Gå til innhold

Synkende boligpriser!


Joppeline

Anbefalte innlegg

Hva tenker du? Tør du kjøpe bolig nå? Hvorfor/hvorfor ikke? Blir fryktelig usikker av alle artikler om prisjustering på diverse høye prosenter! 

Hva bør en tenke på for å unngå å gå på en smell? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville i hvert fall ikke kjøpt bolig i Oslo nå. Der har prisene falt 7% siden april. Nye tall legges frem i morgen og jeg tipper at boligprisene falt i Oslo også i august. Tipper at de fortsetter å falle i tiden fremover. Noen økonomer mener prisene i Oslo vil falle 15-20% i år. Tror også prisene i resten av landet vil falle litt i høst, men ikke like mye som i Oslo.

Anonymkode: 16c4c...724

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mange som ikke er nødt til å selge vil utsette salget, slik at det demper nedgangen noe. Selv om det er en nedgang så vil jo mange allikevel kunne selge uten tap. 

Så vil det være store forskjeller fra sted til sted. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs helt hvilken perspektiv man har. Vi ser etter en familiebolig for 10 år+ nå om dagen. I en slik kontekst blir relativt små bevegelser på kort sikt ubetydelige hvis man får en bolig man virkelig er fornøyd med. Ergo ser vi like aktivt nå som alltid - og vil by hvis noe bra dukker opp.

Jeg jobber selv med eiendom, og en av de største feilene folk gjør er jo at man venter ut et kjøpers marked - for deretter å kaste seg rundt igjen når markedet snur. Ser man en bolig man liker - hvorfor ikke prøve å få til en avtale? - Er det et tidspunkt hvor man kan få til gode kjøp så er det nå. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser egentlig etter leilighet 5-10 års perspektiv. Når vet man om nedgangen vil fortsette da? Meglere pusher på, ringer, og påstår bestemt at det bare er en liten justering og at prisene vil øke igjen veldig snart. Vet ikke hva jeg skal tro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eeehm... beklager om dette høres helt idiot ut, men er det ikke positivt å kjøpe billigere hus...?

Anonymkode: 42b05...497

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man selger å kjøper i samme marked, så det betyr lite.

Anonymkode: 00ae7...a13

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Det var jo akkurat det de ønsket å oppnå ved å skrenke inn på boliglånene, var det ikke? At man kun fikk låne 5 ganger så mye som årsinntekten. 

Noe var jo nødt til å skje.. synes prisene nådde et helt hinsides nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutes ago, Grandidosa83 said:

Det spørs helt hvilken perspektiv man har. Vi ser etter en familiebolig for 10 år+ nå om dagen. I en slik kontekst blir relativt små bevegelser på kort sikt ubetydelige hvis man får en bolig man virkelig er fornøyd med. Ergo ser vi like aktivt nå som alltid - og vil by hvis noe bra dukker opp.

Jeg jobber selv med eiendom, og en av de største feilene folk gjør er jo at man venter ut et kjøpers marked - for deretter å kaste seg rundt igjen når markedet snur. Ser man en bolig man liker - hvorfor ikke prøve å få til en avtale? - Er det et tidspunkt hvor man kan få til gode kjøp så er det nå. 

Grunnen til at man venter er ofte at man er redd for ikke å få solgt den boligen man har og er redd for å bli sittende med to lån. For folk som ikke har nedbetalt den de bor i så er det jo noe helt reelt å være redd for. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Joppeline skrev:

Ser egentlig etter leilighet 5-10 års perspektiv. Når vet man om nedgangen vil fortsette da? Meglere pusher på, ringer, og påstår bestemt at det bare er en liten justering og at prisene vil øke igjen veldig snart. Vet ikke hva jeg skal tro!

Det er en midlertidig innstramming fra myndighetene som gjelder fram till sommeren 2018. Utbyggerne kommer neppe til å akseptere at dette forlenges, og har jo mer eller mindre frosset nye planer. Oslo kommune er ikke tjent med at prosjekteringsstoppen fortsetter, så det kan ikke pågå for lenge. Prosjekteringsstoppen vil føre til noe boligmangel på sikt, som igjen vil drive prisene oppover, men hvor fort, og hvor mye er det få som kan spå.

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eeehm... beklager om dette høres helt idiot ut, men er det ikke positivt å kjøpe billigere hus...?

Anonymkode: 42b05...497

Ja, for de aller fleste er dette veldig positivt. De som taper på dette er stort sett boligspekulanter og en og annen pensjonist som skal selge huset for å flytte til Spania eller Thailand.

Anonymkode: 7c244...f97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Mass skrev:

Så bra! Det var jo akkurat det de ønsket å oppnå ved å skrenke inn på boliglånene, var det ikke? At man kun fikk låne 5 ganger så mye som årsinntekten. 

Noe var jo nødt til å skje.. synes prisene nådde et helt hinsides nivå.

I gamle dager finn man kun låne 3 ganger årsinntekten.

Anonymkode: 55e51...63e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Gliffy skrev:

Grunnen til at man venter er ofte at man er redd for ikke å få solgt den boligen man har og er redd for å bli sittende med to lån. For folk som ikke har nedbetalt den de bor i så er det jo noe helt reelt å være redd for. 

Det er faktisk ikke værre enn å ha nøkterne forventninger til verdi på nåværende bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det kanskje ikke utgjør så stor forskjell om en har råd til å sitte med osv, og at en kjøper og selger i samme marked. Men nå er vi førstegangskjøpere, og jeg kommer til å irritere meg både gul og blå om vi kjøper nå, også går det ned 20 % det neste året..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Joppeline skrev:

Enig i at det kanskje ikke utgjør så stor forskjell om en har råd til å sitte med osv, og at en kjøper og selger i samme marked. Men nå er vi førstegangskjøpere, og jeg kommer til å irritere meg både gul og blå om vi kjøper nå, også går det ned 20 % det neste året..

Jeg ville hatt is i magen en stund til, men holdt et øye åpent for eventuelle kupp der selger er skikkelig desperat og gir deg den 10 eller 20% rabatten du frykter om 2 år i dag :)

Anonymkode: 7c244...f97

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette gjelder kun leiligheter, for vi ser på rekkehus/tomannsbolig/enebolig og de selges over takst. Vi har vært på visninger siden april. 

Anonymkode: ab4b7...e37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på noen visninger, og det kommer bare inn lave, useriøse bud, og leilighetene ligger ute leeenge (i Bergen). Så jeg tenker det ikke er så godt tegn. Men selger er jo ikke villig til å selge for mye under heller da, så vet ikke om det har så mye å si for andre enn de som av en eller annen grunn virkelig er desperate. Og det er jo ikke mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min leilighet (Liten leilighet, Oslo) ble solgt for nesten 500,000 over takst nå i August - men små leiligheter lever sitt eget liv pga få fine til salgs :) Var i en del budrunder for ny også (større leilighet) , forskjellen nå er at du ofte får boligen til prisen som står i annonsen, og ikke hundretusenvis av kroner over. Vi opplevde at ting gikk både over og under takst. Bare ikke gå høyt over takst, litt er greit dersom det er en leilighet du liker veldig godt. 

Anonymkode: 61e18...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...