Gå til innhold

Jeg trenger skolepc, men har liksom ikke helt råd...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er klart, men en 17 tommer pc er veldig stort til å bruke til studier. Får jo absolutt ikke plass i skolesekken min. Må kjøpe sånn spesiell veske å ha pc i + sekk. Tungt og mye å bære på når man går til skolen.

Anonymkode: baa57...4c4

Men som andre skrev: TS leverer den inn til reparasjon. Deretter selger hun den, og så kan hun kjøpe en billig 13" for salgssummen. Til helt normal studering samt surfing og streaming holder helt enkle PC-er.

Anonymkode: 1d69a...1a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, asterix skrev:

Utdatert fordi jeg ikke ser poenget med å kjøpe en ny billigpc når man allerede har en bra pc som er bare ett år gammel?

Ja. Man velger som regel andre egenskaper for en skole-PC enn en spill-PC. Jeg har begge deler, og jeg kunne aldri brukt spill-PC'en til skolearbeid og eksamen. 

Anonymkode: ed6bd...206

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken pc er det du har da? Uansett om du vil ha ny pc eller ikke, så bør du absolutt reklamere på den du har slik at den er i tipp topp stand til senere, eller til salg. Dersom det er noe feil med den som må repareres eller du blir tilbudt ny, kan du også spørre om du får bytte den i en mindre pc, om butikken skal gi ut en ny pc er de ofte greie på dette.

Anonymkode: df3db...42c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp en ny laptop til 3000 kroner, det er virkelig ikke verdt det. Du må nesten bare bruke den du har nå.

Anonymkode: c86a6...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Man velger som regel andre egenskaper for en skole-PC enn en spill-PC. Jeg har begge deler, og jeg kunne aldri brukt spill-PC'en til skolearbeid og eksamen. 

Anonymkode: ed6bd...206

Hva slags skolearbeid er det dubhar som ikke kan gjøres på en spill-PC?

Anbefaler ts å få reparert den PCen hun har først,  og bruke den til hun har fått spart seg opp til en ny som hun vil ha. 17" er ikke ideelt til skole, men det går da helt fint for en periode. Å skrote en ett PR gammel maskin fordi den henger seg innimellom er bare tull

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en gamingpc til 7000kr, men den er også 17 tommer. Altså ikke akkurat den ideelle skolepc... Dessuten klikker den innimellom og lyden funker ikke som den skal, og den er bare et år gammel. 

Jeg trenger en skolepc, men har liksom ikke råd... Får mest sannsynlig ikke studielånet mitt før 20 august, og jeg får ikke lønn fra sommerjobben min før 15. august. Har bare 6000kr på sparekonto (resten har vært brukt til svær viktige ting i nødstilfeller). 

Jeg flytter om en uke, og trenger da litt penger til å kjøpe inn mat og andre småsaker til hybelen min. Derfor lurer jeg på hva jeg kan gjøre? Finnes det en bra pc som kan holde ut i 3 år, til en billig pris? Ca 3000+/-? 

Har forsikring på denne pc-en, så i teorien kan jeg knuse pc-en og levere den på service og få kjøpe en ny, men det kan ta 1 måned, og så mye tid har jeg ikke... Var på en 7 ukers ferie i sommer, så det er grunnen til at jeg ikke har tenkt på dette før nå...

Anonymkode: baa57...4c4

Du bruker den pc du har på skolen til du kjøper en ny en. Du blir nok ikke den eneste og det er virkelig ikke verdt å stresse om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt, personangrep, oppfordring til brudd på norsk lov og innlegg KG ikke ønsker å assosieres med, samt svar til dette.

Yvonne (mod)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er det de fleste studenter gjør da PC-bruk er ganske essensielt i de fleste utdanninger. Digital eksamen med egen PC er også utbredt, og om noen år vil dette være normalen. 

Du virker utdatert. 

Anonymkode: ed6bd...206

Når man har en PC som er 1 år gammel??

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Man velger som regel andre egenskaper for en skole-PC enn en spill-PC. Jeg har begge deler, og jeg kunne aldri brukt spill-PC'en til skolearbeid og eksamen. 

Anonymkode: ed6bd...206

De aller fleste studerer har ikke råd til å ha to laptoper, enkelt og greit. Dersom noen var interessert i gaming fra før av, hadde de sikkert en stasjonær fra før av. Men å kjøpe enda en laptop når man har en med awesome specs, som er 1 år gammel? NEI. Siden den fungerer så som så må den naturligvis reklameres på.

Anonymkode: 7d242...ba9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke skolepc, få den du har reparert. Hva skal du studere? De fleste trenger egentlig ikke å ta med seg PC på skolen. Du kan bare notere for hånd. Og hva er det egentlig en skolepc kan som ikke din kan? Du kan eventuelt kjøpe ny om et par mnd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.8.2017 den 15.24, AnonymBruker skrev:

Jeg har en gamingpc til 7000kr, men den er også 17 tommer. Altså ikke akkurat den ideelle skolepc... Dessuten klikker den innimellom og lyden funker ikke som den skal, og den er bare et år gammel. 

Jeg trenger en skolepc, men har liksom ikke råd... Får mest sannsynlig ikke studielånet mitt før 20 august, og jeg får ikke lønn fra sommerjobben min før 15. august. Har bare 6000kr på sparekonto (resten har vært brukt til svær viktige ting i nødstilfeller). 

Jeg flytter om en uke, og trenger da litt penger til å kjøpe inn mat og andre småsaker til hybelen min. Derfor lurer jeg på hva jeg kan gjøre? Finnes det en bra pc som kan holde ut i 3 år, til en billig pris? Ca 3000+/-? 

Har forsikring på denne pc-en, så i teorien kan jeg knuse pc-en og levere den på service og få kjøpe en ny, men det kan ta 1 måned, og så mye tid har jeg ikke... Var på en 7 ukers ferie i sommer, så det er grunnen til at jeg ikke har tenkt på dette før nå...

Anonymkode: baa57...4c4

Man trenger ikke pc til studier. Det er fine PCer på universitetet blant annet. Jeg hadde heller ikke råd og klarte meg veldig bra med de. 

Anonymkode: 04903...275

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Man trenger ikke pc til studier. Det er fine PCer på universitetet blant annet. Jeg hadde heller ikke råd og klarte meg veldig bra med de. 

På de fleste studiesteder må man ha jo.

Anonymkode: df3db...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første bærbare var en 17". Jo større jo bedre, tenkte jeg, mer for pengene... Jeg er helt enig med ts om at den ikke egner seg som studiepc. For det første er den stor og tung, for det andre vil den ta mye plass på det lille bordet man ofte har på forelesninger, slik at hun ikke får plass til bøker, notatblokk, drikkeflaske og hva det måtte være man har lyst å ha på bordet mens hun skal jobbe. En 17" er stor, en god del større enn en 15" og som en gigant i forhold til en 13". Om min første bærbare sier jeg at den var ikke egentlig bærbar. 

TS: jeg ville levert inn pcen du har og fått den reparert og formatert. Husk å lagre alt du vil spare på, i en ekstern harddisk eller lignende. Så ville jeg lagt den ut for salg, og kjøpt en mindre, billigere pc. Dersom du er avhengig av denne pcen for å spille får du se om du kan beholde begge. Du står nå i en situasjon der du får litt å rutte med, noe som kanskje ikke er tilfellet igjen før neste høst, med sommerjobb og stor utbetaling av studielån. Du vet at du får penger, og du kan derfor handle på faktura, eller legge ut fra sparekontoen. Om du venter en ukes tid vil "skolestart-salget" starte, og der er det garantert masse pcer som egner seg til studier. Acer Swift serien er veldig populær, og jeg vil tro at mellom-modellen deres Swift 3 kommer på tilbud. Jeg har denne selv, med 256gb lagring, og selv om dette høres fryktelig lite ut går det helt fint med en ekstern harddisk til store filer. Jeg er kjempefornøyd med pcen, den er superrask, lang batteritid og kan brukes til det aller meste av enkle oppgaver, men ikke gaming eller store programmer som trenger mye plass. 

http://www.dinside.no/data/arets-forste-sekser-er-delt-ut/67011020

Endret av Muscae
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Muscae skrev:

Min første bærbare var en 17". Jo større jo bedre, tenkte jeg, mer for pengene... Jeg er helt enig med ts om at den ikke egner seg som studiepc. For det første er den stor og tung, for det andre vil den ta mye plass på det lille bordet man ofte har på forelesninger, slik at hun ikke får plass til bøker, notatblokk, drikkeflaske og hva det måtte være man har lyst å ha på bordet mens hun skal jobbe. En 17" er stor, en god del større enn en 15" og som en gigant i forhold til en 13". Om min første bærbare sier jeg at den var ikke egentlig bærbar. 

TS: jeg ville levert inn pcen du har og fått den reparert og formatert. Husk å lagre alt du vil spare på, i en ekstern harddisk eller lignende. Så ville jeg lagt den ut for salg, og kjøpt en mindre, billigere pc. Dersom du er avhengig av denne pcen for å spille får du se om du kan beholde begge. Du står nå i en situasjon der du får litt å rutte med, noe som kanskje ikke er tilfellet igjen før neste høst, med sommerjobb og stor utbetaling av studielån. Du vet at du får penger, og du kan derfor handle på faktura, eller legge ut fra sparekontoen. Om du venter en ukes tid vil "skolestart-salget" starte, og der er det garantert masse pcer som egner seg til studier. Acer Swift serien er veldig populær, og jeg vil tro at mellom-modellen deres Swift 3 kommer på tilbud. Jeg har denne selv, og den kommer med 128gb og 256gb. Selv om det er lite lagringsplass merker jeg ikke noe til det om jeg bruker eksern harddisk til film o.l. Jeg er kjempefornøyd med pcen, den er superrask, lang batteritid og kan brukes til det aller meste av enkle oppgaver, men ikke gaming eller store programmer som trenger mye plass. 

http://www.dinside.no/data/arets-forste-sekser-er-delt-ut/67011020

 

Edit: Endret spesifikasjoner på lagring.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

På de fleste studiesteder må man ha jo.

Anonymkode: df3db...42c

Det er nyttig å ha datamaskin som student, men vil ikke si at man trenger det på de fleste studiesteder. De aller fleste har data, og det kan gjerne bli litt kompliserende uten (f.eks å skrive notater for hånd), men mange steder kan en klare seg uten - og i alle fall i noen måneder til man har spart seg opp litt penger. Universitetene har ofte datasaler en kan bruke til å skrive oppgaver på, f.eks., og om det er digital eksamen har mange steder datamaskiner til utlån. Dette gjelder selvsagt ikke alle steder, men de aller fleste kan klare seg uten en datamaskin om en virkelig, virkelig ikke har råd. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Dette gjelder selvsagt ikke alle steder, men de aller fleste kan klare seg uten en datamaskin om en virkelig, virkelig ikke har råd. 

I 2016 tror jeg det var, så gikk skolene i Oslo og Trondheim ut med at studentene må ha egen pc - høyskolene og universitetet i Oslo og NTNU i Trondheim har mange studenter, og regner med at de fleste andre skolene også krever egen pc nå.

https://khrono.no/2017/01/alle-hioa-studenter-ma-ha-egen-pc

https://khrono.no/2016/06/krever-alle-studenter-har-pc

Sitat

 Alle som studerer ved norske universiteter og høgskoler må stille med egen bærbar pc, også til eksamen, dersom studiestedet krever det, ifølge Kunnskapsdepartementet.

 

 

Anonymkode: df3db...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Høres ut som noe driver tull, om det stemmer det du sier om faren din at han har greie på pc så få han til å formatere maskinen din og legge inn windows på nytt (regner med det er pc og ikke mac).

Tror ikke dette går på reklamasjon, men jeg kan jo ta feil. Men dette er jo gjort på ett par timer om man gjør det selv, skal du levere den inn så må du nok beregne noe tid før du får den tilbake.

Jeg personlig er tilhenger av 17" laptop'er. De er enklere å bruke å man slipper å knote å myse på skjermen om man har mye info oppe på skjermen. I tillegg så har man jo numpad, må ha numpad!:) Kjøp deg en større sekk, det er billigere enn en ny laptop!:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør om forskudd på lønn. Problem løst👍🏻

Anonymkode: cb2d9...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.8.2017 den 18.45, AnonymBruker skrev:

På de fleste studiesteder må man ha jo.

Anonymkode: df3db...42c

Har du noen eksempler på hvilke steder dette er? Og til hva man trenger det til? Studere selv ved UiO og gikk ut med svært gode karakterer. Helt uten egen pc. 

Anonymkode: 04903...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Har du noen eksempler på hvilke steder dette er? Og til hva man trenger det til? Studere selv ved UiO og gikk ut med svært gode karakterer. Helt uten egen pc. 

Innlegg #36 det finnes kanskje flere nå, dette var fra juni 2016.

Anonymkode: df3db...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...