Gå til innhold

Alle misbrukere er egoistiske av natur?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Folk som er misbrukere fungerer mye likt som psykopater i nære relasjoner: de er disempatiske, kyniske, egoistiske, selvsentrerte og hensynsløse uansett hva slags type misbruk det er snakk om. 

Men kan det være sånn at de kanskje var dårlige personer med en uvanlig høy grad av egoisme alt før misbruket startet? 

Anonymkode: 02800...6b8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo individuelt hvor egoistisk man er. Noen er mer, andre er mindre. Noen har en livsfilosofi som er slik at man ikke skal tenke på seg selv, kun unne seg det grunnleggende som søvn, hvile, mat og vann, og hjelpe andre mennesker mest mulig. Jeg vil kalle slike mennesker lite egoistiske. Så har du folk som stikker av fra ektefelle og barn for å "skape seg et nytt liv" med elskeren sin, slike mennesker vil jeg kalle ekstremt egoistiske

Mennesker er mennesker, alle kan bli egoistiske, litt avhengig av hva man opplever opp gjennom livet. Vi er svært formbare. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har gjerne blitt formet slik opp igjennom livet, som simbyxor sier. Mange missbrukere har blitt misbrukt selv. Noen får dårlig samvittighet, men klarer ikke styre seg. Men de er likevel egoister.. som trenger hjelp  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men kan det være sånn at de kanskje var dårlige personer med en uvanlig høy grad av egoisme alt før misbruket startet? 

 

Absolutt ikke. Her er det like mange utgangspunkt som det finnes mennesketyper.

Det er forresten ikke en sannhet at: misbrukere fungerer mye likt som psykopater i nære relasjoner: de er disempatiske, kyniske, egoistiske, selvsentrerte og hensynsløse uansett hva slags type misbruk det er snakk om.

 

Du kan åpenbart ikke mye om misbruksproblematikk.

Anonymkode: 8eac8...4e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Sleepwalker skrev:

De har gjerne blitt formet slik opp igjennom livet, som simbyxor sier. Mange missbrukere har blitt misbrukt selv. Noen får dårlig samvittighet, men klarer ikke styre seg. Men de er likevel egoister.. som trenger hjelp  

Jeg snakker om misbrukere (rusmisbrukere/alkoholikere/medikamentmisbrukere) ikke overgripere. Jeg skjønner ikke helt hvordan du klarte lese deg til dette. 

Anonymkode: 02800...6b8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker om misbrukere (rusmisbrukere/alkoholikere/medikamentmisbrukere) ikke overgripere. Jeg skjønner ikke helt hvordan du klarte lese deg til dette. 

Anonymkode: 02800...6b8

Kanskje fordi du knytter det så veldig opp mot å være egoist?

Hvis du med misbruk mener avhengighet, så stemmer det i alle fall ikke at man kan gå ut fra at de er mer egoistiske enn andre. Rus brukes gjerne for å regulere vanskelige følelser, og jeg vil anta at veldig egoistiske mennesker er mindre plaget av negative følelser enn andre. Folk som sliter seg ut for andre, har mer empati enn de klarer å takle, som sørger, som føler seg utenfor, som blir mobbet, som ikke får sove, ikke klarer å konsentrere seg, har blitt utsatt for overgrep osv - de er de som står i størst fare for å utvikle usunn rusbruk og avhengighet. Jeg har sett nok av egoistiske og kyniske rusavhengige som jeg har lite til overs for, men de aller fleste jeg har møtt er rett og slett trivelige mennesker. Det er jo bare min personlige erfaring, men forskning har vist en klar sammenheng mellom traumer og rusavhengighet, så om du først skal anta noe om en narkoman rusavhengig du møter, så kan du anta at personen har opplevd alvorlige traumer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som røyker blir ofte ikke kalt misbrukere. Men de er det og de er EGOISTER. 

Anonymkode: 13b37...ddb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle er egoister. Blir liksom dumt å kritisere andre for da åpner du opp mot kritikk mot deg selv. Men mennesker eeeeeeelsker å kritisere..... absolutt elsker det. Ofte er kritikken gjemt bak masse rettferdighetsgjøring fra kritikeren. (Unntakelsessyndromet)

'Jeg liker ikke at andre gjør det, men jeg er et unntak, så da er det greit.'

Vil si minst 80% er slik.

Anonymkode: 4bf3b...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Simbyxor skrev:

Det er jo individuelt hvor egoistisk man er. Noen er mer, andre er mindre. Noen har en livsfilosofi som er slik at man ikke skal tenke på seg selv, kun unne seg det grunnleggende som søvn, hvile, mat og vann, og hjelpe andre mennesker mest mulig. Jeg vil kalle slike mennesker lite egoistiske. Så har du folk som stikker av fra ektefelle og barn for å "skape seg et nytt liv" med elskeren sin, slike mennesker vil jeg kalle ekstremt egoistiske

Mennesker er mennesker, alle kan bli egoistiske, litt avhengig av hva man opplever opp gjennom livet. Vi er svært formbare. 

Jeg er rusmisbruker og kjenner meg igjen i det du skrev om personer som ikke tenker på seg selv. Jeg er sånn og ruser meg for at JEG skal få ha det bra i min egen verden en liten stund. Jeg misbruker medisin fått på resept, ikke noe annet.

Jeg har full jobb, utfører den til punkt og prikke. Hjelper andre, er blid og hyggelig mot alle. Jeg krever ikke noe tilbake, jeg forventer det heller ikke. Jeg bare tar meg noen dager hvor jeg ruser meg etter jobb for å slappe av. Min egentid.

Grunne til at jeg begynte med rus er noe helt annet, men jeg er en fullt oppegående person du aldri ville trudd var rusmisbruker.

Anonymkode: b03da...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er rusmisbruker og kjenner meg igjen i det du skrev om personer som ikke tenker på seg selv. Jeg er sånn og ruser meg for at JEG skal få ha det bra i min egen verden en liten stund. Jeg misbruker medisin fått på resept, ikke noe annet.

Jeg har full jobb, utfører den til punkt og prikke. Hjelper andre, er blid og hyggelig mot alle. Jeg krever ikke noe tilbake, jeg forventer det heller ikke. Jeg bare tar meg noen dager hvor jeg ruser meg etter jobb for å slappe av. Min egentid.

Grunne til at jeg begynte med rus er noe helt annet, men jeg er en fullt oppegående person du aldri ville trudd var rusmisbruker.

Anonymkode: b03da...8a4

Rivotril?

Anonymkode: 7ed18...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rus, være seg alkohol, narkotikum, nikotin, reseptbelagte medisiner, matmisbruk, shopping og gambling er jo allt  en form for misbruk. 

Ingen lykkrlig, balensert og sanset og tilfredsperson har behov slik ytrre kunstig stimuli. Folk som missbruker prøver desperat å fylle et tomrom, eller å numme seg selv fra å føe noe som helst.

Selvfølgelig blir misbrukere egoistiske. De behøver rusen for å fungere. De ruser seg ikke lenger for å være "høye", men for helt enkelt å kunne klare å eksitere. 

 

Døm ingen. 

 

 

Endret av Perle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er rusmisbruker og kjenner meg igjen i det du skrev om personer som ikke tenker på seg selv. Jeg er sånn og ruser meg for at JEG skal få ha det bra i min egen verden en liten stund. Jeg misbruker medisin fått på resept, ikke noe annet.

Jeg har full jobb, utfører den til punkt og prikke. Hjelper andre, er blid og hyggelig mot alle. Jeg krever ikke noe tilbake, jeg forventer det heller ikke. Jeg bare tar meg noen dager hvor jeg ruser meg etter jobb for å slappe av. Min egentid.

Grunne til at jeg begynte med rus er noe helt annet, men jeg er en fullt oppegående person du aldri ville trudd var rusmisbruker.

Anonymkode: b03da...8a4

Det er nok mange man ikke vet at ruser seg, på den ene eller andre måten. Hva ruser du deg på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er jo veldig individuelt, mennesker er forskjellige. Og det er jo ikke sånn, at det bare er de egoistiske menneskene som blir rusmisbrukere. Kjenner noen, og de er alle flotte mennesker da de ikke ruser seg. Han ene har jeg kjent godt, siden vi var små barn, og han har alltid vært den snille, som brydde seg om alle. Og det var han og i alle sine rusfrie perioder.

Anonymkode: 87bd2...942

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Rusmisbrukere som har levd på gaten eller med kriminalitet for å finansiere sitt forbruk har nok blitt preget av livet sitt. Det er rusen som ødelegger boevnen og den alminnelige folkeskikken, jeg tviler på at alle rusmisbrukere er sånn i utgangspunktet. Etter at de ble rusmisbrukere er deres "jeg" visket ut da rusen er blitt det nye egoet og kommer foran alle og alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker om misbrukere (rusmisbrukere/alkoholikere/medikamentmisbrukere) ikke overgripere. Jeg skjønner ikke helt hvordan du klarte lese deg til dette. 

Anonymkode: 02800...6b8

Nei, det forsto jeg ikke. Jeg har rusmisbrukere i familien min, har selv vært rusmisbruker i min ungdom. Ingen av oss var egoistiske. Men vi ble misbrukt av nær familie... Det er like mange årsaker til at folk blir rusmisbrukere som at du ble akkurat den du er. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...