Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2018


Tonio

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, Trotwood skrev:

Jeg tror ikke det er vanlig at fastlege tar UL? Det er mulig noen er heldige, men det er ikke noe man må regne med sånn jeg har forstått. For ultralyd utenom 18 ukerskontrollen (OUL) så må man ta kontakt med privat klinikk og betale full pris. Mange privatklinikker tilbyr ultralyd, av de jeg har sett på koster det mellom 1000-1500kr. 

Ellers har jeg skjønt at det i Oslo ikke lønner seg å vente med å søke fødested til første kontroll ved 12 uker, da er det visstnok ofte allerede fullt. Så da må jeg vel begynne å finne ut hvor jeg vil føde. Føles altfor lenge til! 

Oi, da må jeg også det. Hvordan søker man om det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutes ago, Omo said:

Oi, da må jeg også det. Hvordan søker man om det? 

Nei si det, jeg prøver å lese meg opp i andre  tråder og  på  nett, men føler meg litt lost! Man kan jo ta kontakt med fastlegen og  få hjelp, men kan også søke direkte til sykehuset. Jeg søkte på "søknad fødeplass" og fikk opp søknadsskjemaet man må fylle ut hvis man skal ha Ullevål eller Rikshospitalet som første ønske. Vil man føde på ABC klinikken på Ullevål må man skrive et personlig brev. Det var visst også mange som har fått plass ved å bare ringe. 

Jeg aner ikke hva jeg skal søke ennå! Men vil helst slippe å føde på Bærum, som visstnok er der alle som er for treige med å søke ender opp i følge forummmammaer :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på et symptom jeg har hatt en stund nå. Jeg må tisse HELE tiden :rolleyes:  trodde det var når man var høygravid det begynte pga plassmangel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det med tissing har jeg også merket. På jobb kunne jeg tidligere klare å gå hele vakten uten å tisse, nå tisser jeg tre ganger minst :P 

Jeg er jo bare 4+0, men er allerede så oppblåst at jeg ser gravid ut! Må gå gjennom hele klesskapet mitt for å finne klær som skjuler luftmagen :tongue: Har ikke så mye av det, da jeg liker best tettsittende klær, men er ikke akkurat interessert i å kjøpe noen "tildekkingsklær" heller, bare for å bruke en liten periode:P Jeg klarer heller ikke bruke vanlige bukser, for da kjenner jeg kvalmen og halsbrannen blir verre. Så jeg har allerede bestilt mammatights fra zalando, som utifra bildene ser ut som de kan passe både før, under og etter graviditet. Er det flere som føler seg som en ballong eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Omo skrev:

Hvordan velger man liksom hvor man skal føde? :sjokkert:  Jeg har jo knapt vært på sykehus før! 

I hvilken del av landet hører du til? Du kan jo kanskje starte en tråd om det? Regner med at du får ganske mange erfaringer da 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

æsj og dobbeltæsj! Allerede to dager etter positiv test begynte jeg å kjenne det i bekkenet. I dag fikk jeg meg legetime og henvisning til fysio. Ser ut som bekkenlåsningen har meldt sin ankomst allerede. ☹️ Syns det var litt i tidligste laget 😤 Endte med å fortelle det til kollegaene mine for å få litt avlastning. Håper jeg virkelig slipper  sykemelding! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, strawberry skrev:

Ja, det med tissing har jeg også merket. På jobb kunne jeg tidligere klare å gå hele vakten uten å tisse, nå tisser jeg tre ganger minst :P 

Jeg er jo bare 4+0, men er allerede så oppblåst at jeg ser gravid ut! Må gå gjennom hele klesskapet mitt for å finne klær som skjuler luftmagen :tongue: Har ikke så mye av det, da jeg liker best tettsittende klær, men er ikke akkurat interessert i å kjøpe noen "tildekkingsklær" heller, bare for å bruke en liten periode:P Jeg klarer heller ikke bruke vanlige bukser, for da kjenner jeg kvalmen og halsbrannen blir verre. Så jeg har allerede bestilt mammatights fra zalando, som utifra bildene ser ut som de kan passe både før, under og etter graviditet. Er det flere som føler seg som en ballong eller? 

Samme her, pleier sjelden å gå på do på jobb. Og nå er jeg der 3-4 ganger. 

Heldigvis ikke oppblåst enda. Det kommer vel. :ler: 

12 minutter siden, Fanteria skrev:

I hvilken del av landet hører du til? Du kan jo kanskje starte en tråd om det? Regner med at du får ganske mange erfaringer da 😊

Oslo.. jeg tenker jo at jeg helst vil på det nærmeste sykehuset her... ikke til Bærum. Har ikke lyst å reise land og strand når jeg har veer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Omo skrev:

Samme her, pleier sjelden å gå på do på jobb. Og nå er jeg der 3-4 ganger. 

Heldigvis ikke oppblåst enda. Det kommer vel. :ler: 

Oslo.. jeg tenker jo at jeg helst vil på det nærmeste sykehuset her... ikke til Bærum. Har ikke lyst å reise land og strand når jeg har veer. 

Jeg fødte på Ahus for litt over 2 år siden. Fornøyd med oppholdet der og fikk være på barselhotellet i 2 døgn etter fødsel, noe som ga meg trygghet. Spesielt når det kom til ammingen som ikke satt helt i starten. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til legen i morgen for noe annet, så jeg må prøve å huske å spørre om dette med fødeplass. Og det er jo så mye jeg egentlig lurer på, men jeg kommer jo ikke på noenting akkurat nå :sjokkert:  

Jeg har begynt å ta kosttilskudd som heter Gravid. Det er 4 piller + at jeg tar jerntabletter fra før. Jeg får i meg det jeg trenger da? 
https://www.apotek1.no/produkter/lifeline-care-gravid-4x30stk-816927p 

Sitat

Lifeline Care Gravid er et kombinert omega-3-, multivitamin- og mineraltilskudd tilpasset bruk før og under svangerskapet. Mengdene er i henhold til Helsedirektoratets anbefalinger for daglig inntak for gravide i "Anbefalinger om kosthold, ernæring og fysisk aktivitet, 2014". Produktet skal tas fra planlagt graviditet og helt fram til fødselen. Sikrer den gravide kvinnens inntak av vitamin E, -B1, -B2, -B3, -B6, -B12 og -C, sink, kopper og jod i doseringer som tilsvarer hele det anbefalte daglige inntak for graviditetsperioden. Støtter opp under en normal utvikling hos fosteret. Daglig dosering: Én blisterrad bestående av to omega-3-kapsler, én vitamin- og én kalsiumtablett. Pakken inneholder 30 dagsdoser. Mattilsynet har gitt produktet dispensasjon til å inneholde 400 mikrogram folat. Halal- og koshergodkjent.

Eller må jeg ta folat i tillegg? Det er nok folat i disse ikke sant? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sorry for at jeg bare overtar hele skravletråden. Jeg har bare så mye behov for å lufte ting og snakke om det, uten at jeg har noen andre å snakke med det om, så da blir dere offer for min skravlemani ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar folsyre og vitaminbjørner, klarer ikke huske på å ta noe mer enn det! Hvis jeg trenger noe mer regner jeg med jeg får vite det etter blodprøver på 12 ukers kontroll

Jeg har hatt skikkelig mensmurringer i hele dag. Også har jeg lest altfor mye om folk som aborterer, så nå er jeg overbevist om at det ikke er noe liv. Skal ta en ny test i morgen bør jeg har bitt i stykker alle neglene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Trotwood skrev:

Jeg tar folsyre og vitaminbjørner, klarer ikke huske på å ta noe mer enn det! Hvis jeg trenger noe mer regner jeg med jeg får vite det etter blodprøver på 12 ukers kontroll

Jeg har hatt skikkelig mensmurringer i hele dag. Også har jeg lest altfor mye om folk som aborterer, så nå er jeg overbevist om at det ikke er noe liv. Skal ta en ny test i morgen bør jeg har bitt i stykker alle neglene mine.

Hvor langt er du?
Jeg hadde mensmurringer halve forrige uke.

Tok en test i dag, clearblue med ukesindikator. Den viste 2-3, dvs at jeg da skal være 4-5 uker. Mens jeg mener at det er 4 uker siden unnfangelse... Men jeg tok den på ettermiddagen, så det kan kanskje være at urinen er mindre konsentrert? Ble litt usikker jeg og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Omo said:

Hvor langt er du?
Jeg hadde mensmurringer halve forrige uke.

Tok en test i dag, clearblue med ukesindikator. Den viste 2-3, dvs at jeg da skal være 4-5 uker. Mens jeg mener at det er 4 uker siden unnfangelse... Men jeg tok den på ettermiddagen, så det kan kanskje være at urinen er mindre konsentrert? Ble litt usikker jeg og. 

5+4 i dag i følge siste mens. Jeg hadde masse mensmurringer i slutten av forrige uke også. Håper det bare er ting som utvikler seg!

Er nok best å teste med morgenurin konsekvent, men jeg vet ikke helt hvordan de digitale fungerer. Kanskje det står noe i pakningsvedlegget om at ettermiddagsurin gjør målingen mer unøyaktig? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Omo skrev:

Jeg skal til legen i morgen for noe annet, så jeg må prøve å huske å spørre om dette med fødeplass. Og det er jo så mye jeg egentlig lurer på, men jeg kommer jo ikke på noenting akkurat nå :sjokkert:  

Jeg har begynt å ta kosttilskudd som heter Gravid. Det er 4 piller + at jeg tar jerntabletter fra før. Jeg får i meg det jeg trenger da? 
https://www.apotek1.no/produkter/lifeline-care-gravid-4x30stk-816927p 

Eller må jeg ta folat i tillegg? Det er nok folat i disse ikke sant? 

Hei, den skal inneholde alt som er anbefalt fra nhi i 2015 eller noe tror jeg det var. Det vil si mengden folat og jern blant annet de anbefaler at gravide tar ekstra. Så når du tar disse skal man, i det minste i følge produsenten, ikke trenge noe som helst annet tilskudd. Ikke folat, ikke jern, ingenting. :)

Her kan du lese mer om produktet på produsentens hjemmeside, står en del mer der.

For å sikre meg tar jeg den annenhver dag, og nycoplus sin den andre dagen. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tok ny test i dag siden jeg bekymret meg sånn, og fikk gravid 3+ :yvonne:

prøve å slappe av litt nå! 

Jeg er fremdeles luftveisvirus-syk og irriterer meg over at nesespray er no-go. Skal dra på apotek og skaffe med en saltvannspray ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, er nesespray no go!! :sjokkert: jeg er også luftveis syk og har brukt det hele forrige uke! 

Puppene mine er plutselig nesten ikke ømme og det kjennes it som jeg har litt murringer i magen.... litt bekymret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen tok en titt og sa at alt så fint ut hos meg. Har fått infoskriv med meg og ny time om 3 uker for første kontroll og bestilling av fødeplass. Hun sa at menstermin er 18/5, så da må du endre på meg @Tonio :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Omo skrev:

Legen tok en titt og sa at alt så fint ut hos meg. Har fått infoskriv med meg og ny time om 3 uker for første kontroll og bestilling av fødeplass. Hun sa at menstermin er 18/5, så da må du endre på meg @Tonio :) 

 

Blir en slitsom 17. mai for oss alle til neste år. :flagg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...