Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2018


Tonio

Anbefalte innlegg

16 timer siden, Fanteria skrev:

vi har også meldt oss på babysvømming. Starter neste uke :) fikk tips om å kjøpe sånn oppblåsbar stellematte på ikea. Evnt bare legge de på et håndkle på gulvet. :) 

gruer meg litt til den vaksina @Lissygloss. Tror jeg kommer til å gråte like mye som hu :( 

Den oppblåsbare matta er gull! 😻🙌🏻 Sykt kjekk på reise også!

 

det går bra med vaksina, føles bare rart å holde han igjen når han ville sprelle. Men gikk fort over 😊👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for tips om oppblåsbar matte 😊 Vi skal også på babysvømming, og jeg lurte på hvordan jeg skulle løse dusjen. 

Mi holder på å gå over til 62 nå, hun passet 50 inntil nylig, og så fikk hun plutselig en vekstspurt. Vaksine var ikke noe gøy! Men heldigvis var det god trøst i å amme etterpå 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvordan går det hos dere? 

Vi skal på vår første familieferie til helgen. Gruer meg til flyturen, men gleder meg til ferien :) 

min vesle frøken hadde bare gått opp 30 gram på 15 dager etter 3 mnd kontrollen, så jeg ble jo veldig bekymret for henne. Har introdusert en flaske mme PR dag etter den veiingen og da hadde hun gått opp 110 på 5 dager, så da ble jeg rolig igjen. Jeg har jo slitt så mye med amming og ymse plager i puppene (inkl brystbetennelse), så jeg har startet med nedtrapping av amming og opptrapping mme. Mamming før amming her. Synes ammingen bare er en plikt og ikke noe kos, så jeg orker ikke fullamming lenger. 

Vi har endelig kommet i gang med barselgruppe, og det synes jeg var veldig hyggelig. Vi er i samme alder alle sammen, 2 har barn fra før og 4 er førstegangs og det virker å være en fin gjeng :) 

Lille frøken har rullet fra rygg til mage en gang. Det var nok et uhell, men hun er på vei :fnise: og pappaen er kjempemorsom, så hun ler masse sammen med han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg syns det var tøft at du holdt på så lenge ut ifra hva du har skrevet, @Omo. Du går definitivt ut av ammingen med flagget til topp! 

Her går alt fint. Frøkna har begynt å bli grinete om hun ikke får komme opp å se, så noe er på gang der. :P Fikk skriv etter timen på Ahus hvor vi hadde kontrolltime for armen. Tror jeg aldri har vært så glad i ordet ‘normal’ :) 

vi har også kommet godt igang med barselgruppene og det virker som en koselig gjeng :) 

si ifra om du kommer på noen gode råd etter turen @Omo! Vi reiser neste mnd. Varmer opp med en tur til Køben neste uke med to venninner med sine små 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er kjempebra jobbet med ammingen @Omo, og det blir akkurat like bra jobbet framover med mme. Mamming, og å velge det som fungerer best, er det viktige!

Så godt at det går bra med armen @Fanteria. Og god tur til Køben! Reiser dere langt neste mnd. da, siden Køben bare er oppvarming?

Her er også alt bra 😊 I gang med barselgruppe vi også, vi startet litt før sommeren, men da ble det aldri noe skikkelig, siden alle skulle ha ferie.

Vi kom hjem fra første utenlandstur i går. Det gikk veldig fint, selv om det var tydelig at det ble for mye for lillemor enkelte dager. Med alle de nye inntrykkene, slet hun med å roe seg i blant. Hun fikk verdens største, trillrunde øyne mens armer og bein gikk som trommestikker. Fly ut gikk kjempefint, siste sete på seteraden vår var ledig, så hun kunne ligge der og sprelle. Hjem igjen ble det vanskelig for henne, det ble for mye inntrykk for seint på dagen, hun hadde vondt i magen og fikk vondt i ørene, tror jeg. Hun sovnet til slutt, etter at jeg hadde snublet fram og tilbake i midtgangen med henne i 30 min mens jeg sang vuggesanger.

Mitt tips til tur er å alltid ha flere skift tilgjengelig, og et ekstra skift til foreldrene. Men vår lille frøken velger de absolutt dårligste tidspunktene til å bæsje 6 ganger på rad, sånn at det renner over i bleien og både hun og jeg blir fulle av bæsj. For eksempel akkurat når man skal ombord på et fly 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi reiser til Chania, Kreta @Illy :) barnehotell med bamseklubb, show på kvelden og alt tilrettelagt for barnefamilier :) gjett hva jeg gleder meg til? All inclusive! Ikke matlaging på to uker!!! :bolledeig:

har du noen andre tips mtp reisen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ah, det høres herlig ut @Fanteria 😊 Jeg ser virkelig poenget med all inclusive når man har barn! Tenk å slippe all matlaging, for ikke snakke om oppvasken 😄

Bæresele/sjal hvis dere bruker det, er det eneste tipset jeg kan komme på. Vi tok med vogn fordi vi tenkte babyen skulle sove i den når vi var ute og spiste. Men det endte med at vi valgte spisesteder som hadde sofa, og så lå hun ved siden av oss og sprellet/sov. Hun trives godt i bæretøy, så det var gull verdt både på flyplass og brosteinsbelagte gater. Vogna slo vi aldri opp, så vi burde ikke dratt den med oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Illy skrev:

Ah, det høres herlig ut @Fanteria 😊 Jeg ser virkelig poenget med all inclusive når man har barn! Tenk å slippe all matlaging, for ikke snakke om oppvasken 😄

Bæresele/sjal hvis dere bruker det, er det eneste tipset jeg kan komme på. Vi tok med vogn fordi vi tenkte babyen skulle sove i den når vi var ute og spiste. Men det endte med at vi valgte spisesteder som hadde sofa, og så lå hun ved siden av oss og sprellet/sov. Hun trives godt i bæretøy, så det var gull verdt både på flyplass og brosteinsbelagte gater. Vogna slo vi aldri opp, så vi burde ikke dratt den med oss.

Bæreselen står allerede på lista 😊 er så greit å ha med seg, men blir nok å ta med vogn. Ser for meg at vi tar noen turer inn til byen og om det er varmt orker jeg ikke bære henne :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fanteria skrev:

Bæreselen står allerede på lista 😊 er så greit å ha med seg, men blir nok å ta med vogn. Ser for meg at vi tar noen turer inn til byen og om det er varmt orker jeg ikke bære henne :P 

Ja, det er et godt poeng, altså. Både babyen og jeg ble jo gjennomvåte innimellom 😅 Men det var så utrolig humpete brosteiner der vi var, og bakker, dermed hadde vi ikke kommet oss noe sted med vogna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.8.2018 den 22.18, Fanteria skrev:

Jeg må innrømme at jeg syns det var tøft at du holdt på så lenge ut ifra hva du har skrevet, @Omo. Du går definitivt ut av ammingen med flagget til topp! 

Her går alt fint. Frøkna har begynt å bli grinete om hun ikke får komme opp å se, så noe er på gang der. :P Fikk skriv etter timen på Ahus hvor vi hadde kontrolltime for armen. Tror jeg aldri har vært så glad i ordet ‘normal’ :) 

vi har også kommet godt igang med barselgruppene og det virker som en koselig gjeng :) 

si ifra om du kommer på noen gode råd etter turen @Omo! Vi reiser neste mnd. Varmer opp med en tur til Køben neste uke med to venninner med sine små 😄 

Takk ☺️

Så godt at armen er normal!

Vårt fly gikk kl 07, så vi stod opp 04. Ammet henne da, og hun sovnet i taxien. Våknet så vidt på flyplassen og fikk hun oppi bæresele. Og hun sov til take off. Ammet da, og tilbake i sele. Så hun sov hele veien unntatt take off/landing. Var nok en fordel med så tidlig fly, for da var hun trøtt. Og bæreselen gjorde at hun sov hele veien! Hun spiste lite den dagen da. Vi flyr med Thomas cook og det er så god service og så tilrettelagt for barn. Deilig! Og vi var heldige og fikk 4 seter for oss selv. Hadde med en SkyBaby også (Google det), så ble det behageligere for henne med beltet. 

Vi har vært ute ved basseng på morgenen og tatt siesta når det er for varmt og tatt et par timer på ettermiddagen igjen. Fungert fint her. Og hun koser seg i bare bleia, har badet både i havet og bassenget, og roer seg faktisk lettere om kvelden (hvis vi har vært flinke med søvn på dagen). Vogn er gull verdt for oss. Hvertfall ved bassenget. Hun sover oppi der i skyggen. 

På 26.8.2018 den 13.22, Illy skrev:

Ja, det er kjempebra jobbet med ammingen @Omo, og det blir akkurat like bra jobbet framover med mme. Mamming, og å velge det som fungerer best, er det viktige!

Så godt at det går bra med armen @Fanteria. Og god tur til Køben! Reiser dere langt neste mnd. da, siden Køben bare er oppvarming?

Her er også alt bra 😊 I gang med barselgruppe vi også, vi startet litt før sommeren, men da ble det aldri noe skikkelig, siden alle skulle ha ferie.

Vi kom hjem fra første utenlandstur i går. Det gikk veldig fint, selv om det var tydelig at det ble for mye for lillemor enkelte dager. Med alle de nye inntrykkene, slet hun med å roe seg i blant. Hun fikk verdens største, trillrunde øyne mens armer og bein gikk som trommestikker. Fly ut gikk kjempefint, siste sete på seteraden vår var ledig, så hun kunne ligge der og sprelle. Hjem igjen ble det vanskelig for henne, det ble for mye inntrykk for seint på dagen, hun hadde vondt i magen og fikk vondt i ørene, tror jeg. Hun sovnet til slutt, etter at jeg hadde snublet fram og tilbake i midtgangen med henne i 30 min mens jeg sang vuggesanger.

Mitt tips til tur er å alltid ha flere skift tilgjengelig, og et ekstra skift til foreldrene. Men vår lille frøken velger de absolutt dårligste tidspunktene til å bæsje 6 ganger på rad, sånn at det renner over i bleien og både hun og jeg blir fulle av bæsj. For eksempel akkurat når man skal ombord på et fly 😆

Haha, jeg var så redd for en sånn bæsje-situasjon. Hun hadde ikke bæsjet på 36 timer, så jeg ventet på en svær bleie på det verste tidspunktet. Slapp det heldigvis. Merker det blir mye her og noen ganger. Men hun er veldig opptatt av å se på trær og busker! 

20 timer siden, Fanteria skrev:

Vi reiser til Chania, Kreta @Illy :) barnehotell med bamseklubb, show på kvelden og alt tilrettelagt for barnefamilier :) gjett hva jeg gleder meg til? All inclusive! Ikke matlaging på to uker!!! :bolledeig:

har du noen andre tips mtp reisen? 

Dit skal vi neste mnd og :fnise: skal på jentetur med to venninner og vesla. På samme type hotell! Kanskje vi er der samtidig? Siste uka i sept 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, husker ikke om dere flasker eller ammer. Men her vi er nå (Mallorca) er det veldig ekkelt vann. Selv vann fra flaske er grumsete, så jeg tør ikke bruke det til mme selv om det er kokt. Så vi har lett land og strand rundt for å finne ferdig blandet mme. Ta med hjemmefra hvis dere bruker mme. 

Ta med zalo til å vaske flasker, brystskjold, smokker o.l også. For all såpe her er full av parfyme, lotion osv, så det blir ikke skikkelig rent når jeg vasker det. Ser ut som hun tåler det da, men det blir skjoldete og grumsete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Omo skrev:

Takk ☺️

Så godt at armen er normal!

Vårt fly gikk kl 07, så vi stod opp 04. Ammet henne da, og hun sovnet i taxien. Våknet så vidt på flyplassen og fikk hun oppi bæresele. Og hun sov til take off. Ammet da, og tilbake i sele. Så hun sov hele veien unntatt take off/landing. Var nok en fordel med så tidlig fly, for da var hun trøtt. Og bæreselen gjorde at hun sov hele veien! Hun spiste lite den dagen da. Vi flyr med Thomas cook og det er så god service og så tilrettelagt for barn. Deilig! Og vi var heldige og fikk 4 seter for oss selv. Hadde med en SkyBaby også (Google det), så ble det behageligere for henne med beltet. 

Vi har vært ute ved basseng på morgenen og tatt siesta når det er for varmt og tatt et par timer på ettermiddagen igjen. Fungert fint her. Og hun koser seg i bare bleia, har badet både i havet og bassenget, og roer seg faktisk lettere om kvelden (hvis vi har vært flinke med søvn på dagen). Vogn er gull verdt for oss. Hvertfall ved bassenget. Hun sover oppi der i skyggen. 

Haha, jeg var så redd for en sånn bæsje-situasjon. Hun hadde ikke bæsjet på 36 timer, så jeg ventet på en svær bleie på det verste tidspunktet. Slapp det heldigvis. Merker det blir mye her og noen ganger. Men hun er veldig opptatt av å se på trær og busker! 

Dit skal vi neste mnd og :fnise: skal på jentetur med to venninner og vesla. På samme type hotell! Kanskje vi er der samtidig? Siste uka i sept 😛 

Oioi! Vi reiser med TUI :P reiser også siste uka i september 😮 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fanteria skrev:

Oioi! Vi reiser med TUI :P reiser også siste uka i september 😮 

Vi og :ler:  

da er vi nok på samme fly! Ikke sikkert samme hotell da... er ikke jeg som bestilte så jeg aner ikke hvilket hotell, har glemt navnet! Men skal på sånn med bamseklubb og det hele. I platanias mener jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har forresten kjøp sånn badebleie som ser ut som badebukse. Tøybleie til å bade i liksom. Veldig praktisk. De badebleiene som er engangs ser ut som blir fulle av vann og veldig tunge med en gang. Kjøpte på bæreglede om det er interresant for noen andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Omo skrev:

Vi og :ler:  

da er vi nok på samme fly! Ikke sikkert samme hotell da... er ikke jeg som bestilte så jeg aner ikke hvilket hotell, har glemt navnet! Men skal på sånn med bamseklubb og det hele. I platanias mener jeg. 

Reiser dere på en torsdag? Vi har hotell i Gerani 😊 

skal huske det med mme. Blir ganske heftig å pakke med ferdig blanda for 2 uker 😮 det blir 70(!) bokser! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Fanteria skrev:

Reiser dere på en torsdag? Vi har hotell i Gerani 😊 

skal huske det med mme. Blir ganske heftig å pakke med ferdig blanda for 2 uker 😮 det blir 70(!) bokser! 

Ja, torsdag 20. er det vel. 

Wow!! Det var mye! Kanskje du kan høre med hotellet om de vet om det er ferdigblandet i nærheten der? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi fant til slutt her. Hadde med 4 bokser hjemmefra for backup på flyet. Men den vi fant her er «for hungrier babies» og har en annen proteinsammensetning (engelsk eller irsk). Hun liker den, men fy søren for en lukt på prompen etter den :fnise:

men det er jo ikke sikkert vannet er så guffent på Kreta da. 

Endret av Omo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Omo skrev:

Ja, torsdag 20. er det vel. 

Wow!! Det var mye! Kanskje du kan høre med hotellet om de vet om det er ferdigblandet i nærheten der? 

Da krysser vi hverandre 😛 vi reiser torsdagen etter :) tror jeg tar med meg begge deler og en pakke med grøt. Så får jeg bare ta det derfra :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fanteria skrev:

Da krysser vi hverandre 😛 vi reiser torsdagen etter :) tror jeg tar med meg begge deler og en pakke med grøt. Så får jeg bare ta det derfra :) 

Ahh! Da kan jeg si fra om jeg finner ut ab mme greiene mens jeg er der da :)  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Omo skrev:

Ahh! Da kan jeg si fra om jeg finner ut ab mme greiene mens jeg er der da :)  

 

Veldig gjerne 😄 og om du har noen andre tips å komme med, tar jeg de gjerne imot 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...