Gå til innhold

Hvorfor er det så mange utlendinger som lukter svette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

NB: Disclaimer: denne tråden ligger altså i underforumet "skråblikk og generaliseringer"!

Iallefall, det både irriterer og forundrer meg at utlendinger (og da snakker vi omtrent alle mulige slag- alt fra polakker til pakistanere til thai'er) oftere lukter skikkelig stramt svette enn hva jeg synes jeg opplever med nordmenn.

Én ting er jo når man er i utlandet (i varme land) om sommeren, da kan man jo forstå at en del blir svette og det dermed ofte kan lukte mer. Men det er jo akkurat det samme her hjemme i Norge. Hvis jeg for eksempel sitter på t-banen eller står i kø i matbutikken og jeg begynner å kjenne en voldsom svette-stank, er det med rundt 90 % sannsynlighet (eller kanskje til og med enda mer..) en ikke-etnisk-norsk person som er årsak til stanken.

Dette forundrer meg, fordi jeg ikke forstår årsaken. Bruker de ikke deo? Vasker de seg sjeldnere enn gjennomsnitts-nordmannen? Vasker de klærne sine sjeldnere enn gjennomsnitts-nordmannen?

Noen tanker??

Anonymkode: fe282...331

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men det motsatte har du tilfeldigvis ikke merket, at mange innvandrere rett og slett lukter nyvasket og, kanskje litt vel meget, parfymert? Tegnet med at det var noe du valgte å ikke fokusere på.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, filifjonka skrev:

Men det motsatte har du tilfeldigvis ikke merket, at mange innvandrere rett og slett lukter nyvasket og, kanskje litt vel meget, parfymert? Tegnet med at det var noe du valgte å ikke fokusere på.

Nei, har faktisk aldri lagt merke til at utlendinger lukter påfallende mye såpe/parfyme, nei. Kanskje med unntak av ei pakistansk dame jeg jobbet med for mange år siden, hun sprayet seg med en halv flaske Red Door-parfyme rett før hun gikk inn på jobb hver eneste dag. Men den la seg dessverre på toppen av en intens svettelukt, og var dermed ikke særlig behagelig :spy: 

TS

Anonymkode: fe282...331

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deodorantbruk er ikke like utbredt i alle land som det er her. Kanskje fordi de i det landet ikke har penger til å bruke på sånt, men også kanskje fordi de ikke er så fintfølende for naturlig kroppslukt som vi er i vesten, og derfor ikke ser problemet med å lukte naturlig. 

Det kan også være matlukt du lukter. Jeg synes hvitløkslukt ofte kan minne om svette. 

Anonymkode: 0ed68...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette forundrer meg, fordi jeg ikke forstår årsaken. Bruker de ikke deo? Vasker de seg sjeldnere enn gjennomsnitts-nordmannen? Vasker de klærne sine sjeldnere enn gjennomsnitts-nordmannen?

Noen tanker??

Anonymkode: fe282...331

Hvorfor bruke penger på slikt og skade hudens naturlige respirasjon og fuktighet bare for å tekkes deg? Er du som er unormal, det er menneskelig å lukte svette. Kjenne på lukten av artsfrender på samme måte som hunder gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Deodorantbruk er ikke like utbredt i alle land som det er her. Kanskje fordi de i det landet ikke har penger til å bruke på sånt, men også kanskje fordi de ikke er så fintfølende for naturlig kroppslukt som vi er i vesten, og derfor ikke ser problemet med å lukte naturlig. 

Det kan også være matlukt du lukter. Jeg synes hvitløkslukt ofte kan minne om svette. 

Anonymkode: 0ed68...564

Det er neppe hvitløkslukt, for jeg spiser hvitløk omtrent daglig selv (og stinker dermed sikkert bestandig hvitløk selv :ler: ) Det er derfor sjelden at jeg kjenner hvitløkslukt av andre.

TS

Anonymkode: fe282...331

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lukter svette og sur melk når jeg er utlending i Thailand. 

Anonymkode: f14e6...c1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NB: Disclaimer: denne tråden ligger altså i underforumet "skråblikk og generaliseringer"!

Iallefall, det både irriterer og forundrer meg at utlendinger (og da snakker vi omtrent alle mulige slag- alt fra polakker til pakistanere til thai'er) oftere lukter skikkelig stramt svette enn hva jeg synes jeg opplever med nordmenn.

Én ting er jo når man er i utlandet (i varme land) om sommeren, da kan man jo forstå at en del blir svette og det dermed ofte kan lukte mer. Men det er jo akkurat det samme her hjemme i Norge. Hvis jeg for eksempel sitter på t-banen eller står i kø i matbutikken og jeg begynner å kjenne en voldsom svette-stank, er det med rundt 90 % sannsynlighet (eller kanskje til og med enda mer..) en ikke-etnisk-norsk person som er årsak til stanken.

Dette forundrer meg, fordi jeg ikke forstår årsaken. Bruker de ikke deo? Vasker de seg sjeldnere enn gjennomsnitts-nordmannen? Vasker de klærne sine sjeldnere enn gjennomsnitts-nordmannen?

Noen tanker??

Anonymkode: fe282...331

Tror det mest er pga maten de spiser. Merker selv jeg om jeg spiser sterkt krydret mat eller mat med mye hvitløk, da stinker det av meg, selv om jeg har dusjet aldri så mye. 

En venninne av meg fra Sri Lanka pleide å bruke masse parfyme for å kamuflere disse luktene men...

Noen barn jeg snakket med da jeg jobbet i barnehage fortalte meg om noen tamiler i nabohuset som stinket sånn, men mammaen hadde sagt at det var pga maten de spiser. Og det hadde hun nok rett i. 
 

 

Anonymkode: b9daf...47e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller oppfattet innvandrere fra Midtøsten som vel rause med parfyme og aftershave. 

Jeg tipper det hele bare er at vi er litt selektive i det vi oppfatter. Så får vi en idé, og deretter legger vi best merke til det som bekrefter ideen. 

Vi er dessverre ikke veldig objektive i vår oppfattelse av verden. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Selv på vinteren i svarteste Finnmark er det påfallende mye svettelukt på bussene etter asylmottakene kom... Mange nordmenn som stinker også, men de lukter mer som sur, gammel talg, uvaskede klær, gjerne i kombinasjon med inngrodd sigarettrøyk. Ikke sånn påfallende armhulesvette. Vet ikke hva som er verst.

Anonymkode: 54c0c...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til østasia og jomp på bussen. Tipper omentrent alle synes du også lukter svett utlending.

Anonymkode: 901b4...5f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnet har blitt et helvete hva estetiske prinsipper angår.

(For de idiotene som bryr seg om slikt, dere andre vanlige, som sniffer på bæsj uten å reagere er unntatt fra dette)

Vonde lukter, vonde beskjeder fra nymotens bygg som pisser på menneskene, de nye offentlige arenaene som fungerer mest som barnehage i utforming (oversiktlig, forutsigbart, kantete og preg- og sjelløst). Som å se på en person nyte synet av en hundebæsj, bokstavelig talt, for de har sett noen andre gjøre det som de oppfatter som høykulturelle. Hermegåser. 

Anonymkode: c0558...bba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke det er så mange, men spesielt enkelte menn fra Pakistan og/eller India, muligens enslige, vasker nok aldri verken seg selv eller tøyet sitt.

Anonymkode: ab4be...e77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er pga maten. Sterk krydret mat gir sterkere kroppslukt.

Anonymkode: 39f83...efc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...