EvaLena Skrevet 28. august 2017 #1 Skrevet 28. august 2017 Si du er en mor på 25 og som har feks 2-3 eller flere barn med like mange forskjellige fedre. Så blir mor syk eller i verste fall dør. Hun kan på ingen måte ta ansvar for barna sine. Da blir søskenflokken splittet og barna blir da sendt til sine respektive fedre for videre omsorg. Tviler sterkt på at disse fedrene er villig til å ha alle de andre barna hos seg, bare for at søsken skal kunne treffes. De kan med andre ord risikere å vokse opp uten særlig kontakt med andre stesøsken. Tenker enkelte sv dere mødre her inne på dette noen gang og evt hvilke tanker har dere om dette? Jeg synes det er skremmende å lese om mødre med flere barn med flere fedre. Samtidig har de kanskje ett veldig anstrengt forhold til noen av fedrene også. Det er jo ikke sikkert moren sin øvrige familie heller orker å ha alle søsknene en dag eller to bare for at søsken skal få være sammen. Mulig jeg er på vidda med disse tankene. Heldigvis skjer det kanskje ikke så ofte at mor dør eller blir så syk at barn må oppleve dette jeg skriver om.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #2 Skrevet 28. august 2017 1 hour ago, EvaLena said: Si du er en mor på 25 og som har feks 2-3 eller flere barn med like mange forskjellige fedre. Så blir mor syk eller i verste fall dør. Hun kan på ingen måte ta ansvar for barna sine. Da blir søskenflokken splittet og barna blir da sendt til sine respektive fedre for videre omsorg. Tviler sterkt på at disse fedrene er villig til å ha alle de andre barna hos seg, bare for at søsken skal kunne treffes. De kan med andre ord risikere å vokse opp uten særlig kontakt med andre stesøsken. Tenker enkelte sv dere mødre her inne på dette noen gang og evt hvilke tanker har dere om dette? Jeg synes det er skremmende å lese om mødre med flere barn med flere fedre. Samtidig har de kanskje ett veldig anstrengt forhold til noen av fedrene også. Det er jo ikke sikkert moren sin øvrige familie heller orker å ha alle søsknene en dag eller to bare for at søsken skal få være sammen. Mulig jeg er på vidda med disse tankene. Heldigvis skjer det kanskje ikke så ofte at mor dør eller blir så syk at barn må oppleve dette jeg skriver om. Da er de dårlige fedre/besteforeldre/tanter/onkler. Sånn er det jo med barn med samme far forskjellige mødre også, siden de ofte bor fast hos moren. I tilfeller der de har en far som ikke gidder, er de avhengige av at mødrene sørger for at de får treffes. Og veldig ofte gjør de akkurat det. Anonymkode: c6d66...692 9
kisskissbangbang Skrevet 28. august 2017 #3 Skrevet 28. august 2017 Det er jo et worst case-scenario du skisserer her, med svikt i alle ledd. Sånn skal det jo mye til at det blir. Det skal godt gjøres å ha 2-3 fedre pluss besteforeldre på begge sider som alle svikter. 5
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #4 Skrevet 28. august 2017 Jeg vet om fler sitasjoner der det er 2 foreldre og 2/3 barn, der unga blir flyttet på forskjellige fosterhjem fordi foreldrene ikke kan ta seg av de. De ser hverandre sjeldent. Anonymkode: 0c948...342
EvaLena Skrevet 28. august 2017 Forfatter #5 Skrevet 28. august 2017 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er de dårlige fedre/besteforeldre/tanter/onkler. Sånn er det jo med barn med samme far forskjellige mødre også, siden de ofte bor fast hos moren. I tilfeller der de har en far som ikke gidder, er de avhengige av at mødrene sørger for at de får treffes. Og veldig ofte gjør de akkurat det. Anonymkode: c6d66...692 Jeg syns det er drøyt å si at tanter/onkler/besteforeldre er dårlige hvis de ikke har disse søsknene innimellom. Tanter og onkler har kanskje nok med sine egne barn. De kannigså ha mine/dine og våre barn sammen. Skal vel mye til for at de orker 2-3-4 ekstra barn en dag eller to. Samtidig jobber de og kjenner ofte tidsklemma med sin egen familie. Bedreforeldre jobber jo ofte de også samtidig som de er eldre og kanskje ikke orker å ha flere barn samtidig. De har ikke valgt at en mor/far skal få flere barn med forskjellige partnere.
EvaLena Skrevet 28. august 2017 Forfatter #6 Skrevet 28. august 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet om fler sitasjoner der det er 2 foreldre og 2/3 barn, der unga blir flyttet på forskjellige fosterhjem fordi foreldrene ikke kan ta seg av de. De ser hverandre sjeldent. Anonymkode: 0c948...342 Helt forferdelig, man sånn kan skje ja.
EvaLena Skrevet 28. august 2017 Forfatter #7 Skrevet 28. august 2017 33 minutter siden, kisskissbangbang skrev: Det er jo et worst case-scenario du skisserer her, med svikt i alle ledd. Sånn skal det jo mye til at det blir. Det skal godt gjøres å ha 2-3 fedre pluss besteforeldre på begge sider som alle svikter. Ja, jeg skriver jo at dette skjer sjelden, men jeg mener det er for enkelt å få barn med forskjellige foreldre.
Carrot Skrevet 28. august 2017 #8 Skrevet 28. august 2017 (endret) Det er ingen automatikk i at barna skal til far om mor er hovedomsorgsperson og har foreldreansvaret. Man kan ha en erklæring om hvem man ønsker skal overta omosrogen og hvordan denne kan fungere som retten tar stilling til. Sitat - Foreldre kan ikke bestemme hvem som skal ta over ansvaret for barnet deres dersom de selv skulle dø. Det er tingretten der barnet bor som avgjør dette, og det er barnets beste som er styrende for avgjørelsen, sier Sissel Bergh-Jacobsen, advokat i Advokatfirmaet DA NorJus. Endret 28. august 2017 av Carrot
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #9 Skrevet 28. august 2017 Da mamma døde fikk min stefar hovedomsorgen nettopp fordi retten ikke ville splitte meg og min bror. Jeg hadde allerede mistet min mamma og retten mente det ville være nok en traume dersom jeg mistet også bror og stefar. Min biologiske far ble tilkjent samvær annenhver helg. Anonymkode: 63e42...765 5
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #10 Skrevet 28. august 2017 Heldigvis er det ikke veldig ofte at unge mødre dør, men jeg tviler sterkt på at man splitter en sammensveiset søskenflokk som har levd sammen hele eller store deler av livet. Steforeldre kan også få omsorgsrett, og det er kanskje det mest nærliggende om barnefaren uansett bare har delt omsorgsansvar fra før av, slik at den ordningen fortsetter som før, mens stefar da blir alene med både biologiske barn, og særkullsbarna til moren resten av tiden. Anonymkode: 2b8f6...135 1
Simbyxor Skrevet 28. august 2017 #11 Skrevet 28. august 2017 5 timer siden, EvaLena skrev: Si du er en mor på 25 og som har feks 2-3 eller flere barn med like mange forskjellige fedre. Så blir mor syk eller i verste fall dør. Hun kan på ingen måte ta ansvar for barna sine. Da blir søskenflokken splittet og barna blir da sendt til sine respektive fedre for videre omsorg. Tviler sterkt på at disse fedrene er villig til å ha alle de andre barna hos seg, bare for at søsken skal kunne treffes. De kan med andre ord risikere å vokse opp uten særlig kontakt med andre stesøsken. Tenker enkelte sv dere mødre her inne på dette noen gang og evt hvilke tanker har dere om dette? Jeg synes det er skremmende å lese om mødre med flere barn med flere fedre. Samtidig har de kanskje ett veldig anstrengt forhold til noen av fedrene også. Det er jo ikke sikkert moren sin øvrige familie heller orker å ha alle søsknene en dag eller to bare for at søsken skal få være sammen. Mulig jeg er på vidda med disse tankene. Heldigvis skjer det kanskje ikke så ofte at mor dør eller blir så syk at barn må oppleve dette jeg skriver om. Det er noe man risikerer, ja. Men man risikerer også at ingen av fedrene vil ha barna, og de må bli sendt på barnehjem fordi ingen av de andre familiemedlemmene vil ta seg av dem heller. Det er jo trist. 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #12 Skrevet 28. august 2017 Så moralen er: Ikke få barn, og ikke dø. Anonymkode: 2cf3d...b79 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #13 Skrevet 28. august 2017 28 minutter siden, Carrot skrev: Det er ingen automatikk i at barna skal til far om mor er hovedomsorgsperson og har foreldreansvaret. Man kan ha en erklæring om hvem man ønsker skal overta omosrogen og hvordan denne kan fungere som retten tar stilling til. Klart det er automatikk i at barnet skal til den andre foreldren om det ikke er rus etc inne bilde- men da er det en helt ordinær barnevernsak.. Anonymkode: 625a4...5bd 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #14 Skrevet 28. august 2017 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da mamma døde fikk min stefar hovedomsorgen nettopp fordi retten ikke ville splitte meg og min bror. Jeg hadde allerede mistet min mamma og retten mente det ville være nok en traume dersom jeg mistet også bror og stefar. Min biologiske far ble tilkjent samvær annenhver helg. Anonymkode: 63e42...765 Ville aldri skjedd i dag.. Anonymkode: 625a4...5bd 1
Carrot Skrevet 28. august 2017 #15 Skrevet 28. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Klart det er automatikk i at barnet skal til den andre foreldren om det ikke er rus etc inne bilde- men da er det en helt ordinær barnevernsak.. Anonymkode: 625a4...5bd Nei, dersom mor har foreldreansvaret alene er det ikke det. Sitat Når foreldres dødsfall fører til at ingen lenger har foreldreansvaret for barnet, er det tingretten som skal ta avgjørelse om hvem som skal ha foreldreansvaret, jf. barneloven § 38 tredje ledd. Den/de som ønsker foreldreansvaret for barnet kan henvende seg til retten og kreve å få foreldreansvaret, jf. barneloven § 63 fjerde ledd. Retten velger den av samlet vurdering anses å være best for barnet.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #16 Skrevet 28. august 2017 30 minutter siden, Carrot skrev: Nei, dersom mor har foreldreansvaret alene er det ikke det. Om en foreldre ønsker foreldreretten så får han/ho det.. kun alvorlig rus etc kan være til hinder.. men klart- om far ikke melder interesse så vil de som ønsker bli vurdert.. Anonymkode: 625a4...5bd
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #17 Skrevet 28. august 2017 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville aldri skjedd i dag.. Anonymkode: 625a4...5bd Joda. Det fins flere HR-dommer på dette Anonymkode: 63e42...765 1
Biloba Skrevet 28. august 2017 #18 Skrevet 28. august 2017 4 timer siden, EvaLena skrev: Ja, jeg skriver jo at dette skjer sjelden, men jeg mener det er for enkelt å få barn med forskjellige foreldre. For enkelt? Hva foreslår du da, sterilisering når første forhold med barn ryker? Og når man har fått første barn med en ons som man ikke vil gifte seg med? 1
EvaLena Skrevet 28. august 2017 Forfatter #19 Skrevet 28. august 2017 5 minutter siden, Biloba skrev: For enkelt? Hva foreslår du da, sterilisering når første forhold med barn ryker? Og når man har fått første barn med en ons som man ikke vil gifte seg med? Skulle vært forbudt å få barn med en ons. Hvis de som dame er så imot abort at du ikke klarer det, så får de enten la være å ha sex eller prevensjon i alle varianter. Jeg synes det er synd at enkelte får 2-3-4 barn med forskjellige partnere.
Carrot Skrevet 28. august 2017 #20 Skrevet 28. august 2017 18 minutter siden, EvaLena skrev: Skulle vært forbudt å få barn med en ons. Hvis de som dame er så imot abort at du ikke klarer det, så får de enten la være å ha sex eller prevensjon i alle varianter. Jeg synes det er synd at enkelte får 2-3-4 barn med forskjellige partnere. Hvis en mann er så imot å bli far etter en ONS burde han vurdere frastå sex eller beskytte seg... 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå