Gå til innhold

Jeg bare lurer. Bv spm.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, jabx skrev:

Barnet blir ikke tatt uten grunn. BV gjennomfører nesten alltid hjelpetiltak. Omsorgsovertakelse skjer svært sjeldent.

Ja, det er nok sant. Jeg har aldri vært bort i bv, og håper egentlig at jeg slipper. Men så mye oppmerksomhet som dette temaet har fått i det siste så lurer litt selv iblant. Jeg tenker at så lenge foreldrene forstår at de trenger hjelp, så bør de få sjansen til å forbedre seg og fortsatt være den mammen og pappaen et barn ønsker. 

Man blir jo litt skeptisk til alt man leser på nett om bv. Har egentlig sluttet å gjøre det. Men stoler på at systemet fungerer slik det skal, hvis jeg noen gang får ha noe med dem å gjøre. 

Det står vel i loven at de skal prøve ut hjelpetiltak før de eventuelt tar over omsorgen?

Anonymkode: c468b...f22

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis eksempelvis en mor er sammen med en far som tydelig er uegnet som far, så sier det mye om moren. En mor skal alltid sette barnets beste først. Hvis hun ikke gjør det- er hun også uegnet som mor. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Et par neglisjerer barna sine. Omsorgssvikt av tristeste sort. Barna gråter seg i søvn alene mens foreldrene spiller dataspill eller fester. Kanskje de er låst inne. Foreldrene legger ut noen søte bilder på sosiale medier i blant. Sier at de elsker barna sine, men gir faen. Ungene begynner fort å lide. 

BV griper inn. Forsøker veiledning. Kommer ingen vei. Barna blir tatt fra foreldrene. 

BV kan ikke si noenting om saken. 

Foreldrene hyler I sosiale medier om at store, stygge BV kom famlende overraskende inn og tok barna pga falsk bekymringsmelding. De oppgir som grunn at foreldrende spilte dataspill etter leggetid!!!! Hallo, vi elsker våre barn og gir dem alt de trenger, dette var eneste grunnen BV hadde for å ta vekk våre barn. 

Vi leser det foreldrene sier. For BV sier aldri et eneste ord. De har ikke lov. 

Vi ser kun en side. Og det er svært sjeldent at vi ser barnas side. 

Jeg stoler på barnevernet. Sier ikke de jobber uten feil, men jeg stoler på dem som organ. Og synes det er bra at noen taler barnas sak og tar tøffe avgjørelser for barnas beste. 

Anonymkode: ad008...dde

• Liker 9
Skrevet

Jeg ble ikke tatt ut av hjemme før jeg ble 9 år fordi de ville prøve hjelpetiltak for moren min. Og der var det rus og omsorgssvikt, 9 lange år 

Anonymkode: 82332...ca9

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg lurer på er. Hvordan klarer begge foreldrene miste omsorgen for et barn? Ser bv på dem som en person som skal ta vare på ungen? La oss si mor er ikke egnet til å være mor, er det ikke logisk at faren overtar omsorgen på en måte selv om begge bor i lag? Eller er det sånn at så lenge faren er i lag med moren eller omvendt så vil de miste barnet uansett? Hvis en av foreldrene er god forelder, blir det ikke urettferdig å fjerne barnet fra sin biologiske opphav, selv om det er bare en av foreldrene som er egnet som omsorgsperson?

takk!

Hvis den fungerende personen ivaretar barnas beste vil ikke barna bli tatt fra familien. Man har familier hvor den ene foresatte for eksempel er psykisk syk og ikke alene klarer å ivareta et barn, men hvor partner gir barnet den omsorgen det trenger. Det er svært sjeldent at barna bare blir tatt fra familien ved første kontakt. Da er det graverende vold/misbruk inne i bilde. I de fleste tilfeller er det veiledning BV går inn med. Også ved enkelttilfeller av vold og mindre alvorlige voldstilfeller. 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg lurer på er. Hvordan klarer begge foreldrene miste omsorgen for et barn? Ser bv på dem som en person som skal ta vare på ungen? La oss si mor er ikke egnet til å være mor, er det ikke logisk at faren overtar omsorgen på en måte selv om begge bor i lag? Eller er det sånn at så lenge faren er i lag med moren eller omvendt så vil de miste barnet uansett? Hvis en av foreldrene er god forelder, blir det ikke urettferdig å fjerne barnet fra sin biologiske opphav, selv om det er bare en av foreldrene som er egnet som omsorgsperson?

takk!

Vel, sannsynligheten er stor for at barnets far ikke er så etablert og oppegående. Kanskje han ikke ville ha barn.

ABB-saken (Utøy) viser jo nettopp en mor som burde ha blitt fratatt barnet - og faren som var diplomat fikk ikke ta over.

Anonymkode: 81b10...f85

Skrevet

Ok takk for svar. Men hvis mor er for eksempel deprimert eller har dårlig omsorgsevne for øyeblikket eller mangler omsorgsevne, kan det gjøres noe med det? For eksempel bv sender mor på kurs og lignende? Hvis mor er veldig snill, men får det ikke helt til, er det da en grunn til å ta fra henne ungen? Hvis mor innser at hun ikke er helt på topp med omsorg, men ønsker å beholde barnet sitt uansett hva, og forteller bv at hun er villig til å gjøre alt for å fortsatt ha barnet sitt, ser bv at hun virkelig ønsker dette og hjelper henne isteden for å ta over omsorgen?

noen som vet?

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er nok sant. Jeg har aldri vært bort i bv, og håper egentlig at jeg slipper. Men så mye oppmerksomhet som dette temaet har fått i det siste så lurer litt selv iblant. Jeg tenker at så lenge foreldrene forstår at de trenger hjelp, så bør de få sjansen til å forbedre seg og fortsatt være den mammen og pappaen et barn ønsker. 

Man blir jo litt skeptisk til alt man leser på nett om bv. Har egentlig sluttet å gjøre det. Men stoler på at systemet fungerer slik det skal, hvis jeg noen gang får ha noe med dem å gjøre. 

Det står vel i loven at de skal prøve ut hjelpetiltak før de eventuelt tar over omsorgen?

Du skal ikke tro alt du leser, og spesielt ikke om BV.

Ja, de prøver tiltak først, om mulig. Men i tilfeller der barnet blir mishandlet sier det seg selv at tiltak ikke være tilstrekkelig.

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, jabx skrev:

Du skal ikke tro alt du leser, og spesielt ikke om BV.

Ja, de prøver tiltak først, om mulig. Men i tilfeller der barnet blir mishandlet sier det seg selv at tiltak ikke være tilstrekkelig.

Ja det er jo logisk. Men er det ikke slik at dersom bv ikke setter inn hjelpetiltak (tilfeller hvor det ikke er vold og andre alvorlige ting), så kan man i teorien saksøke dem for å ikke følge loven? Og da får de dermed ikke medhold i eventuell nemnda dersom det er lovbrudd fra deres side?

for dem skal sette inn hjelpetiltak først dersom det ikke er alvorlig omsorgssvikt, ikke sant?

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er jo logisk. Men er det ikke slik at dersom bv ikke setter inn hjelpetiltak (tilfeller hvor det ikke er vold og andre alvorlige ting), så kan man i teorien saksøke dem for å ikke følge loven? Og da får de dermed ikke medhold i eventuell nemnda dersom det er lovbrudd fra deres side?

for dem skal sette inn hjelpetiltak først dersom det ikke er alvorlig omsorgssvikt, ikke sant?

Omsorgsovertakelser må gjennom nemnda uansett, og de vil jo vurdere om det eventuelt er andre tiltak som burde vært satt inn.

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, var bare noe jeg såg på nyhetene for en stund siden. Mor var psykisk utviklingshemmet og far var "for gammel", dermed fikk de ikke beholde barnet. Så husker det var voldsomme greier i avisene. Dumt for faren som ønsket barnet da.

Jeg kjenner de personlig, og syns det var rart at de fikk beholde barn så lenge som de gjorde.Hyggelige for all del, men ikke i stand til å ta vare på et barn.

Anonymkode: c1185...1be

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble ikke tatt ut av hjemme før jeg ble 9 år fordi de ville prøve hjelpetiltak for moren min. Og der var det rus og omsorgssvikt, 9 lange år 

Anonymkode: 82332...ca9

Ikke helt det samme som skjedde meg, men vokste opp i det hjem med mye rus og omsorgssvikt. Mor ble ofte utsatt for vold av diverse kjærester og far før de gikk fra hverandre. Ble aldri tatt ut av hjemme. Barnevernet var involvert hele tiden, men fosterhjem var aldri noe som skjedde for min del, men min lillesøster ble satt i fosterhjem når jeg var 15. Da mente de at jeg var gammel nok til å klare meg der til jeg ble 18. 

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner de personlig, og syns det var rart at de fikk beholde barn så lenge som de gjorde.Hyggelige for all del, men ikke i stand til å ta vare på et barn.

Vil legge til for å svare på spørsmålet ditt, at selvom far er tålig oppegående ( kanskje gammel men, alle kan vel dø), så var det mor som tok ansvar for barnet hjemme, og jeg tror ikke at det hadde vært sunt for barnet deres å vokse opp med henne som hovedomsorgsperson. Uansett det at han syns det var greit å være sammen med en så lite oppegående dame, som rett og slett oppfører seg som en 13 åring, gjør jo at jeg stille spørsmål ved han også.

• Liker 2
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt er man ikke automatisk dømt til å miste barnet. BV ser på helheten. Er foreldrene villig til å motta hjelp, har de selvinnsikt eller går de rett i forsvarsposisjon? Har de et godt nettverk rundt seg? Alt dette spiller inn. Omsorgsovertakelse er siste utvei.

Anonymkode: f43ab...a1c

Det er ikke sant. Her er det flere utveier og omsorgsovertakelse er en av dem. Det kan godt være at Barnevernet lar barnet bo hos den av foreldrene som ikke er egnet eller at de foretar omsorgsovertakelse og plasserer barnet i fosterhjem. Vi vet godt at Barnevernet kan unnlate å foreta undersøkelser og foreta akuttvedtak i påvente av omsorgsovertakelse. 

Skrevet
12 timer siden, jabx skrev:

Barnet blir ikke tatt uten grunn. BV gjennomfører nesten alltid hjelpetiltak. Omsorgsovertakelse skjer svært sjeldent.

Og hva er så uten grunn? Hva er god omsorgs i Barnevernets øyne? I mange saker blir barna plassert i fosterhjem grunnet "manglende omsorgsevner". Fosterhjemmene kan være voldelig, men likevel godkjent. Er voldelig hjem god nok omsorg? "Manglende omsorgsevne" kan ha være manglende oppfølging på lekser eller en glemt matpakke. Hva er god omsorg i dine øyne? Saklig begrunnelse - på forhånd takk! 

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så en god forelder er på en måte dømt til å miste barnet sitt pga han/han har barn med en som er uegnet? Tenkte ikke på vold egentlig, tenkte mer på de som "mangler omsorgsevne". Hvordan rekner de ut om person har god omsorg eller ikke?

Man er ikke garantert en god undersøkelse. Her må man avvente å se hva som blir skrevet i saksdokumentene for å kunne bedømme hvor god undersøkelse Barnevernet har gjort. 

Skrevet
10 minutter siden, slagelse skrev:

Og hva er så uten grunn? Hva er god omsorgs i Barnevernets øyne? I mange saker blir barna plassert i fosterhjem grunnet "manglende omsorgsevner". Fosterhjemmene kan være voldelig, men likevel godkjent. Er voldelig hjem god nok omsorg? "Manglende omsorgsevne" kan ha være manglende oppfølging på lekser eller en glemt matpakke. Hva er god omsorg i dine øyne? Saklig begrunnelse - på forhånd takk! 

én glemt matpakke? Nei. Og manglende oppfølging av lekser er ikke bra, men heller ikke noe barn blir plassert i forsterhjem pga. Det kan selvsagt være det som utløste bekymringen hvis det skjedde over lang tid, fordi det hadde en hver lærer reagert på. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

én glemt matpakke? Nei. Og manglende oppfølging av lekser er ikke bra, men heller ikke noe barn blir plassert i forsterhjem pga. Det kan selvsagt være det som utløste bekymringen hvis det skjedde over lang tid, fordi det hadde en hver lærer reagert på. 

Jo. Glemt matpakke kan føre til bekymringsmelding til Barnevernet :). Samme med oppfølging av lekser. Men har læreren da kjennskap til hva som gjør det? Og hvorfor kan de ikke eventuellt sette inn en person som kan følge opp over en kortere tidsperiode til foreldrene har overskuddet til det? Det trenger ikke være noe mer enn det :)

Skrevet

Glemt matpakke på en tirsdag og Grandiosa pizza på en onsdag gjør at redningstjenesten henter barnet i helikopter. 🙂😇

Anonymkode: 81b10...f85

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, slagelse skrev:

Jo. Glemt matpakke kan føre til bekymringsmelding til Barnevernet :). Samme med oppfølging av lekser. Men har læreren da kjennskap til hva som gjør det? Og hvorfor kan de ikke eventuellt sette inn en person som kan følge opp over en kortere tidsperiode til foreldrene har overskuddet til det? Det trenger ikke være noe mer enn det :)

Om en foreldre glemmer matpakke hver dag er det jo selvfølgelig bekymringverdig. Samme med lekser. Skjer ting over tid så blir man bekymret. Med mindre det er snakk om vold o.l. så er lærer pliktig til å snakke med foreldre før bekymringmelding sendes, så da kan man jo evt forklare dette da. Hvis foreldrene ikke har overskudd til oppfølging av lekser, hvorfor finner de ikke noen som kan gjøre det selv, evt spør skolen? Syns det er helt innafor at barnevernet blir varslet dersom det er slik, så kan de gi veiledning og hjelp der det trengs. Det er ytterst sjelden at barn blir satt i fosterhjem og det ligger nesten alltid mer bak enn man kanskje tror på bakgrunn av det foreldrene opplyser om selv til omverden.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...