Gå til innhold

Min fetter (22) gjør meg snart syk


Lexie Grey

Anbefalte innlegg

Tråden er ryddet for avsporinger, spekulasjoner og krenkende kommentarer, samt svar til dette. 

Dark Angelina, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva spesifikt er du redd for vil skje??at han truer med selvmord er hans måte å få makt over deg, jeg har opplevd slik selv og det er utmattende! Jeg gikk helt i kjelleren etterhvert. Tilslutt tok jeg han på ordet og ringe ambulansen..forklarte at han var suicidal. Jeg fikk selvfølgelig kjeft av ham i ettertid, men jeg gjorde det klart at jeg kom til å fortsette å ringe ambulansen hver gang jeg fikk slike meldinger. Jeg ringte vel ambulanse en 5-6 ganger før han tilslutt tok hintet. Nå er det helt slutt på selvmordstrusler😊 anbefaler deg å prøve samme taktikk. 

Anonymkode: b9924...61b

Jeg er mest redd for at han kommer på døra mi og virker truende, at han SKAL ha tak i meg. Men da er det politiet med en gang så det bør ordne seg. Nå har jeg som sagt brutt kontakten helt så han kommer ikke gjennom noen plass - kun med å komme hjem til meg. Så nå kan det ikke komme flere selvmordstrusler faktisk.

Du skal ha ros for at du var så grensesettende og sterk. Veldig bra! Må tenke på dette jeg også med å ringe ambulansen hvis jeg opphever blokkeringa en gang og truslene fortsetter. Ærlig talt tviler jeg på han mener det helt - derfor kontakter jeg mora hans.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, 97'girl skrev:

Jeg er mest redd for at han kommer på døra mi og virker truende, at han SKAL ha tak i meg. Men da er det politiet med en gang så det bør ordne seg. Nå har jeg som sagt brutt kontakten helt så han kommer ikke gjennom noen plass - kun med å komme hjem til meg. Så nå kan det ikke komme flere selvmordstrusler faktisk.

Du skal ha ros for at du var så grensesettende og sterk. Veldig bra! Må tenke på dette jeg også med å ringe ambulansen hvis jeg opphever blokkeringa en gang og truslene fortsetter. Ærlig talt tviler jeg på han mener det helt - derfor kontakter jeg mora hans.

Om han kommer på døra di, la vær å åpne om du er alene. Jeg sier ikke dette for å skremme deg, men greit å være på den sikre siden. Jeg er enig i det et par andre skriver her at han muligens kan ha emosjonell ustabil forstyrrelse, men det blir jo bare spekulasjoner. Det er trist at du skal være redd for din egen fetter.

Vel, det tok meg flere år å bli så grensesettende! jeg var den som alltid unnskyldte vedkommende, og som hadde dårlig samvittighet. Men begeret rant over tilslutt. Man føler seg brukt. Jeg følte det hjalp veldig å ta ham på ordet. Om fetteren din f.eks nevner at han skal drive med selvskading, ta kontakt med moren hans med en gang. Så vet han etterhvert at alt han truer med vil få konsekvenser (at moren hans konfronterer ham med det kan jo være nok for ham). 

Kan forstå det er tøft for deg når dere i tillegg er i samme familie, i tillegg til at dere har vært så nære i mange år. Men du må sette grenser for deg selv og din egen psykiske helse. Det var først når jeg innså at jeg ikke kan ta ansvar for andres psykiske helse at jeg greide å ta hensyn til min egen. Kan foreldrene hans få ham til å oppsøke hjelp tror du? Ønsker deg lykke til TS!!

Anonymkode: b9924...61b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ærlig talt tviler jeg på han mener det helt - derfor kontakter jeg mora hans"

Forhåpentligvis mener han det ikke, det er egentlig ikke relevant. Poenget mitt var at han skal skjønne at hans væremåte får konsekvenser (truer jeg x med selvmord kommer ambulansen). Utifra det det skriver forstår jeg det som om foreldrene hans er litt unnvikende. Så det at du sier ifra til moren vil ikke ha så mye å si, han nekter vel eller sier han overdrev. Når ambulansen kommer vil de prøve å kartlegge psyken hans. Og er han virkelig suicidale er det kanskje det som skal til for å bli henvist videre. 

Anonymkode: b9924...61b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om han kommer på døra di, la vær å åpne om du er alene. Jeg sier ikke dette for å skremme deg, men greit å være på den sikre siden. Jeg er enig i det et par andre skriver her at han muligens kan ha emosjonell ustabil forstyrrelse, men det blir jo bare spekulasjoner. Det er trist at du skal være redd for din egen fetter.

Vel, det tok meg flere år å bli så grensesettende! jeg var den som alltid unnskyldte vedkommende, og som hadde dårlig samvittighet. Men begeret rant over tilslutt. Man føler seg brukt. Jeg følte det hjalp veldig å ta ham på ordet. Om fetteren din f.eks nevner at han skal drive med selvskading, ta kontakt med moren hans med en gang. Så vet han etterhvert at alt han truer med vil få konsekvenser (at moren hans konfronterer ham med det kan jo være nok for ham). 

Kan forstå det er tøft for deg når dere i tillegg er i samme familie, i tillegg til at dere har vært så nære i mange år. Men du må sette grenser for deg selv og din egen psykiske helse. Det var først når jeg innså at jeg ikke kan ta ansvar for andres psykiske helse at jeg greide å ta hensyn til min egen. Kan foreldrene hans få ham til å oppsøke hjelp tror du? Ønsker deg lykke til TS!!

Anonymkode: b9924...61b

Du likner nok litt på meg.. :) Jeg har også problemer med samvittigheten og gjør nok altfor mye for andre og glemmer meg selv. Kanskje dette her endrer meg til en bedre person; at jeg blir sterkere, mer grensesettende og bestemt på mine valg. 

Jeg tviler på foreldrene hans får han til å oppsøke hjelp. Han er den typen at han nekter slike ting. Selv om han virkelig trenger det! Dessuten tør jeg ikke å foreslå det for jeg er redd for å såre de på en måte..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Ærlig talt tviler jeg på han mener det helt - derfor kontakter jeg mora hans"

Forhåpentligvis mener han det ikke, det er egentlig ikke relevant. Poenget mitt var at han skal skjønne at hans væremåte får konsekvenser (truer jeg x med selvmord kommer ambulansen). Utifra det det skriver forstår jeg det som om foreldrene hans er litt unnvikende. Så det at du sier ifra til moren vil ikke ha så mye å si, han nekter vel eller sier han overdrev. Når ambulansen kommer vil de prøve å kartlegge psyken hans. Og er han virkelig suicidale er det kanskje det som skal til for å bli henvist videre. 

Anonymkode: b9924...61b

Sant det, men når jeg vet 99.9% sikkert at han ikke kommer til å ta livet av seg til tross for trusselen, så føler jeg det er feil å kontakte ambulanse. Men det er sant det du sier om at han bør forstå at det blir konsekvenser av slikt. Foreldrene har gitt litt opp tror jeg, men jeg skulle virkelig ønske de gjorde mer og det tror jeg ærlig talt de kan også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23.8.2017 den 17.49, 97'girl skrev:

Du aner ikke hvor mange ganger jeg har prøvd.. Han starter helvetet selv med å klikke når jeg ikke svarer, og da holder han det gående helt til jeg faktisk svarer. Han gir seg ikke før vi har "ordnet opp". Han glemmer det ikke før jeg svarer at alt er bra, jeg er ikke sint osv. Om det er snakk om måneder så holder han på HELT til jeg svarer at alt er bra. Så jeg svarer faktisk for å beholde freden. Men det går ikke lengre sånn som dette. Så jeg er veldig takknemlig for ditt og de andres kloke svar her til nå, så tusen takk :)

Men hvorfor blokkerer (blokkerte) du ham ikke bare?

Endret av jabx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Atea skrev:

Hvis han truer med å ta livet sitt, kontakt foreldrene.

Jeg ville ikke brydd meg om diagnose, en jeg kjenner som har asperger er stille og rolig og kan virke litt kald og vanskelig å komme innpå, men vi er ikke nære så jeg vet ikke.

I stedet for å si at  du trenger fred, kan du si at du ikke er så sosial for tiden. Tror jeg kanskje ville tatt alt opp med han på neste familiesammenkomst, holdt en slags enetale med notater og dato osv. Stå på talerstolen for deg selv, som en type revy. Bare at dette er alvor.

Er ikke sikker, men tror ikke en diagnose utelukker en annen. En psykopat f.eks. kan spille på følelser. En som har asperger kan kanskje også ha sterke psykopatiske trekk.

Det er ditt privatliv, det må du verne om. Gi beskjed i klartekst. Si også at du kontakter politet og krever besøksforbud hvis det fortsetter. Har ikke lest hele tråden, men håper det ordner seg.

Ikke bland psykopati med Asperger. De diagnosene henger virkelig ikke sammen! 

Anonymkode: b2b12...c08

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke bland psykopati med Asperger. De diagnosene henger virkelig ikke sammen! 

Anonymkode: b2b12...c08

En kah være psykopat selv om en har asperger og en kan ha asperger selv om en er psykopat. Det ene utelukker ikke det andre

Anonymkode: 98ec0...c18

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ikke bland psykopati med Asperger. De diagnosene henger virkelig ikke sammen! 

Anonymkode: b2b12...c08

Det sa jeg heller ikke, men man kan ha tilleggsdiagnoser. Men innrømmer at jeg kan lite om asperger og hva som er normal oppførsel, regner med at det varierer fra person til person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Atea skrev:

Det sa jeg heller ikke, men man kan ha tilleggsdiagnoser. Men innrømmer at jeg kan lite om asperger og hva som er normal oppførsel, regner med at det varierer fra person til person.

Ja, det virker som om du kan lite om diagnosen. Selvfølgelig kan man ha psykopati som tilleggsdiagnose, men en med Asperger og kun det, er IKKE psykopat. Slike kommentarer er bare med å skape flere fordommer mot diagnosen, og gjør at andre flere sliter med å være åpen om den.

Anonymkode: b2b12...c08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Atea skrev:

Det sa jeg heller ikke, men man kan ha tilleggsdiagnoser. Men innrømmer at jeg kan lite om asperger og hva som er normal oppførsel, regner med at det varierer fra person til person.

Jepp. Og det er forskjellige grader av det også. Akkurat som autisme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest boblebrist
13 timer siden, 97'girl skrev:

Jeg er mest redd for at han kommer på døra mi og virker truende, at han SKAL ha tak i meg. Men da er det politiet med en gang så det bør ordne seg. Nå har jeg som sagt brutt kontakten helt så han kommer ikke gjennom noen plass - kun med å komme hjem til meg. Så nå kan det ikke komme flere selvmordstrusler faktisk.

Du skal ha ros for at du var så grensesettende og sterk. Veldig bra! Må tenke på dette jeg også med å ringe ambulansen hvis jeg opphever blokkeringa en gang og truslene fortsetter. Ærlig talt tviler jeg på han mener det helt - derfor kontakter jeg mora hans.

Jeg tror ikke du skal vurdere å oppheve blokkeringen, det er det ingenting å tjene på. Det holder lenge at dere eventuelt treffes i fremtidige familiesammenkomster. Selv det hadde jeg holdt meg unna en stund fremover hvis jeg var deg. Men jeg synes du er flink til å stå opp for deg selv nå, godt å høre at du har en kjæreste som støtter deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, boblebrist skrev:

Jeg tror ikke du skal vurdere å oppheve blokkeringen, det er det ingenting å tjene på. Det holder lenge at dere eventuelt treffes i fremtidige familiesammenkomster. Selv det hadde jeg holdt meg unna en stund fremover hvis jeg var deg. Men jeg synes du er flink til å stå opp for deg selv nå, godt å høre at du har en kjæreste som støtter deg :)

Takk :)

Jeg har faktisk ikke interesse av å ha mer kontakt med han enn når vi ses i familieselskap, ikke engang da heller egentlig. Føler selv at jeg kommer til å være skikkelig dårlig til neste familie-greie, så kanskje like greit å ta hensyn til meg selv for en gangs skyld og droppe det en stund som du sier. Synd at familien ikke forstår dette helt og synes blokkeringa bare bør være en kort midlertidig løsning for så å prøve å gjøre det greit for alle igjen... Noe annet enn blokkering fungerer desverre ikke nå, jeg nekter å skulle kontakte mora hans annenhver uke resten av livet slik at hun kan ta en prat med han for å si at han må roe seg!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, jabx skrev:

Men hvorfor blokkerer (blokkerte) du ham ikke bare?

Fordi jeg var og er fortsatt redd for hva han kan finne på (stå på døra mi og kreve at jeg kommer ut når jeg er alene hjemme f.eks), men nå har jeg blokka han helt og i tillegg har jeg fått mange bekreftelser her inne på at det faktisk er helt okey å kontakte politiet om han tar helt av - til tross for diagnosene hans. Noe jeg har vært veldig usikker på om er rett, men tydeligvis er det helt greit så det er bra. Håper ting ordner seg etter hvert. Nå har jeg iallfall informert familien :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.8.2017 den 0.16, 97'girl skrev:

For et par år siden ble jeg dypt skuffet av faren min. Det var flere situasjoner der både min far og mine 2 eldre brødre hadde lagt merke til at fetteren min prøvde å gjøre fysiske ting mot meg som man ikke skal gjøre. De så det visst flere ganger og når jeg endelig klarte å fortelle om det, fikk jeg til svar "vi har sett mye og egentlig bare ventet på at du skulle fortelle det".. De tok meg aldri til side og sa "hei, vi ser hva som skjer med deg og vi skal hjelpe deg med dette!" De ventet jo bare uten å gjøre noe, de så alt.. det er ikke så lett å fortelle en sånn ting heller. Det eneste min far gjorde med det, det var å sende en lang melding til fetteren min. Den var ikke spesielt hard engang. Og det var hele "praten".. han mente at det ville bli for voldsomt hvis han skulle snakke øyne til øyne, så han ville være litt mild mot han. Etter den gangen har jeg tatt meg av det meste selv. Prøvd, iallefall..

Har du tatt dette opp med din far og dine brødre?

Dette er sterkt kritikkverdig - og hadde noe skjedd så hadde faktisk de hatt et ansvar her. Jeg tror hele familien din trenger noen runder på familievernkontor - det høres ut som de har litt feil prioriteringer og ikke evner å sette grenser overhodet. De lar tilogmed gutten få anledning til å gjennomføre potensielle overgrep, og sier ingenting.

Det er helt sykt.

Anonymkode: 771f8...e3f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du tatt dette opp med din far og dine brødre?

Dette er sterkt kritikkverdig - og hadde noe skjedd så hadde faktisk de hatt et ansvar her. Jeg tror hele familien din trenger noen runder på familievernkontor - det høres ut som de har litt feil prioriteringer og ikke evner å sette grenser overhodet. De lar tilogmed gutten få anledning til å gjennomføre potensielle overgrep, og sier ingenting.

Det er helt sykt.

Anonymkode: 771f8...e3f

Det ER grusomt og jeg har blitt enda mer sint for dette i ettertid jo eldre jeg har blitt. Har ikke tatt det opp i ettertid nei. Jeg føler de forsvarer han noe helt vanvittig bare fordi han har noen medfødte sykdommer og "kan derfor ikke noe for det han gjør", så derfor skal jeg tydeligvis bare tåle alt?! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det virker som om du kan lite om diagnosen. Selvfølgelig kan man ha psykopati som tilleggsdiagnose, men en med Asperger og kun det, er IKKE psykopat. Slike kommentarer er bare med å skape flere fordommer mot diagnosen, og gjør at andre flere sliter med å være åpen om den.

Anonymkode: b2b12...c08

(ikke meg du svarer)

Selv om en ikke har andre diagnoser, så er man alltid mer enn Asperger. Man kan likevel være morsom, idiot, drittsekk, gal, kreativ, manipulerende, kvinnemishandler og stalker uten at det har med Asperger å gjøre og uten at man skulle hatt flere diagnoser.

Anonymkode: 90885...2e5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.8.2017 den 13.37, 97'girl skrev:

. Hvis han ser ut til å oppføre seg, så kan jeg evt. vurdere om ei god stund å lage en "timeplan" der vi kan ha et minimum med kontakt. 

Ikke gjør det, han kommer ikke til forandre seg, ha kontakt kun på familie selskap.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...