Gå til innhold

Hvorfor mener oslofolk at de ikke snakker dialekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, SPOCA skrev:

I Oslo prater man standard østnorsk, men vi har ulike sosiolekter innad i Oslo. Jeg, som er fra Oslo øst, snakker standard østnorsk og en østkantsosiolekt. 

Det lærte jo jeg også, men hva er definisjonen på standard østnorsk? Man kan jo like godt kalle det en dialekt da.

Anonymkode: a1d9c...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det lærte jo jeg også, men hva er definisjonen på standard østnorsk? Man kan jo like godt kalle det en dialekt da.

Anonymkode: a1d9c...b08

Ja, det regnes som en dialekt selvfølgelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Oslo vest, og selvfølgelig snakker jeg som alle andre en dialekt. Helt ukjent for meg at "oslofolk" som sådan mener at vi ikke snakker dialekt. Jeg har vel hørt noen forvirrede sjeler påstå det et par ganger, men jeg har også enkelte ganger hørt det motsatte, nemlig at folk fra andre deler av landet påstår at jeg ikke snakker dialekt. Selvfølgelig er det bare tull, men det er ikke en utbredt holdning i Oslo at det bare er alle andre som snakker dialekt. 

Anonymkode: fee5b...782

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De færreste i Oslo snakker Oslo-dialekt, den er bortimot utdødd. Standard østnorsk er ikke en dialekt, da det ikke er geografi som er bakgrunnen for dette talemålet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG vet at jeg snakker dialekt. Det er alle andre som påstår at jeg ikke gjør det. Vestlendinger tror jeg snakker bokmål. :fnise:

Anonymkode: e7640...e3c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de har null kunnskap om dialektologi? Oslo-dialekten blir forresten omtalt som Oslo bymål blant språkforskere. 

Og selv denne dialekten, nærme som den er bokmålet, har særtrekk. Bare se på forkortelser som [væme] for "være med", og [ække] for "er ikke". Alt er dialekt her i Norge, vi har ikke et standardisert talemål slik de for eksempel har i England med RP (recieved pronunciation eller den typiske "pene" engelsken man ser på TV/i filmer), bortsett fra i enkelte organer slik som NRK der de som jobber i nyhetene har et spesifikt talemål se må forholde seg til. 

Anonymkode: 63999...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Gud skrev:

De færreste i Oslo snakker Oslo-dialekt, den er bortimot utdødd. Standard østnorsk er ikke en dialekt, da det ikke er geografi som er bakgrunnen for dette talemålet.

Nja, geografi kan strengt tatt ikke alltid definere dialekt. Det er så utrolig mange ulike varianter av dialekter, og disse går på tvers av bygder og fylker, så isoglosser tegnet av språkforskere kan ikke regnes som 100% korrekte. Og Oslo bymål defineres definitivt som en egen dialekt, men som alle andre dialekter og andre språk, er det i konstant forandring. 

Anonymkode: 63999...a01

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vell de samme som ber andre snakke bokmål og blir helt sjokkert når jeg forteller de at a-endinger som for eksempel jenta, boka o.l brukes i nynorsk og. Da får de virkelig bakoversveis.

Anonymkode: 6eb32...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja? Vi sier f.eks. "Oslo", og ikke "Osjlo". For det er ganske enkelt ingen J i Oslo.

Anonymkode: 862cd...cb5

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/oslo-eller-oschlo_-1.12928512 

 

Ellers er jo Oslodialekt (oslomål/ vikamål/ østkantmål) en norsk dialekt og den tradisjonelle dialekten i Oslo. Oslodialekten har gjerne trykk på første stavelse, for eksempel "Bannan" "fabbrikk", "tellefon", "dirrigent" og "meddisin". 

Setning på Oslodialekt for eksempel: Ei jente bor i skauen. Hu hakke non søster i by'n.

Andre ord på Oslodialekt: 

Bleik, brei, bærj, bånn, hævv, kjærke, ævva, mjælk, fløtta, hu/henner/a, vårs, demses, åssen, samt tykk L (Østfold-L'en er til sammenligning en TYNN L, som uhorvelig mange tydeligvis alltid tar feil av) :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er vell de samme som ber andre snakke bokmål og blir helt sjokkert når jeg forteller de at a-endinger som for eksempel jenta, boka o.l brukes i nynorsk og. Da får de virkelig bakoversveis.

Anonymkode: 6eb32...f91

Ingen snakker bokmål. Bokmål er et skriftspråk. Sunnmøringer snakker heller ikke nynorsk, men sunnmøring (med ulike sosiolekter innenfor sunnmøre) fordi nynorsk er et skriftspråk. 

Anonymkode: bf8c9...f13

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen snakker bokmål. Bokmål er et skriftspråk. Sunnmøringer snakker heller ikke nynorsk, men sunnmøring (med ulike sosiolekter innenfor sunnmøre) fordi nynorsk er et skriftspråk. 

Anonymkode: bf8c9...f13

Ja det var nettopp det jeg mente. Men mange fra Oslo som oppriktig mener at de snakker bokmål, selv om det er et skriftspråk. 

Anonymkode: 6eb32...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det var nettopp det jeg mente. Men mange fra Oslo som oppriktig mener at de snakker bokmål, selv om det er et skriftspråk. 

Anonymkode: 6eb32...f91

Det skjer motsatt vei også, for å si det mildt. Jeg er fra Oslo vest, som nevnt over, og da jeg bodde i Trøndelag (ikke Trondheim by) ble jeg fortalt at jeg "snakket bokmål" hele tiden. Prøvde i begynnelsen å forklare at hverken jeg eller noen andre snakker bokmål, men ga til slutt opp prosjektet med å rette på det. Det var alle slags folk som sa det, også meget oppegående og voksne mennesker, det virket for mange som den naturligste ting i verden å kalle talemålet mitt for "å snakke bokmål". Det er mulig det bare er det en del trøndere kaller alle østnorske dialekter. Det er jo godt mulig en del av dem var klare over at det strengt tatt ikke stemte også, og at de bare syntes det var en grei beskrivelse. For jeg skjønte jo tross alt godt hva de mente.

Her nede har jeg jo selvfølgelig hørt enkelte folk prate om å "snakke bokmål eller nynorsk" opp gjennom, men det er bare noen lite oppdaterte særinger. Det er ingen gjengs oppfatning blant sånn tålelig oppegående oslofolk at vi "snakker bokmål". Heldigvis.

Anonymkode: fee5b...782

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det var nettopp det jeg mente. Men mange fra Oslo som oppriktig mener at de snakker bokmål, selv om det er et skriftspråk. 

Anonymkode: 6eb32...f91

Aldri vært borti dette, men jeg opplever stadig at folk fra andre kanter av landet påstår at jeg snakker bokmål. 

Anonymkode: e7640...e3c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva for en Oslodialekt er det su sikter til TS. 

Oslo har mange dialekter. 

Vi har vestkantsdialekten, de snakker veldig pent, er nøye på ord og uttalelser er korrekt.  f.eks. Trond Kirkevåg, Dan Børge Akerød med flere

Så har vi en liten dialekt som kommer for området rundt Frogner. Denne er det veldig få som snakker, Kåre Willoch, Jan P Syse Wenke Foss er gode representanter for denne dialekten. De prater gjennom nesa litt.  

Så har vi Vålernega dialekt som er totalt anderledes, mye breiere, denne er det veldig menge som snakker, såreike ol. uttryke er typpisk, mye banning. 

Nye  pakistanernorsk, polsknorsk med flere. 

Dere som mener vi ikke har dialekter i Oslo er helt på jorde å har behov for å generalisere uten å gidde å bruke to min.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Peanut skrev:

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/oslo-eller-oschlo_-1.12928512 

 

Ellers er jo Oslodialekt (oslomål/ vikamål/ østkantmål) en norsk dialekt og den tradisjonelle dialekten i Oslo. Oslodialekten har gjerne trykk på første stavelse, for eksempel "Bannan" "fabbrikk", "tellefon", "dirrigent" og "meddisin". 

Setning på Oslodialekt for eksempel: Ei jente bor i skauen. Hu hakke non søster i by'n.

Andre ord på Oslodialekt: 

Bleik, brei, bærj, bånn, hævv, kjærke, ævva, mjælk, fløtta, hu/henner/a, vårs, demses, åssen, samt tykk L (Østfold-L'en er til sammenligning en TYNN L, som uhorvelig mange tydeligvis alltid tar feil av) :blink:

Hjelpes, det er da ingen som snakker slik i Oslo? (Det er garantert noen som snakker slik, det forstår jeg jo, men ingen jeg kjenner hvert fall, eller har hørt for den saks skyld).

Jeg ville aldri lagt trykke på første stavelsen slik du beskriver her. Setningen din ville jeg sagt: "En jente som bor i skogen. Hun har ikke noen søster i byen." Og ingen av de ordene du beskriver ville jeg heller brukt. 

Det du beskriver her er noe jeg i hovedsak hører utenfor byene, typisk Østfold, bygda etc. Forøvrig mener jeg ikke at jeg ikke har dialekt, men jeg snakker slik jeg skriver og bruker ikke slike vulgære ord eller sier "Bannan" eller "Ball(j)".

Nå har jeg vokst opp i Bærum, så mye mulig man snakker "renere" der, men har ikke merket at det i byen snakkes særlig annerledes. 

Anonymkode: 260d1...b59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja? Vi sier f.eks. "Oslo", og ikke "Osjlo". For det er ganske enkelt ingen J i Oslo.

Anonymkode: 862cd...cb5

Så da sier du også slå, slapp, slem osv med "s"-lys istedenfor "sj"?? Bokstavkombinasjonen "sl" blir nemlig normalt uttalt som en sj-lyd på Østlandet, og også i flere andre norske dialekter. Det samme gjelder forøvrig bokstavkombinasjonen "rs". Det høres merkelig påtatt ut når folk med Oslo-dialekt sier Oslo med s- nettopp fordi dette er feil uttale av bokstavkombinasjonen sl i den dialekten. (For ordens skyld er jeg selv født og oppvokst i Oslo, og snakker "dannet Oslo-mål". Jeg ler godt av de som sier Oslo med s-lyd- de høres ut som noen skikkelige wannabe'er :fnise: )

Anonymkode: 38bd5...061

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Orker ikke, gidder ikke passer mæ'kke, raker ræ'kke
vikke, hakke, måkke, skakke, fåkke, bøkke, takke, tøkke
Alle er så treige, allting går så fort.
De raske er så feige
De hakke tid til det de har gjort
 

Slapp reggae av Trond Viggo, som er født i Oslo og snakker Oslo-dialekt. Samme dialekt som meg, som også er fra Oslo. :)

 

 

Anonymkode: becc5...872

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjelpes, det er da ingen som snakker slik i Oslo? (Det er garantert noen som snakker slik, det forstår jeg jo, men ingen jeg kjenner hvert fall, eller har hørt for den saks skyld).

Jeg ville aldri lagt trykke på første stavelsen slik du beskriver her. Setningen din ville jeg sagt: "En jente som bor i skogen. Hun har ikke noen søster i byen." Og ingen av de ordene du beskriver ville jeg heller brukt. 

Det du beskriver her er noe jeg i hovedsak hører utenfor byene, typisk Østfold, bygda etc. Forøvrig mener jeg ikke at jeg ikke har dialekt, men jeg snakker slik jeg skriver og bruker ikke slike vulgære ord eller sier "Bannan" eller "Ball(j)".

Anonymkode: 260d1...b59

Vel. Oslodialekten er jo på vei bort. De fleste går vel for standard østnorsk eller "dannet dagligtale". Siden du vil si "en jente" så regner jeg med at du også sier "jenten"? Jeg sier selv ei jente- jenta, og jeg bor på Frogner (Frogner bydel). Snakker slik du skriver? :blink: Så hvordan sier du "jeg"? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjelpes, det er da ingen som snakker slik i Oslo? (Det er garantert noen som snakker slik, det forstår jeg jo, men ingen jeg kjenner hvert fall, eller har hørt for den saks skyld).

Jeg ville aldri lagt trykke på første stavelsen slik du beskriver her. Setningen din ville jeg sagt: "En jente som bor i skogen. Hun har ikke noen søster i byen." Og ingen av de ordene du beskriver ville jeg heller brukt. 

Det du beskriver her er noe jeg i hovedsak hører utenfor byene, typisk Østfold, bygda etc. Forøvrig mener jeg ikke at jeg ikke har dialekt, men jeg snakker slik jeg skriver og bruker ikke slike vulgære ord eller sier "Bannan" eller "Ball(j)".

Nå har jeg vokst opp i Bærum, så mye mulig man snakker "renere" der, men har ikke merket at det i byen snakkes særlig annerledes. 

Anonymkode: 260d1...b59

Sliter med å forstå hvordan de ordene er vulgære, jeg. Bannan er jo bare sjarmerende, får litt assosiasjoner til Olsenbanden, og ballj er et helt vanlig ord her på Sunnmøre hvor jeg bor.

Anonymkode: a1d9c...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid lurt på det, for det er jo en dialekt det også på lik linje med alle andre dialekter i Norge. 

Anonymkode: a1d9c...b08

Jeg er oslofolk og jeg snakker oslodialekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...