Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2018

Tonio

Anbefalte innlegg

Åh, så da er det ikke bare meg! Det er så deilig da. Kan egentlig gå 2 uker mellom barbering. Jeg som har veldig raskt voksende pels hele tiden. Men jeg mister masse hår på hodet. Det er hår overalt i leiligheten nå. Men det har blitt langt!! Jeg må dra å klippe meg snart, for det blir for langt. :ler: 

Mitt humør er også veldig stabilt egentlig. Jeg er lettrørt til vanlig, og kanskje enda mer lettrørt nå. Men det går jo mest på når jeg ser noe på TV eller noe sånt. Men jeg merker at jeg er mye mindre irritabel enn jeg pleier. Jeg pleier å miste tålmodigheten ganske fort, men nå er den mye lenger. Og av sånne ukontrollerbare følelsesutbrudd har jeg bare hatt to og begge har vært latterkrampe. Så det kan jeg ikke klage på. :fnise: 

Men jeg kjenner at jeg begynner å få skikkelig vondt i ryggen. Midt mellom korsrygg og øvre rydd. Så ganske midt på egentlig. Jeg tror det har mest med å gjøre at jeg ikke har trent på over en måned, så jeg skal prøve å tvinge meg selv på trening denne uken for å se om det blir bedre. Jeg har slitt med ryggsmerter nesten hele livet, og det er bare trening som har klart å holde det i sjakk. Så jeg er nok bare nødt til å klare det. Desverre hjelper det ikke å gå tur. Det blir verre av det. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 1.12.2017 den 16.46, Omo skrev:

Kan babymagen poppe fra en dag til neste?  :sjokkert:  I går hadde jeg ikke noe babymage, og i dag har jeg masse! Så merkelig. Hadde egentlig ikke i morges heller. Og nå er jeg ikke forstoppet eller oppblåst heller :klo: 

Jeg fikk også plutselig babymage nå på lørdag!! Det vil si, jeg var sammen med noen bekjente på fredag, og de sa i dag at de hadde sett gravidmagen tydelig på fredag også. Men jeg selv synes at den kom plutselig på lørdag, og ennå mer på søndag, og nå klarer jeg nesten ikke skjule den under arbeidsklærne lenger. 

18 timer siden, Omo skrev:

To positive ting med svangerskapssymtomer hos meg:

1. Håret på kroppen vokser supersakte! En uke siden jeg barberte legger nå, og håret på leggene er sånn som det vanligvis er etter 2 dager.  Har lest at det skal vokse fortere og at man kan få økt behåring da. Jeg er visst omvendt.

2. Jeg har ikke sukkersug lenger. Det ga seg nesten med en gang. Uke 6 tror jeg. Jeg har alltid vært skikkelig sukkeravhengig, og spist sjokolade nesten hver dag. Har vært stolt av meg selv når jeg har klart å gå forbi sjokoladehylla i butikken osv. Nå tenker jeg ikke på det en gang. Jeg spiser hvis jeg blir tilbudt, men jeg har egentlig ikke lyst på. Og å gå forbi godterihylla i butikken er som å gå forbi panteautomaten. 

Håper disse to fortsetter etter fødsel også! 

Dette har jeg også merket! Det vil si, jeg har egentlig ganske lite hår på leggene fra før av, men nå vokser det ekstremt sakte der når jeg først har barbert. Veldig greit da! :P Og jeg har ikke lyst på sjokolade lenger i det hele tatt, men som deg så spiser jeg litt dersom jeg blir tilbudt. Kaviar derimot!! Har aldri likt det, men nå spiser jeg kaviar daglig. Synes ikke det er spesielt godt nå heller, men jeg bare MÅÅÅ ha det :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Omo skrev:

Men jeg kjenner at jeg begynner å få skikkelig vondt i ryggen. Midt mellom korsrygg og øvre rydd. Så ganske midt på egentlig. Jeg tror det har mest med å gjøre at jeg ikke har trent på over en måned, så jeg skal prøve å tvinge meg selv på trening denne uken for å se om det blir bedre. Jeg har slitt med ryggsmerter nesten hele livet, og det er bare trening som har klart å holde det i sjakk. Så jeg er nok bare nødt til å klare det. Desverre hjelper det ikke å gå tur. Det blir verre av det. :( 

Så kjedlig å bli plaget med det! :( Begynte også å merke endel ryggsmerter sist uke, såpass at jeg måtte ha endel tilpassing på jobb av kollegaer. Over helgen har ryggsmertene forsvunnet, og blitt byttet ut med bekkensmerter! :( Skal sies at jeg også har vært plaget med rygg/bekken før, så det er jo ingen overraskelse at jeg ender opp med det nå som jeg er gravid også.. Men SÅ tidlig hadde jeg ikke trodd :(

Så nå må jeg snakke med avdelingsleder om tilpassing slik at jeg klarer å fortsette i jobb fremover. Er ikke noe vits i å pushe seg selv for hardt nå i begynnelsen, for om det går galt da så er det nok vanskeligere å bli bra igjen nå som kroppen lever litt mer sitt eget liv som gravid også. Har lest meg opp endel på tilretteleggingstilskudd, og hva andre har fått ordnet av tilrettelegging når de jobber i helsesektoren. Helgejobbing med langvakter er iallefall HELT uaktuelt, og på helg bør jeg egentlig ha en ekstra person sammen med meg i tillegg, siden vi da allerede har lav bemanning, og når jeg ikke kan bøye meg nesten, så kan jo ikke den ene  kollegaen som er der gjøre alle morgen- og kveldsstell.. Da må der nesten være en person ekstra dersom jeg skal være der. Så er veldig spent på hva som kan ordnes slik at jeg slipper å bli dårligere. 

Endret av strawberry
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Omo skrev:

Hahaha, du synes ikke kaviar er godt en gang men må ha det :fnise:  Så morsomt! 

Jaa det er så utrolig rart!! :fnise: Nettopp trykt i meg ei skive med det.. Og hvitost på da, for å dempe smaken.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lottelh

Jeg har ikke merket meg noe saktere hårvekst, men skal jaggu følge litt med nå. Føler ikke jeg gløder eller har så finere hud heller - men det er så deilig å være tilbake på jobb at det liksom ikke er så farlig at jeg ikke orker å sminke meg e.l. om morgenen.

Jeg har heller ikke lyst på sjokolade eller annet godteri, ingen cravings heller, men det kommer vel tidsnok 😂

Men NÅ har jeg begynt å kjenne han! Og da er det nesten rart at jeg ikke har kjent det før, det «popper jo bobler» bare jeg stopper opp og kjenner etter. Lille gutten vår ❤️

Har hele tiden sagt at jeg skal kjøpe det første til babyen når vi vet kjønnet. Men nå har jeg bygd det så opp i hodet mitt at ingenting er bra nok til å være «første innkjøp» 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, lottelh skrev:

Jeg har ikke merket meg noe saktere hårvekst, men skal jaggu følge litt med nå. Føler ikke jeg gløder eller har så finere hud heller - men det er så deilig å være tilbake på jobb at det liksom ikke er så farlig at jeg ikke orker å sminke meg e.l. om morgenen.

Jeg har heller ikke lyst på sjokolade eller annet godteri, ingen cravings heller, men det kommer vel tidsnok 😂

Men NÅ har jeg begynt å kjenne han! Og da er det nesten rart at jeg ikke har kjent det før, det «popper jo bobler» bare jeg stopper opp og kjenner etter. Lille gutten vår ❤️

Har hele tiden sagt at jeg skal kjøpe det første til babyen når vi vet kjønnet. Men nå har jeg bygd det så opp i hodet mitt at ingenting er bra nok til å være «første innkjøp» 😄

Jeg og hadde tenkt å kjøpe det første klesplagget og i kjønnsspesifikke farger når vi fikk vite kjønnet. Det blir skikkelig antiklimaks, for jeg fant ikkeno den dagen :ler:  Bare hvite og beige klær jeg synes var fine. Men uka etter fant jeg en fin lilla body som jeg kjøpte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare klage litt. Er 17+6 og har aldri vært så dårlig som jeg var i går kveld :( Kastet opp konstant i 4 timer. Tror jeg er bedre nå, men er veldig redd for at det skal starte igjen på jobb. Synes det er merkelig å bli så kvalm nå, siden jeg til sammen har kastet opp kanskje 8 ganger tidligere i svangerskapet... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, lillemy100 skrev:

Må bare klage litt. Er 17+6 og har aldri vært så dårlig som jeg var i går kveld :( Kastet opp konstant i 4 timer. Tror jeg er bedre nå, men er veldig redd for at det skal starte igjen på jobb. Synes det er merkelig å bli så kvalm nå, siden jeg til sammen har kastet opp kanskje 8 ganger tidligere i svangerskapet... 

Det kan jo hende det er en "god", gammeldags omgangssyke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, miore skrev:

Det kan jo hende det er en "god", gammeldags omgangssyke?

Ja, det er fullt mulig. Har ikke hatt omgangssyke på 10 år, så er i såfall uflaks å få det nå :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner at jeg må nok ut å kjøpe nye bukser om ikke så alt for lenge. Jeansen min er lav i livet, så den går greit enda, men de som er litt høyere i livet (altså vanlige) er litt ubehagelig stramme nå. Er bare usikker på dette mammabukse-greiene. For jeg hater å ha ting over magen, så jeg tror jeg kommer til å synes det er ubehagelig med den lange greia som skal over hele magen. Og tenker at det blir for stort så tidlig også. 
Blir det ikke innmari varmt også når man skal ha buksa som dekker magen + en singlet under genser/topp...?

Tror kanskje kjoler blir tingen for meg altså. Det er mer behagelig, for det strammer ikke.

Jeg ser skikkelig godt kulen når jeg ligger på ryggen nå. Det ser så rart ut :ler: En stor hump opp mellom hoftebeina. Men det er jo ikke opp til navelen enda, for der "faller det jo sammen" når jeg ligger på ryggen, det gjør det ikke med den humpen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg endelig vært på OUL! Min første ultralyd (med baby i mage). :yvonne: 

Kom inn, skravlet litt. Hun fortalte litt om andre ting jeg må gjøre ekstra på grunn av den store overvekten min. En ting jeg fikk høre, som var nytt for meg, var at jeg også må ta gynekologisk undersøkelse. Jeg vet ikke akkurat hva det går ut på, men det finner jeg vel ut av om en måned. Etter litt skravling var det å legge seg ned, og det første hun fant var perfekt snitt av hodet! Så hun skyndte seg å ta bilde i tilfelle. 

Minsten skuffet ikke, hen lå perfekt til og alt som skulle sjekkes gikk unna i rekordfart. Hun forklarte godt underveis, og sa stadig vekk at dette var sjeldent. Å få sett så bra alt, så fort. Hun presset ganske hardt, og selv om jeg tisset rett før holdt jeg på å tisse på meg. I tillegg startet jeg å bli dårlig mot slutten, kaldsvettet og synet startet å bli borte. Tror det ble for stort press på blodåren kanskje? Men så var det over! 

Litt mer skravling, og om at det jeg trodde var mer rett termin (4.5) passet perfekt med alle målene hun tok. Alt så perfekt ut, og det var ingenting hun så som engstet henne. Det var satt av 45 minutter til timen, men det hadde ikke gått 20 minutter engang da vi gikk ut. :fnise:

Deilig å få se livet, og det var sprelling og litt av hvert. Veldig deilig, endelig vet jeg at det bare er en, har en mer rett termin også videre. Nå er det ingen flere kontroller før til neste år! Fire dager ble jeg satt tilbake, så gikk fra 19+5 til 19+1. Håpet var jo å fortsatt være 19+, så ja! :nordvesta:

Ble litt lang post, men regner med at dere tåler det. :P

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tonio skrev:

Da har jeg endelig vært på OUL! Min første ultralyd (med baby i mage). :yvonne: 

Kom inn, skravlet litt. Hun fortalte litt om andre ting jeg må gjøre ekstra på grunn av den store overvekten min. En ting jeg fikk høre, som var nytt for meg, var at jeg også må ta gynekologisk undersøkelse. Jeg vet ikke akkurat hva det går ut på, men det finner jeg vel ut av om en måned. Etter litt skravling var det å legge seg ned, og det første hun fant var perfekt snitt av hodet! Så hun skyndte seg å ta bilde i tilfelle. 

Minsten skuffet ikke, hen lå perfekt til og alt som skulle sjekkes gikk unna i rekordfart. Hun forklarte godt underveis, og sa stadig vekk at dette var sjeldent. Å få sett så bra alt, så fort. Hun presset ganske hardt, og selv om jeg tisset rett før holdt jeg på å tisse på meg. I tillegg startet jeg å bli dårlig mot slutten, kaldsvettet og synet startet å bli borte. Tror det ble for stort press på blodåren kanskje? Men så var det over! 

Litt mer skravling, og om at det jeg trodde var mer rett termin (4.5) passet perfekt med alle målene hun tok. Alt så perfekt ut, og det var ingenting hun så som engstet henne. Det var satt av 45 minutter til timen, men det hadde ikke gått 20 minutter engang da vi gikk ut. :fnise:

Deilig å få se livet, og det var sprelling og litt av hvert. Veldig deilig, endelig vet jeg at det bare er en, har en mer rett termin også videre. Nå er det ingen flere kontroller før til neste år! Fire dager ble jeg satt tilbake, så gikk fra 19+5 til 19+1. Håpet var jo å fortsatt være 19+, så ja! :nordvesta:

Ble litt lang post, men regner med at dere tåler det. :P

Åhh, så koselig!! Det er nok en fotomodell du har i magen da, som lå så perfekt til for alle bildene! 
Vil dere ikke vite kjønn, eller var det ikke mulig å se?

Godt at alt stod bra til og ingen bekymringer. Lurer på hvorfor du må ha GU da.. Lurer på om vi må det alle sammen. 

NB! jeg liker lange poster! :jepp: 

Endret av Omo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
16 minutter siden, Omo skrev:

Åhh, så koselig!! Det er nok en fotomodell du har i magen da, som lå så perfekt til for alle bildene! 
Vil dere ikke vite kjønn, eller var det ikke mulig å se?

Godt at alt stod bra til og ingen bekymringer. Lurer på hvorfor du må ha GU da.. Lurer på om vi må det alle sammen. 

NB! jeg liker lange poster! :jepp: 

Vil ikke vite kjønn, så hun måtte be oss se vekk til tider. :laugh:

Jeg hadde BMI på 35 før jeg ble gravid, så selv om jeg er nærmere 30 i BMI så måtte jeg det. Er visst standard på alle med BMI på 35 eller mer ved unnfangelse. :) Måtte det visst tre ganger. :klo: Tenkte ikke så mye over det, er det noe de vil at jeg skal gjøre så gjør jeg det. Heller for mye kontroller enn for lite! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg har lurt på noen ganger. Tar jordmor blodprøver og kan de sykemelde? Eller er det sånn at man må til legen for sånne ting? 

Jeg håper på første, for jeg synes det er så styrete med mange besøk hvis man egentlig kunne fått unna mye på en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Omo skrev:

Noe jeg har lurt på noen ganger. Tar jordmor blodprøver og kan de sykemelde? Eller er det sånn at man må til legen for sånne ting? 

Jeg håper på første, for jeg synes det er så styrete med mange besøk hvis man egentlig kunne fått unna mye på en gang. 

Min jordmor kan ikke det! Men hun kan ordne blodprøvetaking slik at jeg drar til der de tapper blod på sykehuset. :) Min jordmor sa at det er derfor det er greit å gå annenhver gang til lege og jordmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...