Gå til innhold

Bortkjemt student?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har vært mange tråder hvor studenter har vært selvmotsigende. I noen tråder skriver de at de ikke kjenner til folk som kjøper luksus for hele storstipendet og må ta opp forbrukslån for å få det til å gå rundt; mens samme bruker i et annet innlegg med et litt annet åpningsinnleggs-utgangspunkt får fram at de gjør akkurat dette selv.

Så hvis du har vært tidligere student, eller er arbeidstager nå, og skal se på studenter utenfra, og ikke innenfra som student selv; de dette gjelder; Hva kjennetegner bortkjemte/heldige studenter? Må f.eks. bare ett av punktene under være fylt ut, eller må flere av de være det? Dere kan også legge til flere punkter hvis disse under ikke kvalifiserer til en bortkjemt student.

- Eier egen leilighet småleilighet/hygel (med andre ord felleskostnader vs. husleie)

- Tar opp studielån for å investere

- Hvert månedsstipend går til forbruk

- Regninger dekkes av foreldre

- Kjøper standardmatvarer på Jacob's og Meny uten å merke det på lommeboken

- Spiser ute flere ganger i uken

- Jobber/jobber ikke; (men dette ville i utg. ikke påvirket økonomien uansett)

- Har mye fritid til å leve livet

Anonymkode: 20983...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ei venninne som er fryktelig bortskjemt men fortsatt klagde over å være "fattig student"

Hun hadde egen stor leilighet i Bærum betalt av pappa

Ny fin bil uten lån

Null studielån og fikk penger til forbruk.

Og masse penger til å dyrke hobbien sin.

Slapp å jobbe...

 

Fortsatt var det få som klagde mer enn henne om d en fattoge studenttilværelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Bortskjemt?

Jeg ser ikke ned på folk ut fra om far/mor har investert i bolig til studenten sin. Bortskjemt er man først når man ser ned på andre som ikke er like priviligert eller er frekk mot de som har gitt en denne "luksusen".

At man har den luksusen at foreldre hjelper en gjennom studietiden er ikke det samme som å være bortskjemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde i en leilighet som ble eid av foreldrene mine da jeg var student (foreldrene mine var der av og til), og jeg vet at jeg ikke var en fattig student. Leiligheten ligger et godt stykke utenfor sentrum, så det var ikke slik at jeg bodde i smørøyet. Jeg måtte ikke betale leie eller elektrisitet, men siden jeg var hjemmeboer fikk jeg jo ikke stipend. Jeg tok likevel opp fullt lån, og satte mesteparten av det inn på en sparekonto og BSU (forresten helt unødvendig å spare i BSU om en har planer om å kjøpe seg en leilighet tidlig i livet... da må en jo ta ut pengene, og får ikke da skattefordelen som en ellers kunne ha hatt til en var 34). Jeg hadde deltidsjobber, og jobbet relativt mye utenom studiene (mye fordi jeg tok ekstravakter). Dum som jeg var, så var jeg ikke særlig flink til å faktisk spare de pengene. Jeg levde ikke som en student, men kjøpte mye god mat (til hjemmebruk - ikke restaurant), nye klær og gadgets. Når jeg jobbet så mye som jeg gjorde hadde jeg veldig lite fritid, så jeg følte vel også at disse ekstra utgiftene var noe som var "fortjent", men jeg angrer på det nå i ettertid.

Jeg regnes vel som bortskjemt student siden jeg bodde i en leilighet hvor jeg slapp å betale leie, men jeg så egentlig ikke på meg selv som bortskjemt, bare litt heldig. Å komme meg inn til sentrum for å være sosial med andre studenter var utrolig slitsomt, jeg festet veldig sjeldent og var så sliten i helgene (...etter å ha jobbet hele dagen) at jeg som regel bare endte opp foran TVen. 

Det jeg ofte syntes var litt snodig med mange av mine medstudenter var hvordan de prioriterte. De spiste gjerne billig mat, men så kjøpte de seg Mac til 10 000. Jeg vil likevel si at de aller, aller fleste levde ganske normale liv med grei mat og uten noe særlig luksus. 

 

Endret av Miah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de punktene synes jeg heldig er et mer dekkende ord enn bortskjemt. 

Anonymkode: f0eb1...e14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For de punktene synes jeg heldig er et mer dekkende ord enn bortskjemt. 

Anonymkode: f0eb1...e14

Enig. Og de av dem jeg kjenner som er så heldige, skryter ikke akkurat av det heller. De toner det heller ned og sier at det er bare er heldige fordi de har foreldre som kan hjelpe dem med penger og kjøpe leilighet. 

Anonymkode: 8c7ed...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, Miah skrev:

Jeg bodde i en leilighet som ble eid av foreldrene mine da jeg var student (foreldrene mine var der av og til), og jeg vet at jeg ikke var en fattig student. Leiligheten ligger et godt stykke utenfor sentrum, så det var ikke slik at jeg bodde i smørøyet. Jeg måtte ikke betale leie eller elektrisitet, men siden jeg var hjemmeboer fikk jeg jo ikke stipend. Jeg tok likevel opp fullt lån, og satte mesteparten av det inn på en sparekonto og BSU (forresten helt unødvendig å spare i BSU om en har planer om å kjøpe seg en leilighet tidlig i livet... da må en jo ta ut pengene, og får ikke da skattefordelen som en ellers kunne ha hatt til en var 34). Jeg hadde deltidsjobber, og jobbet relativt mye utenom studiene (mye fordi jeg tok ekstravakter). Dum som jeg var, så var jeg ikke særlig flink til å faktisk spare de pengene. Jeg levde ikke som en student, men kjøpte mye god mat (til hjemmebruk - ikke restaurant), nye klær og gadgets. Når jeg jobbet så mye som jeg gjorde hadde jeg veldig lite fritid, så jeg følte vel også at disse ekstra utgiftene var noe som var "fortjent", men jeg angrer på det nå i ettertid.

Jeg regnes vel som bortskjemt student siden jeg bodde i en leilighet hvor jeg slapp å betale leie, men jeg så egentlig ikke på meg selv som bortskjemt, bare litt heldig. Å komme meg inn til sentrum for å være sosial med andre studenter var utrolig slitsomt, jeg festet veldig sjeldent og var så sliten i helgene (...etter å ha jobbet hele dagen) at jeg som regel bare endte opp foran TVen. 

Det jeg ofte syntes var litt snodig med mange av mine medstudenter var hvordan de prioriterte. De spiste gjerne billig mat, men så kjøpte de seg Mac til 10 000. Jeg vil likevel si at de aller, aller fleste levde ganske normale liv med grei mat og uten noe særlig luksus. 

 

Jeg spiser billig og har en mac til 10 000. Det er etter år med pcer som har froset til hver bidige dag, krasjet og feilet, og hindret meg i å kunne ha arbeidsflyt. I tillegg var min gamle laptop svintung. Jeg ville ikke klart å bære den med meg. Macen skal vare i mange år, og har lettet hverdagen min i stor grad! Var for øvrig en gave, og ikke noe jeg ville hatt råd til selv. 

Anonymkode: d55f8...65a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser billig og har en mac til 10 000. Det er etter år med pcer som har froset til hver bidige dag, krasjet og feilet, og hindret meg i å kunne ha arbeidsflyt. I tillegg var min gamle laptop svintung. Jeg ville ikke klart å bære den med meg. Macen skal vare i mange år, og har lettet hverdagen min i stor grad! Var for øvrig en gave, og ikke noe jeg ville hatt råd til selv. 

Anonymkode: d55f8...65a

Om det er en gave så gjelder jo ikke dette deg selv. Jeg snakker jo om studenter som selv bruker 10 000 på Mac for så å nærmest leve på nudler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er luksus å kjøpe seg en skikkelig pc i løpet av studietiden, det må man nesten regne med. Synes egentlig det går utover gratisprinsippet, men hvem vil starte studietiden med å si at de ikke har råd til laptop og lage styr for å få lånt en når det ikke er tilrettelagt for dette?

Mange fikk kjøpe billig pc fra VGS, men noen av oss nye studenter gikk ut VGS i en tid da laptop ikke var noe man brukte i skolen, og tar en utdannelse på høyskolen da det ikke er mulig å få jobb.

Det beste hadde vært om alle universitet og høyskoler kunne ha ordnet en pc alle kan få tilbud om å kjøpe svært billig.

Anonymkode: c969c...dbc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Miah skrev:

 

Det jeg ofte syntes var litt snodig med mange av mine medstudenter var hvordan de prioriterte. De spiste gjerne billig mat, men så kjøpte de seg Mac til 10 000. Jeg vil likevel si at de aller, aller fleste levde ganske normale liv med grei mat og uten noe særlig luksus. 

 

Hvorfor er det en merkelig prioritering? Å kunne slappe av med hobby, som pc ofte er, er gjerne like viktig som mat i løpet av studietiden. Om man må spise litt billigere for å få råd til mer gøye ting på fritiden, så er dette ganske logisk og i mange tilfeller nyttig pengebruk. Sikkert mange som spiser litt billigere for å ha råd til hund for å øke egen trivsel, som et eksempel

Anonymkode: d26a7...657

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Studielånet er definitivt ikke for lavt. Hvis studentene hadde vært så fattige som de sier så hadde det bare vært å drikke mindre alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det en merkelig prioritering? Å kunne slappe av med hobby, som pc ofte er, er gjerne like viktig som mat i løpet av studietiden. Om man må spise litt billigere for å få råd til mer gøye ting på fritiden, så er dette ganske logisk og i mange tilfeller nyttig pengebruk. Sikkert mange som spiser litt billigere for å ha råd til hund for å øke egen trivsel, som et eksempel

Anonymkode: d26a7...657

Du, jeg nekter egentlig å tro at data er en "hobby" for de aller, aller fleste. At en bruker den til å se på Netflix betyr ikke at det er en hobby. En kan få gode datamaskiner til langt mindre enn 10 000 som er mer enn gode nok til både Netflix og å skrive oppgaver på / ta notater på. Og jeg snakker ikke heller om å "spise litt billigere", men om å nærmest spise nudler daglig. En god prioritering hadde heller vært å sikre at en fikk i seg mat med nok næringsstoffer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Herr Heftig skrev:

Studielånet er definitivt ikke for lavt. Hvis studentene hadde vært så fattige som de sier så hadde det bare vært å drikke mindre alkohol.

Blir ikke mye alkohol med 3000 igjen til alle utgifter etter husleie på studenthybelen er betalt...

Anonymkode: a6e9a...f63

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Miah skrev:

Du, jeg nekter egentlig å tro at data er en "hobby" for de aller, aller fleste. At en bruker den til å se på Netflix betyr ikke at det er en hobby. En kan få gode datamaskiner til langt mindre enn 10 000 som er mer enn gode nok til både Netflix og å skrive oppgaver på / ta notater på. Og jeg snakker ikke heller om å "spise litt billigere", men om å nærmest spise nudler daglig. En god prioritering hadde heller vært å sikre at en fikk i seg mat med nok næringsstoffer. 

Jeg kunne ikke levd et tilfredsstillende liv uten macen min. Jeg har ikke engang Netflix :)

Jeg tror du trenger et litt bredere perspektiv på ting. 

Anonymkode: 33a98...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Miah skrev:

Du, jeg nekter egentlig å tro at data er en "hobby" for de aller, aller fleste. At en bruker den til å se på Netflix betyr ikke at det er en hobby. En kan få gode datamaskiner til langt mindre enn 10 000 som er mer enn gode nok til både Netflix og å skrive oppgaver på / ta notater på. Og jeg snakker ikke heller om å "spise litt billigere", men om å nærmest spise nudler daglig. En god prioritering hadde heller vært å sikre at en fikk i seg mat med nok næringsstoffer. 

De fleste? Mener du at de fleste du kjenner brukte 10 000 på mac? 

Hvorfor er det en bedre prioritering å spise bedre mat? Kanskje det er vanskeligere for slike som deg å forstå, siden du aldri har trengt å velge. Du har hatt råd til både god mat og gjenstander, ferier eller lignende som gav deg glede. Det er ikke slik for alle, noen må velge. Og for noen er valget lett når du kan kjøpe en dyr pc du har 5 timers glede av hver eneste dag i flere år, enn å spise den beste maten. Hadde selv valgt det samme, for pc gir så mye opplevelser og glede til en relativt billig pris. En ferietur til 10 000 er over på en uke, en pc varer i flere år. 

Jeg synes faktisk det er overraskende at du ikke forstår hvor viktig hverdagsgleder er for mennesker. 

Anonymkode: d26a7...657

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste? Mener du at de fleste du kjenner brukte 10 000 på mac? 

Hvorfor er det en bedre prioritering å spise bedre mat? Kanskje det er vanskeligere for slike som deg å forstå, siden du aldri har trengt å velge. Du har hatt råd til både god mat og gjenstander, ferier eller lignende som gav deg glede. Det er ikke slik for alle, noen må velge. Og for noen er valget lett når du kan kjøpe en dyr pc du har 5 timers glede av hver eneste dag i flere år, enn å spise den beste maten. Hadde selv valgt det samme, for pc gir så mye opplevelser og glede til en relativt billig pris. En ferietur til 10 000 er over på en uke, en pc varer i flere år. 

Jeg synes faktisk det er overraskende at du ikke forstår hvor viktig hverdagsgleder er for mennesker. 

Anonymkode: d26a7...657

Her er det da virkelig du som ikke forstår helt hva jeg sier. Jeg snakker ikke om å spise "bedre mat" i form av biff, jeg snakker om å spise helt grunnleggende mat. Jeg kjenner flere som heller vil leve på bokstavelig talt spagetti og nudler i månedsvis istedenfor å kjøpe seg en litt billigere datamaskin (eller mobil) og dermed få råd til å spise mat med mer proteiner og mer grønnsaker. Jeg har billig datamaskin - har glede av den flere timer hver dag jeg også. Har billig mobil - har glede av den også. Hverdagsgleder forstår alle, men når det går utover noe så grunnleggende som å få i seg næringsrik mat i en periode av livet hvor hjernen virkelig trenger næring så har det gått for langt. 

Svært mange på studiet mitt har mac. Det er nærmest uvanlig at noen har noe annet, og i tillegg har ekstremt mange dyre mobiler. Folk kan prioritere som de vil, men en kan ikke klage over å ikke ha råd til noe særlig mer enn nudler til middag og samtidig ha dyr datamaskin, dyr mobil og dyrt mobilabonnement. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kunne ikke levd et tilfredsstillende liv uten macen min. Jeg har ikke engang Netflix :)

Jeg tror du trenger et litt bredere perspektiv på ting. 

Anonymkode: 33a98...139

Det høres ille ut! Det er bare en datamaskin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Miah skrev:

Her er det da virkelig du som ikke forstår helt hva jeg sier. Jeg snakker ikke om å spise "bedre mat" i form av biff, jeg snakker om å spise helt grunnleggende mat. Jeg kjenner flere som heller vil leve på bokstavelig talt spagetti og nudler i månedsvis istedenfor å kjøpe seg en litt billigere datamaskin (eller mobil) og dermed få råd til å spise mat med mer proteiner og mer grønnsaker. Jeg har billig datamaskin - har glede av den flere timer hver dag jeg også. Har billig mobil - har glede av den også. Hverdagsgleder forstår alle, men når det går utover noe så grunnleggende som å få i seg næringsrik mat i en periode av livet hvor hjernen virkelig trenger næring så har det gått for langt. 
 

Jeg skjønte at det var det du mente, og jeg mener fortsatt det samme. Skal alltid sies at jeg ville tro det var like billig å kjøpe bønner/ kikerter i innvandrerbutikker og spise det og få i seg litt mer næring. Men det blir på siden. 

3 minutter siden, Miah skrev:

Det høres ille ut! Det er bare en datamaskin.

Hvorfor er det ille? 

Anonymkode: d26a7...657

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Miah skrev:

Det høres ille ut! Det er bare en datamaskin.

Men for meg betyr den veldig mye. Hvorfor klarer du ikke å forstå andre mennesker enne akkurat deg selv?

Anonymkode: 33a98...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønte at det var det du mente, og jeg mener fortsatt det samme. Skal alltid sies at jeg ville tro det var like billig å kjøpe bønner/ kikerter i innvandrerbutikker og spise det og få i seg litt mer næring. Men det blir på siden. 

Anonymkode: d26a7...657

Studenter kan få prioritere som de vil - folk kan få bruke pengene sine som de ønsker. Jeg sa aldri til venninnene mine som klagde over at de hadde lite penger at de kanskje da burde skaffe seg et billigere mobilabonnement eller ikke kjøpt den der svindyre datamaskinen. Men, prioriteringen er vanskelig å forstå. Næringsrik mat for egen kropp vs. en spesiell type datamaskin? 
 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men for meg betyr den veldig mye. Hvorfor klarer du ikke å forstå andre mennesker enne akkurat deg selv?

Anonymkode: 33a98...139

En kan få være så glad i datamaskinen sin som en bare vil, men det er en underlig prioritering å ikke prioritere sin egen kropp fremfor en data, og spesielt når en kan få akkurat de samme hovedfunksjonene med billigere alternativer. Med mindre en har en eller annen spesiell hobby som gjør at en trenger en bestemt type data så er det ikke mange funksjoner de fleste av oss trenger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...