Gå til innhold

Ønsker et lite intimt bryllup - hva m partnere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TS, jeg skjønner ikke hvorfor du spør. Fordi det er jo tydelig at du har bestemt deg for å ikke invitere partnere uansett hva folk i denne tråden sier. 

Hadde en venninne invitert meg og ikke samboeren min, så hadde jeg sikkert dratt om det var i nærheten og sånn. Men det hadde nok ødelagt noe i relasjonen.

Anonymkode: f428c...ec7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har blitt invitert i bryllup uten min samboer. Det synes jeg var helt greit! Brudeparet prioriterte å invitere så mange av sine venner som mulig, og inviterte kun med partner når partner også var venn/venninne av paret. Alle vi i venninnegjengen synes dette var helt greit -  hele gjengen ble samlet og det var viktigere enn at noen av oss skulle hatt med kjæreste eller samboer! Føler ofte at folk glemmer at det er brudeparets dag, og de må selv få velge hvem de vil ha med seg på sin store dag. Jeg føler meg også litt ukomfortabel i bryllup hvor jeg bare er "vedheng" og ikke kjenner brudeparet. Synes det er en så intim setting hvor kjærligheten skal feires at det føles rart å feire "fremmede". 

Anonymkode: edcc8...600

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.8.2017 den 13.54, O.G. skrev:

Gode venner med partnere dere nærmest ikke kjenner????? Rart.

Det er vel ikke rart. Selv bor jeg i en annen kant av landet enn mine beste venninner. Vi har god kontakt og samles ofte på hytteturer og lignende, da uten kjærester. Men pga vi ikke omgåes i det daglige så har jeg ikke blitt godt kjent med deres partnere. 

Anonymkode: edcc8...600

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gitt faen og invitert de jeg ville. Så fikk de som ikke takler en kveld uten partner bli hjemme. 

Anonymkode: b5f62...909

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.8.2017 den 19.15, Mystix skrev:

Å skille par er festdreper nr 1.  Skal dette praktiseres skal det stå i innbydelsen slik at man selv kan velge om man vil henge med tante Vigdis hele kvelden eller bli hjemme. 

Skal huske det neste gang jeg gifter meg. Holder det å legge til et lite ps på slutten: par kommer ikke til å få hverandre til bords, eller skal jeg legge ved alternative bordplasseringer også? (Jeg vet jo ikke om alle takker ja). Eller kanskje jeg skal legge ved gjesteliste, og be alle nevne fem personer de vil sitte i nærheten av? Da kan jeg sørge for at alle får sitte sammen med i alle fall en de ønsker. 

Kanskje jeg skal opplyse om menyen også? Om det er fri bar, betalbar, en blanding eller helt alkoholfritt. Hvis jeg har en onkel som er glad i holde uendelig lange taler, en søster som elsker selvkomponerte festsanger og en svoger som er virkelig fan av selskapsleker er vel også ting jeg bør advare mot. 

Jeg kan lokke med et overdådig kakebord og verdens beste kransekake. Kanskje dj eller live-musikk kan friste noen til å komme? 

Og at tante Olga aldri blir værende lenger enn til ti, så da kan festen ta skikkelig av. 

Og så ønskeliste, jeg kan legge ved kontonummer og liste over passende sum basert fra relasjonen (så noen hadde gjort det i en tråd her inne), det gjør det jo mye enklere med tanke på gaver. 

Med så fyldig informasjon er det vel også greit å be om betaling for middagen, i alle fall en "egenandel", da vet jo folk hva de sier ja eller nei til. Og så skriver jeg selvfølgelig "Den eneste gaven vi ønsker er at du/dere vil dele dagen med oss", i visshet om at ingen kommer til å ta meg på ordet og vi vil håve inn gaver.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.8.2017 den 22.07, AnonymBruker skrev:

TS her! Takk for svar! Selv om de dessverre ikke var helt det jeg ønsket å høre. 

Årsaken til at vi ikke kjenner partnere særlig godt er at vi er en gjeng fra videregående som har holdt kontakt i alle år. Men vi bor spredt. Mange turer og faste avtaler i løpet av årene. Men disse har vært uten mann og barn. Og vi har vært i hverandres bryllup, så blir rart å ikke invitere. 

Anonymkode: c31c8...54b

Hvis det er snakk om en gjeng som alle har kjent hverandre lenge og er vant til å omgås uten partnere tenker jeg at det må være helt greit å invitere uten disse partnerne, så lengte alle behandles likt. Ta det eventuelt opp med dem på forhånd og si det som det er - dere ønsker et lite bryllup. 

 

Fra en singels synspunkt blir sånne diskusjoner fort litt merkelige. Jeg blir alltid invitert alene, dyttes inn der det passer i bordplasseringen (prøvd å være den eneste eller en av få single i selskap hvor par ikke splittes ved bordet? Det har jeg...) og kjenner ofte ikke mine venners partnere i særlig grad - single venninner passer nemlig best til jentekvelder og når partner er bortreist, par omgås helst andre par. Men nåde meg om jeg skulle finne å invitere uten partnere...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, SiMa skrev:

Skal huske det neste gang jeg gifter meg. Holder det å legge til et lite ps på slutten: par kommer ikke til å få hverandre til bords, eller skal jeg legge ved alternative bordplasseringer også? (Jeg vet jo ikke om alle takker ja). Eller kanskje jeg skal legge ved gjesteliste, og be alle nevne fem personer de vil sitte i nærheten av? Da kan jeg sørge for at alle får sitte sammen med i alle fall en de ønsker. 

Kanskje jeg skal opplyse om menyen også? Om det er fri bar, betalbar, en blanding eller helt alkoholfritt. Hvis jeg har en onkel som er glad i holde uendelig lange taler, en søster som elsker selvkomponerte festsanger og en svoger som er virkelig fan av selskapsleker er vel også ting jeg bør advare mot. 

Jeg kan lokke med et overdådig kakebord og verdens beste kransekake. Kanskje dj eller live-musikk kan friste noen til å komme? 

Og at tante Olga aldri blir værende lenger enn til ti, så da kan festen ta skikkelig av. 

Og så ønskeliste, jeg kan legge ved kontonummer og liste over passende sum basert fra relasjonen (så noen hadde gjort det i en tråd her inne), det gjør det jo mye enklere med tanke på gaver. 

Med så fyldig informasjon er det vel også greit å be om betaling for middagen, i alle fall en "egenandel", da vet jo folk hva de sier ja eller nei til. Og så skriver jeg selvfølgelig "Den eneste gaven vi ønsker er at du/dere vil dele dagen med oss", i visshet om at ingen kommer til å ta meg på ordet og vi vil håve inn gaver.

Veldig bra, men kake, dj, og ønskliste burde vel være en selvfølge i bryllup, ville vært rart hvis ikke??   Har alltid lurt på hvorfor noen brudepar ønsker at mennesker skal sitte ved siden av vilt fremmede folk som de aldri kommer til noensinne å se igjen  i timesvis på en dag hvor folk har satt av en hel dag for å feire to mennesker.  Du har vel svaret?  Hvis en er tvunget til å sitte ved siden av onkel Gunnar fra bøgda på 75 i 6 timer skal det være en selvfølge at man får beskjed, skulle da bare mangle!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mystix skrev:

Veldig bra, men kake, dj, og ønskliste burde vel være en selvfølge i bryllup, ville vært rart hvis ikke??   Har alltid lurt på hvorfor noen brudepar ønsker at mennesker skal sitte ved siden av vilt fremmede folk som de aldri kommer til noensinne å se igjen  i timesvis på en dag hvor folk har satt av en hel dag for å feire to mennesker.  Du har vel svaret?  Hvis en er tvunget til å sitte ved siden av onkel Gunnar fra bøgda på 75 i 6 timer skal det være en selvfølge at man får beskjed, skulle da bare mangle!

Vi hadde ikke dj, ønskeliste ble delt på forespørsel, men kaker var det. Vi hadde vel et rart bryllup, da. Men i alle fall lite og intimt. Og tror ingen ble overrasket over at par ble splittet, det har vært tradisjon i alle familieselskaper med bordplassering så lenge jeg har levd. 

Hvorfor jeg vil at folk skal sitt ved siden av "vilt fremmede" i timevis? Jeg synes det er hyggelig om menneskene som er så viktige for meg/mannen min at vi valgte å invitere dem i bryllupet (som faktisk var lite og intimt) også blir kjent med hverandre. For mange vil også disse menneskene møtes i andre anledninger, hvis vi får barn vil det være de samme som blir invitert i barnedåp og konfirmasjoner, hvis vi feirer runde dager. En del av de samme vil bli invitert til foreldres/svigerforeldres runde dager, barnedåp, konfirmasjon og bryllup blant våre respektive søsken. Selvfølgelig ikke alle, hvis min bror gifter seg blir neppe min manns bror invitert, heller ikke vår nærmeste venner.

Jeg vet at de fleste på kg ser det som en dødssynd å splitte par i bryllup (men hva med andre selskaper?), jeg er ikke enig, verken som gjest eller vertskap. Jeg liker veldig godt å prate med mannen min, men når jeg er i selskap tilbringer jeg gjerne tid sammen med andre også, til og med folk jeg ikke regner med å treffe igjen. 

Min konklusjon:

- Partnere bør inviteres. 

- Par bør splittes. 

Jeg kan skjønne de som synes jeg motsier meg selv. :laugh:

Endret av SiMa
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, SiMa skrev:

Vi hadde ikke dj, ønskeliste ble delt på forespørsel, men kaker var det. Vi hadde vel et rart bryllup, da. Men i alle fall lite og intimt. Og tror ingen ble overrasket over at par ble splittet, det har vært tradisjon i alle familieselskaper med bordplassering så lenge jeg har levd. 

Hvorfor jeg vil at folk skal sitt ved siden av "vilt fremmede" i timevis? Jeg synes det er hyggelig om menneskene som er så viktige for meg/mannen min at vi valgte å invitere dem i bryllupet (som faktisk var lite og intimt) også blir kjent med hverandre. For mange vil også disse menneskene møtes i andre anledninger, hvis vi får barn vil det være de samme som blir invitert i barnedåp og konfirmasjoner, hvis vi feirer runde dager. En del av de samme vil bli invitert til foreldres/svigerforeldres runde dager, barnedåp, konfirmasjon og bryllup blant våre respektive søsken. Selvfølgelig ikke alle, hvis min bror gifter seg blir neppe min manns bror invitert, heller ikke vår nærmeste venner.

Jeg vet at de fleste på kg ser det som en dødssynd å splitte par i bryllup (men hva med andre selskaper?), jeg er ikke enig, verken som gjest eller vertskap. Jeg liker veldig godt å prate med mannen min, men når jeg er i selskap tilbringer jeg gjerne tid sammen med andre også, til og med folk jeg ikke regner med å treffe igjen. 

Min konklusjon:

- Partnere bør inviteres. 

- Par bør splittes. 

Jeg kan skjønne de som synes jeg motsier meg selv. :laugh:

Og for meg er hele kvelden ødelagt om jeg må sitte siden av fremmede. Jeg vil sitte med mannen min. Jeg hater smalltalk med fremmede og blir da bare sittende helt mutt og stille. Ikke alle er like. 

Anonymkode: a1d25...c3e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og for meg er hele kvelden ødelagt om jeg må sitte siden av fremmede. Jeg vil sitte med mannen min. Jeg hater smalltalk med fremmede og blir da bare sittende helt mutt og stille. Ikke alle er like. 

Anonymkode: a1d25...c3e

Selvfølgelig er ikke alle like. Men alle bør bestrebe seg på å gjøre en innsats for at selskapet skal bli vellykket, når de først har takket ja til å komme. 

Kjenner du begrepet "ha til bords"? Den (kvinnen) som sitter til høyre for mannen er den han har "til bords". Det er fire andre steder du kan sitte, og fint snakke med mannen din under middagen. På hans venstre side, på en av de tre plassene rett overfor der han sitter. Når jeg sier at jeg vil "splitte par" betyr ikke at jeg vil plassere dem lengst mulig fra hverandre, jeg vil gjerne at de skal kunne snakke sammen under middagen. 

Hvis hele kvelden er ødelagt hvis du må sitte ved siden av fremmede må du enten jobbe med deg selv eller holde deg unna selskaper som involverer flere enn nærmeste familie og venner. I et bryllup skal det vel godt gjøres at du bare får sitte ved siden av folk du kjenner? Selv om du får mannen din til bords, er det fortsatt fire andre personer som er i din "smalltalk-sone". Hvis du bare skal snakke med mannen din risikerer du å ødelegge hele kvelden for andre. Noen kommer alene, og har ikke en mann å snakke med. Noen har en ganske sosial/høflig mann, som snakker med andre gjester under middagen. Hvis du ikke snakker med fremmede kan dette gjøre det vanskelig for disse. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SiMa skrev:

Selvfølgelig er ikke alle like. Men alle bør bestrebe seg på å gjøre en innsats for at selskapet skal bli vellykket, når de først har takket ja til å komme. 

Kjenner du begrepet "ha til bords"? Den (kvinnen) som sitter til høyre for mannen er den han har "til bords". Det er fire andre steder du kan sitte, og fint snakke med mannen din under middagen. På hans venstre side, på en av de tre plassene rett overfor der han sitter. Når jeg sier at jeg vil "splitte par" betyr ikke at jeg vil plassere dem lengst mulig fra hverandre, jeg vil gjerne at de skal kunne snakke sammen under middagen. 

Hvis hele kvelden er ødelagt hvis du må sitte ved siden av fremmede må du enten jobbe med deg selv eller holde deg unna selskaper som involverer flere enn nærmeste familie og venner. I et bryllup skal det vel godt gjøres at du bare får sitte ved siden av folk du kjenner? Selv om du får mannen din til bords, er det fortsatt fire andre personer som er i din "smalltalk-sone". Hvis du bare skal snakke med mannen din risikerer du å ødelegge hele kvelden for andre. Noen kommer alene, og har ikke en mann å snakke med. Noen har en ganske sosial/høflig mann, som snakker med andre gjester under middagen. Hvis du ikke snakker med fremmede kan dette gjøre det vanskelig for disse. 

En mann skal ha sin egen dame til bords. Noe annet er jo bare latterlig 

Anonymkode: a1d25...c3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal også ha et lite og intimt bryllup. Vi dropper tanter, onkler og søskenbarn - med noen få unntak. Vi inviterer kun noen få venner hver. Og alle selvfølgelig med partner. 

Anonymkode: 699c0...466

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke poenget med å splitte par. Det gjør ikke festen bedre for noen, faktisk heller tvert i mot for en god del mennesker. Man er utmerket i stand til å snakke med andre enn partneren hvis man ønsker det framfor å skulle bli tvangsplassert sammen med noen brudeparet tror man ville like (for det er ikke sånn at brudeparet nødvendigvis treffer så bra selv om de ofte innbiller seg at de gjør det).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Arkana skrev:

Jeg skjønner ikke poenget med å splitte par. Det gjør ikke festen bedre for noen, faktisk heller tvert i mot for en god del mennesker. Man er utmerket i stand til å snakke med andre enn partneren hvis man ønsker det framfor å skulle bli tvangsplassert sammen med noen brudeparet tror man ville like (for det er ikke sånn at brudeparet nødvendigvis treffer så bra selv om de ofte innbiller seg at de gjør det).

Veldig enig. Jeg blir mye mer sosial og føler meg mye mer komfortabel med å sitte sammen med mannen min. Og særlig i bryllup. Masse romantikk, og da er det godt å ha sin kjære ved siden av seg 😍

Anonymkode: a1d25...c3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Arkana skrev:

Jeg skjønner ikke poenget med å splitte par. Det gjør ikke festen bedre for noen, faktisk heller tvert i mot for en god del mennesker. Man er utmerket i stand til å snakke med andre enn partneren hvis man ønsker det framfor å skulle bli tvangsplassert sammen med noen brudeparet tror man ville like (for det er ikke sånn at brudeparet nødvendigvis treffer så bra selv om de ofte innbiller seg at de gjør det).

For de som stiller uten partner kan det faktisk gjøre festen bedre og ikke minst gjøre at praten går enklere når alle i større grad har samme utgangspunkt. Par som sitter sammen er ofte mindre utadvente og inkluderende enn de selv tror.

Dessuten lurer jeg litt på hvorfor det så ofte framstilles som om det eneste alternativet til å sitte sammen med partneren er å havne sammen med bare ukjente (som man tydeligvis er garantert å mislike og være ute av stand til å snakke med)? Jeg har vært i mange bryllup, og det har bare skjedd en gang at jeg ikke har kjent noen andre enn brudeparet. Som regel vil det være andre venner og/eller familie der, jeg har stor sett alltid hatt noen kjente i snakke-nærhet. Min verste bordplasseringsopplevelse var det bryllupet som ikke splittet par og samlet alle uten medbragt partner på et "oppsop"-bord i et hjørne.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Daria skrev:

For de som stiller uten partner kan det faktisk gjøre festen bedre og ikke minst gjøre at praten går enklere når alle i større grad har samme utgangspunkt.

Jeg synes vel ikke akkurat at de som har partner skal måtte ta ansvar for, og ofre seg for, de som ikke har partner. 

 

Og ja, jeg vet at å splitte par ikke automatisk betyr at man havner med halvfulle onkel Karl som man ikke liker, men det er nå en gang slik at å splitte par er et sjansespill med svært varierende utfall mens å sitte med partneren alltid er positivt. 

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 timer siden, SiMa skrev:

Vi hadde ikke dj, ønskeliste ble delt på forespørsel, men kaker var det. Vi hadde vel et rart bryllup, da. Men i alle fall lite og intimt. Og tror ingen ble overrasket over at par ble splittet, det har vært tradisjon i alle familieselskaper med bordplassering så lenge jeg har levd. 

Hvorfor jeg vil at folk skal sitt ved siden av "vilt fremmede" i timevis? Jeg synes det er hyggelig om menneskene som er så viktige for meg/mannen min at vi valgte å invitere dem i bryllupet (som faktisk var lite og intimt) også blir kjent med hverandre. For mange vil også disse menneskene møtes i andre anledninger, hvis vi får barn vil det være de samme som blir invitert i barnedåp og konfirmasjoner, hvis vi feirer runde dager. En del av de samme vil bli invitert til foreldres/svigerforeldres runde dager, barnedåp, konfirmasjon og bryllup blant våre respektive søsken. Selvfølgelig ikke alle, hvis min bror gifter seg blir neppe min manns bror invitert, heller ikke vår nærmeste venner.

Jeg vet at de fleste på kg ser det som en dødssynd å splitte par i bryllup (men hva med andre selskaper?), jeg er ikke enig, verken som gjest eller vertskap. Jeg liker veldig godt å prate med mannen min, men når jeg er i selskap tilbringer jeg gjerne tid sammen med andre også, til og med folk jeg ikke regner med å treffe igjen. 

Min konklusjon:

- Partnere bør inviteres. 

- Par bør splittes. 

Jeg kan skjønne de som synes jeg motsier meg selv. :laugh:

Ingen og jeg mener INGEN reiser i bryllup for å bli kjent med andre!   Ihvertfall ikke Hans på 85 fra Jessheim.   De kommer for å feire brudeparet og driter i de gjestene de ikke kjenner. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blant dem som synes det er helt uproblematisk å bli invitert uten partner i bryllup. Da slipper jeg å passe på han hele kvelden og han slipper å være med i bryllup til noen han ikke kjenner(alternativet å takke nei ble nevnt over, men jeg føler også det er uhøflig å takke nei med den begrunnelse at man ikke kjenner folk).

Forutsetningen er jo at det er tilfeller som dette - gjenger hvor man stort sett alltid møtes uten partner, gjengen fra skole- eller studietiden, kollegaer eller noen man deler en spesiell hobby med for eksempel.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Arkana skrev:

Jeg skjønner ikke poenget med å splitte par. Det gjør ikke festen bedre for noen, faktisk heller tvert i mot for en god del mennesker. Man er utmerket i stand til å snakke med andre enn partneren hvis man ønsker det framfor å skulle bli tvangsplassert sammen med noen brudeparet tror man ville like (for det er ikke sånn at brudeparet nødvendigvis treffer så bra selv om de ofte innbiller seg at de gjør det).

Jeg hater smalltalk og pisspreik, det blir det MYE av når man MÅ sitte ved siden av tremenningen te brura.  Blir heller hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Daria skrev:

For de som stiller uten partner kan det faktisk gjøre festen bedre og ikke minst gjøre at praten går enklere når alle i større grad har samme utgangspunkt. Par som sitter sammen er ofte mindre utadvente og inkluderende enn de selv tror.

 

Så det at det er single der skal gå ut over at jeg og mannen ikke kan sitte sammen? Eh. Ok. 🤔 

Anonymkode: a1d25...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...