Gå til innhold

Skolestarter i barnevogn??

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er vel ingen som bruker vogn til hverdags til en (frisk) seksåring. Men å bruke vogn en sjelden gang som unntak på f.eks ferier ser jeg ikke problemet med. 

Vi er en aktiv familie og barna er ofte med på turer. De elsker fjellturer og kan gå langt. Men vi har likevel tatt med barnevogn på sydenferier når barna har vært 5-6 år gamle. 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, evelynn skrev:

Må jeg? Er lov pålagt at alle MÅ sykkle? Hun har en sykkel men har ikke lyst til å bruke den og jeg kommer ikke til å tvinge henne.

Ikke alle må svømme, ikke alle må spille football, ikke alle må sykkle...

Litt på siden, men jeg mener at barn bør lære seg å svømme ganske tidlig, det går rett og slett på sikkerhet i tillegg til at det kan være kjekt. Det finnes faktisk ungdommer og voksne som ikke kan svømme, og folk drukner. Man kan ikke holde barn helt unna alle farer, og vann bør ikke være en større fare enn nødvendig.

Ellers tenker jeg at denne seksåringen har yngre søsken eller? Og har fått sitte på i vognen en og annen gang?

Anonymkode: ec910...650

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke uvanlig. Vi hadde alltid vogn på turer da en 6 åring ikke kan gå like langt, da brukte vi vogna når mini ble sliten. Ser mange andre gjør det samme, betyr jo ikke at barnet konstant er låst til vognen, den er en ekstra sikkerhet så man slipper å bære på store slitne barn.

Anonymkode: fd9f6...51e

Jo, det er uvanlig med 6åringer i vogn. 6åringer kan gå, de trenger å gå, løpe, være i ulendt terreng og de trenger å bruke motorikken sin. Så får man heller tilpasse terrenget og antall kilometer.

Anonymkode: f8a0b...c54

• Liker 5
Skrevet

En frisk 6-åring i vogn er litt spesielt, synes jeg. 

Jenta vår gikk ikke selv (uten å holde i ei hånd) før hun var nesten 20 mnd, men til gjengjeld sluttet hun med vogn omtrent på dagen når hun begynte å gå selv. Vi bruker sjal om hun blir sliten, men det er lenge siden sist.. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt på siden, men jeg mener at barn bør lære seg å svømme ganske tidlig, det går rett og slett på sikkerhet i tillegg til at det kan være kjekt. Det finnes faktisk ungdommer og voksne som ikke kan svømme, og folk drukner. Man kan ikke holde barn helt unna alle farer, og vann bør ikke være en større fare enn nødvendig.

Ellers tenker jeg at denne seksåringen har yngre søsken eller? Og har fått sitte på i vognen en og annen gang?

Anonymkode: ec910...650

Min har yngre søsken på 2 år. Og feks. på ferie da vi drar til kjøpesenter og mannen min paser på den lille jenta vår, lar jeg den større å sitte i vognen og leke med dukker mens jeg er på prøveromet - sånn fungerer det hos oss.

Svømme kan hun, for jeg vil at barna mine kan det (det kan ikke jeg og angrer vedlig og skal lære meg en dag ), og hun er veldig flink. Svømming, synses jeg, er viktig på grunn av sikkerheten, som du sier men også veldig bra for kroppen. Men å sykkle? Ja, det er populart, men jeg synes at ikke alle absolutt må sykkle. Vil hun sykkle en dag - så lærer hun det. Men jeg kommer ikke til å tvinge henne nå, hvis hun tydelig sier at hun ikke vil. Hun har nok andre fysiske aktiviteter hun trives med.

• Liker 2
Skrevet
46 minutter siden, evelynn skrev:

Nei, for da "ødeleger" de training. De sykler fortere, saktere, stopper, svinger, snakker. Jeg kan ikke tenke meg på det eneste barn 3-4-5 år gammel, som kan stadig og rolig sykkle for en time, rett ved siden løppende mor eller far.

Og hva sier du om 6-åringer som sitter i sykkelvogn, når mamma sykkler? Jenta mi på snart 6 kan ikke sykkle (hun kan danse, løpe, svømme, dykke, men ikke sykkle).

Hvis barnet ødelegger treningen synes jeg oppriktig at man må tilpasse livet sitt etter det faktum at man har barn. Enten ved å akseptere at det blir mindre effektiv trening eller å la den andre forelderen/barnevakt passe barnet mens man selv trener. Å la en 4-5-6-åring sitte i vogn fordi foreldrene skal løpe synes jeg er helt absurd. 

Bor man sånn at man må sykle i trafikken, kan sykkelvogn være greit. Men jeg vil anbefale henge-på-sykkel, så barnet lærer seg å sykle selv og å følge med på trafikken. 

• Liker 6
Skrevet
8 minutter siden, Sariou skrev:

Hvis barnet ødelegger treningen synes jeg oppriktig at man må tilpasse livet sitt etter det faktum at man har barn. Enten ved å akseptere at det blir mindre effektiv trening eller å la den andre forelderen/barnevakt passe barnet mens man selv trener. Å la en 4-5-6-åring sitte i vogn fordi foreldrene skal løpe synes jeg er helt absurd. 

Bor man sånn at man må sykle i trafikken, kan sykkelvogn være greit. Men jeg vil anbefale henge-på-sykkel, så barnet lærer seg å sykle selv og å følge med på trafikken. 

Jeg bruker sykkelvogn fordi jeg og mannen min sykkler til og fra jobb, og det er veldig praktisk å levere og hente fra skole/bhg med sykkel og vogn. Spesielt at skolen ligger 1,5 kilometer unna barnehage. 

Ellers trener vi uten barn, mens den andre forelder paser på barna. Jeg vil ikke trene med barn for det er min tid (2 timer i uka kan vel mamma ha bare til seg selv :)) og vil behølde det sånn. Men jeg forstår at noen MÅ trene med barn eller ikke trene i det hele tatt. Ta forstor jeg, at de velger vogn til barn fremfor sykkel. 

Skrevet
Akkurat nå, evelynn skrev:

Jeg bruker sykkelvogn fordi jeg og mannen min sykkler til og fra jobb, og det er veldig praktisk å levere og hente fra skole og bhg med sykkel og vogn. Spesielt at skolen ligger 1,5 kilometer unna barnehage. 

Ellers trener vi uten barn, mens den andre forelder paser på barna. Jeg vil ikke trene med barn for det er min tid (2 timer i uka kan vel mamma ha bare til seg selv :)) og vil behølde det sånn. Men jeg forstår at noen MÅ trene med barn eller ikke trene i det hele tatt. Ta forstor jeg, at de velger vogn til barn fremfor sykkel. 

AnonymBruker
Skrevet

Jo, dette er veldig spesielt!

Anonymkode: f8a2d...f99

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke uvanlig. Vi hadde alltid vogn på turer da en 6 åring ikke kan gå like langt, da brukte vi vogna når mini ble sliten. Ser mange andre gjør det samme, betyr jo ikke at barnet konstant er låst til vognen, den er en ekstra sikkerhet så man slipper å bære på store slitne barn.

Sjuåringen min gikk nettopp opp og ned til Gaustatoppen. Dette er en tullete unnskyldning.

Anonymkode: 38dab...ab6

• Liker 2
Skrevet
30 minutter siden, evelynn skrev:

Jeg bruker sykkelvogn fordi jeg og mannen min sykkler til og fra jobb, og det er veldig praktisk å levere og hente fra skole/bhg med sykkel og vogn. Spesielt at skolen ligger 1,5 kilometer unna barnehage. 

I så fall synes jeg det er helt latterlig at dere ikke prioriterer å lære skolebarnet å sykle selv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan dette være en lekevogn av noe slag? (Dvs. ikke barenvogn for småbarn, men heller noe som brukes i lek)

Anonymkode: 79e13...a6c

AnonymBruker
Skrevet

Kan jo være noe han/hun bare sier, da. Husker godt jeg ofte misunte småbarn i vogn, sykkelvogn eller pulk da jeg var en 4-8 år på tur og sliten/lei/kjedet meg, og han/hun husker da godt hvordan det var å sitte i vogn. Det er jo behagelig og bedagelig. Det betyr jo ikke at moren pleier å trille tur med barnet nå sånn i hverdagen, hvis hun gjorde det av og til i fjor for eksempel.

Anonymkode: 8c67d...ff5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjøoe hytte rett utfor huset man bor i kanskje, sånn som alle sndre. Sorry men der er ikke min greie. Da bruker jeg heller til tider vogn på deler av turen. 

Hvor langt er det å gå til hytta di da? Da jeg vokste opp var vi på fjellet hver helg, brukte en hel dag på opp og ned og mat på toppen. I ukedagene gikk vi kortere turer på 3-5 km. På sommeren gikk vi, på vinteren var vi ute på ski. Jeg syntes selvsagt det var tungt og trått til tider, men foreldrene mine oppmuntret meg til å fortsette, og innen jeg var åtte var jeg den som maste på besteforeldrene mine fordi jeg synes de la inn for mange pauser. 

Anonymkode: ca59f...841

AnonymBruker
Skrevet

Min første reaksjon er at det høres spesielt ut, men så kom jeg til å tenke på at mange har sykkelvogn som brukes til løpevogn også. Har ikke så store barn selv, men det varierer hvor langt de orker å gå. Kan godt vær vi bruker sykkelvoga som løpevogn etter hvert, så kan tenkes de sitter i den når de er store også. For korte turer vil jeg uansett si at å bruke barnevogn eller sykkelvogn er en uting.

Anonymkode: 8fba0...052

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Sirah skrev:

En funksjonsfrisk 6åring som sitter i vogn på en normal gåtur? Har verden blitt så gal? Er det skader eller sykdom inne i bildet så er det så klart noe helt annet, men en frisk 6åring klarer helt fint å bruke beina sine! Er barnet i dårlig form så får man heller tilpasse turen og ikke løpe opp til Prestestolen på første tur. Slikt tar jo motivasjonen fra alle!

Jeg kjenner selv barn på den alderen som er med å går toppturer flere dager i uken uten problemer. Selv gikk vi lange turer i skogen med mamma og pappa på den tiden. Ja, personlig syntes jeg innimellom at det var superkjedelig og så klart blir man sliten, men det hadde vært fullstendig uaktuelt å putte meg i en vogn! Beina mine funket jo.

Ang sykling så klarer en 6åring fint å sykle på joggetur med mamma så lenge dette blir trent opp. Nei, man får kanskje ikke en like god treningstur som om man er alene, men det går helt fint. 

Hvem snakker om vogn på en vanlig gåtur?

ts hadde snappet opp at stebarn referere til bruk av vogn selv om skolestart nærmer seg. Ingen har fortalt om at de tar 6-åringen på vogntur. Ingen. 

Tråden syder av besserwissere politimamnaer som ikke ser at vogn kan være et nyttig supplement om man må i blant må gå lenger, raskere eller andre tider på døgnet enn det som er tilpasset barnet.

Regner med de samme bedreviterne da ikke tåler søskenbrett på vogn, da ungen kan gå selv. Og at de er de første til å ta bilen ettersom de ikke kjenner situasjoner der vogn kan være en praktisk back up og transportmiddel.

Anonymkode: fe564...2bd

• Liker 3
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem snakker om vogn på en vanlig gåtur?

ts hadde snappet opp at stebarn referere til bruk av vogn selv om skolestart nærmer seg. Ingen har fortalt om at de tar 6-åringen på vogntur. Ingen. 

Tråden syder av besserwissere politimamnaer som ikke ser at vogn kan være et nyttig supplement om man må i blant må gå lenger, raskere eller andre tider på døgnet enn det som er tilpasset barnet.

Regner med de samme bedreviterne da ikke tåler søskenbrett på vogn, da ungen kan gå selv. Og at de er de første til å ta bilen ettersom de ikke kjenner situasjoner der vogn kan være en praktisk back up og transportmiddel.

Kanskje du skal lese HI igjen? Der skriver TS at barnet bruker å ha med vogn på gå tur. Mener du at en frisk 6åring trenger å sitte i vogn? Har ikke han/hun bein og gå på selv?

Endret av Sirah
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

En 6åring kan gå langt!! Det er motivasjonen som bestemmer hvor langt den orker gå. Beklager, men jeg synes det er tull og dårlig gjort ovenfor barnet!! Hva tror du de jevnaldrende tenker?!? Nei skjerp det, kutt ut vogna!! 

Anonymkode: 8b48f...911

Men en 6-åring kan være sliten og ikke alltid klar til å gå langt og fort på kommando fra foreldre som skal rekke flere ærend. Jeg synes det er dårlig gjort overfor en trett og småsulten 6-åring, om det skal halse etter en mamma som skal rekke barnehagen. Turstrening kan man gjøre utenom. Kutt hellerbut bilen du, så vet du hva jeg snakker om.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Sirah skrev:

Kanskje du skal lese HI igjen? Der skriver TS at barnet bruker å ha med vogn på gå tur. Mener du at en frisk 6åring trenger å sitte i vogn? Har ikke han/hun bein og gå på selv?

Det står ikke at barnet sitter i vognen hele turen. Og Ts kjenner ikke fakta. 

Hvorfor så ute etter å tenke worst case? Er det SÅ viktig å få dømme litt? 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det står ikke at barnet sitter i vognen hele turen. Og Ts kjenner ikke fakta. 

Hvorfor så ute etter å tenke worst case? Er det SÅ viktig å få dømme litt? 

TS spør om dette er normalt, og nei, det er det ikke. Er det SÅ viktig for deg å fremme barnevognbruk på skoleklare barn?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...