Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2018

Tonio

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

2 timer siden, Tonio skrev:

Min jordmor kan ikke det! Men hun kan ordne blodprøvetaking slik at jeg drar til der de tapper blod på sykehuset. :) Min jordmor sa at det er derfor det er greit å gå annenhver gang til lege og jordmor.

Aha, OK. Jeg bestilte min første jordmortime i dag. I slutten av januar når jeg er i uke 24. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, miore skrev:

Kun leger som kan sykemelde, i alle fall :) 

OK.. Så da hvis man skulle få store plager så kan jordmor si at jeg må til legen, så må jeg si hva jordmor har sagt til legen osv. Tungvindt. Men skjønner at det er sånn da. 

Får håpe jeg slipper sykemelding. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mitt 3. latteranfall i kveld. Det er SÅ rart. Jeg har null kontroll. Jeg ser noe som er littegrann morsomt. Ikke veldig morsomt en gang. Men jeg klarer ikke å ikke le. Prøver å holde igjen, men så bare spruter lattern ut og tårene renner og maskara overalt. 

Jeg sa til samboern at det er bedre at jeg ler enn at jeg får sinneutbrudd da, men han tror han foretrekker sinneutbrudd :ler:  Jeg ser litt psyko ut når jeg bare begynner å le noe så vanvittig ut av det blå :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer @miore med den kommende krabaten :) alt sto ellers bra til? 

Og vel overstått (kan man si det sånn? :P ) til deg @Tonio ;) 

her ventes det fortsatt i spenning. Ser jeg ikke er den eneste som har tilbakevendende symptomer. Her har trøttheten sneket seg tilbake, noe som ikke passer så godt med juleforberedelser. Men men... :) 

hadde en prat med mannen i går angående at jeg er misunnelig på at han farter så mye om dagen. Det har vært bursdagsfeiring, middager ute og neste uke er det tre(!) julebord på rappen! I tillegg driver han med idrett som gjør at han har vært borte en helg og nå blir opptatt på søndag. Mens jeg... jeg har hatt en julebordsmiddag hos ei venninne. Jeg vil også ut å spise, men energien har ikke vært til stede. Ikke har jeg hjerte til å si nei til han heller... men jeg savner å spise god mat ute i godt selskap og bare være voksen. Ikke mamma eller gravid som må ta hensyn til hva jeg drikker og spiser (maten er det jeg savner mest). 

Puh... dagens utblåsning. Han sa (heldigvis) han hadde tenkt på det å syns jeg fortjente å komme meg ut litt. 

Noen flere som kjenner på dette? 

Endret av Fanteria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, på grunn av hyperemesisen har jeg knapt vært ute av døren på kveldstid siden starten av september ;) Så lenge det ikke går ut over mannens evne til å passe på datteren på dagtid, synes jeg egentlig det er veldig greit at han får kommet seg ut litt! Da får jeg hakket mindre dårlig samvittighet for at jeg er verdens kjedeligste kone for tiden :plystre: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med gutt, miore! Så gøy å endelig kunne si "han" og se for seg litt av tiden fremover tydeligere :D

Haha Omo! :fnise: Ikke mye til latteranfall her for tiden, men morsomt at han foretrekker sinneutbrudd fremfor det! :P 

Fanteria: skjønner at det blir kjedelig for deg, og det blir vel spesielt merkbart når han gjør SÅ mye sosialt og du nesten ingenting. Selv kjenner jeg ikke så mye på det, da jeg egentlig ikke er så veldig sosial av meg, og de vennene jeg er sosiale med pleier jeg bare å være hjemme og slappe av sammen med, altså ikke ut og spise osv. Så de har jeg likevel stort sett hatt energi til å møte. Sist jeg møtte ei av bestevenninnene mine så sovna jeg når vi så film, men.. :fnise:

Men merker at det er travelt å måtte ta hensyn til hva man spiser, og ikke kunne ta seg et glass vin f.eks, mens mannen kan spise og drikke det han vil. Flaks for meg at han ikke liker røkelaks eller spekemat, så slipper jeg å bli sint på han for det i jula, for det kjenner jeg kommer til å bli et savn! Ellers går det greit i matveien, salamicravingsen er heldigvis borte. Mannen spiser heller ikke salami, så sånn sett er det greit akkurat nå at vi har litt ulike matpreferanser :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med gutt miore!! :) 

salami cravingen har gitt seg her og faktisk. 

Jeg har aldri blitt kvitt den trøttheten. Har noen dager innimellom hvor jeg ikke er så trøtt, men stort sett er jeg trøtt og sliten. Og det har vært travelt med mye sosialt på meg i det siste, så jeg savner egentlig ikke det. Og de restaurantene jeg har vært på i Oslo har vært veldig flinke på tilrettelegging altså. Jeg har sendt Mail i forkant med link til matportalen og spurt om de kan tilrettelegge der rettene jeg ikke kan spise i den satte menyen vi har måttet ha, og det har vært uproblematisk. De har enten byttet ut eller droppet en ingrediens eller stekt noe som de andre fikk rått/medium. 

Men jeg holdt på å sovne på julebordet med jobben :ler: så jeg ble ikke sen. 

Men samboeren har veldig mye å gjøre på jobb for tiden, så jeg savner han da. Ser han nesten ikke. Han jobber mye kveld og kommer hjem etter jeg har lagt meg 4-5 dager i uka for tiden. :( men han mener det skal gi seg snart. Blir godt med juleferie sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med gutt @miore!

Ukontrollerte latterkramper høres ganske fint ut @Omo, men jeg regner med det kan være upraktisk og. Særlig når det er såpass at mannen nesten blir litt skremt :fnise: Jeg har ikke opplevd noe sånt, men jeg har litt lyst. Jeg kom på et fint symtom til; store pupper. Jeg har cirka ingenting i utgangspunktet, liten a-cup, og bh'ene mine passer vel egentlig enda, men jeg syns at jeg har fått de muggene.

Og jeg kjenner meg litt igjen @Fanteria. Mannen her gjør egentlig ikke så veldig mye gøy, han jobber mye. Men nå som jeg begynner å spy litt mindre og få litt mer energi, føler jeg meg veldig fanget i huset. Å gå litt rundt på et kjøpesenter er helt fantastisk, så jeg blir egentlig litt misunnelig bare han gjør det uten meg. Vi er vanligvis ofte ute og spiser, en det er ganske umulig nå, savner det veldig! Julebordet på jobb har de ikke en gang informert meg om fordi jeg er sykemeldt. Jeg hadde ikke dratt, men jeg skulle ønske jeg kunne innbilt meg at jeg skulle, og så innsett fakta og avlyst i siste liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Illy skrev:

Gratulerer med gutt @miore!

Ukontrollerte latterkramper høres ganske fint ut @Omo, men jeg regner med det kan være upraktisk og. Særlig når det er såpass at mannen nesten blir litt skremt :fnise: Jeg har ikke opplevd noe sånt, men jeg har litt lyst. Jeg kom på et fint symtom til; store pupper. Jeg har cirka ingenting i utgangspunktet, liten a-cup, og bh'ene mine passer vel egentlig enda, men jeg syns at jeg har fått de muggene.

Og jeg kjenner meg litt igjen @Fanteria. Mannen her gjør egentlig ikke så veldig mye gøy, han jobber mye. Men nå som jeg begynner å spy litt mindre og få litt mer energi, føler jeg meg veldig fanget i huset. Å gå litt rundt på et kjøpesenter er helt fantastisk, så jeg blir egentlig litt misunnelig bare han gjør det uten meg. Vi er vanligvis ofte ute og spiser, en det er ganske umulig nå, savner det veldig! Julebordet på jobb har de ikke en gang informert meg om fordi jeg er sykemeldt. Jeg hadde ikke dratt, men jeg skulle ønske jeg kunne innbilt meg at jeg skulle, og så innsett fakta og avlyst i siste liten.

Haha, det er så rart å føle på at man ikke klarer å kontrollere det. Spesielt når det jeg ler av ikke er så morsomt i utgangspunktet. :fnise: Men det er jo veldig gøy da.

Ja, puppene mine har vokst også. De vokste i første trimester faktisk, så jeg måtte kjøpe et par nye BH'er. Samboern er veldig fornøyd. Han kaller BHene mine for handlenett nå, for han synes de er så store :fnise:  (har "bare" C cup nå da, så det er ikke sånn at jeg har DD eller F eller noe sånt) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Illy skrev:

Det syns jeg faktisk er dårlig gjort av arbeidsgiver. Jeg syns de skulle gitt deg muligheten til å velge selv. 

Opplevde det samme med en tidligere arbeidsgiver. Jeg skulle ut i fødselspermisjon og et halvt år før fikk vi lederne tur til utlandet som takk for innsatsen vi hadde gjort det året. Var ikke kult når vikaren min fikk invitasjon og ikke jeg som faktisk hadde jobbet det aktuelle året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Omo skrev:

Men samboeren har veldig mye å gjøre på jobb for tiden, så jeg savner han da. Ser han nesten ikke. Han jobber mye kveld og kommer hjem etter jeg har lagt meg 4-5 dager i uka for tiden. :( men han mener det skal gi seg snart. Blir godt med juleferie sammen. 

Samme her! :( Periodevis har de mye mer å gjøre på jobben hans, og da blir det gjerne overtid flere dager i uka, i tillegg til lørdagsjobbing.. Og når jeg da i tillegg jobber turnus med kveld og helg selv, blir det plutselig ikke så mye vi ser til hverandre. Han kan ikke alltid beregne at han jobber overtid de dagene jeg har kveldsvakt, selv om han prøver å gjøre det slik da. Jeg skal jo jobbe i jula også, men jeg har heldigvis litt mindre vakter i turnusen akkurat da, så det blir godt å få være mer sammen da! :) Og da blir det OUL også, så det er mye å glede (og grue seg litt til) i romjulen i år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor lang tid tar egentlig OUL? Er det sånn som på tidlig UL hvor man sier hei og hallo og kort om hvor langt man er på vei, og så rett i stolen å se på bilder. Eller er det mer som foregår? Skal man ta med urinprøve da og? Jeg mener jeg har lest ett ellr annet sted at man skal ha med urinprøve på alle kontroller. Men OUL er vel ikke kontroll i så måte? 

Samboern får ikke vært med på den da :( men han har jo vært med på tidlig UL, så han har jo sett babyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Omo skrev:

Hvor lang tid tar egentlig OUL? Er det sånn som på tidlig UL hvor man sier hei og hallo og kort om hvor langt man er på vei, og så rett i stolen å se på bilder. Eller er det mer som foregår? Skal man ta med urinprøve da og? Jeg mener jeg har lest ett ellr annet sted at man skal ha med urinprøve på alle kontroller. Men OUL er vel ikke kontroll i så måte? 

Samboern får ikke vært med på den da :( men han har jo vært med på tidlig UL, så han har jo sett babyen.

Litt prating først ja, deretter opp på benken. De skal ta en hel del mål (hode, lårbein, mage) for å estimere vekt og termin og sjekke at målene er riktige i forhold til hverandre, sjekke at alt er der (alt fra hjernehalvdeler og hjertekamre til armer, bein, fingre og tær) og sjekke at alle organer (nyre, hjerte, magesekk, hjerne, morkake, nese og munn, ryggrad, etc etc) ser normale ut, sjekke blodgjennomstrømning i navlestreng og hjerte, se at huden ser hel og fin ut og uten tegn til hareskår eller ryggmargsbrokk, osv. Det tar en hel del lengre tid enn en TUL, jeg tenker jeg var inne i ca 40 min i går. Nå lå min litt kronglete til da, så jeg måtte opp og hoppe noen ganger, så det kan sikkert gjøres unna på litt kortere tid om babyen er mer samarbeidsvillig. Du trenger ikke å ta med urinprøve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, miore skrev:

Litt prating først ja, deretter opp på benken. De skal ta en hel del mål (hode, lårbein, mage) for å estimere vekt og termin og sjekke at målene er riktige i forhold til hverandre, sjekke at alt er der (alt fra hjernehalvdeler og hjertekamre til armer, bein, fingre og tær) og sjekke at alle organer (nyre, hjerte, magesekk, hjerne, morkake, nese og munn, ryggrad, etc etc) ser normale ut, sjekke blodgjennomstrømning i navlestreng og hjerte, se at huden ser hel og fin ut og uten tegn til hareskår eller ryggmargsbrokk, osv. Det tar en hel del lengre tid enn en TUL, jeg tenker jeg var inne i ca 40 min i går. Nå lå min litt kronglete til da, så jeg måtte opp og hoppe noen ganger, så det kan sikkert gjøres unna på litt kortere tid om babyen er mer samarbeidsvillig. Du trenger ikke å ta med urinprøve. 

Tusen takk :)

På TUL sjekket de noen av de tingene. Jeg har fått med et bilde av hjernehalvdelene f.eks :ler:  Var ikke det jeg synes var mest spennende å ha med bilde av men :P  Blir spennende å se om de flytter meg noe, eller ikke. Han første som tok TUL mente jeg hadde rett termin, og han andre mente kanskje jeg kom til å bli flyttet et par dager frem. Så får vi se hva OUL-folka mener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min OUL tok knappe 20 minutter, men som jeg tror jeg skrev fikk jeg kommentar om at hun sjeldent hadde det så lett å ta mål. :) Det var satt av 45 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12/8/2017 den 18.43, Fanteria skrev:

Det syns jeg faktisk er dårlig gjort av arbeidsgiver. Jeg syns de skulle gitt deg muligheten til å velge selv. 

Opplevde det samme med en tidligere arbeidsgiver. Jeg skulle ut i fødselspermisjon og et halvt år før fikk vi lederne tur til utlandet som takk for innsatsen vi hadde gjort det året. Var ikke kult når vikaren min fikk invitasjon og ikke jeg som faktisk hadde jobbet det aktuelle året. 

Jeg er enig i det, i mange tilfeller kan man jo klare å delta på i hvertfall deler av julebordet til tross for sykemelding, og det er godt å være litt med i det sosiale miljøet på jobb. Nå vet sjefen hvor elendig formen min har vært, så de har nok tenkt at jeg ikke kan, og har rett i det. Men på genrell basis syns jeg man skal sende invitasjon/informasjon til sykemeldte og i permisjon. Enda dårligere at du ikke fikk være med på turen som egentlig var en takk for din innsats, og mens du fortsatt jobbet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Illy skrev:

Jeg er enig i det, i mange tilfeller kan man jo klare å delta på i hvertfall deler av julebordet til tross for sykemelding, og det er godt å være litt med i det sosiale miljøet på jobb. Nå vet sjefen hvor elendig formen min har vært, så de har nok tenkt at jeg ikke kan, og har rett i det. Men på genrell basis syns jeg man skal sende invitasjon/informasjon til sykemeldte og i permisjon. Enda dårligere at du ikke fikk være med på turen som egentlig var en takk for din innsats, og mens du fortsatt jobbet!

Ser at jeg ikke skrev helt rett. Hadde gått ut i permisjon og hadde ikke dratt uansett. Men ville hatt den invitasjonen. Den fortjente jeg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det synes jeg også var skikkelig dårlig gjort å bli ekskludert på den måten. Tror jeg hadde blitt lei meg da.
Jeg har allerede nå fått spørsmål om jeg blir med på julebordet i 2018 fra kollegaer, så vi får se om de husker på meg om et år eller om de har glemt meg da :P

Jeg har begynt å tenke på om jeg skulle ha kjøpt meg en babybok. Jeg vet jo null og nada om babyer, så jeg føler jeg må ha litt kunnskap. Selv om det blir mye learning by doing er det jo greit å vite sånn omtrentlig hvor ofte man burde bade babyen osv, hva som er normal ditt og datt og sånne ting. Jeg er ikke så impulsiv av meg, og liker å være litt forberedt. Men det er jo et hav av bøker som har med graviditet eller babyer å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...