Gå til innhold

Angrer på kjøp av leilighet, må holde ut og spare. Ønsker tips og råd:)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på hva jeg skal gjøre. Jeg har nylig kjøpt en leilighet som jeg ikke trives i. Det var et dumt kjøp, og jeg angrer. Men jeg må bare holde ut, og regner med å klare å bo der 1-2 år. I mellomtiden må jeg spare så mye jeg kan for å få råd til en bolig jeg vil like å bo i. Regner med å måtte ut med 2.5-3 mill for ny bolig, så jeg må spare mye for å få et så stort lån. Jeg er enslig i starten av 30-årene og bor i en middels stor by på Østlandet. 

Litt informasjon: 

-Leiligheten kjøpte jeg for 1.950.000, og har 1.700.000 i lån. Betaler 8000 per måned i boliglån. 

-har 160.000 på BSU 

-har 50.000 på sparekonto 

-har 30.000 i aksjer/fond 

Regner med å kunne spare 10.000 av inntekten hver måned. Det er jo ikke spesielt mye, men jeg lever allerede ganske sparsomt. Har en månedlig inntekt på 28.000 etter skatt. 

Leiligheten har to soverom så jeg kan vurdere å leie ut det ene rommet. Ville dere gjort det? Jeg vil jo helst bo alene, men da kan jeg få inn ca 5000 ekstra per måned. Så jeg må vurdere om det er verdt det vs å å bo alene. 

Jeg jobber allerede fulltid, så jeg vet ikke om jeg har overskudd til en deltidsjobb ved siden av. Har sett på muligheten for en helgejobb, men er redd jeg må ha helgene til å hente meg inn igjen, samt gjøre noe annet. Har ikke mulighet til betalt overtid i nåværende jobb. 

Jeg kjøpte som sagt leiligheten for 1.950.000, men det er umulig å si hva den vil gå for når jeg skal selge. Jeg kjøpte dessverre da boligprisene var på topp, så det er sannsynlig at jeg ikke vil få solgt til samme pris dessverre. Men da er kanskje også boligen jeg kjøper billigere enn de var for noen måneder siden. 

Som dere skjønner er jeg litt fortvilet over hele situasjonen og skulle ønske jeg ikke satt med en leilighet jeg ikke vil bo i. Så jeg må prøve å gjøre det beste ut av det og tenke at jeg klarer å bo der et par år til jeg har råd til å selge og kjøpe noe annet. 

Hva ville dere gjort? Setter stor pris på alle tips og forslag:) og gjerne også egne erfaringer:)

 

Anonymkode: b7ae3...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer litt på hva jeg skal gjøre. Jeg har nylig kjøpt en leilighet som jeg ikke trives i. Det var et dumt kjøp, og jeg angrer. Men jeg må bare holde ut, og regner med å klare å bo der 1-2 år. I mellomtiden må jeg spare så mye jeg kan for å få råd til en bolig jeg vil like å bo i. Regner med å måtte ut med 2.5-3 mill for ny bolig, så jeg må spare mye for å få et så stort lån. Jeg er enslig i starten av 30-årene og bor i en middels stor by på Østlandet. 

Litt informasjon: 

-Leiligheten kjøpte jeg for 1.950.000, og har 1.700.000 i lån. Betaler 8000 per måned i boliglån. 

-har 160.000 på BSU 

-har 50.000 på sparekonto 

-har 30.000 i aksjer/fond 

Regner med å kunne spare 10.000 av inntekten hver måned. Det er jo ikke spesielt mye, men jeg lever allerede ganske sparsomt. Har en månedlig inntekt på 28.000 etter skatt. 

Leiligheten har to soverom så jeg kan vurdere å leie ut det ene rommet. Ville dere gjort det? Jeg vil jo helst bo alene, men da kan jeg få inn ca 5000 ekstra per måned. Så jeg må vurdere om det er verdt det vs å å bo alene. 

Jeg jobber allerede fulltid, så jeg vet ikke om jeg har overskudd til en deltidsjobb ved siden av. Har sett på muligheten for en helgejobb, men er redd jeg må ha helgene til å hente meg inn igjen, samt gjøre noe annet. Har ikke mulighet til betalt overtid i nåværende jobb. 

Jeg kjøpte som sagt leiligheten for 1.950.000, men det er umulig å si hva den vil gå for når jeg skal selge. Jeg kjøpte dessverre da boligprisene var på topp, så det er sannsynlig at jeg ikke vil få solgt til samme pris dessverre. Men da er kanskje også boligen jeg kjøper billigere enn de var for noen måneder siden. 

Som dere skjønner er jeg litt fortvilet over hele situasjonen og skulle ønske jeg ikke satt med en leilighet jeg ikke vil bo i. Så jeg må prøve å gjøre det beste ut av det og tenke at jeg klarer å bo der et par år til jeg har råd til å selge og kjøpe noe annet. 

Hva ville dere gjort? Setter stor pris på alle tips og forslag:) og gjerne også egne erfaringer:)

 

Anonymkode: b7ae3...7be

Synes du ikke det er mye å kunne spare 10.000 pr måned?

Anonymkode: 82e14...4db

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor angrer du?

Anonymkode: 2a5dc...9ba

Fordi hun ikke trives og den ahr falt i verdi. Sikkert en sånn person som antok at det kom til å lønne seg uansett hva som skjer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Kr 10.000 i måneden gir deg 240.000 i oppspart kapital på to år, pluss det du har spart alt. Er ikke det bra da? I tillegg har du betalt ned noe også der du bor. To år går veldig fort. Hvorfor leie ut, og hvorfor jobbe ekstra? Sett deg inn i boligmarkedet der du ønsker å bo, og se på hva du kan få til. Hvorfor må du ha to soverom? Er det ikke bedre å få en bolig du trives med som er noe mindre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke lider av en eller annen kronisk sykdom burde du som enslig i starten av 30-årene ikke ha noe som helst problem med å jobbe langt mer enn 100 %.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

spare spare spare, plutselig DØD lol.

Lev litt nå lille venn

Anonymkode: 49a02...ce4

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får prøve å gjøre det koselig rundt deg, med blomster og planter og hyggelige ting rundt deg. Kjøp noen fine gardiner, tepper og pynteputer, tenn levende lys om kvelden. Skjønner ikke helt hva som gjør denne leiligheten så ille. Det må da gå an å gjøre det levelig der?

Anonymkode: d4a1d...713

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:)

Kanskje sparingen min ikke er så ille da:) ser bare på venner og bekjente at de har råd til dyre boliger, biler, klær og reising samtidig som de sparer, og da blir jeg usikker på hva som er vanlig. 

Leiligheten er absolutt levelig altså, men ikke hva jeg trodde på forhånd og er derfor veldig lei meg. Noen ganger tar man bare feil avgjørelse, og dessverre er det snakk om en kostbar feil denne gangen:( 

Da jeg kjøpte den hadde jeg planer om å bo her i minst 5 år, så det var ikke meningen å kjøpe kun for å selge med overskudd, som en over her antydet. 

Da får jeg bare fortsette sparingen og gjøre det så koselig som mulig i leiligheten. Men burde jeg sette de 10.000 hver måned på sparekonto, eller betale mer ned på lånet? Renta i banken er ikke mye å skryte av.

Anonymkode: b7ae3...7be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett inn Max beløp på bsu hvert år, da får du bra skattefradrag. 

Sett opp huslånet til 10.000 minst å spar resten på en høyrentekonto

Anonymkode: 20228...eea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar:)

Kanskje sparingen min ikke er så ille da:) ser bare på venner og bekjente at de har råd til dyre boliger, biler, klær og reising samtidig som de sparer, og da blir jeg usikker på hva som er vanlig. 

Leiligheten er absolutt levelig altså, men ikke hva jeg trodde på forhånd og er derfor veldig lei meg. Noen ganger tar man bare feil avgjørelse, og dessverre er det snakk om en kostbar feil denne gangen:( 

Da jeg kjøpte den hadde jeg planer om å bo her i minst 5 år, så det var ikke meningen å kjøpe kun for å selge med overskudd, som en over her antydet. 

Da får jeg bare fortsette sparingen og gjøre det så koselig som mulig i leiligheten. Men burde jeg sette de 10.000 hver måned på sparekonto, eller betale mer ned på lånet? Renta i banken er ikke mye å skryte av.

Anonymkode: b7ae3...7be

Fyll BSU hvert år.

Siden du vet at du skal kjøpe ny bolig om noen få år, ville jeg ha spart disse på en høyrentekonto slik at du har til innskuddet (da slipper du mellomfinansiering).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar:)

Kanskje sparingen min ikke er så ille da:) ser bare på venner og bekjente at de har råd til dyre boliger, biler, klær og reising samtidig som de sparer, og da blir jeg usikker på hva som er vanlig. 

Leiligheten er absolutt levelig altså, men ikke hva jeg trodde på forhånd og er derfor veldig lei meg. Noen ganger tar man bare feil avgjørelse, og dessverre er det snakk om en kostbar feil denne gangen:( 

Da jeg kjøpte den hadde jeg planer om å bo her i minst 5 år, så det var ikke meningen å kjøpe kun for å selge med overskudd, som en over her antydet. 

Da får jeg bare fortsette sparingen og gjøre det så koselig som mulig i leiligheten. Men burde jeg sette de 10.000 hver måned på sparekonto, eller betale mer ned på lånet? Renta i banken er ikke mye å skryte av.

Anonymkode: b7ae3...7be

Men du svarte ikke på spørsmålet mitt tidligere, så er nysgjerrig.. hva er det som er sånn at den er så ubeboelig at du er så lei deg for det?

Anonymkode: 2a5dc...9ba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange andre som har råd til dyre boliger/leiligheter er to om det, og ikke bare en. Da sier det seg selv at det er mye lettere. Å spare 10 000 i måneden er veldig bra, spesielt når du må ut med 8000 i måneden for leiligheten du bor i nå. Som andre spør om - hva er det egentlig du ikke liker med leiligheten din? Kanskje det er noe som er mulig å fikse? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da får jeg bare fortsette sparingen og gjøre det så koselig som mulig i leiligheten. Men burde jeg sette de 10.000 hver måned på sparekonto, eller betale mer ned på lånet? Renta i banken er ikke mye å skryte av.

Hvis du finner en sparekonto som gir høyere rente enn den du må betale for lånet så bør du sette pengene er. Hvis ikke bør du betale ned lånet.

Anonymkode: 1d5e4...7b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Jeg skal øke den månedlige betalingen av huslånet:) 

Det er flere grunner til at jeg mistrives i leiligheten. Det er mye mer støy i området enn jeg trodde, og det begynner å bli et stort irritasjonsmoment. Samt er leiligheten gammel, og jeg tenkte å pusse opp noen rom for å få det finere. men dette viste seg å være mye mer omfattende enn hva jeg trodde på forhånd, så jeg lar det være. Har malt ett rom, og resten får være som det er.

Det blir jo mye enklere å bo her og spare når jeg vet hva som venter i den andre enden:) ikke alle får drømmeboligen med en gang, så jeg klarer nok helt fint å bo her midlertidig. 

Setter pris på alle svar, kanskje det ikke var så håpløst likevel:) 

Anonymkode: b7ae3...7be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at du er veldig fornuftig. Du klarer å gjøre det beste ut av en situasjon du ikke trives så godt i, og du ser dette i perspektiv, og forstår dermed at dette er en midlertidig ordning som du selv kan bidra til å endre, om så ikke akkurat nå.  Du kommer nok til å klare deg veldig fint videre. 

Ønsker deg lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest padawan

Hvis det ekstra soverommet ikke brukes kan du leie det ut og bruke pengene du får inn til nedbetaling av lån eller sparing. Du kan jo starte med kortidsleie for å se om det er noe for deg.

Endret av padawan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, asterix skrev:

Dersom du ikke lider av en eller annen kronisk sykdom burde du som enslig i starten av 30-årene ikke ha noe som helst problem med å jobbe langt mer enn 100 %.

Nei, men det er lurt å planlegge livet med litt marginer. Og det kommer helt an på hva man jobber med, hvilken bransje, bedrift osv.. I "min" bransje innebærer en "100%" stilling fort minst 50% mer i praksis i en del stillinger, avhengig av hvilken disiplin og hvilket nivå man jobber på. enkelte jobber også så mye som nesten 200%. 

Anonymkode: 2cd99...8d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men det er lurt å planlegge livet med litt marginer. Og det kommer helt an på hva man jobber med, hvilken bransje, bedrift osv.. I "min" bransje innebærer en "100%" stilling fort minst 50% mer i praksis i en del stillinger, avhengig av hvilken disiplin og hvilket nivå man jobber på. enkelte jobber også så mye som nesten 200%. 

Anonymkode: 2cd99...8d0

Dersom jobben krever 50-100% over full stilling hele tiden bør man jo også ha lønn som reflekterer dette. Om denne ekstra arbeidsbelastningen er kun i perioder kan man jo jobbe ekstra i perioder hvor det bare er vanlig jobbelastning i hovedjobben.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å søke etter en leietaker som ukespendler? Da får du leiligheten for deg selv i helgene, og på ukedagene ser man vel ikke stort til hverandre uansett. 

Anonymkode: c5dad...d73

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...