Gå til innhold

MÅ man gifte seg innen ett år etter forlovelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man må ingenting, men når man først sier ja til en forlovelse bør man gjøre det med en intensjon om å gifte seg og gjerne med en viss plan om når bryllupet skal stå. Det virker det som dere har. Fullfør utdannelsen din først, hvis det er det du ønsker, og gift deg deretter. Oppfordrer deg til å sette en uoffisiell "tidsfrist", type innen 20xx.

På en annen side slår jeg meg i panna over par som forlover seg med den i intensjonen at de kun skal være forlovet livet ut. Gifte seg vil de ikke. Da ser jeg virkelig ikke poenget med en forlovelse! Det ødelegger litt hva det vil si å være forlovet. Også de parene som forlover seg uten noen spesiell plan eller tanke om når bryllupet skal stå blir jeg oppgitt over. Vet om flere som har hatt forlovelsesring på fingeren i både fem og ti år, men når de skal gifte seg det vet de ikke. Da er det bedre å vente med en forlovelse. Er virkelig ikke noe å skryte av eller snakke høyt om at man er forlovet på det 10. året. Ringen man da bærer på fingeren kan knapt nok kalles en forlovelsesring da, da er det heller en vanlig ring/gave.

Men det er min mening. 

Lykke til med studier og bryllupsplanlegging :)

Anonymkode: e4d0e...854

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må ingenting, men når man først sier ja til en forlovelse bør man gjøre det med en intensjon om å gifte seg og gjerne med en viss plan om når bryllupet skal stå. Det virker det som dere har. Fullfør utdannelsen din først, hvis det er det du ønsker, og gift deg deretter. Oppfordrer deg til å sette en uoffisiell "tidsfrist", type innen 20xx.

På en annen side slår jeg meg i panna over par som forlover seg med den i intensjonen at de kun skal være forlovet livet ut. Gifte seg vil de ikke. Da ser jeg virkelig ikke poenget med en forlovelse! Det ødelegger litt hva det vil si å være forlovet. Også de parene som forlover seg uten noen spesiell plan eller tanke om når bryllupet skal stå blir jeg oppgitt over. Vet om flere som har hatt forlovelsesring på fingeren i både fem og ti år, men når de skal gifte seg det vet de ikke. Da er det bedre å vente med en forlovelse. Er virkelig ikke noe å skryte av eller snakke høyt om at man er forlovet på det 10. året. Ringen man da bærer på fingeren kan knapt nok kalles en forlovelsesring da, da er det heller en vanlig ring/gave.

Men det er min mening. 

Lykke til med studier og bryllupsplanlegging :)

Anonymkode: e4d0e...854

Tusen takk for svar! Jeg er enig med deg i siste avsnitt, men nå har jo vi en plan om å gifte oss relativt snart. Det er den ett års tidsramma mange snakker om så stresser meg :P Men jeg ser ikke vitsen med å forlove seg om man vet at man aldri skal gifte seg f.eks.

Anonymkode: a0ba3...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4. august 2017 den 0.16, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg er i en litt merkelig situasjon. 

For noen mnd siden fridde kjæresten min til meg. Vi har bodd sammen ett år (vært sammen 4 år), men han er noe eldre enn meg. Han er 26 med fast jobb, hus og stabil inntekt. Jeg er 22 år og student. Kjæresten har en tendens til å glemme min alder når vi snakker om fremtiden, og han har vært inne på barn og alt mulig, men jeg føler meg alt for ung og absolutt ikke klar. Jeg må hvertfall bli ferdig med studiene mine (2 år til). 

Så, han fridde til meg ja, spurte om vi skulle gifte oss. Jeg svarte at jeg ønsket veldig gjerne og gifte meg med han, men jeg ville vente noen år. Svaret var i bunn og grunn ''ja, om en par-tre år''. Jeg fikk ring på fingeren og følte meg litt overlumpet, men det var jo koselig det og jeg tenkte at vi kan jo bare være sånn noen år :) Så har han fortalt hele sin krets og deler av min at vi er forlovet. Min familie spesielt spør titt og ofte om når det blir bryllup, og at man må gifte seg innen et år etter man er forlovet. Er det virkelig slik? Bryter vi alle tradisjoner og skikker ved å vente lenger? Jeg blånekter å gifte meg med noen før om noen år når jeg er ferdig utdannet og mer voksen. Det er ikke det at jeg ikke elsker han, og jeg tror oppriktig at det vil alltid være oss - men å gifte seg er en avtale og noe man forhåpentligvis bare gjør en gang i livet, jeg har drømt om det lenge og vil ha en stor fin fest med mannen jeg elsker, og jeg har ikke tenkt å gjøre det som fattig 22-åring.... 

Er jeg helt på viddene? kjæresten min maser ikke om giftemål altså, det er alle andre som forteller oss at nå må vi gifte oss innen ett år :P Eneste som jeg føler forstår meg er min mor.... Hun er den eneste som støtter meg i familiediskusjonene, hun også syns jeg er for ung. Akkurat som jeg syns..

Og for at ingen skal føle seg truffet vil jeg pressisere at det er kombinasjonen med min (manglende) modenhet, tilværelsen som student og unge alder som gjør at jeg ikke vil ennå... Har ingenting i mot studenter som gifter seg, unge som gifter seg osv..Det er kombinasjonen som ikke er rett for meg.

Anonymkode: a0ba3...4e2

Det er noe gammelt som står i bibelen , det finnes ikke mange igjen nå som følger det lengere jeg har vært forlovet siden 2011 og skal ikke gifte meg før neste år ...

Anonymkode: 0ba59...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besteforeldrene mine var forlovet i 70 år og foreldrene mine i 35. Var ingen som dukket opp og tvang de til å gifte seg, så man kan helt fint vente så lenge man vil.

Anonymkode: 3e6d6...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie var det helt motsatt. :fnise:  Alle fikk hakaslepp da vi annonserte at vi skulle gifte oss snaut åtte måneder etter forlovelsen. De hadde regna med 3-4 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært forlovet i 18 år. #utgåttpådato

Anonymkode: d6ae3...f58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge man har konkrete planer og har satt et ca-tidspunkt (om x-x år) så går det innenfor normalen. Det er noen som har hengt seg opp i én tradisjon, som de synes at ALLE bør følge. De bryr du deg ikke om.

Forlovelse er løfte om ekteskap, så eneste tilfellene jeg reagerer på er de som svarer på tidsspunkt-spørsmålet med "Nei, vi skal ikke gifte oss, vi er i mot ekteskap". Det er like teit som å søke separasjon om man er i mot skilsmisse.

Anonymkode: 394e1...254

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Du MÅ ingenting, dere gjør som dere selv vil! Men enige må dere nok bli ;) 
Min erfaring i vennekretsen er at de som har vært forlovet og bryllupet har dratt ut faktisk har gått fra hverandre. Så er vel litt det som også gir tonen for "1-års regelen" tror jeg. Er man virkelig klar til det man har sagt ja til så er det jo ingenting å vente med, er man usikker drar det ut... Men så blir jo endel skilt raskt også da :P Som kanskje heller burde latt tiden gå og sett det an. Personlig er jeg helt enig med deg, kunne aldri giftet meg som 22-åring. Visste ikke hva de neste årene ville bringe. hadde kjærester og var samboer, men "heldigvis" fridde han aldri og det tok jo slutt etter et par år. Var 27 da jeg traff mannen i mitt liv, og da var det ingen usikkerhet ang det, og jeg hadde blitt voksen nok til å se ekteskap, barn osv som mer naturlig.

Stå på ditt, gift deg for guds skyld ikke "mot din egen vilje" eller magefølelse om du vil. Helt ok å være forlovet! 

Anonymkode: 72a79...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10.8.2017 at 12:17 AM, AnonymBruker said:

Tusen takk for svar alle sammen :) Godt å se at dette ikke er noe som er forventet av samfunnet liksom :P 

Min familie er veldig glad i forloveden min - og de gleder seg veldig til både bryllup og barn og hele pakka! Men jeg føler meg veldig ung som sagt.. Alt i sin tid tenker jeg! Jeg har en avtale med meg selv om at det store, hvite bryllupet med mange gjester, brudekjole og fancy kake bare skjer en gang. Det kan jo hende det blir slutt og jeg vil gifte meg igjen, men det bryllupet jeg ønsker meg tenker jeg at blir med den ene gangen. Jeg vil ha god råd, fri (ikke eksamensperiode og sommerjobb) og virkelig gjøre det slik jeg ønsker. 

Nei, alder har ingen betydning! Det skrev jeg i Hi også. jeg har flere venninner som har giftet seg - både eldre og yngre enn meg - men for meg føles det ikke rett. Jeg er fortsatt i den ''studere og leve på øl og macDonalds''-delen av livet :fnise: Ønsker å være voksnere, modnere og mer etablert når vi gifter oss.

Anonymkode: a0ba3...4e2

DEt er ikke frventet å gifte seg innen et år, men det er min erfaring at det er forventet at man setter dato ganske snart etter forlovelse.

Anonymkode: 193f8...cb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier så er det helt opp til dere, har inntrykk av at alt er normalt. Jeg synes du skal gjøre det du er komfortabel med. Det er absolutt lov å vente.

Jeg ble forlovet som 19 åring etter å ha vært sammen i ett år. Vi giftet oss 4 år senere. Det er 13 år siden. 

Gratulerer med forlovelsen! 

Anonymkode: 890b9...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nei. Vi forlovet oss etter 5 år sammen, og giftet oss 3 år etterpå. Selv om jeg ville både forlove og gifte meg før det 😂 Har vært sammen i 18 år, og gift i 9 år. Veldig lykkelige ❤️

Anonymkode: 2dde3...1e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo selvfølgelig ikke det, men jeg skjønner ikke de som forlover seg uten å ha en plan på å gifte seg innen noen år i alle fall. Som en bekjent av meg. Hun er forlovet, men foreløpig kan de ikke gifte seg fordi de ikke kan bo sammen. Grunnen til at de ikke kan bo sammen er at hun har fugl og han har katt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er mellom dere ti. At andre maser, skal du drite i. Neste gang de spør, kan du svare, at det blir når dere dynes det passer, og at de skal få beskjed i god tid, så de trenger ikke å spørre mer om det :) 

Anonymkode: c687a...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det der er mellom dere ti. At andre maser, skal du drite i. Neste gang de spør, kan du svare, at det blir når dere dynes det passer, og at de skal få beskjed i god tid, så de trenger ikke å spørre mer om det :) 

Anonymkode: c687a...529

Mente dere to. Huff. For. en dum feil

Anonymkode: c687a...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida. Vi forlovet oss etter 1 1/2 år og var forlovet i 13 år:hakeslepp:. Nå har vi vært gift i snart 13 år:)

Anonymkode: 94d09...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er mindre vanlig å gifte seg etter 1 år sammen. Folk sier nå de rareste ting. Har hørt folk si sånn "hvis han ikke frir etter 1 år er han ikke noe å samle på", og "man må gifte seg 1 år etter forlovelsen ellers gjelder ikke forlovelsen". 

Heldigvis er man selvstendige voksne som kan ta egne valg om når det passer både å forlove seg og gifte seg. Når det kommer til noe så intimt og fint som bryllup og ekteskap, syns jeg man skal være litt flink å gjøre det nøyaktig etter egne ønsker og visjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ingen lov som sier det. Fra spøk til revolver, man gifter seg akkurat når man selv måtte ønske det :) 

Anonymkode: 2dde3...1e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner noen som har vært forlovet i over 10 år. De skal gifte seg, men valgte å prioritere andre ting på veien. Jeg tenker at det ikke har så stor betydning så lenge en er forlovet med den intensjon å gifte seg en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ingenting. Har nettopp blitt forlovet selv, men vil ikke gifte oss før om 3 år. Det er rett og slett viktigere ting som kommer før bryllup for vår del. ;) 

Endret av SPOCA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei....  :)  Vi var forlovet i 3 år før vi giftet oss.  Så ingen grunn til å gifte oss før jeg var gravid, faktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...