Gå til innhold

Hvor mye koster megler?


skey

Anbefalte innlegg

Hei! 

Vi skal selge en ca 80 kvadratmeter stor leilighet i Trondheim. Hvor mye burde vi sette av sånn ca til megler? 

Foreløpig har jeg regnet med 100.000. Skal imnhente tilbud fra forskjellige meglerkontor ila uka, men greit å høre om deres erfaringer, hva dere har betalt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må ringe en megler, eller helst minst tre, og få pristilbud og tilbud om hva de gjør for den prisen de tilbyr deg.

Anonymkode: 87a66...032

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har akkurat solgt i Oslo, leilighet til 3.5 mill. Fikk tilbud fra 3 ulike meglere, prisene i sjiktet 75' - 95'. Takstmann kom i tillegg, ca 4-5000, samt styling hvis man ønsket det. Dette var fastpris, hvor meglere honorar også varierer noe med salgssum.

Kjenner ikke til om det er ulike priser i ulike deler av landet, men gitt at leiligheten deres ikke ligger laaangt over vår i pris bør vel 100' holde..?

Anonymkode: 99bba...aad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan de ta 100 000 for å ta noen middelmådige bilder og slenge ut en anonse på finn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sted mellom 10 og 20 tusen kroner timen

Anonymkode: 911bd...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk akkurat et tilbud fra DNB i Oslo. Det var på ca. 73000, gitt at leiligheten gikk for 3 000 000. 1,3 % i provisjon = 39 000 var inkludert i summen. I tillegg kommer takstmann og forsikring, som til sammen kommer på ca. 10 000. 

I tilbudet var det med visninger, fotografering, annonse og egentlig alt mulig jeg tenker at man trenger. Ikke styling da, men regner med at megler hjelper til litt der. 

Anonymkode: de1fe...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi fikk akkurat et tilbud fra DNB i Oslo. Det var på ca. 73000, gitt at leiligheten gikk for 3 000 000. 1,3 % i provisjon = 39 000 var inkludert i summen. I tillegg kommer takstmann og forsikring, som til sammen kommer på ca. 10 000. 

I tilbudet var det med visninger, fotografering, annonse og egentlig alt mulig jeg tenker at man trenger. Ikke styling da, men regner med at megler hjelper til litt der. 

Anonymkode: de1fe...bb1

 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har akkurat solgt i Oslo, leilighet til 3.5 mill. Fikk tilbud fra 3 ulike meglere, prisene i sjiktet 75' - 95'. Takstmann kom i tillegg, ca 4-5000, samt styling hvis man ønsket det. Dette var fastpris, hvor meglere honorar også varierer noe med salgssum.

Kjenner ikke til om det er ulike priser i ulike deler av landet, men gitt at leiligheten deres ikke ligger laaangt over vår i pris bør vel 100' holde..?

Anonymkode: 99bba...aad

Tusen takk for svar :-) da høres det ut som jeg har lagt inn et realistisk beløp i budsjettet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, amativeReflection skrev:

Hvordan kan de ta 100 000 for å ta noen middelmådige bilder og slenge ut en anonse på finn?

Fordi eiendomsmegling omhandler mer enn å ta noen bilder og slenge ut en annonse på finn...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, amativeReflection skrev:

Hvordan kan de ta 100 000 for å ta noen middelmådige bilder og slenge ut en anonse på finn?

Meglere må være tilgjengelige hele døgnet. Aldri helt fri fra mobiltelefonen. Dessuten må de stresse og springe mye mellom visningene med kuskinnet under armen. 

Anonymkode: 49d55...3a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde seriøst først prøvd å selge uten megler. Sure penger å bruke.

Anonymkode: 761af...a54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Meglere må være tilgjengelige hele døgnet. Aldri helt fri fra mobiltelefonen. Dessuten må de stresse og springe mye mellom visningene med kuskinnet under armen. 

Anonymkode: 49d55...3a8

For ikke å glemme de sene kveldene og papirarbeidet :ac: 

Endret av heipådegsann
Mistet noen ord i farten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, amativeReflection skrev:

Hvordan kan de ta 100 000 for å ta noen middelmådige bilder og slenge ut en anonse på finn?

De tar da ikke bilder, de er meglere og ikke fotografer. Du er tydelig kunnskapsløs på hva en megler faktisk gjør...

Anonymkode: 5412b...9fe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

100 000kr er uansett en hinsides vanvittig pris for noe som tilsammen blir kanskje en ukes jobb. Skjønner ikke at det er lov jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, VoodooChild skrev:

100 000kr er uansett en hinsides vanvittig pris for noe som tilsammen blir kanskje en ukes jobb. Skjønner ikke at det er lov jeg. 

Hva er det ikke å forstå? Man betaler jo for tiden og rådgivningen til et annet menneske. Innenfor eiendomsmegling er det like store variasjoner som i alle andre kunnskapsbaserte yrker. Noen er billige andre tar seg bedre betalt. Noen er dyktige andre er dårlige - noen har erfaring andre har ikke osv. Her må man selv velge hva man vil betale for.

Det som er fascinerende er jo at man gjerne  betaler 1500-2000 kr timen for å være hos en frisør som mer eller mindre bare avgjør om du har en dårlig hårdag eller ei.. ingen sier noe på dette.

Derimot er det ansett å være en styggedom å bruke tilsvarende på en megler - som påvirker salgsprisen på boligen (potensielt hundretusenvis av kroner) og har avgjørende betydning for om du kan få reklamasjonssaker i etterkant.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi solgte en rekkehusleilighet i fjor vår, og den gikk for 3.250.000 kr. Da betalte vi kr 92.000 til megler for salget, og han gjorde minimalt med arbeid siden leiligheten ble solgt på forhåndsvisning. Det kom 4 stk interesserte på forhåndsvisning, og på forhåndsvisning er det eier selv (jeg) som holder visningen og svarer på spørsmål og tar i mot bud. Det taklet jeg greit, og etter en budrunde mellom 3 av de 4, så ble den altså solgt. Det var 450.000 over prisantydning.

Megleren hos Dnb skulle ha penga sine uansett hvem som gjorde visningsjobben....

Anonymkode: 7c1b6...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi solgte en rekkehusleilighet i fjor vår, og den gikk for 3.250.000 kr. Da betalte vi kr 92.000 til megler for salget, og han gjorde minimalt med arbeid siden leiligheten ble solgt på forhåndsvisning. Det kom 4 stk interesserte på forhåndsvisning, og på forhåndsvisning er det eier selv (jeg) som holder visningen og svarer på spørsmål og tar i mot bud. Det taklet jeg greit, og etter en budrunde mellom 3 av de 4, så ble den altså solgt. Det var 450.000 over prisantydning.

Megleren hos Dnb skulle ha penga sine uansett hvem som gjorde visningsjobben....

Anonymkode: 7c1b6...32c

Det forstår jeg, men han hadde vel fremdeles innhentet opplysninger, laget prospekt, laget annonser, annonsert huset, laget kontrakter,  holdt kontraktsmøte, foretatt oppgjøret og forhåpentligvis rådgitt deg i prosessen? 

Poenget her er jo at du får det til å høres ut som om du gjorde "alt arbeidet".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Grandidosa83 skrev:

Det forstår jeg, men han hadde vel fremdeles innhentet opplysninger, laget prospekt, laget annonser, annonsert huset, laget kontrakter,  holdt kontraktsmøte, foretatt oppgjøret og forhåpentligvis rådgitt deg i prosessen? 

Poenget her er jo at du får det til å høres ut som om du gjorde "alt arbeidet".

Sånn for nysgjerrighetens skyld, hvor mang timer tar det å gjøre det du beskriver over?

Lage finn-annonse tar ikke lang tid..30 min kanskje?

Kontraktsmøte har jeg vært på (som kjøper), tok kanskje 30min.

Lage kontrakter..har de ikke stort sett standard kontrakter,  som de fyller inn enkelte steder med spesifikke opplysninger tilhørende akkurat det salget som er gjort?

Prøver ikke være vanskelig her, vil bare gjerne forstå hva som forsvarer en lønn på 100 000kr for et salg.

Er du megler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst er det mye penger jeg betaler til megler. Likevel - for meg både som selger og som kjøper av bolig er dette de aller største finansielle transaksjonene jeg har i hele livet. Jeg tør ikke, og vil ikke, gamble med at ikke alt skal gå 100 % rett for seg.

Nettopp derfor ville jeg aldri som kjøper funnet på å kjøpe av en som selger privat. Og slik tenker mange, jeg leste en gang en statistikk som sa at 3 av 4 kjøpere ikke vil kjøpe av noen som selger privat (nei jeg har dessverre ikke kildehenvisning).

Og nettopp derfor er det eneste logiske valget når jeg skal selge boligen min nettopp å benytte megler. 

Anonymkode: 99bba...aad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.8.2017 den 23.29, AnonymBruker skrev:

Vi har akkurat solgt i Oslo, leilighet til 3.5 mill. Fikk tilbud fra 3 ulike meglere, prisene i sjiktet 75' - 95'. Takstmann kom i tillegg, ca 4-5000, samt styling hvis man ønsket det. Dette var fastpris, hvor meglere honorar også varierer noe med salgssum.

Kjenner ikke til om det er ulike priser i ulike deler av landet, men gitt at leiligheten deres ikke ligger laaangt over vår i pris bør vel 100' holde..?

Anonymkode: 99bba...aad

Kan jeg spørre hvor stor leiligheten var, beliggenhet og hvor mye dere fikk for den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, VoodooChild skrev:

Sånn for nysgjerrighetens skyld, hvor mang timer tar det å gjøre det du beskriver over?

Lage finn-annonse tar ikke lang tid..30 min kanskje?

Kontraktsmøte har jeg vært på (som kjøper), tok kanskje 30min.

Lage kontrakter..har de ikke stort sett standard kontrakter,  som de fyller inn enkelte steder med spesifikke opplysninger tilhørende akkurat det salget som er gjort?

Prøver ikke være vanskelig her, vil bare gjerne forstå hva som forsvarer en lønn på 100 000kr for et salg.

Er du megler?

Litt for enkel tankegang det der.. Husk at han innimellom gjør mye av dette arbeidet, også blir ikke boligen solgt. Da er lønna 0.

 

I tillegg skal megler skaffe seg oppdrag, altså selge inn seg selv i konkurranse med andre meglere. Der er lønna 0.

 

Til info så er jeg ikke megler, men klarer fint å ha et overblikk og se helheten i forskjellige saker og ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...