Gå til innhold

Skal ta oppkjøring i morgen! Gruer meg sånn!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Å jeg er så nervøs at jeg tror jeg døør (Neida, joda)! 

Jeg er i midten av 20 årene å ENDELIG har jeg klart å spare meg opp til å få tatt siste del av kjøretimene. Har jo øvelseskjørt en del i mitt liv så er ikke egenskapene det står på. Er også trygg i trafikken i form av at jeg ikke lar meg stresse.

Men er så redd for å bli stresset av sensor å gjøre noen skikkelige bommerter! Jeg går over alt i hodet! Girvalg, nedbremsing, sjekke speil, blindsoner, utkjøring fra trafikkert kryss, kjøring på uoversiktlige veier. Kjørelæreren hadde to ting å påpeke på siste timen, å dette var feil jeg så selv (han sier også at jeg selv ser feil jeg gjør å lærer av de). Men det å ha en sensor ved siden av meg som sitter å noterer. Det blir som å ha sjefen over skulderen for å sjekke hvordan du gjør jobben din. Huff! 

Vil sensor se på det som et stort pluss hvis jeg sier at "det kunne jeg gjort anderledes/sånn og sånn"? For de ser vel mye på at du selv ser feil du gjør?

er det noen som kan komme med noen gode råd? 🙈

Anonymkode: 1c4c6...5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å jeg er så nervøs at jeg tror jeg døør (Neida, joda)! 

Jeg er i midten av 20 årene å ENDELIG har jeg klart å spare meg opp til å få tatt siste del av kjøretimene. Har jo øvelseskjørt en del i mitt liv så er ikke egenskapene det står på. Er også trygg i trafikken i form av at jeg ikke lar meg stresse.

Men er så redd for å bli stresset av sensor å gjøre noen skikkelige bommerter! Jeg går over alt i hodet! Girvalg, nedbremsing, sjekke speil, blindsoner, utkjøring fra trafikkert kryss, kjøring på uoversiktlige veier. Kjørelæreren hadde to ting å påpeke på siste timen, å dette var feil jeg så selv (han sier også at jeg selv ser feil jeg gjør å lærer av de). Men det å ha en sensor ved siden av meg som sitter å noterer. Det blir som å ha sjefen over skulderen for å sjekke hvordan du gjør jobben din. Huff! 

Vil sensor se på det som et stort pluss hvis jeg sier at "det kunne jeg gjort anderledes/sånn og sånn"? For de ser vel mye på at du selv ser feil du gjør?

er det noen som kan komme med noen gode råd? 🙈

Anonymkode: 1c4c6...5cd

Jeg opplevde det slik, den gangen jeg hadde oppkjøring på bil. Tror nok at sensor skal være meget streng om du stryker på en feil du selv innser, men klart det avhenger sikkert med hvor grov feilen er også.

Ønsker deg lykke til! Du klarer det helt sikkert :):) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre å si: "Der fucket jeg opp" enn: "jeg kjørte som en gresk gud, hvor får jeg lappen?!"

Å vise at du er reflektert og kan forbedre deg på egenhånd teller positivt. Men hvis du kjører som en østers hjelper det ikke.

Pugg sikkerhetskontrollen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også at sensorer kan vise skjøn, de ser på det totale av kjøringen din men selvfølgelig, skulle du klare å kjøre rett forbi ett stoppskilt er mye av håpet ute. 

Still det spørsmålet; Kan jeg kjøre? Vet jeg hva jeg gjør? I hvilke situasjoner er jeg usikker? Hva gjør jeg om det skjer? 

Sikkerhetspørsmålet kan enten være et what the actual f? eller er du seriøs- et så enkelt spørsmål? Hvordan ville du ha sjekket om lysene forran og bak fungerer, bremselys? Frontlys? Vet du hvordan du peiler olje, og fyller på? Vet du om sikringene i bilen? Varseltrekant? 

Det viktigste er vikeplikt, høyreregel (gud så mange som stryker på denne) og økonomisk kjøring. 

Kan du kjøre og du vet hvordan du håndterer forskjellige situasjoner så vil du føle deg klar. 

Og du? Sensorer er ikke skumle, de drar hjem til familien sin hver dag og spiser middag de også :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar. Jeg skal kjøre opp på et kjent sted (heldigvis). Jeg føler meg egentlig ganske trygg på selve kjøringen, jeg har kjørt mye før å har aldri hatt nestenulykker. Det er bare så skummelt når det er test 😂 

 

Anonymkode: 1c4c6...5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, amativeReflection skrev:

Bedre å si: "Der fucket jeg opp" enn: "jeg kjørte som en gresk gud, hvor får jeg lappen?!"

Å vise at du er reflektert og kan forbedre deg på egenhånd teller positivt. Men hvis du kjører som en østers hjelper det ikke.

Pugg sikkerhetskontrollen!!!

Sikkerhetskontroll? Man kommer jo knapt til motoren på nye biler i dag, med plastdeksel over det hele. Oi, kjørelyset har gått - bare synd man må ha taiwanske barnehender for å kommer til...

Anonymkode: 4040b...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Å jeg er så nervøs at jeg tror jeg døør (Neida, joda)! 

Anonymkode: 1c4c6...5cd

Dette er helt normalt når du skal kjøre opp. Hvis du ikke hadde vært nervøs, ville det vært verre. Som det er nå, skjerper du deg ekstra.

Anonymkode: f5786...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde en tabbe under oppkjøring, jeg brøt nesten vikeplikten, men jeg oppdaget det fort og bremset før jeg kjørte ut. Men det var klar start på brudd. Når vi parkerte på vegvesnet så spør sensor meg hva jeg selv synes om turen. Jeg valgte å ta opp den episoden da, og sa at jeg nesten brøt vikeplikt og at jeg burde fulgt mer med, osv. Sensor nikket og var enig, tenkte for meg selv at det var det. Men neida, fikk lappen! Så ja, vær ærlig om noe ikke blir helt rett.

Anonymkode: fdc68...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps, bare så dere vet det, "fasiten" på sikkerhetskontrollspørsmålet om hvordan man sjekker at ryggelysene funker. Man rygger bort til noe som speiler litt, vindu eller noe.

Anonymkode: fdc68...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I did it 👏🏼 SÅ godt å endelig ha førerkort!!! 

Anonymkode: 1c4c6...5cd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye. Nå begynner det en ny epoke i livet for deg, med førerkortet i boks. Jeg er glad på dine vegne. :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du ut å teste din eller faren din sin bil. Kan du greie å komme opp i 150 km/t?

Anonymkode: 665ec...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutes ago, AnonymBruker said:

Nå må du ut å teste din eller faren din sin bil. Kan du greie å komme opp i 150 km/t?

Anonymkode: 665ec...b80

Nei, nå skal du gjenta for deg selv alt kjørelærerne sa om ting som virket teoretisk. Som å gire ned i lange, bratte nedoverbakker. Og å være ytterst forsiktig på glatta, spesielt ved den første snøen, som alltid kommer som julekvelden på kjerringa for alle hvert år.

Kommer du deg gjennom det første året uten uhell, er mye gjort.

Anonymkode: f5786...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå må du ut å teste din eller faren din sin bil. Kan du greie å komme opp i 150 km/t?

Anonymkode: 665ec...b80

Øh... mener du at alle har behov for å rase rundt som tenåringer? 

Anonymkode: 1c4c6...5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Veslefrikk skrev:

Gratulerer så mye. Nå begynner det en ny epoke i livet for deg, med førerkortet i boks. Jeg er glad på dine vegne. :blomst:

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gratulerer! :)

Anonymkode: f5786...1e6

Takk takk 😁 Er fryktelig rart å faktisk få lov til å kjøre alene. Men veldig godt også! 

Anonymkode: 1c4c6...5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 28.8.2017 den 21.54, AnonymBruker skrev:

Sikkerhetskontroll? Man kommer jo knapt til motoren på nye biler i dag, med plastdeksel over det hele. Oi, kjørelyset har gått - bare synd man må ha taiwanske barnehender for å kommer til...

Anonymkode: 4040b...0bc

Ingen av sikkerehetskontrollene har noe med motoren å gjøre (eventuelt: peil oljen). Den enste som blir hindret av plast er å sjekke at batteriet sitter fast.

Noen er enkle for å vise at du kan betjene bilen (som å sjekke lys, skru på varmeapparatet, skru på nødblink eller tute), andre handler om å sjekke at bilen er trygg å kjøre (se etter varsellamper, sjekk dekk og felg, test vindusviskere). Mens de som handler om mer tenkiske ting er overfladiske. Det eneste eleven må vite er om de kan kjøre til verksted eller om de må bestille bilberging (hvis servoen dør kan du i mange tilfeller kjøre til verkstedet, mens hvis bremsene ikke fungerer kan du ikke flytte bilen).

Det er ikke forventet at de skal fikse noe som er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...