Gå til innhold

Jeg bare lurer. Bv spm.

Fremhevede innlegg

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg lurer på er. Hvordan klarer begge foreldrene miste omsorgen for et barn? Ser bv på dem som en person som skal ta vare på ungen? La oss si mor er ikke egnet til å være mor, er det ikke logisk at faren overtar omsorgen på en måte selv om begge bor i lag? Eller er det sånn at så lenge faren er i lag med moren eller omvendt så vil de miste barnet uansett? Hvis en av foreldrene er god forelder, blir det ikke urettferdig å fjerne barnet fra sin biologiske opphav, selv om det er bare en av foreldrene som er egnet som omsorgsperson?

takk!

Anonymkode: c468b...f22

Hvis det er så alvorlig at barnet må tas ut av hjemmet, så kan barnet selvfølgelig ikke bo i hus med forelderen som bidrar til at barnet må tas ut. Da er det som regel snakk om alvorlig fysisk eller psykisk vold. Det sier vel litt om den andre, om han faktisk vil bo sammen med et menneske som misbruker eller mishandler sitt barn. Det naturlige da, vil jeg anta, er vel at den oppegående forelderen bryter med mor eller far for barnets skyld og flytter til et sted som er trygt for barnet.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Om en foreldre glemmer matpakke hver dag er det jo selvfølgelig bekymringverdig. Samme med lekser. Skjer ting over tid så blir man bekymret. Med mindre det er snakk om vold o.l. så er lærer pliktig til å snakke med foreldre før bekymringmelding sendes, så da kan man jo evt forklare dette da. Hvis foreldrene ikke har overskudd til oppfølging av lekser, hvorfor finner de ikke noen som kan gjøre det selv, evt spør skolen? Syns det er helt innafor at barnevernet blir varslet dersom det er slik, så kan de gi veiledning og hjelp der det trengs. Det er ytterst sjelden at barn blir satt i fosterhjem og det ligger nesten alltid mer bak enn man kanskje tror på bakgrunn av det foreldrene opplyser om selv til omverden.

Anonymkode: c1185...1be

Det er ikke sant at det trenger å ligge noe mer bak enn matpakke eller lekser. Det som kan være og som ofte er, er det at Barnevernet skriver ting i dokumentene som ikke har hold i virkelighet. Det jeg ser her på KG som er en gjentagende holdning er at man forhåndsdømmer foreldrene og anklager dem for å være uten selvinnsikt og manglende omsorgsevne for sine barn. Og det du sier om at barn blir sjeldent satt i fosterhjem er feil. Hvis Barnevernet hadde fulgt opp norsk lov og undersøkt øvrig familie og nettverk ville vi ikke hatt den mangelen på fosterhjem som Barnevernet sier at det er. Matpakke og lekser er det som utløse en sak innenfor Barnevernet. Derfor skal lærere tenke seg grundig om før de melder. :) 

Skrevet
1 minutt siden, slagelse skrev:

Det er ikke sant at det trenger å ligge noe mer bak enn matpakke eller lekser. Det som kan være og som ofte er, er det at Barnevernet skriver ting i dokumentene som ikke har hold i virkelighet. Det jeg ser her på KG som er en gjentagende holdning er at man forhåndsdømmer foreldrene og anklager dem for å være uten selvinnsikt og manglende omsorgsevne for sine barn. Og det du sier om at barn blir sjeldent satt i fosterhjem er feil. Hvis Barnevernet hadde fulgt opp norsk lov og undersøkt øvrig familie og nettverk ville vi ikke hatt den mangelen på fosterhjem som Barnevernet sier at det er. Matpakke og lekser er det som utløse en sak innenfor Barnevernet. Derfor skal lærere tenke seg grundig om før de melder. :) 

Og hvis man ikke har gjort noe galt og det meldes til barnevernet, da undersøker de og avslutter saken. Det har jeg og andre jeg kjenner opplevd. De eneste jeg kjenner med "dårlig" erfaring med barnevernet (barn i fosterhjem) var faktisk ikke skikket til å ha barn, men de ser det ikke selv. De fleste andre skjønner hvorfor barna ikke kunne bo der. 

• Liker 5
Skrevet (endret)
51 minutter siden, slagelse skrev:

Og hva er så uten grunn? Hva er god omsorgs i Barnevernets øyne? I mange saker blir barna plassert i fosterhjem grunnet "manglende omsorgsevner". Fosterhjemmene kan være voldelig, men likevel godkjent. Er voldelig hjem god nok omsorg? "Manglende omsorgsevne" kan ha være manglende oppfølging på lekser eller en glemt matpakke. Hva er god omsorg i dine øyne? Saklig begrunnelse - på forhånd takk! 

Svada, svada, svada. Du har hakk i plata. Svarer ikke relevant på det jeg skriver.

Så jeg nøyer meg med å slå fast følgende:

• Omsorgsovertakelse skjer i under 3% av de mer enn 50 000 sakene BV får inn hvert år (og husk at en del omsorgsovertakelser er frivillig fra foreldrenes side)
  • Barnevernet vinner frem i 90% av sakene som kommer opp i tingretten
  • Barnevernet har fått medhold i alle sakene som faktisk er ferdig behandlet i menneskerettsdomstolen. Et eksempel her.
  • Ifølge Europarådet er Norge et av landene i Europa med lavest andel omsorgsovertakelser

Hvis du tror jeg gidder å svare på de irrelevante, ledende spørsmålene dine så får du tro om igjen. Du svarer selv aldri direkte og konkret på noe som helst, men krever alltid at folk skal svare på svadaspørsmålene dine.

Endret av jabx
  • Liker 9
Skrevet
8 minutter siden, jabx skrev:

Svada, svada, svada. Du har hakk i plata. Svarer ikke relevant på det jeg skriver.

Så jeg nøyer meg med å slå fast følgende:

• Omsorgsovertakelse skjer i under 3% av de mer enn 50 000 sakene BV får inn hvert år (og husk at en del omsorgsovertakelser er frivillig fra foreldrenes side)
  • Barnevernet vinner frem i 90% av sakene som kommer opp i tingretten
  • Barnevernet har fått medhold i alle sakene som faktisk er ferdig behandlet i menneskerettsdomstolen. Et eksempel her.
  • Ifølge Europarådet er Norge et av landene i Europa med lavest andel omsorgsovertakelser

Hvis du tror jeg gidder å svare på de irrelevante, ledende spørsmålene dine så får du tro om igjen. Du svarer selv aldri direkte og konkret på noe som helst, men krever alltid at folk skal svare på svadaspørsmålene dine.

Det overasker ikke meg at du svarer tilbake med: "svada/irrelevant". Det har jeg hørt før :)

Er det slik at barnas historier og opplevelser med Barnevernet er irrelevant? Jeg skjønner jo at du ikke kan svare på det ettersom det ikke er innenfor ditt interesseområde. Når et barn blir tatt fra et kjærlig og skikket hjem så er dette traumatisk for dem. Flere barn innenfor Barnevernet har vært innlagt på psykiatrisk institusjon for å bearbeide sine opplevelser med Barnevernets omsorgssvikt. Likevel ser jeg din forherligelse av Barnevernets arbeid og støtte til dette. Hva er da viktigst? Barna eller Barnevernet? Kaller du barnas historier og opplevelser for svada og irrelevant? Saklig begrunnelse - på forhånd takk! 

Skrevet
31 minutter siden, slagelse skrev:

Det overasker ikke meg at du svarer tilbake med: "svada/irrelevant". Det har jeg hørt før :)

Er det slik at barnas historier og opplevelser med Barnevernet er irrelevant? Jeg skjønner jo at du ikke kan svare på det ettersom det ikke er innenfor ditt interesseområde. Når et barn blir tatt fra et kjærlig og skikket hjem så er dette traumatisk for dem. Flere barn innenfor Barnevernet har vært innlagt på psykiatrisk institusjon for å bearbeide sine opplevelser med Barnevernets omsorgssvikt. Likevel ser jeg din forherligelse av Barnevernets arbeid og støtte til dette. Hva er da viktigst? Barna eller Barnevernet? Kaller du barnas historier og opplevelser for svada og irrelevant? Saklig begrunnelse - på forhånd takk! 

Bla bla bla bla. Hakk i plata.

Undersøkelser utført av Landsforeningen for barnevernsbarn viser at nåværende og tidligere barn under barnevernets generelt er fornøyde med hjelpen de får/har fått. Når det er kritikk, så går det ut på at BV var for sent inne og ventet for lenge med å overta omsorgen. Det stikk motsatte av løgnpropagandaen din, med andre ord.

Kan du holde kjeft med den tåpelige "saklig begrunnelse - på forhånd takk" som du gjentar i det uendelige? Nei, jeg kommer ikke til å begrunne en dritt av stråmennene du spyr ut.

• Liker 7
Skrevet
5 minutter siden, jabx skrev:

Bla bla bla bla. Hakk i plata.

Undersøkelser utført av Landsforeningen for barnevernsbarn viser at nåværende og tidligere barn under barnevernets generelt er fornøyde med hjelpen de får/har fått. Når det er kritikk, så går det ut på at BV var for sent inne og ventet for lenge med å overta omsorgen. Det stikk motsatte av løgnpropagandaen din, med andre ord.

Kan du holde kjeft med den tåpelige "saklig begrunnelse - på forhånd takk" som du gjentar i det uendelige? Nei, jeg kommer ikke til å begrunne en dritt av stråmennene du spyr ut.

Der beviste du mitt poeng igjen. Det er altså ikke innenfor ditt interesseområde å ta barnas historier og opplevelser alvorlig. Dette er det du kaller løgnpropaganda, svada og irrelevant. Du kom ikke med saklig begrunnelse som jeg ba om. :) 

Da får du ha en god ettermiddag.

Skrevet
1 time siden, slagelse skrev:

Der beviser du mitt poeng. Her er det forhåndsdømming mot foreldre og hyllest til et system som ikke fungerer. Du kan ikke bare regne med at Barnevernet undersøker sakene i helhet. Jeg og mange andre har erfaring med at det står mye rart i våre saksdokumenter som vi vet at ikke er riktig. Da kan du ikke anklage foreldre for å ikke være skikket til å ha barna. Det er flere sider av en sak. Her ser jeg at det er kun Barnevernet som får støtte, selv om de nekter å la barna bli hørt, nekter å undersøke foreldrenes omsorgsevne og deretter setter barna i fosterhjem. :) Sånn skal det ikke være. Det barna trenger er støtte når de opplever det traumet det er å bli revet vekk fra sine trygge hjem. Og det foreldrene trenger er venner som tar vare på dem når de mister sine barn uten grunn. Og det på grunn av en bekymringsmelding som glemt matpakke eller manglende oppfølging av lekser. Det Barnevernet skulle gjort/skal gjøre som de er forpliktet til er hjelpetiltak først. 

Du siterer meg, men ser ikke hva det du skriver har med min kommentar å gjøre? Jeg skrev om mine personlig erfaringer og vil påstå at jeg har godt grunnlag da jeg selv er barnevernsbarn, har hatt barnevernets søkelys på meg og som pårørende til familier som har barna sine i fosterhjem. 

• Liker 3
Skrevet

Hvordan er det mulig å miste barnet sitt til bv UTEN GRUNN? Hva var grunnen til at bv i det hele tatt var involvert? Må være noe, kan ikke bare komme på døren og bestemme at nå skal de ta barn fra folk!

• Liker 4
Skrevet

Det kommer an på situasjonen. Om barnet blir negativt påvirket av å bo sammen med den personen som ikke er egnet er det rett og rimelig at barnet ikke burde bo der. Om mor slår barnet og far ikke stopper det er ikke far heller egnet selv om han i utgangspunktet er en god omsorgsperson.

Anonymkode: cc6e4...4c1

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep og spekulasjoner.

Ann Christin, mod

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok takk for svar. Men hvis mor er for eksempel deprimert eller har dårlig omsorgsevne for øyeblikket eller mangler omsorgsevne, kan det gjøres noe med det? For eksempel bv sender mor på kurs og lignende? Hvis mor er veldig snill, men får det ikke helt til, er det da en grunn til å ta fra henne ungen? Hvis mor innser at hun ikke er helt på topp med omsorg, men ønsker å beholde barnet sitt uansett hva, og forteller bv at hun er villig til å gjøre alt for å fortsatt ha barnet sitt, ser bv at hun virkelig ønsker dette og hjelper henne isteden for å ta over omsorgen?

noen som vet?

Alle disse grunnene her tror jeg nok er grunn til omsorgsovertakelse. Det er såpass alvorlig.

Egentlig så synes jeg det burde være lav terskel for omsorgsovertakelse. Det er såpass mange ressurssterke par som ikke kan få barn, hvorfor ikke heller plassere barn av ressurssterke foreldre hos ressurssterke. Det er jo logisk at foreldre med dårlig økonomi, psykiske problemer, rus og andre ting ikke bør ha barn.

Anonymkode: ea414...7e6

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Alle disse grunnene her tror jeg nok er grunn til omsorgsovertakelse. Det er såpass alvorlig.

Egentlig så synes jeg det burde være lav terskel for omsorgsovertakelse. Det er såpass mange ressurssterke par som ikke kan få barn, hvorfor ikke heller plassere barn av ressurssterke foreldre hos ressurssterke. Det er jo logisk at foreldre med dårlig økonomi, psykiske problemer, rus og andre ting ikke bør ha barn.

Mente selvsagt barn av ressurssvake barn hos ressurssterke. Og med det mener jeg normale foreldre som har vært sammen i minst 5 år, har rekkehus/enebolig, bil og fast trygg jobb. Med andre ord ikke akkurat de høyeste kravene

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dårlig økonomi? Da må man heller gi de foreldrene økonomisk tilskudd og støtte. Ikke alle foreldre med dårlig økonomi er dårlige foreldre :)

• Liker 2
Skrevet (endret)
3 timer siden, slagelse skrev:

Dårlig økonomi? Da må man heller gi de foreldrene økonomisk tilskudd og støtte. Ikke alle foreldre med dårlig økonomi er dårlige foreldre :)

Har man dårlig økonomi så er det kanskje lurt å ha det på plass før man får barn?

Endret av Ann Christin
Ryddet for spørsmål til slettet sitat.
  • Liker 1
Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har man dårlig økonomi så er det kanskje lurt å ha det på plass før man får barn? 

Det er riktig at man bør ha det i orden før man får barn. Men som du også sikkert skjønner så er ikke det en gyldig grunn for Barnevernet til å ta vekk barn om de er skikket til å ta vare på barna :)

Endret av Ann Christin
Ryddet for spørsmål og svar til slettet sitat.
Skrevet

Jeg har erfaring med barnevernet. Jeg er 20 år nå, men når jeg var 10 år så mistet mamma omsorgen for meg siden hun var rusmisbruker. Hun gjorde meg aldri noe vondt, men hun klarte heller ikke å ta vare på meg på en ordentlig måte. Jeg var 2 år i fosterhjem. Mamma sluttet med rus i løpet av den tiden og fikk orden på livet sitt igjen. Når det var i orden fikk jeg flytte hjem igjen til mammaen min og barnevernet fulgte opp i starten med møter osv. Alt var veldig bra og jeg hadde det stabilt helt til mammaen min døde av hjerneblødning 1 år senere. Da flyttet jeg til min mye eldre halvbror og bodde der til jeg begynte å studere :) pappaen min døde når jeg var 3. 

Jeg er hvertfall veldig fornøyd med bv og måten de behandlet oss på. Jeg var selvfølgelig sint på dem når jeg ble tatt fra moren min, men da var jeg bare 10 år og skjønte ikke så mye. 

Anonymkode: 5ca60...f91

• Liker 3
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger og svar til dette.

Ann Christin, mod

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ble helt satt ut av kommentaren din her jeg! Plassere barn av ressurssvake foreldre hos de ressurssterke... Dette høres for meg forferdelig kynisk ut.

Jeg er en av disse ressurssvake du snakker om. Jeg har Bipolar lidelse, og i perioder så må jeg sende barna mine til familien min når jeg blir syk (barnefar ute av bildet). For det meste er jeg stabil, og en av grunnene til at jeg klarer meg såpass greit, er at jeg er 80% ufør, men derfor har jeg også en svak økonomi. Jeg tror barna mine har det mye bedre hjemme hos meg som er ressurssvak enn hos en fremmed ressurssterk familie. 

Og hvis du lurer: Nei, jeg hadde ikke planlagt å få Bipolar lidelse, bli enslig mor og ufør. Livet skjer, og det er dessverre ikke alt man kan styre og planlegge. 

Forresten, Barnevernet inne i bildet. De er der fordi jeg selv ønsker det. De er en god støtte for meg, og omsorgsovertakelse har det aldri vært snakk om. 

Anonymkode: 82810...93b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...