Pølsevann Skrevet 30. mai 2018 #1821 Del Skrevet 30. mai 2018 (endret) Vet dere noe om utviklingssprang? I følge det jeg leser skal det første være 4,5-5,5 uke etter termin. Nå er vesla 4,5 uke gammel, men hun er jo født 2,5 uke før termin, så hun skal i følge alt jeg leser ha 2,5 uke igjen til første utviklingssprang. Men hun huker av på alle bokser på hvordan de er under sprang. Så jeg lurer på om hun kan være der allerede? Termindato er jo uansett veiledende... mange vet jo at sin termin er feil pga de blir satt tilbake et par uker som ikke stemmer med sex eller graviditets test. Kanskje jeg hadde feil termin bare? Hun ligger på meg hele tiden. Går max 5 min fra jeg legger hun ned sovende til hun hylskriker. Og blir stille når jeg tar hun opp. På tur til butikken i stad var hun helt krakils. Usikker på om det var varmen eller at hun ikke var på meg. Endret 30. mai 2018 av Omo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonio Skrevet 31. mai 2018 Forfatter #1822 Del Skrevet 31. mai 2018 Jeg også føler hun passer med hva som står, men hun er jo 3+6 ifølge termin. Så jeg har tenkt enten blir det verre, eller så er hun litt tidligere ute. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 31. mai 2018 #1823 Del Skrevet 31. mai 2018 (endret) Hvis det ikke er utviklingstrinn nå, så gruer jeg meg litt til det altså! 😬 Noen som har bestilt takkekort her som dere er fornøyd med? Tenkte jeg skulle sende ut til de som har gitt gaver til mini. Har fått reklame for optimalprint på Instagram, så de vet jeg om. Men noen andre? Og, jeg har litt blå brystvorter. Som om det er blåmerke på de? Evt sugemerke. Har dere? Vanlig? Eller feil sugetak? Endret 31. mai 2018 av Omo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fanteria Skrevet 31. mai 2018 #1824 Del Skrevet 31. mai 2018 Jeg husker lite når det kommer til utviklingstrinnene, så der er jeg like blank som deg. Jeg har bare brukt optimal tidligere og har vært fornøyde med de. Blåmerke er vil jeg tro er feil sugetak @Omo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonio Skrevet 31. mai 2018 Forfatter #1825 Del Skrevet 31. mai 2018 Raskt søk får det til å se ut som lilla/blå betyr heftig vakum, virker ikke farlig eller noe slikt i det minste! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 31. mai 2018 #1826 Del Skrevet 31. mai 2018 Jeg så noe på ammehjelpgruppa i dag som gjorde at jeg skjønte at vi har feil sugetak! Ikke hele tiden, men ofte. Så kanskje det løser luft og gulpe problemene hvis jeg fokuserer på å få hun til å suge riktig nå. Håper det. Kom ikke noe rap etter siste måltid hvertfsll. Ikke gulp heller! Krysser fingrene! Jeg har nok blitt litt slapp med det siden hun jo spiser og koser seg. Håper det blir kjøligere i morgen. Skal besøke jobben med småttisen. Hadde tenkt å dra i 13 tiden, men tror det blir 10 i steden, før det blir for varmt ute, så vi rekker å komme oss inn før verste heten. Det er vanskelig når det er så varmt altså! Både jeg og baby er veldig varme. Men hun er heldigvis ikke slapp eller noe tegn på overoppheting. Jeg har det verre tror jeg. Blir sinnsykt varm av å amme! Vi skal ha familien min på besøk på søndag. 12 stk! Så jeg prøver å rydde litt og tørke støv mellom amme og bysse-slagene! Ikke så lett det får bli som det blir! De har sikkert forståelse for at det ikke er shinet her. Også skal jeg prøve å lage en kake! Jeg lagde en for et par uker siden. En som normalt ville tatt 30-40 min å lage brukte jeg ca 6-7 timer på så jeg får begynne på fredag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 31. mai 2018 #1827 Del Skrevet 31. mai 2018 Og vesla har endelig fått et navn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonio Skrevet 31. mai 2018 Forfatter #1828 Del Skrevet 31. mai 2018 Herregud imponerende! Vi sier nei til alt annet enn familie nå, og maks to av gangen. De får brus og kanelsnurrer jeg lagde før fødsel. Lykke til! Hvordan var taket feil? Hurra for navn. Mannen og jeg har startet å se på stelleveske og flaskevarmer nå.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 31. mai 2018 #1829 Del Skrevet 31. mai 2018 (endret) Er spent på hvordan det går med så mange. 4 av de er barn da. Blir nok slitne etter det. Hun mistet vakuumet. Noen la ut en video hvor babyen lagde en sånn smattelyd og min gjør det samme. Så jeg så på en video en ammehjelper la ut. Gir dere mye flaske? Jeg tenker å prøve om et par uker når ammingen sitter skikkelig. Så kan pappaen mate innimellom. Avlaste meg litt Endret 31. mai 2018 av Omo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonio Skrevet 31. mai 2018 Forfatter #1830 Del Skrevet 31. mai 2018 Maks en flaske om dagen her! Har ikke blitt noen i dag, har ikke noe melk i skapet. Gidder ikke pumpe. Forresten folkens! Ikke glem at liberopakker har kode i seg som man kan bytte inn med ting! Så om dere bruker libero kan det være greit å registrere seg og samle poeng. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
strawberry Skrevet 1. juni 2018 #1831 Del Skrevet 1. juni 2018 (endret) Endelig tid til å skrive litt her! Har vært hjemme en uke (i morgen) og hatt fullt opp med nye rutiner i hjemmet. I tillegg har jeg slitt litt med søvn, ikke klart å sovne fordi jeg tenker at hun våkner en halvtime etterpå og vil ha pupp så da kan jeg likegodt være våken.. Har lurt på om jeg kom til å gå inn i en psykose pga søvnmange til slutt. Så når hun bestemte seg for å sove fra 00 til 07 i natt (!!) var jeg meget fornøyd og uthvilt når jeg våknet. Spent på hva helsesøster sier om det, om det er greit at hun sover så lenge. Får hjemmebesøk i dag. Fødselen startet med mensmurringer, økt sult og tretthet de siste 3 dagene ca. Tirsdag kom mannen hjem fra overtid på jobb, og jeg sa at jeg hadde hatt mensmurringer. Til slutt kjente jeg at de var regelmessige, og begynte å ta tiden ca kl. 22. Det var vel ca 7 minutter mellom de. Ringte til føden, og de sa jeg kunne komme på kontroll. Var der ca kl. 00. Jeg var da veldig umoden, så de ba oss dra hjem og hvile. Her var det selvsagt veiarbeid rett bak huset (10-15 meter!) så mens jeg hadde rier, jamret katten vår og var redd fordi hele huset ristet 🤣 Vi var hjemme 1,5 time, hvor mannen fikk sove 30 minutter. Da ble smertene så sterke at vi til slutt pakket bilen (eller, den var så å si pakket første turen vi var der) og ringte fra bilen at vi kom tilbake, det var uaktuelt å være hjemme lenger. Har 25 minutt å kjøre til sykehuset også, og ville ikke føde i bil og trengte smertelindring. Var tilbake på sykehuset ca kl.4. Da var jeg fremdeles veldig umoden, egentlig var det nesten ingen fremgang, men jeg hadde store smerter så de tok ctg-registrering på meg og deretter fikk jeg litt morfin. Fikk også akupunktur i rygg og panne for å få litt fortgang og som smertelindring. Tror ikke den mot smerter fungerte, men den andre derimot..!! Vi fikk sovet på og av i ca 45 minutter. Så tok smertene seg veldig opp igjen. Så kom dagvakt og tok over, det var jordmorstudent som hadde meg. "Kanskje blir dette fødselsdagen hennes!" sier de, og da tenker jeg at dette blir en lang dag. Jeg ble spurt om jeg hadde fått tømt tarmen, noe jeg ikke hadde fått, så da skulle jeg få det. Men først måtte jeg prøve å få i meg noe mat syntes de. Prøvde en bit sjokolade, kastet den opp. Da var klokken 07:30 (vi har bilde av det 😅). Prøvde igjen et kvarter senere, men kastet opp da også. Så gikk vi inn på badet hvor jeg skulle få klyx. Smertene tok seg veeeldig opp mens jeg lå der, men jeg trodde det var klyxen som gjorde det. Ropte av smerter. Slimproppen gikk når jeg var på do, og sannsynligvis gikk vannet også da. Jeg ble bedt om å ta meg en dusj for å roe smertene. Til slutt står jeg i dusjen og roper "HUN KOMMER NÅÅÅ!!!! JEG KLARER IKKE SLUTTE Å PRESSE!!!" Hadde lyst til å bite av meg hånden! Jordmorstudenten var da alene med meg, og fulgte meg inn på fødestuen. De andre var på et kurs rett borti gangen. Det var overbevist om at jeg kom det ikke til å skje noe på leeeeeenge siden jeg var førstegangs. Men jordmoren ringte på hjelp, og da kom det 3 andre omtrent løpende bort til oss. "Da skal vi sjekke åpningen.". Hun sjekker, og sier litt sjokkert. "Du har visst rett..! Her er det full åpning!". Jeg ligger utslitt og mannen spør "Så det er 10 cm?". Akkurat det jeg også lå og lurte på! Flinke mannen som har lest seg opp. Da var kl. 09. Jeg så hvor raskt de som jobbet der tok på seg sterile hansker, så jeg skjønte at de var stressa. Mellom riene får jeg liret ut av meg "TOLD YOU SO!!!" til jordmorstudenten 😂. Så lå jeg og presset i 14 minutter før hun var ute 😍 De første ordene mini fikk høre var ikke de vakreste, men.. "Er hun ute?! Å herregud.. Å fy faen!!". Mine planer om badekar og epidural ble altså ikke noe av, men det er egentlig like greit! Ei på fødestua sa "Kroppen din er jo skapt til å føde, så det er bare å komme tilbake og få flere!" Altså.. TO TIMER ETTER FØDSEL?! De var mildt sagt sjokkerte over hvor raskt ting hadde gått fra null åpning til full åpning. Jeg måtte sy noen få sting (rift grad 1). Dessverre har jeg veldig flatee brystvorter, så de 2 første dagene var slitsomme. Hun brukte 45 minutter på å feste seg til puppen, og til slutt ble jeg veldig sår, begynte å blø litt. På høyresiden fikk jeg strålende smerter ned foten, armen og oppover nakken når hun spiste fra den siden! Dagen før hjemreise kom det to engler som ville vi skulle prøve ammeskjold. Da ordnet alt seg!! De var usikre på om de ville sende meg hjem lørdagen, men siden skjold hadde gått så bra og kommunen jeg bor i har veldig god oppfølging med jordmor og helsesøster etter fødsel, fikk jeg dra hjem om jeg ville. 5 dager etter fødsel var jodmor på hjemmebesøk, og mini var da 10 gram fra startvekt! Har garatert glemt et eller annet viktig her, ammetåke er virkelig en ting! Men tenker dette var det viktigste. Og håper at noen gidder å lese alt 😅 Vi synes selvsagt at hun er verdens nydeligste med sine 50 cm og vekt på 3260 gram ❤️ Og hun er 90% lik pappaen sin! De påstår at hun kom ut av meg, men hun ligner ikke meg i det hele tatt! 😂 Endret 1. juni 2018 av strawberry 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonio Skrevet 1. juni 2018 Forfatter #1832 Del Skrevet 1. juni 2018 Synes vi alle har hatt så raske fødsler. Om du ikke fikk epidural fikk du i det minste klyx. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 1. juni 2018 #1833 Del Skrevet 1. juni 2018 Mai-gjengen er visst en effektiv gjeng! Koselig å lese din opplevelse @strawberry Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
strawberry Skrevet 1. juni 2018 #1834 Del Skrevet 1. juni 2018 Ja, synes også vi har vært så raske her! Det tenkte jeg litt på når jeg lå der 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fanteria Skrevet 1. juni 2018 #1835 Del Skrevet 1. juni 2018 Dere som er førstegangs kan få dere en rakett om dere går for nr 2 jeg har gått på en ny smell i amminga. Hun bet meg til blods igjen i går. Prøvde å pumpe i stad, men sårene sprakk opp. Så nå får hun mme igjen i håp om at sårene får gro. Også håndmelker jeg. Satt å leste angående kort tungebånd i stad og kunne krysse ut samtlige punkter, så jeg skal ringe helsesøster på mandag. Jeg kjenner at jeg ikke klarer å gi meg helt enda og hun sa selv på torsdag, da hun var her, at frøkna hadde feil sugetak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 1. juni 2018 #1836 Del Skrevet 1. juni 2018 Jordmor sa til meg at hvis vi skal ha nr 2 må vi dra tidlig til sykehuset For da risikerte vi veldig rask fødsel. Uff, så dumt. Men kan være det blir bedre hvis dere får klippet tingebåndet da. Virker som mange har for kort. Hadde ikke hørt om det før jeg leste om det her på kg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonio Skrevet 1. juni 2018 Forfatter #1837 Del Skrevet 1. juni 2018 Jeg leste på ammehjelpsgruppa på fb at man før bare ba folk gi mme ved kort tungebånd. Så er visst forholdsvis nytt å gjøre noe med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illy Skrevet 2. juni 2018 #1838 Del Skrevet 2. juni 2018 Så koselig å lese @strawberry! Hvordan syns du fødselen var, sånn i ettertid? Det er virkelig mange her med ganske like og raske fødsler, det må være noe med mai. Vi fikk også beskjed om at ved en evt. nestemann må vi reise til sykehuset ved første tegn på fødsel (vi har en drøy times reisevei). Vår ser også ut som faren, jentebabyversjonen av ham 😂 Det er så jeg nesten må insistere på mitt etternavn, så det blir tydelig at hun er min også. @Omo, takk for at du nevnte det med vakuumet, jeg tror det skjer her også. Jeg følger bare ammehjempen på fb, hadde ikke fått med meg ammehjelpsgruppen, så nå har jeg meldt meg inn så jeg kan se den videoen. Og hurra for navn! Vi hadde fornavn klart flere måneder før fødsel, men vi klarer ikke å bestemme oss for etternavn (er ikke gift) 😝 @Fanteria, du er tøff! Krysser fingrene for at det er tungebåndet, og det høres jo ut som det er sannsynlig. @Tonio, takk for at du sier fra om Liberokodene, det ante jeg ikke! Åh, nå har jeg jo gått glipp av flere poeng. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 2. juni 2018 #1839 Del Skrevet 2. juni 2018 Fikk sendt inn navnemelding også :) rart å plutselig kalle henne ved hennes navn nå som hun har vært uten i en måned men etternavn ble faktisk ikke noe diskusjon her. Jeg bare fylte ut mitt-hans og ba han se på skjemaet om det så greit ut. Og det gjorde det ;) Men han har visst beskyttet etternavn! Så måtte legge ved begrunnelse for å bruke hans til og med. Han er jo ikke registrert som faren per nå pga papirkrøll, så sikkert derfor. Jeg synes ikke hun ligner på noen av oss, men hun ligner visst på broren til mannen som baby. Jeg sliter med det sugetaket @Illy Spesielt ved liggende amming. Og hvis jeg kobler hun av for å korrigere (selv om det ser riktig ut, men smattelyden er jo der) så spyler jeg henne ned med melk, og da blir jo alt så glatt at hun ikke får tak, så jeg må tørke, og da får jeg jo aldri kobla hun på igjen. Har en arm for lite i liggende. Men sittende er det greiere, men får den smsttelyden likevel veldig ofte. Og den kan plutselig komme når den ikke var der. Og nå blir brystvortene såre også. Styr! Og jeg klarer ikke fokusere på riktig tak midt på natta. Er for trøtt, og ikke når jeg ikke er hjemme. Da vil jeg bare få det unnagjort, pluss at jeg konsentrerer meg så veldig om å være dekket til. Veldig tungt å amme uten ammepute også. I går ammet jeg 3 ganger utenfor hjemme. På Oslo city igjen! Skulle bare en superrask tur innom princess å kjøpe mer gulpekluter, og da måtte hun jo ha mat Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 2. juni 2018 #1840 Del Skrevet 2. juni 2018 Hvordan er deres rett etter mat? Må dere holde de med hodet høyere enn magen ganske lenge for at melka ikke skal komme i retur? Her renner melka ut av munnen hennes hvis jeg legger henne flatt før det har gått 20-30 min etter endt mating. Og det er mye gulp. I går luktet det litt spy av det den ene gangen og. Lurer på om det er normalt eller om det kan være refluks. Hun begynner også å lagt sånne rare lyder ofte i senga om natta før hun gulper selv om det er lenge siden mat. Så jeg må legge henne med hodet på magen/brystet mitt og rumpa i senga for at hun ikke skal gulpe. Og resultatet er jo ofte at vi ender med å sovne sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå