Gå til innhold

Rutiner velkommen - sykelig overvekt adjø!


Titania

Anbefalte innlegg

Tusen takk for tips 😄

Flere ting jeg ikke kan gjøre her, men de jeg KAN gjøre skal absolutt testes ut 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Titania skrev (1 time siden):

Tusen takk for tips 😄

Flere ting jeg ikke kan gjøre her, men de jeg KAN gjøre skal absolutt testes ut 😄 

Bare hyggelig, frøken  ;)

Det finnes alternative øvelser til alt jeg nevnte som trener de samme muskelgruppene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trente ALENE i 2 timer på søndag :blink:

Fornøyd med innsatsen, men fy søren så kjedelig 😅 Men blir nok igjen til søndag også - med mindre jeg finner meg en gruppetime til mandag å prøve i steden :)

 

Yogaen på fredag gikk kjempebra, selv om det fortsatt er kjipt at jeg ikke kan gjøre alle øvelsene, men jeg forsøker, og finner alternativer - og instruktøren gav meg skryt etterpå fordi jeg prøvde, enda jeg aldri hadde forsøkt det tidligere :)

 

Idag skal jeg forsøke "coreball" - spennende hvordan det er 😄

 

Også har jeg surret på vekta noen ganger den siste uken - fra onsdag til søndag var det -1,6 kg og fra søndag til idag -2 kg - men har spist veldig lite de siste dagene også, så regner med det har hatt litt å si. Men jeg er fornøyd - ting går uansett rett vei :nori:

 

Men ser mest frem til veiledningstimen neste uke, og kanskje prate litt med "fagfolk" om veien hit. 

Det føles allerede som rutine å pakke treningsbagen kvelden før, og jeg liker det - men samtidig er det slitsomt å være så sliten hele tiden, så restitusjonen er kanskje ikke helt tipptopp, eller så er det bare det at det er uvant å trene 😅

Har jo gått fra ingen ting, til 3-4 ganger i uken de to siste ukene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titania skrev (2 timer siden):

Det føles allerede som rutine å pakke treningsbagen kvelden før, og jeg liker det - men samtidig er det slitsomt å være så sliten hele tiden

Jeg har slitt med det samme når jeg har begynt å trene igjen men det går over. Det er dog viktig å ta tiden til hvile også. 

edit: bra jobbet med vekten forresten 

Endret av padawan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

padawan skrev (2 timer siden):

Jeg har slitt med det samme når jeg har begynt å trene igjen men det går over. Det er dog viktig å ta tiden til hvile også. 

edit: bra jobbet med vekten forresten 

Jeg forsøker så godt jeg kan, men med litt annet kaos i  livet (som alltid) klarer jeg liksom aldri helt å slappe av når jeg er hjemme, samtidig som jeg ikke er helt flink nok til og få nok søvn. Lakenskrekken er litt for stor på kveldene 🙈

 

Utfordringen min oppi det hele som jeg føler på nå, er egentlig at jeg vil gjøre mer egentrening også. Men jeg har jo gått fra å nesten ikke trene - kan telle på to hender hvor mye jeg har vært på det gamle senteret på ca 2 år, til at idag blir min 6 gang i september på det nye senteret. Jeg liker jo gruppetreningene best, av den enkle grunn at jeg ikke gjør det alene, og på en måte gir litt faen i alt utenom treningen (egentrening blir fort litt lenger pauser for å sjekke mobilen innimellom), men jeg vil liksom trene litt mer "bevisst" styrke også - uten å overbelaste. Men de tankene skal jeg lufte på samtalen til uka med treningsveilederen :) Jeg vil ikke kjøre for hardt på sånn at jeg møter veggen med en gang, samtidig som jeg føler jeg har kapasitet til å gjøre mer enn jeg gjør idag. Men er også redd for at restitusjonen ikke er bra nok... 

 

Og takk 😄 Jeg er kjempefornøyd så langt - hadde det vært så lett å miste noen kilo (vet jo at dette roer seg etterhvert), så kunne jeg jo vært tilnærmet normal på kjempekort tid 😅

Endret av Titania
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Absolutt :) Og jeg leter enda - passer på å tenke tålmodighet fordi det tar tid å komme inn i ting også.

Selv om jeg skulle ønske jeg mestret gruppetimene med en gang jeg blir med på en, så vet jeg at grunnlaget jeg har ikke er det beste - men det er jo så fint, for da er det heller å kjenne på mestringen det gir, mens jeg lager meg en vane av dette i steden :) Første kombinerte mål er blitt å gjøre mitt beste i timene, forsøke bruke rett teknikk også kommer kondisjonen til å holde ut timene, samt teknikken seg etterhvert som jeg lærer det bedre 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treningen i går ble morsom 😄

Vi var 5 stykk + instruktøren, der de 4 andre omtrent hadde vært med siden starten for flere år siden. 

Timen startet med "Hey, du er ny! Vi må prate kort før jeg starter timen" fra instruktøren. Så han lurte på om jeg visste hva timen gikk i, og om jeg hadde noe erfaring fra før. Siden jeg ikke hadde det, sa han at han ikke skulle kaste ballen til meg denne uken, siden jeg skulle få trene på å finne balansen på ballen bare. 

Så timen startet med å sitte på ballen og finne balansen, mens de andre kastet fotball samtidig. Men han hadde jo ikke fortalt de hva han sa til meg - så et par kastet ballen til meg også, hvorpå instruktøren kommenterte til gruppa at "Men jeg har jo sagt at hun skal få slippe å kaste ball idag". Og to svarte i kor at "hadde det falt deg inn å fortelle OSS det også?" mens de bare lo :fnise:

Og herregud så mange ganger jeg ramlet av den ballen :P De andre på timen kommenterte til slutt at "kanskje du skal legge noen matter rundt deg, så du ikke faller så hardt?". Og jeg lærte også at det ikke hjelper å holde i ballen når man først er skikkelig ute av balanse 😛 

 

Men samtidig ble det bedre underveis, og jeg fikk positive tilbakemeldinger på at jeg turte - for det var mange nybegynnere som hadde vært der alene, som ikke hadde turt å "slippe seg løs", slik at de bare ble sittende med beina i gulvet hele tiden. 

Men jeg var jo der for å få det til - da hjelper det ikke å være pysete 😅 Men jeg føler meg ganske mørbanket i skuldrene idag 😛 Og støl i magen 😅

 

Så om det ikke er venteliste, skal jeg snike meg til å være med litt av den timen neste uke også, før veiledningstimen. 

 

Hviledag idag, før yoga i morgen, og på lørdag blir det tur til Oslo for å se på Oslo Maraton - og ny økt igjen enten søndag eller mandag 😄 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yogaen på fredag var ikke like vellykket som sist. Jeg var fortsatt støl etter onsdagen, samtidig som jeg var hos naprapaten tidligere på dagen, så tenker at etter neste naprapat-time, tar jeg treningsfri. Kroppen ville liksom bare ikke. 

 

Lørdag var det mye surring i Oslo, med å være tilskuer på Oslo maraton, men det ble en artig dag 😄

 

Søndag, ny tur på trening, og ikke-alenetrening. Dette var fortsatt gøy, og jeg ble presset på noen øvelser jeg aldri trodde jeg skulle klare pga litt for tunge vekter. Men det gikk med litt hjelp 😄

 

Treningsfri frem til onsdag, merker jeg ser frem til veiledningstimen, for etterhvert som disse ukene har gått, så har det dukket opp spørsmål og "bekymringer", så kanskje man får noen beroligende svar :)

 

 

Skulle egentlig sykle hjem fra jobb idag, som dagens "trening", men det var ikke så lett når sykkelen ble stjålet i helgen... Menmen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering igjen :)

Forrige uke føltes som en litt amputert treningsuke. 

 

Onsdag ble en halv coreball og veiledningstime der jeg fikk et slags treningsprogram. Jeg forstår hvorfor han gir meg de øvelsene han gir. Det er for å bygge vanen, starte forsiktig og trene teknikk. 

Men samtidig merker jeg at jeg ble litt skuffet da jeg "bare" fikk sirkelen, som de kaller den - det jeg oppfatter som litt enklere apparater, der det er knotter og ikke kg på belastningen, blant annet. Når tilbakemeldingen hele veien, minus ett apparat, var at han ser jeg har trent før, og har god teknikk, selv på ting jeg føler jeg ikke helt mestrer ordentlig. 

Treningen der har nok sin funksjon, men JEG føler ikke at jeg får så mye ut av det. Så det blir nok litt kombo til neste veiledning - jeg SKAL innom sirkelen mer enn en gang. Men jeg prioriterer heller kanskje de litt mer "avanserte" apparatene og det lille jeg gjør med fri- eller kroppsvekt, da det er dette som gir meg mer glede i treningen. 
Det er ikke slik at jeg forsøker å presse meg mest mulig eller slik der. Men jeg føler det er mer merkbare resultater, uten at jeg tyner meg selv på å ha tyngst vekt. 

 

Fredag trente jeg med en venn på et annet senter. Fikk tips om litt nye øvelser igjen, og en god dose mestring. 

En litt morsom ting var militærpress. Jeg gjør den med bare stanga, men problemet var at jeg fant ikke 10kg stanga - jeg fant bare 15 og 20. Så da ble det 15, da. Og det gikk jo helt fint :) Det var tungt, men samtidig lettere å bytte fra 10 til 15, enn fra 0 til 10 😛 Jeg trodde kanskje følelsen kom til å bli litt lik. 

Men det ble kanskje litt mye trening også, for ble det som jeg etter min mening vil kalle litt for støl, og litt for vondt ca over alt 😅

 

Lørdag var det tur til Holmenkollen - FY SØREN, så tungt det er å gå fra t-banestasjonen og opp - og spesielt med tung sekk på ryggen i tillegg. Men jeg gikk opp alle bakkene uten pause 😄

 

Søndag skulle jeg egentlig trene, og egentlig ta det med ro - ble litt tanker på en gang, men merket (og merker) at kroppen er sliten. Det ble en 4km tur i butikken fordi middagen jeg hadde tenkt ble dårlig 😛 

 

Denne uken blir også det jeg føler kanskje er litt amputert. Jeg vil være med på coreball i morgen, men har tannlegetime, så får ikke gjort det. Samtidig tror jeg at jeg skal ta en liten pause fra yogaen, fordi jeg føler mestringen ikke helt er der, at jeg heller forsøker trene litt vanlig, eller finne andre timer å forsøke - for så å bli med på den igjen litt senere. Så planen er trening idag, fredag og søndag. Eller om det blir torsdag og søndag. Jeg MÅ i hvertfall trene idag, selv om jeg ikke har så lyst, hvis ikke er jeg så redd for at "latingen" i meg skal ta tilbake kontrollen, og jeg vil ikke tilbake til gamle vaner, nå som jeg er så godt i gang. Men jeg merker jeg samtidig er veldig var på endringer, og det føles litt kjipt å på en måte "låse" seg til faste dager å ikke kunne gjøre noe som helst annet fordi jeg må trene for at det ikke skal skli ut. 

 

Men håper det kommer seg med tiden. Jeg kan ikke gi opp nå, liksom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest tranedatter

Pilates og core er litt som man føler "ikke fungerer", før du plutselig oppdager at du kan ta på sokker stående uten støtte. ;)  Eller andre hverdagsaktiviteter som plutselig er lettere.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tranedatter skrev (20 minutter siden):

Pilates og core er litt som man føler "ikke fungerer", før du plutselig oppdager at du kan ta på sokker stående uten støtte. ;)  Eller andre hverdagsaktiviteter som plutselig er lettere.

 

Lykke til!

Akkurat det har jeg merket :)

Men jeg skal heller holde meg til core - for jeg merker at en del av øvelsene i yoga sliter på kneet, og da blir det plutselig til at jeg bare sitter der på gulvet til slutt. Og da føles det litt bortkastet 😅

Men jeg skal absolutt forsøke igjen, for jeg likte timen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter
Titania skrev (2 timer siden):

Akkurat det har jeg merket :)

Men jeg skal heller holde meg til core - for jeg merker at en del av øvelsene i yoga sliter på kneet, og da blir det plutselig til at jeg bare sitter der på gulvet til slutt. Og da føles det litt bortkastet 😅

Men jeg skal absolutt forsøke igjen, for jeg likte timen :)

Spør instruktøren om hen kan vise alternative øvelser, der det går ut over ditt kne. :) Jeg bruker bare jukse når jeg ikke kan/orker/får vondt. Gjør øvelsen tilnærmet lik, men uten de punktene jeg ikke klarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tranedatter skrev (1 time siden):

Spør instruktøren om hen kan vise alternative øvelser, der det går ut over ditt kne. :) Jeg bruker bare jukse når jeg ikke kan/orker/får vondt. Gjør øvelsen tilnærmet lik, men uten de punktene jeg ikke klarer.

Jeg har gjort det, men svaret var litt for "simpelt" syns jeg. "Løsningen" var èn øvelse for alt man ikke får til, og skal halve timen gå med til det, så føles det ikke så nyttig. Så da jeg tenker at jeg leter etter noe annet en periode, til jeg får bygget opp kneet litt mer i steden :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Brått har det blitt en stund siden sist man skrev her 😅

Men treningen fortsetter :)  Jeg har i alt utgangspunkt trent 3 ganger i uka, siden 1 september. Forrige uke ble det faktisk 4 - onsdag, fredag, lørdag OG søndag. Og det var ganske deilig 😄

Jeg er blitt "fast inventar" på core-timene. Det er ting jeg ikke får til, eller ikke tør å prøve, samtidig som det fortsatt tar lang tid å finne balansen på ballen, så jeg føler meg på en måte litt "treg" og utenfor til tider, men samtidig gjør jeg det jeg kan - noe bedre får jeg faktisk ikke gjort. Og instruktøren er god på å gi tilbakemeldinger som gir en ekstra boost 😄 En kjapp googling sier at den ene øvelsen vi gjør er kneløft på ball - beina ligger på ballen mens man "står på henda" og skal trekke beina mot seg. Dette gjorde jeg første gang forrige uke, uten at instruktøren fikk det med seg (eller så har han glemt det). Jeg har jo fortalt at jeg er forsiktig med ting som potensielt kan gå ut over kneet, så på onsdag kom han bort og "du..? Har du gjort det her før...?" Og jeg svarte som sant var, at jeg prøvde forrige gang, men aldri gjort det mer. Jeg hadde visst god teknikk, og ryggen var perfekt stabil 😄 Jeg føler meg ganske "grønn" på trening enda. Men på tilbakemeldingene så må jeg gjøre ganske mye rett, og det er jo kjekt å høre 😄 Det gjør liksom at jeg blir litt utålmodig og vil få til mer, fortere. Men jeg stresser ikke med noe - jeg velger å safe med øvelser og heller slite litt på slutten av repetisjoner, enn å "stunte" for å potensielt skade meg. 

Forrige uke hadde jeg ny veiledningstime der jeg egentlig skulle gått igjennom treningsprogrammet jeg fikk sist, men jeg startet timen med å si at "du, jeg syns det forrige var kjipt, kan jeg få et nytt?", så da fikk jeg det, og vi gikk igjennom det. Dette føltes mye mer som noe som passer meg, og gir mer motivasjon også ved at det er gøy. Samtidig fikk jeg øvelser som kan gjøres på forskjellige måter eller med forskjellige apparater, slik at det kan varieres litt også :)

 

Og med at jeg er så godt i gang med treningen, men fortsatt ikke føler jeg får ordentlig kontroll på maten og mengdene, så kontaktet jeg legen, og har også gått på mysimba i 4 uker. På en måte føles det som et nederlag, men på en annen måte er dette litt at jeg tar kontroll over egne utfordringer, og fordi det er mitt ansvar å spise mindre, samtidig som jeg ikke klarer å begrense meg - så får jeg heller forsøke hjelpemidler som er tilgjengelig. 

Jeg har heldigvis ikke opplevd mye bivirkninger, men samtidig er en av de ufattelig dårlig søvn, så jeg kommer til å ta opp det med legen når vi skal ha en "oppsummering" etter 6 uker. Men jeg merker at jeg spiser mindre, eller klarer å begrense mengdene fordi jeg merker det blir fortere "fullt", så det er jo en god start. Og jeg tenker at når jeg klarer å venne meg til mindre mat inn, blir det også enklere å lage mindre mat, slik at det kan fortsette som en god sirkel. 

 

Men siden 8 september har jeg gått ned minst 5,8 kg - det varierer så mye med bare noen dagers mellomrom, så jeg velger å registrere kun når det går nedover. 

 

På en måte merker jeg ikke så store forskjeller. Men samtidig er det noen ting allikevel:

* Behovet for å sove etter jobb er ikke like ekstremt som tidligere. Jeg er fortsatt trøtt, men klarer å holde meg våken, uten å være redd for å bare slukne. 

* Jeg klarer, for første gang, å se selv at noe skjer med kroppen. Det føles som at den "midterste" delen på magen ikke henger så mye som før. Men jeg må få ut fingeren og faktisk måle, ikke bare se på vekta. Og lårene og leggene ser litt mindre ut

* ANDRE sier at jeg ser friskere ut i ansiktet. Ikke at de mente jeg så syk ut før, men 😛 

* Jeg passer inn i buksene som er en størrelse mindre. Har lenge vært sånn midt i mellom to størrelser

* Jeg orker mer aktivitet uten å føle meg like død. Den "lange" veien når bussen ikke går helt hjem, er på ca 1,2 km med omtrent bare bratte oppoverbakker. Selv om jeg har lange bein, har jeg aldri gått fort. Ble utfordret av en venn for noen uker siden. Han lurte på hva jeg hadde gått strekningen på tidligere - jeg sa "ca 16 min", men det var 15.50 (jeg logger den turen som trening enda). Så han ville at jeg skulle sette klokken på 15.50 som tid på 1,1 km, og så skulle jeg klare å treffe den tiden (han trodde jo da at jeg hadde brukt 16 min sist, og ville jeg skulle slå den med 10 sek). Jeg gikk 1 min og 42 sek raskere enn det. Og selv om jeg var litt sliten, var jeg ikke død som det har føltes ellers, når jeg har brukt lenger tid. 

* Jeg går mer. Gidder ikke vente på busser, og terskelen for å gå steder der jeg vanligvis hadde tatt buss, er mye lavere 😄 

 

Samtidig merker jeg at jeg "bekymrer" meg for rutinebrudd i ferien. Skal bort i julen, og av hva jeg har sett ser ikke treningssenteret der så innbydende ut, og jeg er dårlig på å pushe meg selv ut på tur. Men det er jo fortsatt noen måneder igjen til å finne ut av det :)

 

Og alle på jobb gleder seg til å hoppe i bassenget i spa-avdelingen når vi skal på julebord. Jeg sjekket om hotellet hadde treningsrom, fordi julebordet er jo på treningsdagen min.  

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

  • 2 uker senere...

Oisann - her var der på tide å oppdatere, ja 😛 

2021 ble avsluttet med mindre trening enn ønskelig, pga først setemusklaturen som slo seg helt vrang (konklusjonen fra naprapat og pt/veileder er at det nok var et snev av overtrening), og så kom forberedelser til julen og så fikk jeg vondt i hælen som henger i enda. 

Men totaltsett er jeg veldig fornøyd med den perioden også - fra jeg byttet treningssenter i starten av september, ble det 33 treningsøkter ut året. 

I slutten av november begynte jeg også på Saxenda, som litt hjelp med matmengdene, fordi mysimba ikke helt funket på meg. 

Men fra 08.09-01.01 viste vekta -10,5 kg, og det fortsetter nedover :)

 

Etter nyttår har jeg trent 8 ganger, og merker innimellom litt endringer. Jeg føler jeg ser meg selv likt, men i "lyse" øyeblikk dukker det opp endringer jeg ser og merker allikevel. 

* Kjøpt bukser i 2 mindre størrelser siden jeg begynte

* Badehåndkleet er plutselig langt nok - ikke "blotterhåndkle"

* Jeg MERKER at jeg har magemuskler 😛 

 

 

Og på fredag startet jeg på kostholdskurs som veilederen jeg allerede går til har. Det er ikke noe hokus pokus, men for meg med lite interesse for matlaging, og ikke den kunnskapen jeg burde sitte med når det kommer til råvarer, er det allikevel litt aha-opplevelse av f.eks hvor mye mat med litt ekstra proteiner kan mette. Så jeg har troa 😄 

 

Og jeg digger humoren hans. Tok en kroppsanalyse, som jo viser alt for mye av ting som ikke er bra. Så jeg fikk tilbakemeldingen at "Det ER jo en del for mye her. Men det ER jo mye muskler også!". Når ca 72kg av kroppsvekten visstnok er muskler, så klager ikke jeg 😄 Selv om det jo er alt for mye fett. 

 

 

Etter en periode med lite motivasjon pga vondter, og at det har føltes som om styrken har gått tilbake (kanskje denne lille overtreningen igjen?), er den endelig tilbake, og til onsdag er det coreball igjen :yvonne:

Nå er det bare å få tilbake kontrollen på maten, og ikke minst - kjenne etter når kroppen sier at jeg har trent nok. Men selv om jeg har trent litt mer sånnsett i år - så har jeg fordelt øvelsene litt, slik at det ikke blir like mye på hver økt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hadde gjennomgang av treningsprogram og litt av vekt og kosthold på tirsdag. 

 

Jeg sliter med kombinasjonen setemusklatur og bekken/rygg om dagen, og holder på å klikke i vinkel. Er det ikke det ene som skal gjøre vondt, så er det det andre, liksom. Og det avlaster hverandre hele tiden med såpass vondt at det krever behandling alltid. 

Det kjipeste er at jeg ikke får gjøre beinpress, som jo er morsomst. Og ellers må jeg ta det med ro, men allikevel kan jeg trene. Men hver gang jeg bruker beina til noe, så gjør det vondt, spesielt i venstre lår og lyske, i flere dager etterpå, og av typen vondere enn det det allikevel er ellers. Merker dette tar VELDIG mye av motivasjonen. Og når dagene er tunge av en haug andre årsaker i tillegg, er det ekstra kjipt og ikke få brukt noe av tiden på trening, nå som jeg i utgangspunktet syns det er skikkelig gøy. 

 

Vekta går det så som så med. Jeg er såååå nære å komme under 160, men allikevel føles det som det går oppover - selv om det er ganske stabilt der det ligger og vipper litt opp og ned. Jeg vet jeg ikke er like flink alltid, og når psyken er på jordet gjør det ikke ting så mye enklere - men jeg forsøker. Det er vanskelig å spise så ofte som jeg skal når jeg ikke føler meg sulten, samtidig som mengdene også er litt utfordrende. Også forsøker jeg å kjøpe så lite junk som mulig, men impulskontrollen min er jo ikke-eksisterende 😶

 

Men forsøker å kjempe videre enda litt til. 

 

Var hos naprapaten igjen idag, som oppfordret til å fortsette med den gode jobben og trene, tøye - og det kom nok til å være vondt en stund til. Takk for den... 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...