Gå til innhold

Kjøkkenhåndklær,kluter, er 60grader nok?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg vasker som oftest på 60 gr, men vasker innimellom kluter, håndklær, undertøy og sengetøy på 90 gr for å rense maskinen.  Klærne lukter også mye friskere etter å ha blitt kokvasket så det er ikke tvil om at det dreper flere bakterier. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar kjøkkenkluter og tørkehåndklær på 95 jeg. 

Det samme gjør jeg med resten av vaskefillene som blir brukt rundt i huset.

Og så vasker jeg selvfølgelig slikt separat fra annen type tøy.

Endret av Forundret..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer litt mellom 60 og 90 grader.

Stort sett blir det 60, og så kommer jeg på at de kan få seg en 90 graders vask innimellom.

Anonymkode: ffdbb...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kluter kaster jeg, håndklær bruker kun til hendene. Når jeg baker bruker jeg glad pack. Har hunder, så hvis jeg skulle brukt håndklær til baking/matlaging hadde det uansett blitt hår om jeg hadde vasket håndklærne på 60 eller 90 grader. Vasker vanlige håndklær og sengetøy, undertøy osv. Også på 60c. Hver for seg selvsagt.

Anonymkode: c7014...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kluter kaster jeg, håndklær bruker kun til hendene. Når jeg baker bruker jeg glad pack. Har hunder, så hvis jeg skulle brukt håndklær til baking/matlaging hadde det uansett blitt hår om jeg hadde vasket håndklærne på 60 eller 90 grader. Vasker vanlige håndklær og sengetøy, undertøy osv. Også på 60c. Hver for seg selvsagt.

Anonymkode: c7014...2f1

Hvorfor vasker du håndklær, sengetøy og undertøy hver for seg?  Det gir ikke mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vasker dere undertøy og feks kjøkkenhåndklær i samme vask? 

Anonymkode: dbe3d...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vasker dere undertøy og feks kjøkkenhåndklær i samme vask? 

Anonymkode: dbe3d...4a3

Ja selvfølgelig. Hvorfor skulle jeg ikke det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Mystix skrev:

Ja selvfølgelig. Hvorfor skulle jeg ikke det?

Jeg vil ikke ha kjøkkenbakterier på trusene mine :( 

Jeg skjønner ikke hvordan folk egentlig gjør det jeg. Kjøkkenhåndkle bytter jeg annenhver dag, og klut hver dag, men synes det er ekkelt å vaske dette sammen med andre klær, men da blir de jo liggende lenge før jeg har en hel maskin. Jeg har ikke nok kluter en gang til å kun vaske annenhver uke.

Anonymkode: e3cd6...53d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke ha kjøkkenbakterier på trusene mine :( 

Jeg skjønner ikke hvordan folk egentlig gjør det jeg. Kjøkkenhåndkle bytter jeg annenhver dag, og klut hver dag, men synes det er ekkelt å vaske dette sammen med andre klær, men da blir de jo liggende lenge før jeg har en hel maskin. Jeg har ikke nok kluter en gang til å kun vaske annenhver uke.

Anonymkode: e3cd6...53d

Du forstår at et vesentlig poeng ved å bruke vaskemaskinen er å nettopp bli kvitt bakterier? Det du skriver gir ikke mening.

Anonymkode: 4b2e9...f89

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du forstår at et vesentlig poeng ved å bruke vaskemaskinen er å nettopp bli kvitt bakterier? Det du skriver gir ikke mening.

Anonymkode: 4b2e9...f89

Men alle bakterier blir ikke drept på 60 grader.

Anonymkode: e3cd6...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men alle bakterier blir ikke drept på 60 grader.

Anonymkode: e3cd6...53d

Som du sikkert ser, har jeg heller ikke påstått det.

Anonymkode: 4b2e9...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som du sikkert ser, har jeg heller ikke påstått det.

Anonymkode: 4b2e9...f89

Guri meg er du litt gretten idag?! Jeg svarte på dette innlegget:

48 minutter siden, Mystix skrev:

Ja selvfølgelig. Hvorfor skulle jeg ikke det?

Hvor hun sa dette rett før:

4 timer siden, Mystix skrev:

Hvorfor vasker du håndklær, sengetøy og undertøy hver for seg?  Det gir ikke mening.

 

16 timer siden, Mystix skrev:

Jeg vasker som oftest på 60 gr, men vasker innimellom kluter, håndklær, undertøy og sengetøy på 90 gr for å rense maskinen.  Klærne lukter også mye friskere etter å ha blitt kokvasket så det er ikke tvil om at det dreper flere bakterier. 

 

Hun vasker altså alt sammen på 60. Det var det jeg svarte på. 

Anonymkode: e3cd6...53d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faktisk et reelt problem, for jeg liker å fylle maskinen full før jeg vasker. 

Jeg er egentlig veldig bakteriefreak, men må innrømme at det meste går på 60 grader. Jeg skiller mellom det som brukes til matlaging og undertøy, disse tingene vaskes ikke sammen. Dog bruker jeg bare tørkerull når jeg tørker matsøl, nettopp for å unngå både å avgi eller tilføre slike bakterier. 

 

Anonymkode: 000ad...bdb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å kjøre alt på kokvask er miljøsvineri. 60 grader holder i massevis. En gang iblant kan man kjøre en kokvask for å unngå lukt i maskinen, og om det har vært omgangssyke, men til vanlig er 60 grader nok. 

Anonymkode: eadeb...c56

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Å kjøre alt på kokvask er miljøsvineri. 60 grader holder i massevis. En gang iblant kan man kjøre en kokvask for å unngå lukt i maskinen, og om det har vært omgangssyke, men til vanlig er 60 grader nok. 

Anonymkode: eadeb...c56

Nettopp. 

Anonymkode: 8ef11...578

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er faktisk et reelt problem, for jeg liker å fylle maskinen full før jeg vasker. 

Jeg er egentlig veldig bakteriefreak, men må innrømme at det meste går på 60 grader. Jeg skiller mellom det som brukes til matlaging og undertøy, disse tingene vaskes ikke sammen. Dog bruker jeg bare tørkerull når jeg tørker matsøl, nettopp for å unngå både å avgi eller tilføre slike bakterier. 

 

Anonymkode: 000ad...bdb

 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å kjøre alt på kokvask er miljøsvineri. 60 grader holder i massevis. En gang iblant kan man kjøre en kokvask for å unngå lukt i maskinen, og om det har vært omgangssyke, men til vanlig er 60 grader nok. 

Anonymkode: eadeb...c56

Jeg bruker også tørkepapir mye, men føler jo at det også er ganske miljøsvineri. 

Anonymkode: e3cd6...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.8.2017 den 13.24, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke ha kjøkkenbakterier på trusene mine :( 

Jeg skjønner ikke hvordan folk egentlig gjør det jeg. Kjøkkenhåndkle bytter jeg annenhver dag, og klut hver dag, men synes det er ekkelt å vaske dette sammen med andre klær, men da blir de jo liggende lenge før jeg har en hel maskin. Jeg har ikke nok kluter en gang til å kun vaske annenhver uke.

Anonymkode: e3cd6...53d

Kjører du da kokvask på maskinen alene mellom hver vask?  Hvis du vasker kjøkkenhåndklær først vil jo maskinen være full av innbilte bakterier FØR trusevask også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...