, men neste gang noe slikt dukker opp, skal jeg virkelig vurdere kupping. 

Anonymkode: ab4b7...e37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da steg boligprisene. 1,2% dyrere enn de var i juli. Siden statistikken forventer 1,6% i august måned, blir sesongjusteringen -0,4%, men det skjuler likevel ikke at boligprisene ble dyrere i august måned. Det lønte seg altså å kjøpe i juli sammenlignet med august. 

Anonymkode: 1743e...295

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisendringen (nominelt) i de store byene i august (siste 12 måneder i parentes):

Oslo: -0,3% (+3,2%)

Bergen: +0,5% (-0,7%)

Trondheim: -0,3% (+1,8%)

Tromsø: -0,2% (+2,0%)

Stavanger: -0,1% (-0,2%)

Kristiansand: -0,6% (-1,8%)

De nominelle boligprisene i Oslo har dermed falt 7,4 prosent på fire måneder.

https://www.dn.no/nyheter/2017/09/05/1101/Eiendom/boligprisoppgang-i-august-men-

 

Anonymkode: 16c4c...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var spesielt de to siste ukene i august som hvor ting begynte å vokse og salgene igjen gikk over prisantydning. Veldig interessant å følge med på. Det kan tyde på et skifte i markedet igjen og en september hvor boligprisene øker (minimalt).

Anonymkode: 1743e...295

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra boligkampen i Oslo:

Liten leilighet i Oslo i går; budkrig og mange hundre tusen over prisantydning.

Ja, prisene synker i snitt, men det finnes tydeligvis noen unntak fortsatt.

Kanskje vi må akseptere at det ikke finnes sosiale boligpriser, men at prisen styres av et selektivt marked?

Anonymkode: 7a59f...b57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor små leiligheter i Oslo synker:

Små boliger har en høyere kvadratmeterpris enn store leiligheter. De er overpriset. Boliglånsforskriften med 5xinntekt i lån satte et tak for hva man får i lån. Dette rammer spesielt førstegangskjøpere og enslige. Små leiligheter faller derfor mest i pris. Grunnen? Prisene ble så høye at man må være to for å kunne få et lån som er så høyt. Men når man er to sammen ønsker man gjerne noe større enn en liten 1-2 roms leilighet. De ser dermed etter noe større. Kjøperne til de små leilighetene har blitt færre. Prisene synker på de små leilighetene og drar med seg snittet. Det er derimot flere som kikker etter større leiligheter, noe som gjør at de fortsatt går til eller over prisantydning.

Anonymkode: 1743e...295

Små leiligheter er bunnen av pyramiden. Gi det noen måneder så skal du nok se at resten av boligmarkedet begynner synke kraftig også. 

Anonymkode: 7c244...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, penny_ skrev:

Men du vil jo sannsynligvis betale mindre strøm. Kanskje leiligheten på 65 kvm også er nyere slik at du slipper oppussing på noen år? 

De leilighetene jeg ser på, er gamle, ikke nyoppusset, og husleia er høyere der, enn hva jeg betaler nå. så det lille jeg sparer i strøm, har ikke så mye å si. Nye leiligheter har jeg ikke råd til. Heller ikke de som er under 15 år gamle.

Anonymkode: 6fa1c...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som selger har vel større kjøpeevne? Tar lang tid før dette jevner seg ut 

Anonymkode: 01bb7...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det har kommet mange nye leieligheter i det siste i Oslo. Og det blir flere etterhvert som det står ferdig på kjempeprosjektene Lørenskog og Ulven. 

Anonymkode: 075c5...24f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har kommet mange nye leieligheter i det siste i Oslo. Og det blir flere etterhvert som det står ferdig på kjempeprosjektene Lørenskog og Ulven. 

Anonymkode: 075c5...24f

Det stemmer. 

Lørenskog, Skedsmo, Jessheim og store deler av Follo har hatt mye utbygginger i det siste. Områdene har blitt veldig fine, med grøntarealer og butikker. I tillegg er kvadratmeterprisen betraktelig lavere. I Lørenskog er gjennomsnittlig kvadratmeterpris 42 000,-. Du får nybygg for 54 000,- kvadratmeteren. I Oslo er gjennomsnittlig kvadratmeterpris 70 000,-(!) for bruktboliger. Enda mer for nyere standard.

Både Nedre Romerrike og Follo hadde vekst i august, henholdsvis 0,6% og 1,1% prisøkning fra juli. Og jeg forstår det godt. De som har blitt berørt av boligforskriftene har fortsatt muligheten utenfor Oslo og får mer for pengene. Jeg kjenner flere som har valgt å flytte ut av Oslo og bosatt seg i disse områdene. De stortrives. 

Anonymkode: 1743e...295

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har alt vi har sett på gått over. Jeg tror ikke det blir noe prisfall her med det første. Dessverre for oss. 

Anonymkode: 02b96...c4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her har alt vi har sett på gått over. Jeg tror ikke det blir noe prisfall her med det første. Dessverre for oss. 

Anonymkode: 02b96...c4c

Hvor holder du til?

Anonymkode: 1743e...295

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...