Gå til innhold

Er barnebidragene i Norge for høye?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, RoH skrev:

Hvem har du hørt det av. Jeg har hørt akkurat det motsatte, at mødre saborterer samvær, at de vinner tvistesaker i 90% av tvistesaker om samvær, selv om far er overveiende sannsynlig en like god foreldre. At kvinner bryter opp forhold med barn inne i bilde i 70-80% av tilfellene. Så mulig vi bør gå til ørelege begge to siden vi hører så forskjellig. 

Fordelingen er omtrent 50/50 i rettssystemet. Det har jeg personlig erfaring med via jobb. Det er derimot en del mørketall siden de fleste ikke tar det så langt, og da kan det hende at mødrene er i flertall. Hvem som bryter opp? Vel, det er vel noen klassikere der ved f.eks lite deltagende fedre som har fått ørten advarsler før det smeller. Og da skjønner de ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Kontormus skrev:
2 timer siden, Kontormus skrev:

Skattefordelen legges til bm's inntekt når bidrag regnes ut.

Når en typisk "alenemor" som strengt tatt lever av bidrag og trygd får dette svært lite utslag for far .. Og uansett er det by som betaler skatten og bm som får avskrivningene.. burde vært slik at betaler man over  halvparten av beregnet kostnad av kostnadene med barnet så burde man være den som fikk fratrekka.. 

Anonymkode: ae3e7...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Faktisk betaler by leie for barnet i bm' boenhet + hele sin bolig. Og by får ingen skattefordeler! Bm får bidraget skattefrit + barnetrygd og skattefordeler til trosse for at bm kan ha betalt opp til 5/6 av utgiftene til barnet ..

å kjøpe mat til en ekstra er ikke så dyrt som "første" person - og man har absolutt ikke høye utgifter hver måned ..

Anonymkode: ae3e7...2bf

Om BY betaler 5/6 deler av utgiftene har vedkommende antagelig ikke mye samvær og mye høyere inntekt enn BM.

BY betalte antagelig akkurat like mye når foreldrene bodde sammen, det er bare blitt mer synlig nå, når foreldrene har flyttet fra hverandre og barna bor mest hos den andre forelderen slik at BY må bidra til BM istedet for direkte til barna gjennom husholdningsbudsjettet.

Mat er ikke den eneste utgiften med barn. I følge tabellen over vil tre barn i alderen 1-4-8 generere gjennomsnittlige utgifter på ca 20 000. Per måned.

I tillegg til mat på bordet, så skal de jo i barnehage/SFO (7000 om man fortsetter eksemplet over). Også skal de ha passelig tøy til alle sesonger, og de vokser jo fort, så nytt tøy til hver sesong er ikke uvanlig. Tre sett med fullt hyr 3-4 ganger i året er dyrt, selv om man kjøper brukt og på salg og selv om det noen ganger klaffer med størrelsen slik at søsknene kan arve fra hverandre. Også skal de kanskje ha utstyr som ski og sykler (som de også vokser regelmessig i fra, men her kan de også forhåpentligvis arve).

Og da har vi ikke begynt å regne med luksus som aktiviteter som barna kan gå på eller kos i form av kino og andre opplevelser. Eller de ekstra utgiftene som følger med større husvære eller at du kanskje må ha bil for å frakte barna til skole/barnehage.

Det er dyrt å ha barn, det vil du oppdage når du får egne barn.

Anonymkode: 00557...5c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.8.2017 den 23.27, AnonymBruker skrev:

 

Det står jo at nav betaler hennes utdanning, så da regner jeg med hun bare har en ekstra hjelp stilling eller noe og mannen hennes betaler for resten. Med andre ord MEGET urettferdig. 

Anonymkode: 679f1...367

Herregud mann!  Det er jo ikke urettferdig at du skal betale for ditt eget barn! Skulle da bare mangle.   At den nye samboeren til eksen din er rik og kan kjøpe ny bil til eksen din er ikke ditt problem i det hele tatt.  Bra for henne.  Du er misunnelig ja. Det forstår jeg.  Skal den nye rike samboeren til eksen betale alt for DITT barn mener du??   Ta deg sammen.

Anonymkode: e7815...5ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Kontormus skrev:

Skattefordelen legges til bm's inntekt når bidrag regnes ut.

Joda- men fremdeles vil dette utgjøre svært lite på hva by betaler i bidrag om det er en lavtlønnet  bm,. Men her er det nok noe du ikke helt greier å forstå..

 

Anonymkode: ae3e7...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om BY betaler 5/6 deler av utgiftene har vedkommende antagelig ikke mye samvær og mye høyere inntekt enn BM.

BY betalte antagelig akkurat like mye når foreldrene bodde sammen, det er bare blitt mer synlig nå, når foreldrene har flyttet fra hverandre og barna bor mest hos den andre forelderen slik at BY må bidra til BM istedet for direkte til barna gjennom husholdningsbudsjettet.

Mat er ikke den eneste utgiften med barn. I følge tabellen over vil tre barn i alderen 1-4-8 generere gjennomsnittlige utgifter på ca 20 000. Per måned.

I tillegg til mat på bordet, så skal de jo i barnehage/SFO (7000 om man fortsetter eksemplet over). Også skal de ha passelig tøy til alle sesonger, og de vokser jo fort, så nytt tøy til hver sesong er ikke uvanlig. Tre sett med fullt hyr 3-4 ganger i året er dyrt, selv om man kjøper brukt og på salg og selv om det noen ganger klaffer med størrelsen slik at søsknene kan arve fra hverandre. Også skal de kanskje ha utstyr som ski og sykler (som de også vokser regelmessig i fra, men her kan de også forhåpentligvis arve).

Og da har vi ikke begynt å regne med luksus som aktiviteter som barna kan gå på eller kos i form av kino og andre opplevelser. Eller de ekstra utgiftene som følger med større husvære eller at du kanskje må ha bil for å frakte barna til skole/barnehage.

Det er dyrt å ha barn, det vil du oppdage når du får egne barn.

Anonymkode: 00557...5c7

Vi kjøper brukt og utgiftene til barn er absolutt ikke høye om man gjør rett valg.. ta en tur på FB kjøp og salg ;) 

ekstremt mange bm betaler kun 40% av barnehageplassen .. så bare barnetrygden dekker jo det..

Anonymkode: ae3e7...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda- men fremdeles vil dette utgjøre svært lite på hva by betaler i bidrag om det er en lavtlønnet  bm,. Men her er det nok noe du ikke helt greier å forstå..

 

Anonymkode: ae3e7...2bf

Hæ? Hva er det for et svar? Forstå? Nei, for dette har jeg ingen erfaring med. Eh, jo. Det er selvopplevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi kjøper brukt og utgiftene til barn er absolutt ikke høye om man gjør rett valg.. ta en tur på FB kjøp og salg ;) 

ekstremt mange bm betaler kun 40% av barnehageplassen .. så bare barnetrygden dekker jo det..

Anonymkode: ae3e7...2bf

Når barna blir eldre, sliter de mer på klærne sine enn da de var f.eks babyer. Da er det stort rom for gjenbruk. Når de blir eldre, sliter mange hull i klærne og de er i generelt verre stand (mindre holdbar) enn nye klær. Dette gjør at det er lite på bruktmarkedet å finne for skolebarn.

Og en annen ting, det er ikke over alt i landet man får tak i brukbare brukte klær til skolebarn. Det går meget lang tid før jeg finner noe til mitt skolebarn. Og det barnet har dessverre en lei tendens til å vokse ekstra om vinteren, og vinteren her er lang. Bruker f.eks ulltøy fra august (begynte denne uka faktisk) og helt fram til midten av juni. Det sier seg selv at kostnadene til sko og klær da blir høye!

Jeg prøver da å handle vinterklær på slutten av sesongen til neste sesong, da er det billigere. Og i utedressene kjøper jeg kun didriksson, de har forlengerdeler til armer og bein slik at de faktisk kan holde i en hel vinter.

Anonymkode: 9f2c7...31f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min betaler like under 4000 hver måned i barnebidrag. Det er mye penger, men jeg synes at det er på sin plass. Klart, ungen koster ikke så mye (han er gutt, går ikke på SFO og har ingen dyre hobbier), så det meste går rett i lomma til mora. Men herregud, hun har barnet nesten på fulltid og kan sjelden dra ut om kveldene og sitter med mye mer ansvar enn det samboeren min gjør.

Hun vil nok ikke ha det på annet vis, men det er likevel jobb å være alenemor, og hun er en flink mamma, noe som vises godt på gutten som er helt fantastisk. Det er helt rett at hun får de pengene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi kjøper brukt og utgiftene til barn er absolutt ikke høye om man gjør rett valg.. ta en tur på FB kjøp og salg ;) 

ekstremt mange bm betaler kun 40% av barnehageplassen .. så bare barnetrygden dekker jo det..

Anonymkode: ae3e7...2bf

Jeg tror ikke du har prøvd å forsørge flere barn på egenhånd med så lav lønn at det utløser alle de ekstrastønadene du ser for deg at alenemødre vasser i.

Selv om jeg er økonomisk, så ser jeg at veldig mye av de faste utgiftene går til barna. Og selv om jeg har en grei inntekt, så ser jeg at det ville blitt trangt om vi foreldrene splittet opp. Om far i tillegg ikke skulle betalt bidrag, eller sponset direkte gjennom å ha barna 50%, ville det gått direkte ut over barna. Det ville betydd at de kanskje måtte hoppet over skidag på skola, fordi jeg ikke klarte å finne billige nok bruktsko i tide. Det ville kanskje innebære at vi måtte takke nei til barnebursdag fordi vi ikke hadde råd til gave. Det ville kanskje innebære at vi aldri kunne arrangert barnebursdag selv, og i hvertfall aldri noe i gate med det de andre i klassen/bhg kunne matche (lekeland o.l.).

Jeg tror ikke du helt klarer å ta inn over deg alvoret her.

Anonymkode: 00557...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud mann!  Det er jo ikke urettferdig at du skal betale for ditt eget barn! Skulle da bare mangle.   At den nye samboeren til eksen din er rik og kan kjøpe ny bil til eksen din er ikke ditt problem i det hele tatt.  Bra for henne.  Du er misunnelig ja. Det forstår jeg.  Skal den nye rike samboeren til eksen betale alt for DITT barn mener du??   Ta deg sammen.

Anonymkode: e7815...5ca

Nei, det er ikke urettferdig å måtte betale for sitt eget barn, men jeg betaler bidrag etter en gammel kontrakt. På papiret har jeg jenta annenhver helg, men i virkeligheten har jeg henne 50-60 %. Hun vil ikke skrive under på ny kontrakt for da mister hun penger. Hadde jeg sett at jenta hadde fått nye klær og utstyr for noe av pengene så hadde det ikke gjort meg noe! Men når pengene går til mors forbruk så blir jeg mektig irritert. De pengene er til jenta mi! Et barn spiser ikke mat for 4000kr i måneden! Skjønner du tegningen nå?

Anonymkode: 20ad8...f66

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.8.2017 den 7.11, AnonymBruker skrev:

For min del dekker ikke barnebidraget barnehage engang. 

Uten barnet hadde jeg kunnet bo i en to-roms, nå må jeg bo i en tre-roms. Det koster i Oslo minst 5000 kr mer i måneden. 

Jeg må ha bil, det hadde jeg ikke trengt ellers. 

Og på toppen kommer mat, klær, utstyr og ekstremt mye dyrere ferier (om man tar seg råd til slikt). 

Mottar 2400 kr av barnefar. 

Anonymkode: 7fee2...226

Jeg vet om flere, både enslige og par med barnehagebarn og eldre barn som bor i toroms. Så du MÅ ikke bo i treroms pga barnet.

Anonymkode: 2421a...263

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23.8.2017 den 9.28, AnonymBruker skrev:

Dette er feil. Man får ikke lavere bidrag av å gå ned i stilling fordi det ikke er den andre parten som skal betale hvis man velger å jobbe mindre. Bidraget beregnes ut fra 100% stilling.

Anonymkode: 90234...044

Nei dette er ikke feil, far er nå i 80% stilling og bidraget blir regnet utifra den inntekten. Det er full mulig å gå ned til 80% stilling uten at nav oppjusterer inntekts grunnlaget. Du får lese litt inne på nav.no. 

Men om han hadde gått enda mer ned i stilling så kunne nav brukt skjønn og oppjustert inntekten. Men det er tillatt å gå ned til 80% uten at de gjør det. 

Urettferdig at jeg nå må jobbe hardt for å få endene til å møtes imens han kan gå ned i stilling og ha mer behagelig hverdag på min bekostning. 

 

Anonymkode: 044c0...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.8.2017 den 10.41, AnonymBruker skrev:

Herregud mann!  Det er jo ikke urettferdig at du skal betale for ditt eget barn! Skulle da bare mangle.   At den nye samboeren til eksen din er rik og kan kjøpe ny bil til eksen din er ikke ditt problem i det hele tatt.  Bra for henne.  Du er misunnelig ja. Det forstår jeg.  Skal den nye rike samboeren til eksen betale alt for DITT barn mener du??   Ta deg sammen.

Anonymkode: e7815...5ca

Vet ikke hvem du siterer men har verken en eks med rik mann eller barn med en eks. Poenget mitt var at mor kan ikke bare velge å ikke jobbe også må far dekke alt p.g.a at mor ikke har inntekt men lever livet på grunn av en rik samboer. Her må mor også bidra ikke bare far og stefar.

Anonymkode: 679f1...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hvem du siterer men har verken en eks med rik mann eller barn med en eks. Poenget mitt var at mor kan ikke bare velge å ikke jobbe også må far dekke alt p.g.a at mor ikke har inntekt men lever livet på grunn av en rik samboer. Her må mor også bidra ikke bare far og stefar.

Anonymkode: 679f1...367

Skulle selvfølgelig stå "hvem du tror du siterer".

Anonymkode: 679f1...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 25.8.2017 den 12.34, AnonymBruker skrev:

Når barna blir eldre, sliter de mer på klærne sine enn da de var f.eks babyer. Da er det stort rom for gjenbruk. Når de blir eldre, sliter mange hull i klærne og de er i generelt verre stand (mindre holdbar) enn nye klær. Dette gjør at det er lite på bruktmarkedet å finne for skolebarn.

Og en annen ting, det er ikke over alt i landet man får tak i brukbare brukte klær til skolebarn. Det går meget lang tid før jeg finner noe til mitt skolebarn. Og det barnet har dessverre en lei tendens til å vokse ekstra om vinteren, og vinteren her er lang. Bruker f.eks ulltøy fra august (begynte denne uka faktisk) og helt fram til midten av juni. Det sier seg selv at kostnadene til sko og klær da blir høye!

Jeg prøver da å handle vinterklær på slutten av sesongen til neste sesong, da er det billigere. Og i utedressene kjøper jeg kun didriksson, de har forlengerdeler til armer og bein slik at de faktisk kan holde i en hel vinter.

Anonymkode: 9f2c7...31f

Har du symaskin? Her repareres klær med slitasje.. kjøper brukte klær.. Da har man rikelig m tøy til å lappe ... 

barna syns de er kule .. når de blir eldre vil slitasjen gå ned .. og jeg satser på at de gjør slik som vi gjorde: deler garderoben m mor og far..

ellers mener jeg at en ungdom godt kan ha en liten jobb for å kjøpe de kule have to have klærne..

Også på lekefronten / utstyrsfronten er resirkulering nøkkelordet.. er utrolig lite man i dag trenger å betale full pris for.. 

Vi har investert fryseboks, slik at vi er selvforsynt m bær til syltetøy og smoothie, å bake er langt billigere og sunnere enn å kjøpe .. her er frysa også gull verdt! ( skjærer du brødet før du fryser det og smører frosne brødskiver trenger du ikke kjøleelement i matboksen )

En pakke havregryn koster under 20 kr og rekker til mange porsjoner. har barnet spist/ tatt med seh et glass / boks yougurt ( fra de store pakkene) så lager jeg grøt  på vann. Ellers blir det melk , sukker og kakao..

middag lages fra bunden, sauser/ gryter / pizza / snurrer fryses og rester brukes om igjen..ved å ha enkeltporsjoner med middager i fryseboksen unngår man fristelsen for take away ...

Så nok en gang barn trenger ikke koste mye - om man gidder å gjøre litt egeninnsats og snu litt på krona... og det mener jeg man plikter å gjøre dersom man får disponere den andre foreldrens penger....det er dette som kalles økonomi 

Anonymkode: ae3e7...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hvem du siterer men har verken en eks med rik mann eller barn med en eks. Poenget mitt var at mor kan ikke bare velge å ikke jobbe også må far dekke alt p.g.a at mor ikke har inntekt men lever livet på grunn av en rik samboer. Her må mor også bidra ikke bare far og stefar.

Anonymkode: 679f1...367

Enig !

Anonymkode: ae3e7...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.8.2017 den 15.19, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke du har prøvd å forsørge flere barn på egenhånd med så lav lønn at det utløser alle de ekstrastønadene du ser for deg at alenemødre vasser i.

Selv om jeg er økonomisk, så ser jeg at veldig mye av de faste utgiftene går til barna. Og selv om jeg har en grei inntekt, så ser jeg at det ville blitt trangt om vi foreldrene splittet opp. Om far i tillegg ikke skulle betalt bidrag, eller sponset direkte gjennom å ha barna 50%, ville det gått direkte ut over barna. Det ville betydd at de kanskje måtte hoppet over skidag på skola, fordi jeg ikke klarte å finne billige nok bruktsko i tide. Det ville kanskje innebære at vi måtte takke nei til barnebursdag fordi vi ikke hadde råd til gave. Det ville kanskje innebære at vi aldri kunne arrangert barnebursdag selv, og i hvertfall aldri noe i gate med det de andre i klassen/bhg kunne matche (lekeland o.l.).

Jeg tror ikke du helt klarer å ta inn over deg alvoret her.

Anonymkode: 00557...5c7

Se innlegget over... god "gusmorskole - kunnskap" og bruktmarkede gjør at man frigir kapital til barnebursdag etc og også her kan ting gjøres billig : kjøp når det er tilbud / kjøp på nett / litt spes billigbutikker.. 

vi er mye på Sørlandet , der er det en billigbutikk alla europris som har utrolig mye artig til en billig penge.. her kjøper jeg en del stæsj og har liggend. Da slipper man den i hyrten og styrten handelen som gjerne koster mer enn man hadde tenkt. gavene er superpopulære og litt anderledes enn det man finner på Nille og europris som er det som er i bygda her..

keep your eyes open!!

vi holder bursdagene selv , pølser og sjokoladekake  til 10-12 unger er enkelt og ikke dyrt ... 

Anonymkode: ae3e7...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...