Gå til innhold

Henlagt sak, vil den fortsatt stå på vandelsattest?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, Horten Market skrev:

Slike utdannelser har en løpende skikkethetsvurdering gjennom studiet. Dine opplevelser vil vektlegges i en slik vurdering.

Det skal ufattelig mye til for at en student blir sendt inn til formell skikkhetsvurdering. Det er normalt kanskje én student per 5 år på en hel utdanningsinstitusjon. Det er naivt å tro at dette vil fanges opp av fakultetet og føre til sanksjoner. I tillegg er det ofte et krav om at bekymringsmeldinger foregår åpent, dvs. at den som blir tipset om blir kjent med den som melder. Det gjør at terskelen for å melde fra blir ganske høy. 

Anonymkode: dba50...7b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo, jeg sa jo at man ikke er anonym.

Vurdering av skikkethet er skjerpet de siste årene, det har vel også kommet en ny forskrift, og temaet har fått mer fokus. Da kan du ikke sammenligne med hvordan dette ble behandlet før.

Den som sitter og toer sine hender, får i alle fall ikke gjort noe med sine bekymringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Horten Market skrev:

Hvis fyren faktisk har voldtatt, hvor stor sannsynlighet er det for at han gjør det samme igjen?

Hvilken type voldtekt er det snakk om, ble det faktisk brukt vold, eller var det et samleie som ikke var samtykket?

Han brukte ikke vold, men han brukte makt og holdt meg fast for å holde meg nede, ignorerte meg trygle han om å ikke gjøre det gjennom hele voldtekten, i tillegg truet han meg med ting for å få meg til å holde kjeft, dette er ikke akkurat et menneske fylt med empati og omsorg som man skulle ønske jobbet innenfor helsevesenet. I tillegg så jobbet han i barnehage da dette skjedde, den svir enda mer for folk å akseptere kanskje. Jeg vil påstå at det er sannsynlig at han gjør det igjen, fordi det var ikke en feiltakelse på fylla. Det var på en helt vanlig ukedag, midt på dagen uten noe alkohol eller rusmidler innabords. Han er bare så.... jeg har ikke ord.

Politiet og alle trodde på meg, jeg ble trodd av alle jeg møtte og snakket med. Men på grunn av manglende kapasitet hos politiet og ikke nok bevis (selv om jeg hadde både bilder av blåmerker, stygge store sugemerker på hals og funn av sæden hans inni meg) så ble saken henlagt. Jeg gikk ikke videre med det fordi jeg kunne aldri klart å se trynet hans eventuelt blitt frikjent fordi det ville vært ord mot ord i en rettsak.

Så hvordan føles det? at denne personen kanskje skal ta hånd om deg når du er syk? Han er jo faen meg syk i hodet selv.

Anonymkode: e8020...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen :)

Må si at det føles ganske kjipt at det ikke vil stå på vandelsattesten hans, selv om jeg forstår hvorfor det ikke gjør det. Er ganske kjipt om man er anmeldt på falskt grunnlag og så skal noe sånn ødelegge for mange uskyldige. Samtidig tenker jeg at det er ikke snakk om ran, men voldtekt. Det at en som er anmeldt for voldtekt (hvor både advokater og politi trodde på meg) skal få jobbe med både barn og syke mennesker ikke får noen som helst konsekvenser, hvert fall når politiet også tror på en. Han er en voldtektsmann! Jeg vet ikke en gang hva jeg skal si, det er bare sykt ekkelt å tenke på. Det får meg til å tenke på alle andre voldtektsmenn som bare har fått saken henlagt og fortsatt kan jobbe i yrker de absolutt ikke hører hjemme i.

Anonymkode: e8020...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han brukte ikke vold, men han brukte makt og holdt meg fast for å holde meg nede, ignorerte meg trygle han om å ikke gjøre det gjennom hele voldtekten, i tillegg truet han meg med ting for å få meg til å holde kjeft, dette er ikke akkurat et menneske fylt med empati og omsorg som man skulle ønske jobbet innenfor helsevesenet. I tillegg så jobbet han i barnehage da dette skjedde, den svir enda mer for folk å akseptere kanskje. Jeg vil påstå at det er sannsynlig at han gjør det igjen, fordi det var ikke en feiltakelse på fylla. Det var på en helt vanlig ukedag, midt på dagen uten noe alkohol eller rusmidler innabords. Han er bare så.... jeg har ikke ord.

Politiet og alle trodde på meg, jeg ble trodd av alle jeg møtte og snakket med. Men på grunn av manglende kapasitet hos politiet og ikke nok bevis (selv om jeg hadde både bilder av blåmerker, stygge store sugemerker på hals og funn av sæden hans inni meg) så ble saken henlagt. Jeg gikk ikke videre med det fordi jeg kunne aldri klart å se trynet hans eventuelt blitt frikjent fordi det ville vært ord mot ord i en rettsak.

Så hvordan føles det? at denne personen kanskje skal ta hånd om deg når du er syk? Han er jo faen meg syk i hodet selv.

Anonymkode: e8020...086

Klem til deg. Det er helt SYKT at dette monsteret har jobbet med barn og nå blir sykepleier, blir rasende av det du skriver. Kanskje han søker seg til omsorgsyrker nettopp for å kunne utnytte sårbare mennesker. 

Anonymkode: 3ab2a...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klem til deg. Det er helt SYKT at dette monsteret har jobbet med barn og nå blir sykepleier, blir rasende av det du skriver. Kanskje han søker seg til omsorgsyrker nettopp for å kunne utnytte sårbare mennesker. 

Anonymkode: 3ab2a...4db

Takk :klem: Må si jeg har vært innom den tanken selv, og det er jævlig å tenke på.

Jeg tenker også mye på at etter saken ble henlagt hos politiet så kunne jeg fortsatt søke om erstatning, som jeg også til slutt fikk. Dette vil jo på en måte si at kontoret for voldsoffererstatning så at det har vært en kriminell handling her, men allikevel så vil det ikke nevnes noe sted. Synes bare det er så rart. Han var liksom skyldig nok for de, men ikke i en eventuell rettssak. 

Bare irriterer meg så sinnsykt at han skal gå helt upåvirket fra alt. 

Anonymkode: e8020...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn generelt, så kommer henlagte saker frem på utvidet politiattest, så dersom man skal søke PHS eller bli sikkerhetsklarert, vil det komme frem. Man kan allikevel bli både sikkerhetsklarert og komme inn på PHS, men det vil bli tatt opp i intervju.

Anonymkode: b5521...d21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Horten Market skrev:

Hvis fyren faktisk har voldtatt, hvor stor sannsynlighet er det for at han gjør det samme igjen?

Foreslår for TS at hun sporer opp alle tidligere og nåværende partnere til denne personen og utfritter dem om deres opplevelser. Da kan hun kanskje avdekke et mønster, kanskje til og med få dem til å anmelde saker de sitter og ruger på. Kommer det ei røys av anmeldelser mot personen må kanskje politiet se nøyere på det. Hadde vært morsomt med en gjeng av spionerende rødstrømper som forfølger ham hvor enn han stikker snabelen!

Endret av Hurepoix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gir mening.

Blir det virkelig ikke registrert noe sted? 

Anonymkode: e8020...086

Helt borte blir det ikke, men personen er ikke dømt for noe så da kommer det ikke på noen attest.

Kripos har alt liggende. Skulle det dukke opp en ny sak , uansett hvor og personen er involvert...dukker den gamle saken opp

Anonymkode: 29c22...551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...