Gå til innhold

HVORFOR går det ikke an å lage et skikkelig veisystem?


Simbyxor

Anbefalte innlegg

Er så j.vlig irritert nå. Hver forbanna gang man må gjennom eller inn til Oslo, så er det kø. Og tusen trege, stygge lastebiler som absolutt må kjøre 19 km/t under fartsgrensa. Hvorfor i huleste er veiene sånn? Og så har de lyskryss på veiene ute for Oslo!? Hva med bruer? Hva med trafikkflyt? Nå går jeg glipp av noe jeg har ventet på i 1,5 måneder. Nesten to. Selv med ekstra tid beregnet.

Hvor mye ekstra tid må man beregne når man skal den veien? 3 timer? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oslo er vel en studie i hvordan man ikke skal planlegge infrastruktur.

Tidligere generasjoner har for det første gjort det umulig for dagens samfunn å gjøre noe med problemet, for de har alltid bygget bygårder tett inntil hverandre slik at det blir umulig å bygge ut den plassen det er behov for.

I tillegg har dagens generasjon lagt opp til at ingen skal sykle fordi det nesten ikke finnes sykkelveier, at ingen flere skal kjøre kollektivt fordi det er fullt allerede uten noen seriøse planer om utvidelse og de har lagt opp til at alle skal kjøre bil gjennom sentrum - selv de som bare prøver å komme forbi byen fra den ene til den andre siden. Ironisk nok ønsker de samtidig at ingen biler skal kjøre i sentrum fordi det forurenser, men de nekter å bygge vei ... Jeg fatter ikke hvordan det er mulig å være så nedsnødd at man ikke ser at det er et problem.

Det eneste som vil gjøre Oslo til en by som er bra på infrastruktur er at det blir en tredje verdenskrig og byen blir bombet sønder og sammen. Da kan den bygges opp igjen etter dagens standard slik Rotterdam gjorde etter andre verdenskrig. Personlig håper jeg det ikke blir noen flere verdenskriger, også holder jeg meg bare borte fra hovedstaden.

Anonymkode: 8a12d...da5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.8.2017 den 8.24, Simbyxor skrev:

Er så j.vlig irritert nå. Hver forbanna gang man må gjennom eller inn til Oslo, så er det kø. Og tusen trege, stygge lastebiler som absolutt må kjøre 19 km/t under fartsgrensa. Hvorfor i huleste er veiene sånn? Og så har de lyskryss på veiene ute for Oslo!? Hva med bruer? Hva med trafikkflyt? Nå går jeg glipp av noe jeg har ventet på i 1,5 måneder. Nesten to. Selv med ekstra tid beregnet.

Hvor mye ekstra tid må man beregne når man skal den veien? 3 timer? 

Hvorfor i alle dager skal du dra med deg bilen inn i Oslo? Ta toget, t-banen, bussen eller sykkel!

Anonymkode: ec1c9...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bruke hodet litt? Planlegge turen i forhold til når på døgnet du skal være i byen, og evt. bruke en av de mange innfartsparkeringene? Trafikken står ganske stille i rushtiden, det er jo tross alt en ganske stor by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muuuuligens det har noe med penger å gjøre..? Samt miljøspørsmål som at lange køer kan få folk til å ta kollektivt i stedet?

Jeg bor i Bergen, og her er det mye samme problemene. Bare at her suger kollektivtilbudet hemningsløst i forhold til i Oslo, samt at det er mer bakker og regn og dermed mer dritt å sykle/løpe/gå til jobb. Og her har vi rushtidsavgift i bomringen. 

Løsning: Kjøre drittidlig til jobb (jeg er på jobb til kl 06), og enten dra tilsvarende tidlig hjem om kjernetid på jobb tillater det, eller sitt lenge og jobb opp flexkontoen (om familiesituasjon tillater det). 

Anonymkode: 7bfea...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har jo rett og slett med plass å gjøre. I byen er det rett og slett ikke plass til at alle skal fise rundt i en svær bil. Sett igjen bilen og ta toget inn til byen så blir det mye hyggeligere for alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byer som Los Angeles og Beijing har jo erfaring med at det hjelper ikke særlig mye å bygge flere, bredere og bedre veier. Det fører bare til mer biler. 

Kanskje de selvkjørende bilene som snart kommer vil endre på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, stan skrev:

Byer som Los Angeles og Beijing har jo erfaring med at det hjelper ikke særlig mye å bygge flere, bredere og bedre veier. Det fører bare til mer biler. 

Kanskje de selvkjørende bilene som snart kommer vil endre på dette?

Akkurat. I Los Angeles har de bygget så mange 12 felts motorveier at det knapt er plass til bygninger og likevel har de rushtid hele døgnet. 

Tror dessverre at selvkjørende biler bare kommer til å gjøre det verre ved at det reduserer lidelsen ved å ha lang reisevei og folk vil bosette seg enda lenger unna jobb.

Anonymkode: ec1c9...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.9.2017 den 18.13, stan skrev:

Byer som Los Angeles og Beijing har jo erfaring med at det hjelper ikke særlig mye å bygge flere, bredere og bedre veier. Det fører bare til mer biler. 

Kanskje de selvkjørende bilene som snart kommer vil endre på dette?

 

For meg så er det et argument som byplanleggere bruker som unnskyldning når de ikke har gjort jobben ordentlig. Oslo er en relativt liten by der veisystemet og kollektivnett alltid har vært underdimensjonert. F.eks da Sinsenkrysset var ferdig i bare et plan tidlig på 70 tallet var veimyndighetene så fornøyde, og hevdet at det var dimensjonert for fremtiden. Noe som alle vet var feil, medmindre fremtiden er var definert til noen dager.

Når det gjelder selvkjørende biler så blir jeg vettskremt av hvor naive og ukritiske teknologioptimistene er. Det kan fungere flott i byer når været er bra. Men når forholdene ikke er optimale og teknikken svikter blir det kaos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...