Gå til innhold

Forventer du at barnet ditt skal hjelpe til hjemme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

At barna skal få betalt for daglige gjøremål i huset er jo helt feil.. skal du begynne å ta betalt også da eller???

 

Anonymkode: 45a4c...48e

Å få en fast sum i lommepenger er ikke lønn for å delta hjemme med litt husarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Atea skrev:

Å få en fast sum i lommepenger er ikke lønn for å delta hjemme med litt husarbeid.

en fast sum ja... men å gi barna fem kroner for å tømme oppvaskemaskin, fem kroner for å tømme søppel osvosv... Så om barna har spart og finner ut at de ikke trenger penger da.. så gidder de ikke hjelpe til ???

Anonymkode: 45a4c...48e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.8.2017 den 22.25, Million skrev:

Jeg har en slubbert av en tenåring, 17 år, som nesten ikke gjør noenting. Det er selvsagt min egen feil, som ikke begynte å lære han det tidlig nok. Han pleide å hjelpe meg med å henge opp klær til tørk f.eks, da han var liten, men det gadd han etterhvert ikke lenger. Hvis jeg spør om hjelp, passer det aldri.

Det eneste han gjør i dag av ting som kan minne om deltagelse i husarbeid hjemme, er å slenge møkkete klær, brukte håndklær og skitne truser i skittentøyskurven etter seg, samt at han tar med seg og skyller middagstallerkenen sin og setter den i oppvaskkummen etter at han har spist. Han kommer ut med skitne glass fra rommet sitt og setter dem i kummen også. Det er alt. Eller jo, han hjelper meg å skifte på sengene! Det glemte jeg jo helt. Det er mye lettere å få på dynetrekk når man er to, så det hjelper han meg med.

Har en plan om å lære han og støvsuge og vaske gulv i nærmeste fremtid, men jeg forventer ikke akkurat "grei skuring" (pun intended). There will be protests....

Jeg har meg selv å takke, samt faren hans som heller aldri krevde noen innsats hjemme fra guttungen i tidligere år. Nå er vi blitt skilt da, men jeg tviler på at noe har forandret seg. Han må nok ikke gjøre noe særlig arbeid når han er hos faren sin heller. Har iallfall ikke hørt om noe.

Føler meg som en dårlig mor egentlig, for disse manglende kunnskapene om hva som må gjøres i et hjem og hvordan man gjør dem, vil gi han trøbbel senere i livet. Om han flytter sammen med en jente f.eks, så vil det bli bråk i heimen når hun etterhvert blir lei av å gjøre all jobben. Kanskje brudd også, fordi jenter i dag gidder ikke bli sittende med alt husarbeidet alene. Så der har jeg ikke akkurat gjort han en tjeneste ved å la han "slippe unna" den delen av oppdragelsen.

Å flytte rett fra hjemmet til en samboer(ske) er det få som gjør. De flytter ofte i kollektiv eller på hybel og da blir man gjerne positivt overrasket over deres innsats med husarbeid. Mine lærte å skifte på sengene da de var cirka sju, åtte år. Det var i forbindelse med en klassetur, og de fleste barna hadde ikke lært det. Det er enkelt å skifte på en dyne alene hvis man ikke gjør det på " den tunge måten".

Jeg var heller ingen super-mamma med full oversikt. Kjenner meg absolutt igjen i det du skriver. Men, viktig at de lærer basic, så får det helle variere litt med hyppigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

en fast sum ja... men å gi barna fem kroner for å tømme oppvaskemaskin, fem kroner for å tømme søppel osvosv... Så om barna har spart og finner ut at de ikke trenger penger da.. så gidder de ikke hjelpe til ???

Anonymkode: 45a4c...48e

Har du lest det jeg har skrevet? En fast sum i uka er ikke å gi fem kroner for hver ting barnet bidrar med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fortelle en morsom historie. Jeg flyttet inn i et kollektiv en dag. På visningen var det dag, og ganske lyst i leiligheten. Jeg flyttet etter hvert inn, og når kvelden kom merket jeg hvor mørk hele leiligheten så ut. Skjønte ikke helt hvorfor til jeg åpnet kjøleskapet, og det var mørkt der også. Grunnen til at det var mørkt var at ingen i leiligheten hadde skiftet en eneste lyspære :fnise: 

Dagen etter gikk jeg ut å kjøpte lyspærer. Satt i stekovnen, kjøleskap, i gangen, på badet osv. Når de andre kom hjem fikk de sjokk. Vi måtte ta en runde rundt i huset og se på det fantastiske magiske som hadde skjedd. Ene husker jeg  bryter ut i spontan glede av å endelig kunne se hva som ble stekt i ovnen.  :nori: 

Det var helt vanlig unge mennesker. Jeg måtte også lære de hvordan sikringer fungerer, vedlikehold på sluket osv. De hadde vel sittet der med stearinlys til slutt om jeg ikke hadde kommet. Det vi kan lære av dette er at det sunt at barn lærer hvordan man holder orden i et hus. Selv om leier leilighet har man ansvar for den dagelige vedlikeholdet. 

Anonymkode: 0d3c4...a29

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.8.2017 den 21.08, AnonymBruker skrev:

Fra et barns/ungdoms perspektiv - Jeg er 16, vasker hele huset med 3 etasjer og 11 soverom, 3 stuer, 4 bad 1 gang i uka for 1000 kr mnd. Vi har forøvrig også 5 hunder, samt 3 katter, så det er nok å vaske. Hadde aldri gjort det uten å få betalt for det er så sjukt mye jobb. Lager også mat i blant, rydder alltid ut av maskinen om det er jeg som er der når den er ferdig etc etc men de småtingene er jo ikke akkurat krevende, annerledes med mindre barn selvfølgelig :) 

Anonymkode: ce4d8...931

Er det sant? Du vasker vel ikke alle rommene hver uke? Jeg gjorde også mye hjemme, men vi hadde bare fire soverom, to hunder, to katter og en hest. Hesten var også mest mitt ansvar, og å trene og gå turer med den ene hunden. Det falt mye på meg som var eldst så jeg satte opp lister dag for dag. Jeg nektet til slutt å gjøre alt. Fredagsvasken tok vi sammen etter det og listene ble fulgt. Vi fikk ikke lønn, men faste lommepenger. Altså ikke etter innsats.

Når jeg leser gamle dagbøker ser jeg hvor lite alenetid jeg hadde, for jeg ville jo møte venninner også, helst daglig, i alle fall flere ganger i uka. Når jeg flyttet hjemmefra og etterhvert kjøpte min egen bolig synes jeg ikke det var stor stas å gå på Ikea etc. for jeg hadde fått være med å bestemme valg av møbler hjemme fra jeg var tolv år.

 

Anonymkode: 6be07...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...