Gå til innhold

Hvor mye koster megler?


skey

Anbefalte innlegg

Som tidligere eiendomsmeglerfullmektig har jeg lyst til å komme med mine erfaringer.

Det å selge en bolig er langt mindre krevende en folk tror og jeg brukte sjelden mer enn 20 timer fra inngått avtale til salget er gjennomført. Du er først på befaring og skal prøve å selge inn dine tjenester - la oss si to timer for å være godt forberedt. Lage og sende over arbeidskontrakt - 30 minutter. Innhenting av opplysninger skjer automatisk og er gjort på 15 minutter. Det er en fotograf som tar bilder og sender dette direkte til våre datasystemer. Så når alt er innhentet, går det med en dag til å lage annonse og prospekt. Her brukes forhåndslagrede maler. Så går det med 2 timer til folk som er nysgjerrige og ringer om annonsen. Visning er unnagjort på en eller to timer. En budrunde kan ta to timer eller en hel dag, så vi legger til grunn en dag her. Til slutt er det kontraktsmøte. Igjen brukes en ferdig utfylt mal og det tok meg 15 minutter å skrive ut de nødvendige papirer. Selvet møtet er unnagjort på 1 time. Til sammen brukes det ja tre dager for et salg.

Men dersom salget medførte en provisjon på 100 000, satt jeg igjen med langt mindre. Etter mva er fratrukket er netto kr 75 000. Så skal meglerkontorer ha 70 prosent. Det gjenstår da ca 25 000 til meg. Etter skatt, ville jeg få ca kr 16 000 utbetalt. Så i utgangspunktet snakker vi om en timelønn på ca kr 1000, men denne lønnen skal også dekke all den tid som går med på å få kunder som ikke er fakturerbar. 

Men glad for jeg ikke er i den bransjen lenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, Grandidosa83 skrev:

Det forstår jeg, men han hadde vel fremdeles innhentet opplysninger, laget prospekt, laget annonser, annonsert huset, laget kontrakter,  holdt kontraktsmøte, foretatt oppgjøret og forhåpentligvis rådgitt deg i prosessen? 

Poenget her er jo at du får det til å høres ut som om du gjorde "alt arbeidet".

Og poenget mitt var at han ikke ga noe avslag på de 92.000 som var prisen, uansett om han slapp en dags jobb med visning og å holde budrunde.

Anonymkode: 7c1b6...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, VoodooChild skrev:

Sånn for nysgjerrighetens skyld, hvor mang timer tar det å gjøre det du beskriver over?

Lage finn-annonse tar ikke lang tid..30 min kanskje?

Kontraktsmøte har jeg vært på (som kjøper), tok kanskje 30min.

Lage kontrakter..har de ikke stort sett standard kontrakter,  som de fyller inn enkelte steder med spesifikke opplysninger tilhørende akkurat det salget som er gjort?

Prøver ikke være vanskelig her, vil bare gjerne forstå hva som forsvarer en lønn på 100 000kr for et salg.

Er du megler?

En lønn på 100 000!!! Er du gal? Av de 100 000 så får jo ikke megler mer enn kanskje 15 000. Det meste av de pengene går til meglerhuset og utgifter i forbindelse med salg...

Anonymkode: 5412b...9fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg solgte et hus i sommer med hjelp av megler, det var en utelukkende god opplevelse. Boligen (som er en rønne) var prisatt 2.2 men fikk 2.32. Megleren kostet 85k. 

Disse 85k inneholdt dette

-Fotograf 4k

-Finnannonse og annonse i lokalavis 11k

-Tinglysning av skjøte og dokumentavgift var ca 30k

-ca 40k i meglerhonorar.

 

Det betyr at av de 85k gikk bare 40k til megleren, og ved mitt salg jobbet megler mye fordi det var mye surr i papirarbeidet. Melger klarte å finne frem 110 år gamle kontrakter på festetomten som ikke engang eier av festetomt hadde. Fant også ut at huset var verneverdig, som ikke jeg var informert om da jeg kjøpte boligen.

Det eneste jeg gjorde var å rydde huset og gjøre klar til fotografen og visning, fylle ut tilstandsrapport og møte opp på kontraksmøte med kjøper.

Melger jobbet beinhardt og presset de stakkars budgiverene til å gi 120k over takst som er ren deilig fortjeneste for meg. Dette hadde aldri jeg klart på egenhånd, jeg hadde også brukt lang tid på å navigere i denne jungelen av juridiske utrykk.

 

Anonymkode: 3fad6...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Grandidosa83 said:

Hva er det ikke å forstå? Man betaler jo for tiden og rådgivningen til et annet menneske. Innenfor eiendomsmegling er det like store variasjoner som i alle andre kunnskapsbaserte yrker. Noen er billige andre tar seg bedre betalt. Noen er dyktige andre er dårlige - noen har erfaring andre har ikke osv. Her må man selv velge hva man vil betale for.

Det som er fascinerende er jo at man gjerne  betaler 1500-2000 kr timen for å være hos en frisør som mer eller mindre bare avgjør om du har en dårlig hårdag eller ei.. ingen sier noe på dette.

Derimot er det ansett å være en styggedom å bruke tilsvarende på en megler - som påvirker salgsprisen på boligen (potensielt hundretusenvis av kroner) og har avgjørende betydning for om du kan få reklamasjonssaker i etterkant.

 

 

 

Haha, jeg skulle likt å se hvor de finner dem som ikke ville klaget på å betale 1500 - 2000 kroner for en hårklipp :fnise:

Anonymkode: c16ad...3e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, VoodooChild skrev:

Sånn for nysgjerrighetens skyld, hvor mang timer tar det å gjøre det du beskriver over?

Lage finn-annonse tar ikke lang tid..30 min kanskje?

Kontraktsmøte har jeg vært på (som kjøper), tok kanskje 30min.

Lage kontrakter..har de ikke stort sett standard kontrakter,  som de fyller inn enkelte steder med spesifikke opplysninger tilhørende akkurat det salget som er gjort?

Prøver ikke være vanskelig her, vil bare gjerne forstå hva som forsvarer en lønn på 100 000kr for et salg.

Er du megler?

Jeg jobber innenfor eiendomsmegling ja. For det første gjør du generaltabben med å sette = tegn mellom totalkostnad og lønn. Som andre har nevnt; meglerens lønn er stort sett ca 30% av honoraret etter mva er trukket fra. Det trekkes også trekk til feriepenger ut av disse før man får det utbetalt. Normalt sett vil utlegg og markedsføring utgjøre ca 25-35k for et salg i denne prisklassen.

En annen feil utenforstående ofte gjør, naturlig nok siden markedet mange steder har vært så bra, er at man hele tiden tror ting blir solgt på første visning uten noe mer om eller men. Mange steder er veldig langt fra slik...

Nå er det forskjeller på hvordan vi meglere jobbet. Jeg jobber i et firma som bevisst Fokuserer på gode resultater fremfor volum. Ergo vet jeg det finnes firma som opererer med mindre tidsbruk, men her får man jo litt etter hva man betaler for.

 

For å ta tidsbruken min på oppdrag jeg får (vi som andre bransjer har jo dødtid, befaringer man ikke får og kursing mv.)

- Befaring med kjøring (2-5 timer)

- signaturmøte (1-3 timer)

- innhenting av opplysninger (1-5 timer) sistnevnte selvfølgelig ekstremtilfellene med styreledere som ikke har snøring, panteheftelser fra helvette osv)

- oppmøte sammen med fotograf med kjøring (2-4 timer)

- gjennomgang av dokumenter (1-2 timer)

- skriving av tekster til prospekt og Finn annonse ( 4-8 timer)

- fletting av prospekt (3-8 timer) stor forskjell på store eneboliger og 1 roms leiligheter. Likevel fokus på å skrive rettede tekster / områdebeskrivelser mv.

- retting av prospekt etter kundetilbakemelding (0,5-1 time)

- avis og Finn.no / digital annonse (2-4 timer) 

- diverse samtaler/ rådgivning med kunden fram til boligen er lagt ut: 1-3 timer

derifra og ut er jeg tilgjengelig fra 8-21 alle dager fram til visning. Normal bruk på interessenter : 0-6 (?)timer (her er det ingen fasit. Populære eiendommer kan bli svært mye, mens mer A4 eiendommer er enklere.

oppmøte privatvisninger, noe jeg praktiserer: ca 1-2 timer med kjøring.

fellesvisnkng: 3 timer med forberedelser.

budrunde/oppfølgning av interessenter:  3-5-10 timer. Det spørs hvor fort ting skjer - her kan ting gjøres innimellom osv.

Klargjørknh av kontrakter, kalrgjørkng av mappe med alle papirer til kjøper/selger og innhenting av styregodjenninger/ avklaring forkjøpsrett mv.: 1-2 timer.

kontraktsmøte: 1 time

Videresending av oppgjørsmappe: 1 time

oppgjørsavdeling tar oppgjøret på ca:2-4 timer alt etter kompleksitet.

Når det blir salg etter forhåndsvisning, som nevnt over, opplever jo mange at "de gjør alt", men de glemmer jo at jeg ofte sitter den kvelden, lørdagen eller søndagen med telefonen og svarer på spm, ringer interessentene for å veilede/svare spm osv..

 

Beklager en del skrivefeil. Gjort på mobben! 😀

Endret av Grandidosa83
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, jeg skulle likt å se hvor de finner dem som ikke ville klaget på å betale 1500 - 2000 kroner for en hårklipp :fnise:

Anonymkode: c16ad...3e1

Hva er det å le av? På nabofrisøren min koster det 500,- for en "manneklipp". Tar ca 20 min. 500x3= 1500. Men jeg vet jo at innbakt i den prisen er dødtid, opplæring, utstyr osv.. akkurat som for meglere. Men prinsippet er det samme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Grandidosa83 skrev:

Jeg jobber innenfor eiendomsmegling ja. For det første gjør du generaltabben med å sette = tegn mellom totalkostnad og lønn. Som andre har nevnt; meglerens lønn er stort sett ca 30% av honoraret etter mva er trukket fra. Det trekkes også trekk til feriepenger ut av disse før man får det utbetalt. Normalt sett vil utlegg og markedsføring utgjøre ca 25-35k for et salg i denne prisklassen.

En annen feil utenforstående ofte gjør, naturlig nok siden markedet mange steder har vært så bra, er at man hele tiden tror ting blir solgt på første visning uten noe mer om eller men. Mange steder er veldig langt fra slik...

Nå er det forskjeller på hvordan vi meglere jobbet. Jeg jobber i et firma som bevisst Fokuserer på gode resultater fremfor volum. Ergo vet jeg det finnes firma som opererer med mindre tidsbruk, men her får man jo litt etter hva man betaler for.

 

For å ta tidsbruken min på oppdrag jeg får (vi som andre bransjer har jo dødtid, befaringer man ikke får og kursing mv.)

- Befaring med kjøring (2-5 timer)

- signaturmøte (1-3 timer)

- innhenting av opplysninger (1-5 timer) sistnevnte selvfølgelig ekstremtilfellene med styreledere som ikke har snøring, panteheftelser fra helvette osv)

- oppmøte sammen med fotograf med kjøring (2-4 timer)

- gjennomgang av dokumenter (1-2 timer)

- skriving av tekster til prospekt og Finn annonse ( 4-8 timer)

- fletting av prospekt (3-8 timer) stor forskjell på store eneboliger og 1 roms leiligheter. Likevel fokus på å skrive rettede tekster / områdebeskrivelser mv.

- retting av prospekt etter kundetilbakemelding (0,5-1 time)

- avis og Finn.no / digital annonse (2-4 timer) 

- diverse samtaler/ rådgivning med kunden fram til boligen er lagt ut: 1-3 timer

derifra og ut er jeg tilgjengelig fra 8-21 alle dager fram til visning. Normal bruk på interessenter : 0-6 (?)timer (her er det ingen fasit. Populære eiendommer kan bli svært mye, mens mer A4 eiendommer er enklere.

oppmøte privatvisninger, noe jeg praktiserer: ca 1-2 timer med kjøring.

fellesvisnkng: 3 timer med forberedelser.

budrunde/oppfølgning av interessenter:  3-5-10 timer. Det spørs hvor fort ting skjer - her kan ting gjøres innimellom osv.

Klargjørknh av kontrakter, kalrgjørkng av mappe med alle papirer til kjøper/selger og innhenting av styregodjenninger/ avklaring forkjøpsrett mv.: 1-2 timer.

kontraktsmøte: 1 time

Videresending av oppgjørsmappe: 1 time

oppgjørsavdeling tar oppgjøret på ca:2-4 timer alt etter kompleksitet.

Når det blir salg etter forhåndsvisning, som nevnt over, opplever jo mange at "de gjør alt", men de glemmer jo at jeg ofte sitter den kvelden, lørdagen eller søndagen med telefonen og svarer på spm, ringer interessentene for å veilede/svare spm osv..

 

Beklager en del skrivefeil. Gjort på mobben! 😀

Takk for så bra svar, da har jeg lært masse idag :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og poenget mitt var at han ikke ga noe avslag på de 92.000 som var prisen, uansett om han slapp en dags jobb med visning og å holde budrunde.

Anonymkode: 7c1b6...32c

Men var han ikke tilgjengelig for deg gjennom dagen mtp råd og innspill? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.8.2017 den 19.39, skey skrev:

Hei! 

Vi skal selge en ca 80 kvadratmeter stor leilighet i Trondheim. Hvor mye burde vi sette av sånn ca til megler? 

Foreløpig har jeg regnet med 100.000. Skal imnhente tilbud fra forskjellige meglerkontor ila uka, men greit å høre om deres erfaringer, hva dere har betalt? 

Kommer an på om megleren er Mester. Om det er tilfelle, er de ofte dyrere. Men da er man også nesten garantert å selge.

Anonymkode: 1366a...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, VoodooChild skrev:

Takk for så bra svar, da har jeg lært masse idag :-)

Bare hyggelig! 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte megler da vi solgte i Trondheim i en periode hvor markedet var tregt. Kostet himla mye, men vi fikk mye mer for leiligheten enn om vi hadde solgt før, og fikk solgt dagen etter visning. I denne perioden var det mange som hadde visning uten at det i det hele tatt dukket opp folk, så sånn sett fikk vi god valuta for pengene. Vi betalte 110 000.

Anonymkode: 5dba7...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 25.8.2017 den 1.24, Sommee skrev:

Kan jeg spørre hvor stor leiligheten var, beliggenhet og hvor mye dere fikk for den?

65 kvadratmeter rett ved Etterstad, solgte som det står til 3.5 mill

Anonymkode: 99bba...aad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.8.2017 den 8.14, AnonymBruker skrev:

Haha, jeg skulle likt å se hvor de finner dem som ikke ville klaget på å betale 1500 - 2000 kroner for en hårklipp :fnise:

Anonymkode: c16ad...3e1

Er da mange som ikke ville klaget på det? Til og med en halv times massasje koster opp mot en tusenlapp i de dyrere strøkene i Oslo. Og andre tjenestemenn tar jo mye mer, hva tror du en advokat tar i timen? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...