AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #1 Del Skrevet 26. august 2017 Noen koker undertøy i slike vannkokere... " Kan være farlig Nå er bare tanken på å drikke kaffe eller te fra en kjele der andre har kokt sine ymse plagg avstøtende nok. Men det er mer - det kan være direkte livsfarlig. Doktor Heather Hendrickson, som underviser i molekylær biovitenskap ved det naturfaglige fakultetet ved Massey-universitet Auckland sier til The Independent at det finnes bakterier som er resistente for høye temperaturer og overlever selv kokende vann. Disse kan potensielt være svært skadelige for andre personer om de kommer i kontakt med dem. Hendrickson nevner spesielt Clostidium botulinum-bakterien som forårsaker botulisme. - Disse forårsaker ikke sykdom hvis de blir fortært, men deres tilstedeværelse i visse miljøer kan medføre at de produserer et giftig stoff som i verste fall kan være dødelig, sier hun. Uansvarlig - Å koke undertøy i vannkokeren er fryktelig uansvarlig. Riktignok er sannsynligheten for at vedkommende som gjør det har resistente patogener (bakterier) liten. Men du vet aldri, sier doktoren." https://www.dagbladet.no/tema/skittentoyvask-setter-sinnene-i-kok-pa-nettet/68632713 At det går an å være så grisete! Ta med egen vannkoker hjemmefra er rådet i artikkelen. Kommer du til å ta med egen vannkoker heretter? Anonymkode: e3d61...5e8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 26. august 2017 #2 Del Skrevet 26. august 2017 Jeg er fortsatt opphengt i at folk koker undertøyet sitt i vannkokeren... 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #3 Del Skrevet 26. august 2017 Haha, folk finner på så mye rart! Det hadde ikke en gang slått meg at det var mulig å vaske undertøy i en vannkoker. Hvem gjør slikt egentlig? Anonymkode: b9de4...984 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #4 Del Skrevet 26. august 2017 Dette er typisk skremselspropaganda i mediene. Ikke er det vanlig å vaske undertøy i vannkokere, og ikke er det vanlig med botulisme. Å være så uheldig å få en resistent clostidium botulinum-bakterie gjennom en vannkoker som ikke dør av kokvask på grunn av undertøyvask er så lite sannsynlig at det er helt latterlig å skrive en artikkel om det. Det er langt mer sannsynlig å komme utfor en bilulykke, igjen og igjen. I Norge er prevalensen på botulisme på rundt 50. Dette er altså en meget sjelden tilstand. Nei, jeg kommer fortsatt til å bruke vannkoker på hotell hvis jeg har det tilgjengelig. Ah, jeg husker den tiden jeg tok medier seriøst. Godt den tiden er over. Anonymkode: 7ea7f...739 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bag Skrevet 26. august 2017 #5 Del Skrevet 26. august 2017 Det er flott at det for de som liker å bekymre seg finnes så utrolig mye å velge mellom. Om man ikke vil bekymre seg for hva hva som har en rimelig sannsynlighet så kan man spesialisere seg på noe særdeles sært som kanskje inntreffer ekstremt sjelden. Som f.eks. å bli drept av en fallende meteoritt eller av ulv. Det som blir rart for meg er de som bekymrer seg for slike sære ting men som kjører over fartsgrensa eller har sex med folk de har kjent kun noen få måneder. 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ForestRun Skrevet 26. august 2017 #6 Del Skrevet 26. august 2017 Jeg kommer aldri til å bruke en vannkoker på ett hotell.. heldigvis drikker ikke vi kaffe/te. Jeg har hørt om så mye rart av bakterier man kan få i utlandet. Bl.a en som fikk infeksjon i halsen, og ble så dårlig at han ikke kunne gå. Lå på sykehjem en stund før han døde. Har sett denne personen i virkeligheten(som alvorlig syk), så vet at det er sant og at det skjer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #7 Del Skrevet 26. august 2017 4 minutter siden, ForestRun skrev: Jeg kommer aldri til å bruke en vannkoker på ett hotell.. heldigvis drikker ikke vi kaffe/te. Jeg har hørt om så mye rart av bakterier man kan få i utlandet. Bl.a en som fikk infeksjon i halsen, og ble så dårlig at han ikke kunne gå. Lå på sykehjem en stund før han døde. Har sett denne personen i virkeligheten(som alvorlig syk), så vet at det er sant og at det skjer. Mens jeg kjenner en som fikk en bitteliten rift i fingeren, og endte opp med å måtte amputere underarmen pga. en infeksjon med resistente bakterier av en eller annen type. Dette var i Bergen, så det er ikke akkurat sånn at skumle bakterier er noe som bare finnes i det store, skumle "utlandet". Anonymkode: 53e27...0a8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 26. august 2017 #8 Del Skrevet 26. august 2017 A) Jeg koker ikke undertøyet mitt i vannkokeren (hva i huleste ...?) B) Jeg bruker sjelden vannkoker på hotellrommet - i sommer var første gang jeg hadde noe sånt på rommet i syden, den ble imidlertid ikke brukt C) Jeg tror dette er lett hysteri (men hvis jeg likevel skulle brukt vannkokeren på hotellrommet skulle jeg ha vasket den grundig) D) Jeg kommer ikke helt over at noen kan komme på ideen med å koke undertøyet sitt i vannkokeren (hva i huleste ...?) E til Å) D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest chisandra Skrevet 26. august 2017 #9 Del Skrevet 26. august 2017 Akkurat nå kjenner jeg en usigelig tilfredsstillelse over det at jeg alltid har med meg en liten vannkoker på reise, i tilfelle hotellet ikke har på rommene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #10 Del Skrevet 26. august 2017 Det er veldig lite sannsynlig at man uansett får i seg resistent bakterie gjennom vann som er kokt. Det finnes i grunn mange andre mer sannsynlige smittemåter for resistente bakterier. Anonymkode: 6bb69...aae 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #11 Del Skrevet 26. august 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mens jeg kjenner en som fikk en bitteliten rift i fingeren, og endte opp med å måtte amputere underarmen pga. en infeksjon med resistente bakterier av en eller annen type. Dette var i Bergen, så det er ikke akkurat sånn at skumle bakterier er noe som bare finnes i det store, skumle "utlandet". Anonymkode: 53e27...0a8 Nei, men det er større risiko for å bli smittet med resistente bakterier utenfor Skandinavia fordi i Skandinavia greier vi fortsatt å ha en viss kontroll. I en del andre land har de sluttet å isolere for en del resistente bakterier som for eksempel ESBL-produserende bakterier, men i Norge isolerer vi for det. Anonymkode: 6bb69...aae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #12 Del Skrevet 26. august 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hendrickson nevner spesielt Clostidium botulinum-bakterien som forårsaker botulisme. - Disse forårsaker ikke sykdom hvis de blir fortært, men deres tilstedeværelse i visse miljøer kan medføre at de produserer et giftig stoff som i verste fall kan være dødelig, sier hun. Kanskje jeg som er korka her, men er det ikke slik at denne bakterien er anaerob og derfor produserer gift når det er minimal tilgang til oksygen, f.eks i hermetikk. Anonymkode: 4ef63...ab8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 26. august 2017 #13 Del Skrevet 26. august 2017 Jeg bruker ofte vannkokeren. Men følger bestandig denne prosedyren: Først skyller jeg den godt og sjekker om den ser grei ut. Det har skjedd jeg har bedt hotellet om en ny, men mest pga mekanisk skade. Det er bare å ringe til resepsjonen, så kommer de med en annen. Deretter koker jeg en helt full kanne, som jeg slår ut. Det er noen få bakterier som kan overleve, men de er svært sjeldne og vanligvis ikke aktive mens de er utsatt for høye temperaturer. Så koker jeg det vannet jeg ønsker å bruke. Slår ut rest vannet og lar kokeren tørke. Har så langt aldri opplevd noe som helst problemer med dette. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 26. august 2017 #14 Del Skrevet 26. august 2017 Har med min egen vannkoker jeg 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
asterix Skrevet 26. august 2017 #15 Del Skrevet 26. august 2017 Noe skal man jo dø av. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 26. august 2017 #16 Del Skrevet 26. august 2017 2 timer siden, chisandra skrev: Akkurat nå kjenner jeg en usigelig tilfredsstillelse over det at jeg alltid har med meg en liten vannkoker på reise, i tilfelle hotellet ikke har på rommene. Her også! Ikke fordi jeg har bakterieskrekk, men er kaffeavhengig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #17 Del Skrevet 26. august 2017 Anonymkode: 5c2f5...9c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #18 Del Skrevet 26. august 2017 Det er vel ingen som koker undertøyet sitt i vannkokeren? De fleste har vel med seg nok skift når de vet at de skal være bortreist og bo på hotell. Om man til nød ikke har ren underbukse så er det mest naturlig å bruke samme underbukse to eller tre dager på rad. Å koke det i vannkokeren tror jeg seriøst ingen tenker på? Da skyller dem det vel eventuelt i badekaret eller vasken? Høres villt ut. Anonymkode: e1a5c...077 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiyo Skrevet 26. august 2017 #19 Del Skrevet 26. august 2017 1) Hvorfor heller de ikke kokende vann i vasken og ligger undertøyet i det med noe biotex eller noe? 2) Hvis folk er så nøye på renslighet at de MÅ koke undertøyet sitt, så ville man trodd at å bruke en hotelvannkoker de vet andre skal bruke til å lage teen sin er out og the question! Man får kjøpt sånn vannkoker du barr ligger oppi en kopp med mann og plugger i. Altså varme elementet man vanlig finner i bunnen, vil ta bare henge i en ledning og så dypper man det i en kopp. Mobil reisevannkoker. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #20 Del Skrevet 26. august 2017 1 minutt siden, Chiyo skrev: 1) Hvorfor heller de ikke kokende vann i vasken og ligger undertøyet i det med noe biotex eller noe? 2) Hvis folk er så nøye på renslighet at de MÅ koke undertøyet sitt, så ville man trodd at å bruke en hotelvannkoker de vet andre skal bruke til å lage teen sin er out og the question! Man får kjøpt sånn vannkoker du barr ligger oppi en kopp med mann og plugger i. Altså varme elementet man vanlig finner i bunnen, vil ta bare henge i en ledning og så dypper man det i en kopp. Mobil reisevannkoker. Hvor kjøper man dette? Anonymkode: e3d61...5e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå