Gå til innhold

Skolestarter i barnevogn??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er stemor til ett barn som fyller 6 år siste halvdel av dette året og starter på skole nå i høst.

Barnet er her i samvær, og det er mye vi stusser litt på men det får så være.

Barnet sier idag når vi går tur at det skulle ønske vi hadde vognen her...!

Vogn sier jeg, du bruker vel ikke det som er så stor?

Jo, det pleier barnet nå de er ute å går tur hos mor...

Mine barn sluttet med vogn når de var 3..og nå er de litt eldre, men er ikke det litt spesielt?

Ingen funksjonsfeil hos barnet bare så det er sagt.

Anonymkode: 5bd0e...ca9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det er spesielt.

Vi sluttet også med vogn rundt 3 års alder. 

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Oi da, det var spesielt ja. Forstår du reagerer ts.

Anonymkode: 908f7...187

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har barnet yngre søsken hos mor? Kanskje det får dele vogn med søskenet av og til?

Anonymkode: 2b692...f55

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke uvanlig. Vi hadde alltid vogn på turer da en 6 åring ikke kan gå like langt, da brukte vi vogna når mini ble sliten. Ser mange andre gjør det samme, betyr jo ikke at barnet konstant er låst til vognen, den er en ekstra sikkerhet så man slipper å bære på store slitne barn.

Anonymkode: fd9f6...51e

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke uvanlig. Vi hadde alltid vogn på turer da en 6 åring ikke kan gå like langt, da brukte vi vogna når mini ble sliten. Ser mange andre gjør det samme, betyr jo ikke at barnet konstant er låst til vognen, den er en ekstra sikkerhet så man slipper å bære på store slitne barn.

Som med alt annet. 6 åringer orker myyye. Om de bare er "trent" til det. Det vil si, de kan ikke sitte på rompa hele året for så orke gå en hel dag i ferien, to ganger i året. Jevnlig aktivitet, så orker 6 åringer som regel mer enn foreldre, bare de får mange små pauser. 

Og er det ikke fordi barnet er utrent, så er ikke aktivitetene tilpasset 6 åringen. 

• Liker 48
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, BlendaSensitive skrev:

Som med alt annet. 6 åringer orker myyye. Om de bare er "trent" til det. Det vil si, de kan ikke sitte på rompa hele året for så orke gå en hel dag i ferien, to ganger i året. Jevnlig aktivitet, så orker 6 åringer som regel mer enn foreldre, bare de får mange små pauser. 

Og er det ikke fordi barnet er utrent, så er ikke aktivitetene tilpasset 6 åringen. 

Ikke alltid tilfelle, min yngste orker mer enn meg, men ikke de eldste. 

Uansett, vi går gjerne både en og to mil i helgene. Det kan faktisk være skadelig i vokseperioder. Så ikke vær så rask å dømme. Mange løpe-mammaer bruker vogn.

• Liker 2
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alltid tilfelle, min yngste orker mer enn meg, men ikke de eldste. 

Uansett, vi går gjerne både en og to mil i helgene. Det kan faktisk være skadelig i vokseperioder. Så ikke vær så rask å dømme. Mange løpe-mammaer bruker vogn.

Skadelig å gå..? Kilde på det?

OM det skulle være skadelig, så får man vel droppe å gå så lange turer da, tilpasse barnets modning og ork, rett og slett. 

Og det med å løpe med barn i vogn...kan forstå det om man er singel forelder, eller i foreldrepermisjon og ikke har barnevakt og barnet uansett sover i vogn. Men ellers? Nei, det handler bare om foreldrene.

Har enda til gode å se et godt argument for at friske 6 åringer (eller eldre) skal sitte i vogn. Alle argumentene handler mer om de voksnes behov, ikke barnets.

• Liker 44
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, BlendaSensitive skrev:

OM det skulle være skadelig, så får man vel droppe å gå så lange turer da, tilpasse barnets modning og ork, rett og slett. 

Og det med å løpe med barn i vogn...kan forstå det om man er singel forelder, eller i foreldrepermisjon og ikke har barnevakt og barnet uansett sover i vogn. Men ellers? Nei, det handler bare om foreldrene.

Har enda til gode å se et godt argument for at friske 6 åringer (eller eldre) skal sitte i vogn. Alle argumentene handler mer om de voksnes behov, ikke barnets.

Kjøoe hytte rett utfor huset man bor i kanskje, sånn som alle sndre. Sorry men der er ikke min greie. Da bruker jeg heller til tider vogn på deler av turen. 

AnonymBruker
Skrevet

Rimelig sært med vogn til så store (og friske) barn. Mine har knapt brukt vogn etter de lærte å gå skikkelig, og ikke i det hele tatt etter de var 2-3 år. I sommer har vi gått mange turer, økt avstandene etterhvert. På det meste har 3-åringen og 6-åringen gått over en mil på en dag, i fjellterreng. De er spreke siden de går mye og er aktive året rundt.

Anonymkode: 194e7...9ce

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, BlendaSensitive skrev:

Jeg er enig i dette. Vi er ikke superforelfre og tar tidvis mange snarveier for å gjøre ting lettere for oss, så jeg dømmer IKKE foreldre som velger å bruke vogn lengre enn gjennomsnittet. Bare så det er sagt, det jeg skriver under er ikke for å trykke noen ned. 

Men barn blir vant og trent til det meste. Vår eldste likte så godt å gå tur at det ble som regel flere lange turer i uka hvor han måtte bæres siste biten hjem. Etter noen turer på samme lengde, så begynte han å klare hele veien hjem. Han likte å gå/løpe gjennom en løype i skogen og rundt nabolaget her. Dette gjorde at han strekte seg og ville it av vogna hele tiden og da ble vi lei av å ta med tom vogn og sluttet. 

Våre neste to var mer bedagelig anlagt men vi var nå engang godt vant til skogstur og den eldste var pådriver for å gå inn og fiske i tjernet. Terrenget tillot ikke vogn så det var bæremeis og egne bein som gjaldt fra de kunne gå. Og som med eldste så bar vi mindre og mindre for hver tur. 

Ungene går nå langturer i Rondane nå hver sommer, yngste er 4. Og bæres ikke. Men vi raster når yngste er sliten. Barna er som fjellgeiter til tider og de to eldste har bedre utholdenhet og kondis enn sin mor. 

Så alle barn kan vennes til å gå så mye som et par mil om dagen, med et par pauser og trening i ryggsekken så går det helt fint. Faktisk helst strålende, forsøk å hold følge med en aktiv toåring og herme etter hva toåringen gjør og du er totalkjørt etter en time. De tåler mye mer enn vi tror. Når de er slitne på kjøpesenter eller langtur så er det ofte nok med en kort pause, de trenger kanskje ikke trilles den neste halvtimen. Men om foreldrene ikke ønsker å ta disse pausene, da må nok vogn eller meis til. 

Anonymkode: ec12c...096

• Liker 19
Skrevet

^^ Jepp.

Og min erfaring, både med egne og i jobbsammenheng, er at "sliten" betyr ofte egentlig kjedelig. Og klart, for en unge så er ikke en heldag i en storby så kjempemorsomt alltid. Som eksempel. 

Selv vi voksne blir jo "sliten" om det er kjedelig å gå. ;) 

• Liker 11
Skrevet
1 minutt siden, pompdelux skrev:

http://www.klikk.no/foreldre/helse/barn-sitter-for-lenge-i-barnevogn-2378350

Vet ikke jeg..

Fysioterapeuter er nå meget skeptiske til vognbruk oppover i årene...

Siden personen aldri kom med kilde til at det skulle være skadelig å gå, forsøkte jeg google selv. Eneste jeg fant var at det er et problem at barn går for lite. Og sitter i vogn for lenge.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Når man slutter med vogn kommer jo helt an på ulike faktorer. Er ikke alle barn som har begge foreldre, som i tillegg er friske, som i tillegg kan gå lange turer hver helg for å trene barna opp. Jeg er en av de som har brukt vogn litt lengre enn gjennomsnittet, dog ikke mye etter gjennomsnittlig alder. Grunner er at jeg er 100% alene om omsorgen, her har det aldri vært en sterk mann som kan ta henne på skuldrene litt hvis det ble mye. Og jeg orker ikke av helsemessige årsaker å ha henne på skuldrene, eller har kunnet gått lange turer av samme grunn. Så for oss ble det enklere i noen situasjoner å bruke vogn. Kjenner jeg blir litt provosert av at andre har en formening om når noen skal slutte med vogn. Ei jeg kjenner skrøyt av at de solgte vogna da frøkna var 3 år, opplevde det som hint til meg som fortsatt gikk med vogn til min 4 åring, hun fikk meg til å føle meg skikkelig teit, og hun visste jeg var helt alene om omsorgen. Så jeg spurte hva gjør du når hun ikke orker å gå mer, nei da tar pappan hennes henne på skulderen. Akkurat ja, her hos meg er det nemlig ikke det, en pappa som kan bære, sa jeg.

Anonymkode: d0984...5fa

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke hørt om noen 6 åringer (friske) som fremdeles sitter i vogn. 

Vil de virkelig det? Mine unger hadde nok sagt klart ifra om at vogn, det var de for store til👊🏼

Anonymkode: 6985f...4ff

• Liker 10
Skrevet
2 timer siden, BlendaSensitive skrev:

Siden personen aldri kom med kilde til at det skulle være skadelig å gå, forsøkte jeg google selv. Eneste jeg fant var at det er et problem at barn går for lite. Og sitter i vogn for lenge.

Ja ikke sant?

Mine barn sluttet alle med vogn for fylte 3 år, ikke gadd de sitte stille og turer tilpasset jeg dem med både lengde og pauser.

For meg er skole unge i vogn HELT absurd faktisk.. Særlig om barnet er funksjonsfrisk.

Hva når de ska gå turer på skolen, ska de ta med vogn? De går jo relativt langt på min datters skole iallefall.

Fysisk aktivitet er SUNT, og nødvendig..

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Mange her som ikke skjønner at hverdagslogistikken ikke alltid kan tilpasses optimalt. Hae selv kun en 3-åring som er mer aktiv og utholdende enn snittet, er seig også og kan gå langt både på ski og til fots. Vi har likevel ikke kvittet oss med vognen. Vi har et stykke å gå fra busstopp og hjem etter barnehage (når vi ikke sykler, som på regnværsdager og på vinteren). Selv om hun får en banan el noe å tygge på for å holde humøret oppe etter lang dag i barnehage og frem til middag, så er hun sliten. Å gå fra busstoppet tar en evighet i det moduset og hun vil helst bli båret. En fordel for meg er at om vi handler mat på veien, så har jeg større lastekapasitet. Å skulle drive "trening" av ungen da, og nekte å bære eller trille, eller flytte nærmere barnehage fordi vogn er tabu, og mene det er forkastelig at foreldre vil lette hverdagen for familien, er for meg å overdrive og veldig sneversynt.

Nå vet jeg ikke hvordan det blir når hun er 4, 5 og 6, men uansett vil ikke vognbruk være ute før jeg ser at behovet er borte. Og jeg er ikke det spor bekymret over ungen som er særdeles aktiv, motorisk langt fremme og ikke finnes makelig anlagt. Dere som dømmer bør stille fingeren i jorden og innse at folk har ulike liv og rutiner og barn og dine absolutte regler egner seg ikle for alle. 

Anonymkode: fe564...2bd

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, BlendaSensitive skrev:

Så du mener, helt oppriktig, at å sitte hjemme på sofaen mens mamma er ute og jogger er mindre skadelig for et barn enn å bli med mammaen, kanskje jogge de første kilometerne for så å sitte i vogn? 

Sånn helt oppriktig? Eller føler du for å justere meningen din litt? Fra bastant til normalt høflig erkjennende at mennesker er og skal være ulike? 

Sånn som en bikommentar så er det snart skolestart. Mange mammaer i denne tråden lærer barna sine å mobbe ved måten de oppfører seg på. Jeg håper desse mammaene ikke blir overrasket når ungene praktiserer som de lærer. :opplyser:  For ulikt vognbruk så vet vi faktisk både at mobbing er usunt OG at barn lærer mobbing hjemme.

Anonymkode: 928de...41b

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener, helt oppriktig, at å sitte hjemme på sofaen mens mamma er ute og jogger er mindre skadelig for et barn enn å bli med mammaen, kanskje jogge de første kilometerne for så å sitte i vogn

Sånn helt oppriktig? Eller føler du for å justere meningen din litt? Fra bastant til normalt høflig erkjennende at mennesker er og skal være ulike? 

Sånn som en bikommentar så er det snart skolestart. Mange mammaer i denne tråden lærer barna sine å mobbe ved måten de oppfører seg på. Jeg håper desse mammaene ikke blir overrasket når ungene praktiserer som de lærer. :opplyser:  For ulikt vognbruk så vet vi faktisk både at mobbing er usunt OG at barn lærer mobbing hjemme.

Anonymkode: 928de...41b

Eh, det skrev jeg vel ikke? Jeg skrev ingenting om hva barnet gjør eller ikke gjør mens foreldrene trener. Snakk om å se verden svart/hvitt og i tillegg tillegge andre meninger de ikke har skrevet et dugg om. :rolleyes:

Les engang til, og ta av sur-brillene. 

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...