Gå til innhold

Håndtere hverdagsstress


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg driver med planlegging for det kommende semesteret, og kjenner jeg gruer meg til stresset, følelsen av å ikke duge og det å ikke rekke over alt. For å gi litt bakgrunnsinformasjon kan jeg si at jeg flyttet fra eksen sent i 2015 og har bodd helt alene med barna på 5 og 7 i ett år nå. Jeg er student på siste året og har et ønske om å få en fot innenfor jobbmarkedet gjennom å være vikar samtidig som jeg studerer. Dette er greit nok, men jeg vet at det å ha skolebarn og barnehagebarn, som attpåtil er to aktive gutter, er en utfordring i seg selv. Det siste året har vært preget av stress når vi kommer hjem i firetiden, med matlaging og det å skyndte seg til fritidsaktiviteter. I tillegg har minstemann vært en smule utfordrende, spesielt når vi har det travelt om morgenen eller ettermiddagen(da passer ikke buksene, skoene er ekle og det blir helt kaos og kjefting i hjemmet). Jeg husker jeg satt og grått av ren og skjær utmattelse og fortvilelse under middagen, mens jeg holdt i ham og han var grinete. 

Jeg gleder meg til å få en jobb og det å slippe å ha stresset med lekser over meg, men i mellomtiden ønsker jeg løsninger for å gjøre hverdagen superenkel. Jeg har tidligere forsøkt å planlegge ned til hver minste detalj, og jeg er en listeperson. Samtidig har jeg en tendens til å overvelde meg selv med alle slags gjøremål, bryte meg selv ned på grunn av alle tingene jeg ikke rekker, og har hatt en usunn tankegang hvor jeg har tenkt at hvert eneste ledige minutt burde brukes fornuftig. Sånt blir man sliten av.