Gå til innhold

Barn med allergi i barnehagen - frustrerende regler for alle


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg stiller meg tvilende til at så sterke allergier eksisterer.

Altså: som flere påpeker: dette barnet kan jo ikke bevege seg på offentlige steder i det hele tatt. Ei heller kan barnet gå på besøk til privatpersoner som ikke er strengt instruert. Det kan ikke komme seg til lege, helsesøster eller tannlege.

 

Det finnes reelle hensyn. Og så finnes det hysteriske foreldre og psykisk (foreldrepåført) forsterking av symptomer. Før noe annet tiltak gjøres må situasjonen i barnehagen vurderes av noen som ikke er barnets foreldre eller de ansatte. Typisk riktig vedkommende vil være kommunelege i samarbeid med barnets behandlende spesialist.

Anonymkode: 872a1...339

Det finnes barn som er så ekstremt allergiske. Kjenner selv ett sånt barn. Barnet er dødelig allergisk mot egg, nøtter og melk. Melk er kun ett problem om barnet får det i seg, mens nøtter og egg kan finnes i luften. Noe som dermed er ett stort problem. 

Det er selvfølgelig en kjempe utfordring i hverdagen, og nei de kan ikke dra på kafeer og restauranter f.eks, heller ikke bruke offentlig transport. Da de er på ferie spiser de på rommet. Å de har alltid to epipenner med uansett hvor de drar. 

Barnehagen har fullkost, ellers så tror jeg ikke foreldrene hadde turt å la barnet gå der. Vet de gruer seg til skolestart. 

Barnet kan ikke bli med hjem til andre uten videre, det må planlegges godt. Nå begynner barnet å bli såpass stor at hen kan si i fra om hen merker noe er galt. Da kan det reageres fortere. 

De fant ut hvor ekstremt dette var da barnet var rundt 1 1/2 år, og de dro på besøk hos ett familie medlem. Barnet ble etter kort stund tett og begynte å få pusteproblemer. Ambulanse ble tilkalt, og de endte på sykehus. Viste seg at dette familie medlemmet hadde kokt egg dagen før. 

Det disse foreldrene fryktet mest av alt er at allergien ikke blir tatt på alvor. For det er dødelig for barnet. 

Til TS, så forstår jeg virkelig at dere synes dette er frustrerende. Det er mye å tenke på, og man er redd for å være den som tar med noe feil mat. 

Synes virkelig fullkost burde innføres i denne barnehagen. Må jo være skremmende for disse foreldrene også. 

 

Anonymkode: fb67d...a19

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, Dorey skrev:

Men kommunale barnehager har vel ikke mulighet til å være fullkost? Det har jo med makspris å gjøre, og det er ikke lov å få foreldrene til å betale mer for maten.

De komunale barnehagene her jeg bor har fullkost. Kostpris på 400kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden for en inkluderende verden vi lever i. Og for en gjeng dere er her inne som synes det er så veldig mye forlangt å ta hensyn til et lite barn med en vanskelig allergi.
Klarer dere virkelig ikke å se hvor vanskelig dette må være for dette barnet og familien? Tror dere at de synes det er vanskelig å be dere om å hjelpe til så barnet deres kan få gå i barnehage sammen med andre barn og få lov til å være barn. 
Dere forstår vel også at alternativet er isolasjon av et lite barn. 
Husker så godt historien om gutten i rullestol som ble stilt opp i ytterkant av et bilde, og hvor engasjert folk ble over at det ikke så ut som om de inkluderte ham. Men her er det visst greit regelrett å kaste barnet ut av barnehagen fordi det blir for vanskelig. Så man kan vise sympati når det ikke kreves noe tydeligvis.

Hvor vanskelig kan det være å utelate egg i matpakken? Ingen i familien må forandre kosthold slik noen sier. Hvor vanskelig er det å ha eget brød til barnehagen som man lett kan ha liggende i fryseren ferdig oppskåret til det bruket.
Hvor vanskelig er det å utelate pålegg som inneholder egg? Seriøst?
Og å unngå å spise eggeprodukter før barnet går i barnehage kan vel heller ikke være ille og, måle seg med hva det betyr for det allergiske barnet og familien at dere andre gjør dette.

Det snakkes om mye pes, det kan jeg virkelig ikke se i det hele tatt.
Å mene at et lite barn ikke skal få samme muligheter som andre fordi det blir litt jobb å hjelpe til gjør vondt å lese. 
Har vi virkelig blitt så egoistiske? 
Jeg unner ingen å måtte isolere seg og bli møtt med slike holdninger så fort de prøver å stikke nesen å utsiden av døren og leve litt de også. Nei få de vekk, helst på egne velegnede steder så de ikke plager andre med allergien sin.  
Jeg lurer virkelig på hvordan dere som mener sympatien ligger hos de som må tilrettelegge og ikke hos den som trenger tilrettelegging vil reagere  hvis dere selv skulle utvikle allergier . De fleste er ikke født allergiske, men utvikler det over tid med årene.
Det er ikke sykdommen eller allergien som er det verste når man en dag sitter der selv med allergien, det er andre mennesker.
Husk at disse menneskene helse er avhengig av andres velvilje for å holde seg friske. 
Hvordan tror dere det er å måtte be noen om hjelp på denne måten? Hvordan hadde du selv ønsket å bli møtt hvis barnet ditt havnet i samme situasjon?

Ts, ja hvordan hadde du ønsket å bli møtt hvis det var ditt barn?

Anonymkode: b14dd...e67

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo utrolig merkelig hvor allergiske folk plutselig er blitt. I gode gamle dager fantes det ikke slike ting, kun høysnue.

Anonymkode: 2b9e9...1a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo utrolig merkelig hvor allergiske folk plutselig er blitt. I gode gamle dager fantes det ikke slike ting, kun høysnue.

Anonymkode: 2b9e9...1a9

Var allergiske mennesker før også, men de døde tidlig pga allergien sine, eller levde med plager man ikke viste hva kom av. 

Min oldemor led med mageproblemer hele livet, og døde av kreft i magen. Mormor har hatt samme problemene, og overlevde mage kreft, mamma sliter med magen og er under utredning nå. Jeg er den første som har fått diagnosen cøliaki og laktoseintoleranse. 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo utrolig merkelig hvor allergiske folk plutselig er blitt. I gode gamle dager fantes det ikke slike ting, kun høysnue.

Anonymkode: 2b9e9...1a9

Du tror ikke det har noe med at i gode gamle dager levde folk mer nøkternt og ikke puttet kroppen full av halvfabrikata og E stoffer? Eller pøsa kropp og hår full av kjemikalier? 

Eller at folk var syke da også, bare at de ikke hadde et navn på det og folk som hadde disse ekstreme allergiene levde ikke lenge nok til å fortelle om dem.

Du kan jo velge en av alternativene eller alle sammen.

Anonymkode: b14dd...e67

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde jeg ikke finne meg i. Da fikk barnehagen gå over til fullkost. Ikke pokker om jeg skal stresse magesår på meg selv og hele familien min fordi jeg er livredd for å ende opp med å drepe en unge ved å ikke ha full kontroll på hva de putter i munnen til frokost eller at jeg har kjøpt feil brød til nista. Nei. Sånt stress nekter jeg å leve i når jeg ikke må, så her må barnehagen finne en løsning.

Anonymkode: b4b33...531

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Dorey skrev:

Men kommunale barnehager har vel ikke mulighet til å være fullkost? Det har jo med makspris å gjøre, og det er ikke lov å få foreldrene til å betale mer for maten.

Vår går i kommunal barnehage, og vi betalar ei 300 kr ekstra per månad og all mat er inkludert. Fantastisk deileg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg stiller meg tvilende til at så sterke allergier eksisterer.

Altså: som flere påpeker: dette barnet kan jo ikke bevege seg på offentlige steder i det hele tatt. Ei heller kan barnet gå på besøk til privatpersoner som ikke er strengt instruert. Det kan ikke komme seg til lege, helsesøster eller tannlege.

 

Det finnes reelle hensyn. Og så finnes det hysteriske foreldre og psykisk (foreldrepåført) forsterking av symptomer. Før noe annet tiltak gjøres må situasjonen i barnehagen vurderes av noen som ikke er barnets foreldre eller de ansatte. Typisk riktig vedkommende vil være kommunelege i samarbeid med barnets behandlende spesialist.

Anonymkode: 872a1...339

Så sterk allergi eksisterer og kalles for hyperallergi. Barn som er hyperallergiske for eksempel egg, kan bli svært syke og få anafylatisk sjokk hvis de får i seg det de ikke tåler. Så allergiske barn kan faktisk dø om de får i seg det de ikke tåler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at det er frustrerende. Du skriver at barnet burde gå i en barnehage spesialtilpasset slike tilfeller. Dette har jeg aldri hørt om, eksisterer det?

Jeg tror det beste er å enten bytte barnehage selv, eller å akseptere at det er slik. Dere blir nok vant med det etterhvert, og slipper å stresse sånn. Det må være fryktelig for dette barnet og familien å ha det slik. De føler seg nok allerede som en byrde.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg ikke finne meg i. Da fikk barnehagen gå over til fullkost. Ikke pokker om jeg skal stresse magesår på meg selv og hele familien min fordi jeg er livredd for å ende opp med å drepe en unge ved å ikke ha full kontroll på hva de putter i munnen til frokost eller at jeg har kjøpt feil brød til nista. Nei. Sånt stress nekter jeg å leve i når jeg ikke må, så her må barnehagen finne en løsning.

Anonymkode: b4b33...531

Hvordan ville du gjort dette i praksis? Jeg vil tro barnehagen har tenkt over dette, er jo ikke akkurat en enkel jobb for de heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, KlaraPetra skrev:

Hvordan ville du gjort dette i praksis? Jeg vil tro barnehagen har tenkt over dette, er jo ikke akkurat en enkel jobb for de heller.

Det er enklere for de å ta over alle måltidene enn å rive maten ut av hendene på sultne unger å løpe i full panikk om noen tar med kaviar, og å la foreldre leve i halvpanikk for å drepe en unge ved ett uhell om de ikke har ørneblikk på alt som skjer i familien.

Anonymkode: b4b33...531

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er enklere for de å ta over alle måltidene enn å rive maten ut av hendene på sultne unger å løpe i full panikk om noen tar med kaviar, og å la foreldre leve i halvpanikk for å drepe en unge ved ett uhell om de ikke har ørneblikk på alt som skjer i familien.

Anonymkode: b4b33...531

Ja, det kan jo nesten høres slik ut. Men jeg vet ikke hvordan dette fungerer, hvem som bestemmer dette osv. Jeg kan bare ikke tro noe annet enn at de barnehageansatte selv hadde satt pris på å slippe å passe på hva alle har med seg. Må være fryktelig slitsomt.

Jeg håper du ville jobbet for at dette ble forandret på, og ikke bare latt være å bry deg om reglene så lenge situasjonen er som den er. Det går bare ut over det lille barnet. (Har jobbet i barnehage selv, og vet at mange foreldre kunne gjort nettopp det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du verden for en inkluderende verden vi lever i. Og for en gjeng dere er her inne som synes det er så veldig mye forlangt å ta hensyn til et lite barn med en vanskelig allergi.
Klarer dere virkelig ikke å se hvor vanskelig dette må være for dette barnet og familien? Tror dere at de synes det er vanskelig å be dere om å hjelpe til så barnet deres kan få gå i barnehage sammen med andre barn og få lov til å være barn. 
Dere forstår vel også at alternativet er isolasjon av et lite barn. 
Husker så godt historien om gutten i rullestol som ble stilt opp i ytterkant av et bilde, og hvor engasjert folk ble over at det ikke så ut som om de inkluderte ham. Men her er det visst greit regelrett å kaste barnet ut av barnehagen fordi det blir for vanskelig. Så man kan vise sympati når det ikke kreves noe tydeligvis.

Hvor vanskelig kan det være å utelate egg i matpakken? Ingen i familien må forandre kosthold slik noen sier. Hvor vanskelig er det å ha eget brød til barnehagen som man lett kan ha liggende i fryseren ferdig oppskåret til det bruket.
Hvor vanskelig er det å utelate pålegg som inneholder egg? Seriøst?
Og å unngå å spise eggeprodukter før barnet går i barnehage kan vel heller ikke være ille og, måle seg med hva det betyr for det allergiske barnet og familien at dere andre gjør dette.

Det snakkes om mye pes, det kan jeg virkelig ikke se i det hele tatt.
Å mene at et lite barn ikke skal få samme muligheter som andre fordi det blir litt jobb å hjelpe til gjør vondt å lese. 
Har vi virkelig blitt så egoistiske? 
Jeg unner ingen å måtte isolere seg og bli møtt med slike holdninger så fort de prøver å stikke nesen å utsiden av døren og leve litt de også. Nei få de vekk, helst på egne velegnede steder så de ikke plager andre med allergien sin.  
Jeg lurer virkelig på hvordan dere som mener sympatien ligger hos de som må tilrettelegge og ikke hos den som trenger tilrettelegging vil reagere  hvis dere selv skulle utvikle allergier . De fleste er ikke født allergiske, men utvikler det over tid med årene.
Det er ikke sykdommen eller allergien som er det verste når man en dag sitter der selv med allergien, det er andre mennesker.
Husk at disse menneskene helse er avhengig av andres velvilje for å holde seg friske. 
Hvordan tror dere det er å måtte be noen om hjelp på denne måten? Hvordan hadde du selv ønsket å bli møtt hvis barnet ditt havnet i samme situasjon?

Ts, ja hvordan hadde du ønsket å bli møtt hvis det var ditt barn?

Anonymkode: b14dd...e67

Poenget her er jo risikoen for det allergiske barnet. Man er nemlig avhengig av at altfor mange andre følger en bestemt diett hjemme også, ikke bare i barnehagen. Den jenta som hadde med seg kaviar, for eksempel - antakelig gikk ikke foreldrene hennes inn for å drepe allergi-barnet, de bare glemte seg. Og som en her nevnte, barn overnatter hos besteforeldre, de har barnevakt, fars nye kjæreste smører matpakken, mor eller far glemmer seg fordi de har andre ting å tenke på osv. Ved SÅ alvorlig allergi kan man faktisk ikke gamble på at 50 voksne husker på dette til enhver tid, det er for risikabelt.

Anonymkode: 6cd83...7ad

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, FrittgåendeBurugle skrev:

Unnskyld meg, men hvor mye pes er det egentlig å la være å spise egg til frokost og lunsj? Alternativet er å la et annet barn bli alvorlig syk eller verre. 

Det er jo ikke bare snakk om å ikke spise egg, men å unngå alt som har egg i seg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må så klart tas hensyn til barnet med allergi. At det oppleves som frustrerende for foreldre til andre barn som må huske på å sjekke innhold i pålegg med mer er også forståelig. Jeg er enig med de som skriver at barnehagen gjør dette lettest for alle ved å ha fullkost, slik at de har helt kontroll på hva barna putter i munnen. Jeg hadde i alle fall foretrukket det i et slikt tilfelle. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville tatt opp med barnehagen at det er veldig stressende for alle når man må gå med konstant angst for å forgifte et annet barn. Fullkost høres ut som den perfekte løsning.

Hvis vi hadde foreslått fullkost-barnehage hos oss, hadde vi dessverre ikke kommet langt. På vår barnehage i Trondheim (og vår forrige i Trondheim) betaler alle makspris for kost i tillegg til makspris for barnehage. Til tross for at de har med matpakker til alle måltider, og får kun et måltid i uka av barnehagen. Har inntrykk av at kostprisen må betales maksimalt, uansett hvor lite mat som blir sponset av barnehagen. Det er vel en måte de sparer penger på...

Anonymkode: d7242...52d

Barnehagen vår i Trondheim (kommunal) står for alle måltider unntatt frokost. Kostpris er 300 kr i måneden.

Hvis barnet er så hyperallergisk burde det hatt dagmamma. Hele samfunnet kan ikke endre kosthold bare fordi han ikke tåler egg 

Anonymkode: e9a8f...b3c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget her er jo risikoen for det allergiske barnet. Man er nemlig avhengig av at altfor mange andre følger en bestemt diett hjemme også, ikke bare i barnehagen. Den jenta som hadde med seg kaviar, for eksempel - antakelig gikk ikke foreldrene hennes inn for å drepe allergi-barnet, de bare glemte seg. Og som en her nevnte, barn overnatter hos besteforeldre, de har barnevakt, fars nye kjæreste smører matpakken, mor eller far glemmer seg fordi de har andre ting å tenke på osv. Ved SÅ alvorlig allergi kan man faktisk ikke gamble på at 50 voksne husker på dette til enhver tid, det er for risikabelt.

Anonymkode: 6cd83...7ad

Poenget ditt forstår jeg veldig godt. Men Hi til ts ga ikke akkurat uttrykk for bekymring for det allergiske barnet, det var mer en klage og frustrasjon over å måtte tilrettelegge.

Svaret mitt hadde blitt et annet om det var bekymring for å det allergiske barnet som lå til grunn. 

Anonymkode: b14dd...e67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må det helt klart tas hensyn til alle andre barn som ikke har allergi. Det er rett og slett urimelig å pålegge foreldrene dette ansvaret, og ansvarsløst å tillate et så allergisk barn å gå i denne barnehagen.

Enten må barnehagen gå over på fullkost, eller så må barnet flyttes til en slik barnehage.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnehagen vår i Trondheim (kommunal) står for alle måltider unntatt frokost. Kostpris er 300 kr i måneden.

Hvis barnet er så hyperallergisk burde det hatt dagmamma. Hele samfunnet kan ikke endre kosthold bare fordi han ikke tåler egg 

Anonymkode: e9a8f...b3c

Nå må du gi deg. Hele samfunnet faktisk. 

Anonymkode: b14dd...e67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...