Gå til innhold

Nyanseforskjeller mellom Jødedom, Kristendom og Islam


Anbefalte innlegg

15 timer siden, Norre skrev:

Supert! 👏👌🏼 ...men jeg verken kan eller vil ta i mot Jesus som min frelser... ...som jo er betingelsen... 😥

Og igjen, som jeg nettopp skrev til omarel også: Hva er det med denne Allmektige Skaperen (deres) som krever underkastelse og tilbedelse?? Hvorfor har han så umettelig behov for disse tingene??

Gud krever ingen ting, som om Han skulle trengt noe. Men som en kjærlig Gud ønsker Han fellesskap med deg. Og hater at du skader deg selv og andre ved å synde. I Saudi Arabia halshugges homofile, konvertitter drepes og kvinner får ikke kjøre bil. Mens de misjonerer ved selvmordsbomber og flykapringer, da Allah/satan i bunn og grunn hater mennesker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

38 minutter siden, debatant skrev:

Gud krever ingen ting, som om Han skulle trengt noe. Men som en kjærlig Gud ønsker Han fellesskap med deg. Og hater at du skader deg selv og andre ved å synde. I Saudi Arabia halshugges homofile, konvertitter drepes og kvinner får ikke kjøre bil. Mens de misjonerer ved selvmordsbomber og flykapringer, da Allah/satan i bunn og grunn hater mennesker. 

Hvor har du, Gud, Skaperen, hater mennesker fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.8.2017 den 0.29, Gjøksuppe skrev:

Hvis jeg hadde tilbydt den største summen penger som du noen gang kommer til å få, hadde du da nektet å ta i mot om jeg ikke ville fortelle deg summen før du fikk pengene? :) 

Hvis noe virker for godt til å være sant, er det som regel det.

🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.8.2017 den 0.50, AnonymBruker skrev:

Nei. Det er der du har misforstått det vitale. Det står ikke at, "Gud skapte kjærligheten". Hvor får du det fra? Hva står det? Det står at Gud ER kjærlighet.

Der av at vi vet at det er galt å stjele, fordi vi har kjærligheten som er uavhengig av tid og sted. Der av at vi vet at det er galt å slå ihjel. Der av alle de ti bud, som alle bygger på dette; du kan ikke slå et annet menneske helt ut av det blå, av kjærlighet. Du kan ikke gå ned gaten og drepe en uskyldig person av kjærlighet. Du kan ikke stjele fra noen av kjærlighet.

Du kjenner ikke Gud. For du har aldri fått lære kjenne Gud. Der i ligger forskjellen på islam og kristendommen. Islam er en rekke bud uten forståelse for hvorfor bud finnes. Islam sier at, "følger du ikke budene elsker Allah deg ikke". Den sier ikke, "Allah elsker deg uansett, men ønsker at du skal vende deg mot kjærligheten, heller enn å vende deg fra den".

Koranen begrenser Allah, gjør Allah mindre enn et menneske, der bibelen gjør Gud til noe større enn alt annet.

Anonymkode: e9c34...208

Jeg tror altså ikke på verken islam eller kristendom. Som utenforstående synes jeg konseptet virker forvirrende likt? Den kristne Gud "elsker alle uansett" - men dersom man ikke underkaster seg ham, blir man forvist til evig fortapelse og lidelse. Altså TIL TROSS FOR Guds altomfattende, evige kjærlighet.

???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, debatant skrev:

Gud krever ingen ting, som om Han skulle trengt noe. Men som en kjærlig Gud ønsker Han fellesskap med deg. Og hater at du skader deg selv og andre ved å synde. I Saudi Arabia halshugges homofile, konvertitter drepes og kvinner får ikke kjøre bil. Mens de misjonerer ved selvmordsbomber og flykapringer, da Allah/satan i bunn og grunn hater mennesker. 

Mener du at Allah er Satan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Norre skrev:

Hvis noe virker for godt til å være sant, er det som regel det.

🙂

Men om du da takker nei, og jeg tilbyr naboen din det samme og han takker ja og blir den rikeste mannen i landet. Ville ikke du følt anger da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Gjøksuppe skrev:

Men om du da takker nei, og jeg tilbyr naboen din det samme og han takker ja og blir den rikeste mannen i landet. Ville ikke du følt anger da?

Sikkert et godt sting, ja! 😁 Men... ...nei, din guds tilbud er fremdeles for vagt og diffust. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.8.2017 den 22.20, Norre skrev:

omarel skrev:

I kristendommen var Jesus hos Gud, mens i Islam sa har alle mennesker vært hos Gud og bevitnet Hans Herredømme, dette inkluderer Jesus, på lik linje med alle andre mennesker. Derfor sier vi at alle er født hengivende (muslimer) til Gud, da det er i alles bevissthet som nyfødt, i følge en hadith.

Jeg: Dette er veldig interessant for meg, fordi det likner på min "tro". I og med at jeg er en svært søkende person, har jeg "smakt på" mange trosretninger. I flere av disse finner man sjelevandring. (for meg er ikke sjelevandring og reinkarnasjon det samme). Når du sier at "alle mennesker har vært hos Gud", tenker jeg på sjeler før de blir født i menneskekropp. Fra mitt ståsted er dette nok et tegn på at vi mennesker føler/tror/opplever det samme, men uttrykker oss ulikt i ord og tilnærming. (jeg tror jo fortsatt ikke at Gud er en bevisst, handlende intelligens, som du vet 😉).

omarel::

Du har også nyanser når det gjelder engler. I Islam har de to formål, tilbe Gud og adlyde Ham. De har derfor ikke fri vilje i motsetning til Djinner og mennesker.

Jeg: Dette er typiske områder hvor religionene og jeg ikke funker sammen. Disse englene høres jo ut som "roboter"?? At de masserer Guds skuldre mens de forteller Ham hvor super Han er, og adlyder hans minste vink uten innvendinger? Engler i religionene er vanskelige å begripe for meg. Og disse "djinnene" skjønner jeg heller ikke hva er. Skal lese meg opp litt! 👍🏻

omarel:

Du har andre nyanser når det gjelder sendebud og profeter og da tenker jeg deres formål og væremåte/moral osv. Mens mange av profetene i Bibelen fremsto som umoralske og hadde uetisk karakterer, så er de i Koranen moralske og etiske representanter som formidler Guds veieledelse til menneskene de ble sendt til, da Gud velger de som er best skikket til å bringe Hans budskap.

Jeg: Så Islam har andre sendebud og profeter? Jeg trodde de var de samme + Mohammad? At Det Gamle Testamentet og personene der er grunnleggende likt for Islam, Kr.dom og Jødedom? Og jeg trodde Mohammad er den eneste profeten for Islam?

omarel:

I Bibelen så forekommer det et mennesker kjempet mot Gud og Han oppfattes som som menneskelig. Gud i Koranen er noe langt over menneskeforstand i det fullkomne og er hevet over menneskelig forstand.

Jeg: Her må du utdype og gi meg litt eksempler...

Takker forøvrig for dagens dose med opplysning og innsikt! 👍🏻🙂

Det er vel det som skiller oss slik du beskriver det. Vi som tror på Gud, tror på det ukjente. Det er vanskelig for deg å fatte, og det forstår jeg. Det jeg forteller deg og det som du interesserer deg for er, kunnskap. Kunnskap er uansett rikdom, både for den som tror og den som ikke tror. Men jeg må si en ting. Den beste utfordringen jeg har fått, er fra de som ikke tror på Gud, det er fordi de stiller spørsmål jeg aldri har stilt meg, da jeg er født muslim.

Engler er i følge koranen skapt av lys. Min forståelse er at det er lys i flytende form og som kan omformere seg til fast form. Dette begrunner jeg med at Mohammad så engelen Gabriel i sin opprinnelige skikkelse og i menneskeskikkelse. Abraham i følge koranen fikk også besøk av to engler i menneskeskikkelse. Tilsvarende egenskap har også djinner, forskjellen er at de er flammens øverste del som ser mere ut som gass.

Engler er også rasjonelle intellekte skapninger som er ganske oss mennesker, mens deres natur er å adlyde og ære Gud.

Kapittel om engler er stort. Men du kan søke angels in islam/quran, kanskje det kan gjøre deg noe klokere. Her har jeg lagt ved en link (Det starter etter 2:20 minutter) fra en forelesning om engler av Bilal Phillips, kanskje det kan gi deg litt innsikt.  
   

Du: Så Islam har andre sendebud og profeter? Jeg trodde de var de samme + Mohammad? At Det Gamle Testamentet og personene der er grunnleggende likt for Islam, Kr.dom og Jødedom? Og jeg trodde Mohammad er den eneste profeten for Islam?

Jeg: De fleste profeter og sendebud som i bibelen står også i koranen, men det står at det finnes flere profeter/nabien og sendebud som ikke fremkommer i skriftene (bibelske og koranen). Derfor tror jeg på at Gud har sendt utsendinger til alle kontinenter og sivilisasjoner gjennom historien.

Du: I Bibelen så forekommer det et menneske kjempet mot Gud og Han oppfattes som menneskelig. Gud i Koranen er noe langt over menneskeforstand i det fullkomne og er hevet over menneskelig forstand.

Jeg: Det jeg referer til er da Jacob kjempet og slåss mot Gud. Du har også at Gud ofrer Jesus for menneskenes synder, så har du Jesus som i bibelen referer til at Gud sa: «dere er guder! Dette fra et islamsk perspektiv, gjør Gud noe menneskelig. Sier ikke dette for å angripe eller hakke ned i deres hellig kristne skrifter, men bruker det for å sammenligne. Det kan hende at de kristne har noe mer symbolsk tolkning ved noe av dette.  

Håper dette er svar på det du spurte.:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.8.2017 den 22.40, Norre skrev:

Sjekket litt kjapt om djinner. Må fortsatt si at jeg ikke skjønner hva de egentlig er... 😲🤔

Derimot var det interessant å se en djinn avbildet på et assyrisk relief! Jeg er jo ivrig på å påpeke at SUMERERNE jo er den eldste sivilisasjonen vi kjenner, og at mye i Det Gamle Testamentet er hentet derfra. Så da er altså en djinn et eldgammelt arabisk "vesen" og ikke noe "nytt" eller "spesifikt" for Islam?

Arabisk, arameisk, hebraisk, assyriske, babylonske språk tilhører samme språkfamilie. I kristendommen vestlige språk er det oversatt til demon. Så dette er ikke noe som er spesifikt for islam. 

Navnet djinn kommer av to rotbokstaver, dj og n. Bruken av bokstavene i arabisk fremkommer ofte på ting som mørt og usett.
Man sier, djanna al-layl, i arabisk. Det vil si at natten har mørknet. Navnet Layla, kommer av det arabiske ordet for natt. Om en person som har blitt gal, så sier man, madjnon, dette har ingenting med besettelse gjøre i ordets forstand. 

Jeg liker ikke å bruke demon fordi, det er et negativt ord i forhold til djinnenes verden og mangfold. Det finnes gode og dårlige djinner på samme måte som du finner gode og dårlige mennesker.  

Mennesker bruker ofte djinner til svart magi. Fordi de er mektigere enn mennesker i egenskaper, kan de også skade og ødelegge mennesker og relasjoner. Denne kontaktet mellom menneske og djinner er forbudt i Koranen.

 

Endret av omarel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.8.2017 den 3.08, omarel skrev:

Det er faktamessig forskjell som også har med englenes rett å gjøre. Englene er høyt elsket av Gud og satanen er forkastet. Satanen er jo skapt av røykfri ild, mens engler er skapt av lys. Det er to ulike substanser, som ut ifra dets natur reagerer ganske ulikt. Ilden brenner opp ting og lyset viser ting.

I følge koranen 2:34 heter blir han kalt Iblis og ikke Lucifer. Språk kyndere i arabisk er samstemte om at navnet kommer av verbet, jaìs, som betyr å gå lei. I overført betydning sies det at han gikk lei av Guds barmhjertighet og miskunn. For min del så tyder det at navnet er en tittel som han fikk pga hans ugjerning og opprør mot Gud. Hva han het før ugjerningen er veldig variert i islamske kilder. Azazil er et av navnene jeg har kommet over.

Englene hadde og har den høyeste rang, satanen hadde tilsvarende rang som de nærmeste engler til Gud, inntil satanen nektet å bøye seg Adam. Men egentlig så var det ikke Adam han skulle bøye seg til, det var Guds ånd (liv) som Han blåste inn i Adam og som var i Adam.

Du spør hvorfor Gud lar satanen leve dersom han er svak og hvorfor ikke utslette han. Svaret ligger i flere vers i Koranen, deriblant kapittel 15:28. som jeg kan gjengi med forklaring:

Da Gud sa til englene at Han skulle skape menneske fra formet svart klingende leire (min tolkning er det er stadiet som dannet grunnlag for skjelettet), så når jeg former det og blåser Min ånd i det, så skal dere falle ned i sudjud!(en posisjon når pannen, føttene og hendene er i bakken, som i bønne posisjon)

Absolutt alle engler bøyde seg i sudjud, unntatt Iblis, han nektet å være blant sadjidiin (de i posisjonen som er nevnt over). Han sa: «ikke er jeg å bøye meg for menneske som Du skapte av formet svart klingende leire». Gud sa: Gå ut her i fra, for du er forkastet, og forbannelsen skal hvile over deg til dommens dag!» Han svarte: «Herre, utsett meg til den dag de oppvekkes!» Han Sa: "du er blant de som er utsatte til dagen, den kjente tiden.» Han svarte: «Herre, fordi Du har latt meg komme galt av sted, så vil jeg la alt fremtre prydelig for dem på jorden, og jeg skal sannelig føre dem galt av sted alle sammen, unntatt de av dem som er Dine oppriktige tjenere.» Gud sa: "denne vei, rette, er for Meg, men du skal ikke ha makt over Mine tjenere, unntatt de av dem som følger deg, som går galt av sted!» Helvete skal bli møtested for dem alle.

Hvis du ser det som er understreket så er det en liten del av svaret på spørsmålet ditt, hvorfor ikke bare utslette satanen?

Og her kommer resten av svaret på det jeg tror du egentlig spør om. Hva er meningen med å la slike skapelser eksistere?

Mennesker og Djinner er skapt med et hovedformål:

«og ikke har Jeg skapt dsjinnet og mennesket til annet enn at de skal tilbe Meg.  Ikke ønsker Jeg underhold fra dem, og ikke ønsker Jeg at de skal bespise Meg. Gud, Han er Forsørgeren med mektig makt.»  [koranen, 51: 56-58]

 Døden og livet her også formål:

«Velsignelsesrik er Han, som i Hans hånd er herredømmet! Han evner alt. 

Han som skapte døden og livet for å prøve dere, hvem av dere som er best i gjerninger. Han er Den mektige, Den ettergivende.» [Koranen 67: 1-2]

Du: Til slutt: Muslimer anser altså at tilbedelse og frelse via Jesus er flerguderi og synd mot Gud?

Svar: I følge Koranen så er et den eneste synden Han aldri vil tilgi, alt annet kan Han tilgi.

Så til din lille digresjon: Hva skyldes kvinneundertrykkelsen i religion? Islam blir jo oppfattet som en versting nå for tiden?

Dette er et veldig viktig tema og kritisk, men det er viktig å skille mellom kulturell natur og lov om ekteskap. Hvert land i den muslimske land har egen kultur som skiller seg ut fra et annet muslimsk land. Det samme gjelder i norske familier. Voldstatestikker i 1970-1980 tallet var mye høyre i Norge enn nå. I vesten så er skilsmissestatistikken veldig høy, mens i muslimske land så er skilsmisse skam. Sier ikke at dette rettferdiggjør kvinneuttrykkelse i muslimske land, men det er kanskje forklaringen.

Denne linken forteller om kvinner i islam.

Jeg har lest flere ganger, men forstår ikke veldig mye... Har også sjekket linken du ga meg, men vil ta for meg svaret ditt fra begynnelsen:

Engler og djinner er altså Guds "tjenere"? Englene er skapt av lys og har høyest rang. Lys lar oss se alle ting (ultimativt Gud?) og viser hvordan ting er. Lys er kunnskap og innsikt. Djinnene er skapt av røykfri ild og har lavere rang enn englene. Djinner likner ganske mye på mennesker; de spiser, sover, krangler og puler. Ild ødelegger ting. Har jeg rett så langt?

Satan var en djinn, men hadde nesten rang som en engel. Du omtaler Satan som "satanen", altså ikke som et egennavn. Da tolker jeg at satanen er noe man ER, og at han ikke HETER Satan? Omtrent som begrepet "djevelen"? Satanen trosset Guds påbud om å hylle Adam (altså indirekte, Gud, ettersom Guds ånd var i Adam). Da sa Gud til satanen: "Gå herifra!". 

Så kommer en sekvens jeg ikke helt forstår: Gud sier først at satanen skal være forbannet til Dommens Dag. Deretter skjønner jeg ikke hvordan satanen reagerer: Blir han enda mer sint og trassig, eller blir han litt redd og trist? Han svarer til Gud: "Herre, utsett meg til den dag de oppvekkes". Er dette en bønn om nåde?

Og videre: Gud sier at satanen får bli til enden av den kjente tiden. Jeg tolker at han gir satanen en betinget nåde? Deretter sier satanen at han vil "føre alle mennesker galt avsted", "fordi du har ført meg galt avsted" Er dette satanens hevn mot Gud? Videre sier satanen at han ikke vil føre galt med de som VIRKELIG er Guds ekte tjenere. Gud svarer at "min vei er den rette, og du har ingen makt over dem som følger meg. Du kan ta med deg dine følgere til Helvetet". Forstår jeg dette riktig?

Så må jeg dessverre si at de tre sitatene fra Koranen du la inn, ikke gir noen mening for meg i det hele tatt... 😥 Akkurat som i Bibelen, er ordlyden og referanseretorikken helt fjern fra hva jeg kan begripe. Jeg beklager. 😐

Islam anser at det er synd å tilbe Jesus og tillegge ham noen form for guddommelighet. Det visste jeg fra før. Det anses som flerguderi og er derfor utilgivelig, ifølge Islam.

Til slutt har vi damene. Fantastiske skapninger! 👌🏼😉 Du forteller meg at kvinneundertrykkelse er kulturelt betinget og ikke fremmes i Islam. Jeg lyttet til linken din. Ny informasjon for meg at kvinnen skal beholde sin fars etternavn og sin familie når hun inngår ekteskap. 👍🏻🙂 Grusom historie med han som kastet datteren i brønnen. 😥 Det skal først sies at konebankere finnes i alle kulturer og trossamfunn. I mine øyne er alle slike menn svake, patetiske rasshøl! 😡 Og det du sier angående kvinneundertrykkelse er da altså at de muslimer som driver med dette - og begrunner og forsvarer sine handlinger med Islam - faktisk SYNDER mot Koranen og Islam? 

Angående ekteskap og skilsmisse, tenker jeg forøvrig at hele ordningen med ekteskap har utspilt sin rolle i den moderne verden. Å love å elske noen til man dør, er et voldsomt løfte. Verden i dag er et sted der kvinner både kan utdanne seg, ha en arbeidskarriere og forsørge seg selv. Kvinner er ikke lenger avhengig av menn. Så kan man diskutere om Verden er på rett spor, men kjærlighetspartnere er akkurat som tv-kanaler: Man bytter når man er lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Norre skrev:

Angående ekteskap og skilsmisse, tenker jeg forøvrig at hele ordningen med ekteskap har utspilt sin rolle i den moderne verden. Å love å elske noen til man dør, er et voldsomt løfte. Verden i dag er et sted der kvinner både kan utdanne seg, ha en arbeidskarriere og forsørge seg selv. Kvinner er ikke lenger avhengig av menn. Så kan man diskutere om Verden er på rett spor, men kjærlighetspartnere er akkurat som tv-kanaler: Man bytter når man er lei.

LOL :-)))) En måte å si det på:-). Skal svare deg på resten:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.8.2017 den 22.57, Norre skrev:

Her ramses det opp alt jeg prøver å gjøre og å være! Jeg får det jo ikke til alltid, men jeg har et ærlig ønske om å være en grei fyr. 🙂

MEN: Den første uttalelsen, som sier at man må tro på Gud og tilbe Gud... Den skurrer! For HVIS Gud er slik du tror, omarel, hvorfor trenger Han all denne bekreftelsen og underkastelsen?? Dette er ett av mine store ankepunkter mot religiøs tilnærming. Slik jeg ser dette, reduseres den Allmektige Skaper til en selvhøytidelig stakkar med mindreverdighetskompleks...???

Hvorfor må man TILBE Gud?

Jeg skal nå begi meg på denne. Må si at jeg nesten er ved et svar, ikke fordi det er det riktige svar fra ditt ståsted, men jeg ønsker å svare deg av to grunner.

1) Å dele kunnskap
2) Du utfordrer meg til å tenke og å lære noe nytt og ting jeg viste.

Dette spørsmålet omfattes i islamsk lov og teologi av makasid, som betyr formål. Dette deles i to kategorier:

1) Lovgiverens formål
2) Tildeltes formål

Ditt spørsmål gjelder lovgiverens formål. Dette er noe jeg må sette meg inn i og fundere over, men du vil få et svar, incaAllah :), men må si at det er ganske tunge stoff da det ikke finnes på norsk eller engelsk språk. Får håpe at du er like tung og sterk:-)))) 

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, omarel skrev:

Jeg skal nå begi meg på denne. Må si at jeg nesten er ved et svar, ikke fordi det er det riktige svar fra ditt ståsted, men jeg ønsker å svare deg av to grunner.

1) Å dele kunnskap
2) Du utfordrer meg til å tenke og å lære noe nytt som ikke jeg viste.

Dette spørsmålet omfattes i islamsk lov og teologi av makasid, som betyr formål. Dette deles i to kategorier:

1) Lovgiverens formål
2) Tildeltes formål

Ditt spørsmål gjelder lovgiverens formål. Dette er noe jeg må sette meg inn i og fundere over, men du vil få et svar, incaAllah :)

Jeg opplever diskusjonen/samtalen vår som veldig givende. Takker pent for komplimenter! 👍🏻🙂

Jeg trykket "liker" på de nye innleggene dine. Har bare lest raskt i gjennom og skal svare deg senere. 👍🏻🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Norre skrev:

Jeg opplever diskusjonen/samtalen vår som veldig givende. Takker pent for komplimenter! 👍🏻🙂

Jeg trykket "liker" på de nye innleggene dine. Har bare lest raskt i gjennom og skal svare deg senere. 👍🏻🙂

Takk,

Må si at det er ganske tungt stoff da det ikke finnes på norsk eller engelsk språk. Får håpe at du er like tung og sterk:-))), da det er mye å bære på:-))))

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen nyanse er at i bibelen er det som muslimene kaller Allah egentlig djevelen

"the greatest deceiver of them all" 

Islam - en religion til å forlede mennesker vekk fra jesus i Allah's, -the great deceiver- sitt navn

Om man tror på kristendom da

 

 

Islam er den mest usannsynlige religionen av de store kjente religionene. Dette fordi det er så åpenbart hvordan krigsherren Muhammad skapte den for å brukes til å skape en hær samlet under en ideologi. Muhammad gikk fra en random med 150 følgere som måtte flykte fordi folk ble lei hans bullshit til å bli en av de største navnene innen krigshistorie noen sinne

Mest sannsynlig er:  evolusjon>kristendom>hinduisme/budhisme>random religioner>Romvesen>islam/spaghettimonsterreligionen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Sykkelkopp skrev:

En annen nyanse er at i bibelen er det som muslimene kaller Allah egentlig djevelen

"the greatest deceiver of them all" 

Islam - en religion til å forlede mennesker vekk fra jesus i Allah's, -the great deceiver- sitt navn

Om man tror på kristendom da

 

 

Islam er den mest usannsynlige religionen av de store kjente religionene. Dette fordi det er så åpenbart hvordan krigsherren Muhammad skapte den for å brukes til å skape en hær samlet under en ideologi. Muhammad gikk fra en random med 150 følgere som måtte flykte fordi folk ble lei hans bullshit til å bli en av de største navnene innen krigshistorie noen sinne

Mest sannsynlig er:  evolusjon>kristendom>hinduisme/budhisme>random religioner>Romvesen>islam/spaghettimonsterreligionen

La oss ta det fra et annet synsvinkel.

Hvis Gud skapte Adam og Eva, og Eva spiste fra treet, enten av fri vilje eller fra påvirkning fra Satan, da kan man også påstå at Gud i Koranen og Biblen er "The great deceicer"? 

Han viste jo dette og Han kjenner til framtiden, gjør ikke Gud det i Bibelen?

Og for å krydre det enda mere, så sendte Han Jesus for å spille ut Satan gjennom Sjakmat! Gjør ikke det Gud til "The great deceiver" eller den beste sjakk spilleren?

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

30 minutter siden, omarel skrev:

Takk,

Må si at det er ganske tungt stoff da det ikke finnes på norsk eller engelsk språk. Får håpe at du er like tung og sterk:-))), da det er mye å bære på:-))))

Hahaha, ja, jeg synes som sagt Bibelen på norsk er blytungt! Og temaet i seg selv er jo heller ikke akkurat lettbeint... 😂 Jeg skal gjøre mitt beste for å henge med! 👍🏻

 

24 minutter siden, Sykkelkopp skrev:

En annen nyanse er at i bibelen er det som muslimene kaller Allah egentlig djevelen

"the greatest deceiver of them all" 

Islam - en religion til å forlede mennesker vekk fra jesus i Allah's, -the great deceiver- sitt navn

Om man tror på kristendom da

 

 

Islam er den mest usannsynlige religionen av de store kjente religionene. Dette fordi det er så åpenbart hvordan krigsherren Muhammad skapte den for å brukes til å skape en hær samlet under en ideologi. Muhammad gikk fra en random med 150 følgere som måtte flykte fordi folk ble lei hans bullshit til å bli en av de største navnene innen krigshistorie noen sinne

Mest sannsynlig er:  evolusjon>kristendom>hinduisme/budhisme>random religioner>Romvesen>islam/spaghettimonsterreligionen

Har du noen kildehenvisninger?

Og jeg skjønner ikke helt de sannsynlighetsrekkene dine... Kan du forklare dem litt for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, omarel skrev:

La oss ta det fra et annet synsvinkel.

Hvis Gud skapte Adam og Eva, og Eva spiste fra treet, enten av fri vilje eller fra påvirkning fra Satan, da kan man også påstå at Gud i Koranen og Biblen er "The great deceicer"? 

Han viste jo dette og Han kjenner til framtiden, gjør ikke Gud det i Bibelen?

 

Skjebnetro er  ikke spesielt fremtredende i bibelen, i motsetning til i islam og hinduisme. Syndefallet var ikke forhåndsbestemt. Mennesket ble gitt fri vilje og fremtiden hadde ikke skjedd enda. Gud ble skuffet da han så hva de hadde gjort. Har gud makt til å se inn i fremtiden? Sikkert. Gud har iallefall makt til å gjøre fremtiden som han vil om han vil. Men målet var fri vilje og Gud muligens rett og slett å ikke blande seg inn.

Men å begynne å diskutere vår forståelse av tid knyttet til det her blir som å diskutere: dersom gud er allmektig- kan han skape en så stor sten at han ikke kan løfte den? Hvis ja- ikke allmektig lenger. Hvis nei-var aldri allmektig. Kommer ingen vei der

 

TL;DR: Nei, i bibelen er ikke Gud "the great deceiver"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, omarel skrev:

La oss ta det fra et annet synsvinkel.

Hvis Gud skapte Adam og Eva, og Eva spiste fra treet, enten av fri vilje eller fra påvirkning fra Satan, da kan man også påstå at Gud i Koranen og Biblen er "The great deceicer"? 

Han viste jo dette og Han kjenner til framtiden, gjør ikke Gud det i Bibelen?

Og for å krydre det enda mere, så sendte Han Jesus for å spille ut Satan gjennom Sjakmat! Gjør ikke det Gud til "The great deceiver" eller den beste sjakk spilleren?

Eh... her er forøvrig nok en ting som forvirrer meg med religionene: En allmektig Gud som ikke helt har kontroll over tingene... ? 😲

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Norre skrev:

Hahaha, ja, jeg synes som sagt Bibelen på norsk er blytungt! Og temaet i seg selv er jo heller ikke akkurat lettbeint... 😂 Jeg skal gjøre mitt beste for å henge med! 👍🏻

 

Har du noen kildehenvisninger?

Og jeg skjønner ikke helt de sannsynlighetsrekkene dine... Kan du forklare dem litt for meg?

På hva? Omarel kan sikkert bekrefte mesteparten av historien jeg forklarte, men vil bare være uenig i at den ble diktet opp for å brukes i krigføring. Eller så kan du lese deg opp selv, det er lett tilgjengelig

 

Evolusjon har vi bevis på. Det eneste vi ikke har bevis på er at det var den ultimate opprinnelsen til liv eller at mennesker utviklet seg hele veien fra små celler i havet. Men vi har evolusjon overalt rundt oss. Har du sett hunder før f.eks? Islam er basert på troen på at krigsherren Muhammad som fikk enorm nytte av Islam i krigføringen ikke fant det opp fordi det var nyttig  men som han sa til soldatene -som skulle få jomfruer i himmelen om de gjorde hva han sa og gå til helvete hvis ikke - at det var Guds vilje at de skulle gjøre det muhammad hadde som agenda

Jeg forklarte også tidligere hvorfor Islam er mer usannsynlig enn kristendom

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...