Gå til innhold

Internet troll psykopater?


WubWub

Anbefalte innlegg

Innen psykologiens verden har det lenge vært en teori om at internet troll tilhører den mørke triaden aka ; psykopater, narsissister og sadister. 

Det har vært den vedtatte sannheten inntil nå - en rekke studier viser at majoriteten av internet troll ikke tilhører den mørke triaden men består av helt vanlige mennesker som deg og meg. Det viser seg nemlig at trolling er smittsomt, om en bruker blir trollet i en tråd så er sannsynligheten for at "offeret" vil ta dette ut i en ny tråd ved å trolle. Negativitet er med andre ord smittsomt. 

Den store majoriteten av internet troll er velfungerende, psykisk friske og oppegående mennesker. 

Problemet er ifølge eksperter den gruppen som over lengre tid troller, de som utelukkende bruker internet for å plage andre.

Et friskt velfungerende menneske vil ha null utbytte av å sitte plage folk på internet over lengre tid.

De som tilhørende den mørke triaden derimot finner stor glede i å plage andre da de syntes menneskelig lidelse er morsomt. Slike mennesker bør og skal vi holde oss langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du kilder for å bekrefte uttalsen din?

Anonymkode: 69c2e...ab5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, WubWub skrev:

 

Et friskt velfungerende menneske vil ha null utbytte av å sitte plage folk på internet over lengre tid.

Men vil de ha glede av å gjøre det over kort tid?

Nå har ikke jeg noe kompetanse på dette, men f.eks nazistene viser vel at mennesker kan rettferdiggjøre mye grusomt og likevel fungere "normalt" ellers i livet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymSjiraff skrev:

Men vil de ha glede av å gjøre det over kort tid?

Nå har ikke jeg noe kompetanse på dette, men f.eks nazistene viser vel at mennesker kan rettferdiggjøre mye grusomt og likevel fungere "normalt" ellers i livet. 

det er da bare å se på hvilketsomhelst forum eller sosiale media så ser du raskt at mange mennesker føler glede av å hakke/plage på andre. 

i virkeligheten kan samme menneske hevde at de kjemper med nebb og klør imot mobbing. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, WubWub skrev:

Innen psykologiens verden har det lenge vært en teori om at internet troll tilhører den mørke triaden aka ; psykopater, narsissister og sadister. 

Det har vært den vedtatte sannheten inntil nå - en rekke studier viser at majoriteten av internet troll ikke tilhører den mørke triaden men består av helt vanlige mennesker som deg og meg. Det viser seg nemlig at trolling er smittsomt, om en bruker blir trollet i en tråd så er sannsynligheten for at "offeret" vil ta dette ut i en ny tråd ved å trolle. Negativitet er med andre ord smittsomt. 

Den store majoriteten av internet troll er velfungerende, psykisk friske og oppegående mennesker. 

Problemet er ifølge eksperter den gruppen som over lengre tid troller, de som utelukkende bruker internet for å plage andre.

Et friskt velfungerende menneske vil ha null utbytte av å sitte plage folk på internet over lengre tid.

De som tilhørende den mørke triaden derimot finner stor glede i å plage andre da de syntes menneskelig lidelse er morsomt. Slike mennesker bør og skal vi holde oss langt unna.

Når du kommer med påstander som dette så ber jeg vennligst om at du doku,menterer det du kaller forskning og ekspertuttalelser. Ellers henger ikke påstandene dine på greip. 

Anonymkode: a8cc8...780

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, WubWub skrev:

det er da bare å se på hvilketsomhelst forum eller sosiale media så ser du raskt at mange mennesker føler glede av å hakke/plage på andre. 

i virkeligheten kan samme menneske hevde at de kjemper med nebb og klør imot mobbing. 

Ja mye mobbing på nettforumer. Spørsmålet er jo om de er tilhører den mørke triaden. 

Synes selv det er meget spesielt å få glede av å hakke på andre. Selv om det bare skulle være for kortere periode og man ikke har holdt på i flere år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når du kommer med påstander som dette så ber jeg vennligst om at du doku,menterer det du kaller forskning og ekspertuttalelser. Ellers henger ikke påstandene dine på greip. 

Anonymkode: a8cc8...780

påstandene mine kommer fra et psykologi og vitenskaps magazin. du kan google "troll og den mørke triaden"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymSjiraff skrev:

Ja mye mobbing på nettforumer. Spørsmålet er jo om de er tilhører den mørke triaden. 

Synes selv det er meget spesielt å få glede av å hakke på andre. Selv om det bare skulle være for kortere periode og man ikke har holdt på i flere år. 

Nei jeg har aldri forstått det selv. Jeg er selv mottager av enorme mengder hets uten at jeg helt har forstått hvorfor folk aktivt går inn for å prøve såre/plage meg. Hva ønsker de oppnå? At jeg får det vondt? Isåfall; Hvorfor gir det andre mennesker glede at jeg lider?

For meg som er et empatisk vesen så gir ingenting av dette noen mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på det å skrive noe irriterende og så sitte der og si, "hihi, de ble sinte, hehe", og det å true folk over tid, gjøre de usikre til langt inn i sjelen på alt mulig. Videre finnes det grader av psykopater. Ikke alle psykopater er sadister. De har bare det til felles at de ikke eier kjærlighet, ikke eier forståelse, medfølelse med andre.

Men selv internettroll kan oppleve at, "uj, nå gikk jeg for langt...". Så nei, jeg er ikke enig i den påstanden at de er psykopater. Bare j-lig irriterende!

Anonymkode: 53c13...100

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, WubWub skrev:

Nei jeg har aldri forstått det selv. Jeg er selv mottager av enorme mengder hets uten at jeg helt har forstått hvorfor folk aktivt går inn for å prøve såre/plage meg. Hva ønsker de oppnå? At jeg får det vondt? Isåfall; Hvorfor gir det andre mennesker glede at jeg lider?

For meg som er et empatisk vesen så gir ingenting av dette noen mening. 

Enig med deg og jeg går ut ifra at det gjelder for de aller aller fleste av oss. Å like å plage andre er noe man bør ha vokst fra i svært tidlig alder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
Akkurat nå, AnonymSjiraff skrev:

Enig med deg og jeg går ut ifra at det gjelder for de aller aller fleste av oss. Å like å plage andre er noe man bør ha vokst fra i svært tidlig alder. 

Tjaa.. men også komikere bygger jo endel materiale på andre, ergo den det gjelder kan oppleve det som mobbing, de som er publikum opplever det som humor. Samme kan jo skje på Internett; man spøker på andre sin bekostning.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, WubWub skrev:

påstandene mine kommer fra et psykologi og vitenskaps magazin. du kan google "troll og den mørke triaden"

Og det regner du som troverdig forskning med høy troverdighet og kvalitet? 

Nei, den kjøper jeg ikke. 

Anonymkode: a8cc8...780

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymSjiraff skrev:

Enig med deg og jeg går ut ifra at det gjelder for de aller aller fleste av oss. Å like å plage andre er noe man bør ha vokst fra i svært tidlig alder. 

Med mindre man tilhører den mørke triaden. 

Og det er det jeg sikter til, de som aktivt går etter å plage mennesker i virkeligheten eller på internet er mest sannsynlig ikke helt friske. 

Men normale mennesker som deg og meg, vi kan gjerne gjøre en feil å trolle litt her og der men vi går ikke aktivt inn for å ødelegge eller knuse et annet menneske da vår samvittighet vil forhindre oss i en slik adferd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og det regner du som troverdig forskning med høy troverdighet og kvalitet? 

Nei, den kjøper jeg ikke. 

Anonymkode: a8cc8...780

et sek skal se om jeg finner artikkelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, WubWub skrev:

Med mindre man tilhører den mørke triaden. 

Og det er det jeg sikter til, de som aktivt går etter å plage mennesker i virkeligheten eller på internet er mest sannsynlig ikke helt friske. 

Men normale mennesker som deg og meg, vi kan gjerne gjøre en feil å trolle litt her og der men vi går ikke aktivt inn for å ødelegge eller knuse et annet menneske da vår samvittighet vil forhindre oss i en slik adferd. 

Enig, jeg har trollet jeg også, men aldri med formål om å få andre til å føle seg dårlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det regner du som troverdig forskning med høy troverdighet og kvalitet? 

Nei, den kjøper jeg ikke. 

Anonymkode: a8cc8...780

Sånn fant den! 

http://news.stanford.edu/2017/02/06/stanford-research-shows-anyone-can-become-internet-troll/

Stanford research shows that anyone can become an Internet troll

Three methods of research find that the situation in which an online discussion occurs influences whether people will troll more than their personal past of trolling suggests.

  •  
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror at nett-troll er mennesker som generelt ikke har det bra med seg selv. Ingen mennesker som har et bra og positivt liv har glede av å sitte og spre negativitet (eller annet uhensiktsmessig innhold) på internett. 

Hver gang jeg poster noe og får bitre, sure svar, tenker jeg bare: "stakkars menneske" 

Endret av BeautyBox
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

Tjaa.. men også komikere bygger jo endel materiale på andre, ergo den det gjelder kan oppleve det som mobbing, de som er publikum opplever det som humor. Samme kan jo skje på Internett; man spøker på andre sin bekostning.

 

Synes ikke det er greit om komikere gjør det heller. Om en komiker er drøy så er det jo morsomt fordi vi vet det ikke er sant. Det er ingen som hadde ledd av "dead baby jokes" om historiene var sanne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, BeautyBox skrev:

Hver gang jeg poster noe og får bitre, sure svar, tenker jeg bare: "stakkars menneske" 

Da er du bedre menneske enn meg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymSjiraff skrev:

Da er du bedre menneske enn meg. :P

Eller bare mer rasjonell akkurat der og da, kanskje? Irritasjon fører bare til mer trolling, pluss at det gjør ditt eget liv surere. Ikke noe vits i å irritere seg over fjaseri fra et menneske som har et kjipt liv 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...