Gå til innhold

Hva syns dere om dette studentbudsjettet jeg har satt opp?


Spiteful

Anbefalte innlegg

Studielån: 7900   
                          Bare studielån
Leie av bolig     |    4900        (Inkl. strøm, vann, internett)
Mat og drikke    |    1600        (400kr per uke)
Lek og fritid       |    500          (Kafè, kino, uteliv el.)
Diverse             |    900          (Forsikring, transport, lege, gaver, transport, helse og hygiene, husholdningsartikler)

Dette er budsjettet mitt for alle månedene unntatt August og Januar. Hva syns dere? Føler det er dårlig satt opp, men samtidig vet jeg ikke hvordan jeg kan gjøre det bedre. 

Kan forresten legge til at Netflix, Spotify og mobilregning blir dekket av mine foreldre. Jeg skal også trene, men siden det er svært mye natur der jeg har studenthybel så kommer jeg til å ta treningen ute i naturen. Jeg har feriejobb i hjembyen, men pengene er til sparing og vil bare brukes i nødstilfelle. Litt utover skoleåret vil jeg vurdere å skaffe meg jobb, alt ettersom hvordan studie vil være. 
 

Endret av Spiteful
Glemte enkelte viktige detaljer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med telefon? Spotify/netflix? 

Synes det var litt vel trangt matbudsjett. 

Anonymkode: 3ae39...3c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med telefon? Spotify/netflix? 

Synes det var litt vel trangt matbudsjett. 

Anonymkode: 3ae39...3c1

La det til nå, hadde helt glemt å nevne det. 

Jeg er veldig kresen og spiser svært lite, derfor er matbudsjettet så lite. 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får du ikke mer i studielån??

Anonymkode: 038fb...9f0

Jo, herregud jeg er litt fjern nå så jeg skrev helt feil beløp. Har forandret det nå! Får selvsagt 7900kr som alle andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den diverseposten er alt for liten. 400 kr på mat i uka er veldig trangt budsjett med mindre du spiser som en mus. For meg som spiser som en hest går det fort 2500 kr i mnd på mat, fordi brødskive og pålegg og middag koster penger. Du kan ikke leve på nudler med mindre du vil at hjernen din skal være som en eneste stor bolle med nudler. Den må ha skikkelig næring. 

Har du ikke tenkt å ha telefon? Eller busskort? 

Anonymkode: 9d0e4...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den diverseposten er alt for liten. 400 kr på mat i uka er veldig trangt budsjett med mindre du spiser som en mus. For meg som spiser som en hest går det fort 2500 kr i mnd på mat, fordi brødskive og pålegg og middag koster penger. Du kan ikke leve på nudler med mindre du vil at hjernen din skal være som en eneste stor bolle med nudler. Den må ha skikkelig næring. 

Har du ikke tenkt å ha telefon? Eller busskort? 

Anonymkode: 9d0e4...f28

Forandret nettopp på HI, og skrev at mine foreldre dekker mobil. Busskort trenger jeg ikke da jeg bor 10 minutter unna skolen min (gangavstand), og jeg bor heller ikke langt unna sentrum. 

Jeg merka at diverseposten er veldig trang, og det samme med matbudsjettet. Helt ærlig så vet jeg ikke hvordan jeg kan forbedre det... Dette er første gangen jeg flytter ut, så klarer ikke være 100% realistisk merker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Spiteful skrev:

Forandret nettopp på HI, og skrev at mine foreldre dekker mobil. Busskort trenger jeg ikke da jeg bor 10 minutter unna skolen min (gangavstand), og jeg bor heller ikke langt unna sentrum. 

Jeg merka at diverseposten er veldig trang, og det samme med matbudsjettet. Helt ærlig så vet jeg ikke hvordan jeg kan forbedre det... Dette er første gangen jeg flytter ut, så klarer ikke være 100% realistisk merker jeg. 

Jeg bruker selv mellom 3000 og 3500 kr ekstra i tillegg til stipend og lån i mnd, men har også treningsmedlemsskap, sumo, Netflix, Spotify, storytel og bruker noen hundrelapper på medisin i mnd. Hadde jeg ikke hatt det kunne jeg nok klart meg på mellom 2000 og 2500 kr i tillegg til lån og stipend. Du bør rett og slett få deg jobb. Det er helt normalt å jobbe ved siden av studiene. 

Anonymkode: 9d0e4...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker selv mellom 3000 og 3500 kr ekstra i tillegg til stipend og lån i mnd, men har også treningsmedlemsskap, sumo, Netflix, Spotify, storytel og bruker noen hundrelapper på medisin i mnd. Hadde jeg ikke hatt det kunne jeg nok klart meg på mellom 2000 og 2500 kr i tillegg til lån og stipend. Du bør rett og slett få deg jobb. Det er helt normalt å jobbe ved siden av studiene. 

Anonymkode: 9d0e4...f28

Jeg skal selvsagt prøve å skaffe jobb ved siden av studiene, men jeg vil først vente en måned slik at jeg kan komme meg på plass og bli vandt til hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordel det du har igjen av storstipendet ut over månedene du får vanlig stipendsum. Så sparer du pengene du har tjent opp om sommeren. Klarer du spare mer av storstipendet er det fint, men ville lagt av mer penger til sosialt og uforutsette utgifter av dette stipendet. Det går mer der enn en tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...