Gå til innhold

Hvor mye betaler DU tilbake til Lånekassen per måned?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Betaler 560,- i mnd. Bor i Finnmark så jeg får nedskrevet 25 000,- i året

Anonymkode: 5e8e6...380

Så lenge du har over 250 000 i lån ja. Så snart du er under det, blir det nedskrevet 10% ;)

 

Anonymkode: c89c9...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om det er flinke folk her som vet hvordan dette fungerer, så jeg håper det går greit at jeg spør her :)

Jeg tok opp studielån for mange år siden, og fikk støtte i 1 år (årsstudium). Betalte ned hele lånet etter kort tid og så gikk det mange år (4-5), nå i høst starter jeg på studier igjen, bachelor denne gangen og har søkt studielån. Vet dere om jeg kan få støtte for 5 år nå, om jeg velger å ta master? Eller er det sånn at alt må "henge sammen"?

Lurer også på dette med nedbetaling, hvis jeg nå kan få støtte i 5 år til master, så trenger jeg vel ikke betale ned før den er ferdig? Eller teller de 8 år + 7 mnder fra første gang jeg studerte?

Dette ble litt rotete men håper noen skjønner hva jeg mener.

Anonymkode: a6495...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 1200, det er det de ber meg om. Har ikke gjort noe med renter eller lang nedbetaling.

Anonymkode: 8b57c...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virker som om det er flinke folk her som vet hvordan dette fungerer, så jeg håper det går greit at jeg spør her :)

Jeg tok opp studielån for mange år siden, og fikk støtte i 1 år (årsstudium). Betalte ned hele lånet etter kort tid og så gikk det mange år (4-5), nå i høst starter jeg på studier igjen, bachelor denne gangen og har søkt studielån. Vet dere om jeg kan få støtte for 5 år nå, om jeg velger å ta master? Eller er det sånn at alt må "henge sammen"?

Lurer også på dette med nedbetaling, hvis jeg nå kan få støtte i 5 år til master, så trenger jeg vel ikke betale ned før den er ferdig? Eller teller de 8 år + 7 mnder fra første gang jeg studerte?

Dette ble litt rotete men håper noen skjønner hva jeg mener.

Anonymkode: a6495...841

Du kan få støtte i totalt 8 år, og du har allerede brukt 1. Så ja, du får støtte i de 5 årene du ønsker. Når du er ferdig med hvert studie vil det gå 7 mnd før betalingen skjer. Så er du ferdig i feks vår 2022, så vil første betaling være i januar 2023 

Anonymkode: 60ac9...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har betalt 998 i måneden det siste året, 1200 i måneden før det. Dro det ut så lenge jeg hadde lov til etter en stund. Har lån fra et år på folkehøgskole og har ikke så mye igjen å betale ned. Det blir jo lagt til dette lånet, men studielån er så greit å betjene at det gjør meg ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, som overskriften spør om; Hvor mye betaler du tilbake til Lånekassen per måned? 

Er det du selv som bestemmer hvor mye du betaler tilbake per måned, eller er det en sånn minste grense? 

Anonymkode: 152fa...55f

Betaler ikke en eneste krone. Har heller aldri lånt en krone fra Lånekassen. 

Anonymkode: 60b1d...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, amativeReflection skrev:

De betaler meg. Jeg har aldri tenkt til å slutte å studere. Det smutthullet har de nok ikke tenkt på gitt.

Hm. Les under !

4 timer siden, Miah skrev:

Vet egentlig at du tuller, men uansett; en kan maks få støtte fra Lånekassen i åtte år. Uansett om du forsetter å være student etter dette vil du bli pliktig til å begynne å tilbakebetale lånet fra ca. syv måneder etter siste utbetaling fra Lånekassen. Altså hjelper det ikke å fortsette å studere; omtrent syv måneder etter støtten tar slutt begynner den endeløse nedbetalingen. ;) 

Ja, skulle til å si d selv :)

Anonymkode: c4449...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler 2761,- i måneden, lånet blir infridd i 2036 jippi :P 

Anonymkode: 91f5c...40b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, asterix skrev:

Jo da, dersom du tar studier som gir rett til støtte slipper du å betale på studielånet selv om du ikke søker støtte.

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/Sletting-av-renter/Utdanning/

For å få rentefritak (sletting av renter) på grunn av utdanning må du samtidig ha rett til støtte. Hvis du har brukt opp de åtte årene du kan få støtte, vil du derfor ikke ha rett til rentefritak.

Anonymkode: f4dc3...1e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å få rentefritak (sletting av renter) på grunn av utdanning må du samtidig ha rett til støtte. Hvis du har brukt opp de åtte årene du kan få støtte, vil du derfor ikke ha rett til rentefritak.

Anonymkode: f4dc3...1e0

Man kan vel få rentefritak pga lav inntekt samtidig som man studerer? Så lenge man holder seg under inntektsgrensen. 

Anonymkode: 60ac9...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan vel få rentefritak pga lav inntekt samtidig som man studerer? Så lenge man holder seg under inntektsgrensen. 

Anonymkode: 60ac9...6bc

Ikke hvis du har brukt opp de åtte årene med støtterett. Da må du ha andre årsaksforhold som gir rett til rentefritak. Sitat fra https://lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/Sletting-av-renter/Utdanning/:

Tar du fulltidsutdanning og har rett til støtte, har du samtidig rett til rentefritak i så lang tid som det kan bli gitt støtte. Forutsetningen er at du består utdanningen. (Min utheving. Samme vilkår gjelder for deltidsutdanning.)

Anonymkode: f4dc3...1e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke hvis du har brukt opp de åtte årene med støtterett. Da må du ha andre årsaksforhold som gir rett til rentefritak. Sitat fra https://lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/Sletting-av-renter/Utdanning/:

Tar du fulltidsutdanning og har rett til støtte, har du samtidig rett til rentefritak i så lang tid som det kan bli gitt støtte. Forutsetningen er at du består utdanningen. (Min utheving. Samme vilkår gjelder for deltidsutdanning.)

Anonymkode: f4dc3...1e0

Andre årsaker som lav inntekt er grunnlag for rentefritak, selv under utdanning uten rett til støtte

https://lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/Sletting-av-renter/Rentefritaksgrenser-tidligere-ar/

Anonymkode: 60ac9...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Andre årsaker som lav inntekt er grunnlag for rentefritak, selv under utdanning uten rett til støtte

https://lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/Sletting-av-renter/Rentefritaksgrenser-tidligere-ar/

Anonymkode: 60ac9...6bc

Lav inntekt i seg selv er ikke nok for å få rentefritak, du må i tillegg fylle andre kriterier som f.eks. arbeidsledighet, sykdom eller at du har barn under ti år.

Anonymkode: f4dc3...1e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Betaler ikke en eneste krone. Har heller aldri lånt en krone fra Lånekassen. 

Anonymkode: 60b1d...54c

Da lurer jeg på: Hva fikk deg til å trykke deg inn på tråden?

 

Anonymkode: 8cfb7...da1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden betaler dere ned ekstra på studielånet? Det er jo det siste lånet man skal betale ned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...