BlendaSensitive Skrevet 1. august 2017 #21 Skrevet 1. august 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Mange her som ikke skjønner at hverdagslogistikken ikke alltid kan tilpasses optimalt. Hae selv kun en 3-åring som er mer aktiv og utholdende enn snittet, er seig også og kan gå langt både på ski og til fots. Vi har likevel ikke kvittet oss med vognen. Vi har et stykke å gå fra busstopp og hjem etter barnehage (når vi ikke sykler, som på regnværsdager og på vinteren). Selv om hun får en banan el noe å tygge på for å holde humøret oppe etter lang dag i barnehage og frem til middag, så er hun sliten. Å gå fra busstoppet tar en evighet i det moduset og hun vil helst bli båret. En fordel for meg er at om vi handler mat på veien, så har jeg større lastekapasitet. Å skulle drive "trening" av ungen da, og nekte å bære eller trille, eller flytte nærmere barnehage fordi vogn er tabu, og mene det er forkastelig at foreldre vil lette hverdagen for familien, er for meg å overdrive og veldig sneversynt. Nå vet jeg ikke hvordan det blir når hun er 4, 5 og 6, men uansett vil ikke vognbruk være ute før jeg ser at behovet er borte. Og jeg er ikke det spor bekymret over ungen som er særdeles aktiv, motorisk langt fremme og ikke finnes makelig anlagt. Dere som dømmer bør stille fingeren i jorden og innse at folk har ulike liv og rutiner og barn og dine absolutte regler egner seg ikle for alle. Anonymkode: fe564...2bd 3 åring er noe helt annet enn 6 åring som skal begynne på skolen. 14
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #22 Skrevet 1. august 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke uvanlig. Vi hadde alltid vogn på turer da en 6 åring ikke kan gå like langt, da brukte vi vogna når mini ble sliten. Ser mange andre gjør det samme, betyr jo ikke at barnet konstant er låst til vognen, den er en ekstra sikkerhet så man slipper å bære på store slitne barn. Anonymkode: fd9f6...51e Da tilpasser man helelr tur og pauser etter barnets evner, og utvider etterhevrt. 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke alltid tilfelle, min yngste orker mer enn meg, men ikke de eldste. Uansett, vi går gjerne både en og to mil i helgene. Det kan faktisk være skadelig i vokseperioder. Så ikke vær så rask å dømme. Mange løpe-mammaer bruker vogn. Anonymkode: fd9f6...51e I Bergen går barn 4/7 fjellturen fra de er 5-6 år, det er 17-35 km.... Vidden går flere barn hver helg, den er på ca 15 km, så det handler rett og slett bare om hva du venner barna til. Dessuten er det noe med å la barna bestemme turmål og lengde når de er små, fremfor å trumfe gjennom engen ønsker i så stor grad at skolebarn må ha vogn. Anonymkode: 8e741...6a5 6
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #23 Skrevet 1. august 2017 7 minutter siden, BlendaSensitive skrev: Eh, det skrev jeg vel ikke? Jeg skrev ingenting om hva barnet gjør eller ikke gjør mens foreldrene trener. Snakk om å se verden svart/hvitt og i tillegg tillegge andre meninger de ikke har skrevet et dugg om. Les engang til, og ta av sur-brillene. Jeg leste deg på samme måte som hun over. Som kategorisk og nedlatende, ute av stand til å se at vognbruk ikke behøver være i konflikt med barnets motoriske utvikling. At "sliten" ofte betyr at barbet bare kjeder seg (men barn kan jo ofte være begge deler, og også bare slitne), at aktiviteten ikke er tilpasset barnet men det handler om foreldrene - det finnes faktisk situasjoner der den ikke kan tilpasses det ene barnet, pga hverdagslogistikk osv for resten av familien. Så fra en tredjeperson her, må jeg si at det er du som ser situasjonen svart-hvitt, ab forsøker å nyansere den, men det er du som bør ta sur og ikke minst dømme-brillene av. Anonymkode: fe564...2bd
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #24 Skrevet 1. august 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da tilpasser man helelr tur og pauser etter barnets evner, og utvider etterhevrt. I Bergen går barn 4/7 fjellturen fra de er 5-6 år, det er 17-35 km.... Vidden går flere barn hver helg, den er på ca 15 km, så det handler rett og slett bare om hva du venner barna til. Dessuten er det noe med å la barna bestemme turmål og lengde når de er små, fremfor å trumfe gjennom engen ønsker i så stor grad at skolebarn må ha vogn. Anonymkode: 8e741...6a5 Jeeez, det er jo noe helt annet - skrev Ts noe om vogn på Lyderhorn eller? Det er forskjell for en unge å gå fjelltur og å skulle gå hjem fra barnehage, et strekk man hår hver dag, etter lang dag full av lek og tur, for å rekke middag før eldre barn skal på trening. Anonymkode: fe564...2bd 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #25 Skrevet 1. august 2017 Fetteren til mannen min ble ammet til han var 11 år gammel! Det syns jeg er merkelig. Visste ikke at man kunne ha brystmelk så lenge. Anonymkode: db740...813
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #26 Skrevet 1. august 2017 15 minutter siden, BlendaSensitive skrev: 3 åring er noe helt annet enn 6 åring som skal begynne på skolen. Og som jeg skriver, vil jeg fortsette med dette til behovet ikke er der, og det kan godt være til hun begynner på skolen (da er hun dessuten bare 5,5). Jeg kan skrive dette fordi jeg har en på 3, og dermed ikke er i den gruppen du kritiserer. Hadde ungen vært 5, hadde jeg jo fått kritikk gra slike som deg i tråden. For du ignorerer jo resten av innlegget som langt på vei viser at det finnes andre situasjoner enn de du viservtil som kan tilpasses barnet. God, for en gjeng m mamma-politier. Skjerp dere. Det er ingen grunn til å stadfeste at bruk av vogn over tre år er ego sv foreldrene. Anonymkode: fe564...2bd 1
evelynn Skrevet 1. august 2017 #27 Skrevet 1. august 2017 Jeg lar min 5,5 åringen (også skolestarter) å sitte i vognen til lillesøster i enkelte tilfeller. Hun masser om det stadig. Men i de siste, da hun fikk lov å sitte i vognen, plutselig hoppet hun ut av vogna og begynte å gå ved siden, og det var fordi hun så andre barn i nærheten og hun sa at hun ikke vil at de ler av henne. Nå tror jeg hun kommer ikke til å sitte i vognen mer 1
Sariou Skrevet 1. august 2017 #28 Skrevet 1. august 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke uvanlig. Vi hadde alltid vogn på turer da en 6 åring ikke kan gå like langt, da brukte vi vogna når mini ble sliten. Ser mange andre gjør det samme, betyr jo ikke at barnet konstant er låst til vognen, den er en ekstra sikkerhet så man slipper å bære på store slitne barn. Anonymkode: fd9f6...51e Det høres helt absurd ut. 6-åringer kan gå 1-2 mil, helt uproblematisk. Gitt at de er (funksjons)-friske. 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Så du mener, helt oppriktig, at å sitte hjemme på sofaen mens mamma er ute og jogger er mindre skadelig for et barn enn å bli med mammaen, kanskje jogge de første kilometerne for så å sitte i vogn? Barn over tre år kan helt fint sykle ved siden av den som løper. 4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #29 Skrevet 1. august 2017 3 minutter siden, Sariou skrev: Det høres helt absurd ut. 6-åringer kan gå 1-2 mil, helt uproblematisk. Gitt at de er (funksjons)-friske. Barn over tre år kan helt fint sykle ved siden av den som løper. Bullshit, et barn på fire sykler ikke lenge i 10-12 km/t og heller ikke i rak linje. Anonymkode: fe564...2bd
evelynn Skrevet 1. august 2017 #30 Skrevet 1. august 2017 (endret) 7 minutter siden, Sariou skrev: Det høres helt absurd ut. 6-åringer kan gå 1-2 mil, helt uproblematisk. Gitt at de er (funksjons)-friske. Barn over tre år kan helt fint sykle ved siden av den som løper. Nei, for da "ødeleger" de training. De sykler fortere, saktere, stopper, svinger, snakker. Jeg kan ikke tenke meg på det eneste barn 3-4-5 år gammel, som kan stadig og rolig sykkle for en time, rett ved siden løppende mor eller far. Og hva sier du om 6-åringer som sitter i sykkelvogn, når mamma sykkler? Jenta mi på snart 6 kan ikke sykkle (hun kan danse, løpe, svømme, dykke, men ikke sykkle). Endret 1. august 2017 av evelynn
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #31 Skrevet 1. august 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke uvanlig. Vi hadde alltid vogn på turer da en 6 åring ikke kan gå like langt, da brukte vi vogna når mini ble sliten. Ser mange andre gjør det samme, betyr jo ikke at barnet konstant er låst til vognen, den er en ekstra sikkerhet så man slipper å bære på store slitne barn. Anonymkode: fd9f6...51e En 6åring kan gå langt!! Det er motivasjonen som bestemmer hvor langt den orker gå. Beklager, men jeg synes det er tull og dårlig gjort ovenfor barnet!! Hva tror du de jevnaldrende tenker?!? Nei skjerp det, kutt ut vogna!! Anonymkode: 8b48f...911 5
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #32 Skrevet 1. august 2017 1 minutt siden, evelynn skrev: Nei, for da "ødeleger" de training. De sykler fortere, saktere, stopper, svinger, snakker. Jeg kan ikke tenke meg på det eneste barn 3-4-5 år gammel, som kan stadig og rolig sykkle for en time, rett ved siden løppende mor eller far. Og hva sier du om 6-åringer som sitter i sykkelvogn, når mamma sykkler? Jenta mi på snart 6 kan ikke sykkle (hun kan danse, løpe, svømme, dykke, men ikke sykkle). Da må du lære jenta di å sykle!! Anonymkode: 8b48f...911 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #33 Skrevet 1. august 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Så du mener, helt oppriktig, at å sitte hjemme på sofaen mens mamma er ute og jogger er mindre skadelig for et barn enn å bli med mammaen, kanskje jogge de første kilometerne for så å sitte i vogn? Sånn helt oppriktig? Eller føler du for å justere meningen din litt? Fra bastant til normalt høflig erkjennende at mennesker er og skal være ulike? Sånn som en bikommentar så er det snart skolestart. Mange mammaer i denne tråden lærer barna sine å mobbe ved måten de oppfører seg på. Jeg håper desse mammaene ikke blir overrasket når ungene praktiserer som de lærer. For ulikt vognbruk så vet vi faktisk både at mobbing er usunt OG at barn lærer mobbing hjemme. Anonymkode: 928de...41b En seksåring kan vel sykle med mamman på joggetur? Det gjør min hvertfall. Anonymkode: fb48f...7f0 2
evelynn Skrevet 1. august 2017 #34 Skrevet 1. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da må du lære jenta di å sykle!! Anonymkode: 8b48f...911 Må jeg? Er lov pålagt at alle MÅ sykkle? Hun har en sykkel men har ikke lyst til å bruke den og jeg kommer ikke til å tvinge henne. Ikke alle må svømme, ikke alle må spille football, ikke alle må sykkle... 2
Sirah Skrevet 1. august 2017 #35 Skrevet 1. august 2017 En funksjonsfrisk 6åring som sitter i vogn på en normal gåtur? Har verden blitt så gal? Er det skader eller sykdom inne i bildet så er det så klart noe helt annet, men en frisk 6åring klarer helt fint å bruke beina sine! Er barnet i dårlig form så får man heller tilpasse turen og ikke løpe opp til Prestestolen på første tur. Slikt tar jo motivasjonen fra alle! Jeg kjenner selv barn på den alderen som er med å går toppturer flere dager i uken uten problemer. Selv gikk vi lange turer i skogen med mamma og pappa på den tiden. Ja, personlig syntes jeg innimellom at det var superkjedelig og så klart blir man sliten, men det hadde vært fullstendig uaktuelt å putte meg i en vogn! Beina mine funket jo. Ang sykling så klarer en 6åring fint å sykle på joggetur med mamma så lenge dette blir trent opp. Nei, man får kanskje ikke en like god treningstur som om man er alene, men det går helt fint. 4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #36 Skrevet 1. august 2017 Meget spesielt.. Anonymkode: 1439e...d8a 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #37 Skrevet 1. august 2017 3 minutter siden, evelynn skrev: Må jeg? Er lov pålagt at alle MÅ sykkle? Hun har en sykkel men har ikke lyst til å bruke den og jeg kommer ikke til å tvinge henne. Ikke alle må svømme, ikke alle må spille football, ikke alle må sykkle... Alle bør kunne svømme og sykle sånn til senere i livet jo. Anonymkode: fb48f...7f0 5
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #38 Skrevet 1. august 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Så du mener, helt oppriktig, at å sitte hjemme på sofaen mens mamma er ute og jogger er mindre skadelig for et barn enn å bli med mammaen, kanskje jogge de første kilometerne for så å sitte i vogn? Sånn helt oppriktig? Eller føler du for å justere meningen din litt? Fra bastant til normalt høflig erkjennende at mennesker er og skal være ulike? Sånn som en bikommentar så er det snart skolestart. Mange mammaer i denne tråden lærer barna sine å mobbe ved måten de oppfører seg på. Jeg håper desse mammaene ikke blir overrasket når ungene praktiserer som de lærer. For ulikt vognbruk så vet vi faktisk både at mobbing er usunt OG at barn lærer mobbing hjemme. Anonymkode: 928de...41b Jeg har jogget med barn. Men barna har lært seg å sykle fra 3-4 års alderen, så da sykler barnet, mens jeg jogger. Jeg er enslig mor, og aktiv. Begge mine barn har sluttet tidlig med vogn. Og de klarer å gå langt uten noe problem. Anonymkode: 253d2...2e3 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #39 Skrevet 1. august 2017 Jeg må må si jeg tenker mitt om disse foreldrene som lar friske seksåringer sitte i vogn rundt omkring enten de er på vei til Rema eller på ferie. Vi traff på en som blir klassekamerat til mitt barn i Legoland og mitt barn forsto ingenting nå han satt i vogn. Han ville heller sitte og dille i vogna enn å løpe rundt med de andre barna... Og nå den ene dagen vi var på strandtur så møtte vi på en som barnet mitt har gått i barnehage med som og skal begynne på skolen dette året, han satt og i vogn... Og foreldrene lo litt å sa det var så mye enklere å gjøre det på den måten og at det var så langt å gå... Det tar de 10 min å gå ned til stranden og det er hvis de bruker god tid... Anonymkode: e049e...4e3 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2017 #40 Skrevet 1. august 2017 Bruker folk virkelig vogn til 6-åringer?? Det kan ikke være sant, hva? Min nevø gikk over Besseggen, da han var 6. Jeg og fetteren min gikk Besseggen og Galdhøpiggen på to dager, da vi var 7 og 9. Mitt 5 år gamle fadderbarn har vært på fjelltur så og si annenhver dag de siste to ukene. Vi var på ferie i Tafjordfjella for to uker siden, og der krydde det av barn i alle aldre, og i det området er den korteste turen mellom hyttene 3 timer. Og så skriver folk at de triller seksåringene sine på tur???! Anonymkode: 735b3...00a 7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå